Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@19:26:03 GMT

مهريه از ديدگاه اسلام

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۳۶۳۲

مهريه از ديدگاه اسلام

خبرگزاري آريا -
مهريه در آيات و روايات
پس از تحقق عقد ازدواج، رابطه زوجيت بين طرفين ايجاد و حقوق و تکاليفي براي طرفين مقرر مي‌شود که از جملۀ آن تکاليف پرداخت مهريه مي‌باشد. در اين بخش از بيتوته به مهريه از ديدگاه اسلام پرداخته‌ايم.
مهر از ديدگاه اسلام
مَهر يا مهريه مالي است که مرد به هنگام ازدواج، براي پرداخت به زن بر عهده مي‌گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهريه حق زن است و او مي‌تواند بلافاصله پس از عقد آن را مطالبه کند. تعيين مهر پيش از ازدواج دائم لازم نيست و دو طرف مي‌توانند پس از عقد روي آن توافق کنند، ولي در صورت مشخص نبودن آن در ازدواج موقت، مطابق فتواي بيشتر مراجع تقليد، عقد باطل است.
مهريه پيش از اسلام
گونه‌هايي از مهريه پيش از اسلام در قانون حمورابي و در ميان زرتشتيان و ايران باستان و اعراب و يونانيان وجود داشته است ولي در ميان مسيحيان چنين رسمي وجود ندارد.
در گذشته، پدران و مادران، مهر را حقّ الزحمه و شيربهاي خود مي‌دانستند؛ بدين جهت، در نکاح شغار که رسم جاهليت بود، معاوضه دختر يا خواهر، مهريه شمرده مي‌شد بدون آنکه، به زن بهره‌اي برسد. اسلام اين رسم را منسوخ کرد.
مهر در آيات و روايات
کلمۀ «مهر» در قرآن به کار نرفته است بلکه عناوين «صَدُقات» و «اجور» (بيشتر در مورد متعه و ازدواج با کنيزان) و «صداق» و «فريضه» به جاي مهريه به کار رفته‌اند.
نپرداختن مهريه که ملک خاص زن است در قرآن ظلم و گناه آشکار خوانده شده است.
(نساء 20 و 21)
در آيۀ در آيۀ چهارم سوره نساء «و ءاتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنُّ نِحلَة...» از مَهر با عنوان «صَدُقَه» که از مادّه صِدق است ياد شده که راستين بودن پيوند زناشويي و علاقه مرد را نشان مي‌دهد. ثانياً با آوردن ضمير «هنّ»، مهريه را به زن متعلّق مي‌داند نه پدر و مادر او تا بخواهند آن را
دستمزد به شمار آورند. ثالثاً با کلمه «نِحلَه» تصريح مي‌کند که مهريه پيشکش است و نه قيمت زن، چنانچه امروزه برخي با توهم اينکه مهريه قيمت زن است مبالغ بالايي مطالبه کرده و مهريه پيشنهادي اسلام را دور از شأن زن معرفي مي‌کنند. مهريه زن نحله و عطاي خداوند است که به او داده شده است و مرد هيچ منتي بر او ندارد.
در روايات يکي از نشانه‌هاي بدقدمي زن، مهريه بالاي او دانسته شده و آن را موجب کينه در خانواده معرفي مي‌کنند.
(ميزان الحکمه، ج 2، ص1182)
امام باقر(ع) فرمود: «الصداق ما تراضيا عليه قل او کثر» يعني آنچه طرفين ازدواج به آن راضي مي‌شوند کم باشد يا زياد همان مهريه است. در مورد حداکثر مهريه از نظر شرعي نمي‌توان مقدار معيني تعيين کرد. امام صادق(ع) يکي از مواردي که در قيامت بخشيده نمي‌شود را مهريه‌هاي پرداخت نشده زنان معرفي مي‌کنند.
پيامبر اکرم(ص) فرمود: سه گروه از زنان عذاب قبر ندارند و در قيامت با حضرت زهرا(س) محشور مي‌شوند: زني که با فقر و تنگدستي همسر خود بسازد، زني که با بداخلاقي همسر، صبر خود را از دست ندهد و زني که مهريه خود را به همسرش ببخشد.
اقسام مهريه
مهريه در اسلام بر سه قسم است:
مَهرُ المُسَمّي
مَهر المسمي مهري است که زن و شوهر قبل از انعقاد عقد نسبت به مقدار و ميزان آن توافق نموده و آن را در عقد ذکر مي‌کنند يا پس از عقد بر روي مقدار معيني توافق مي‌کنند. مهر بايد بين طرفين تا حدي که رفع جهالت آنها بشود مشخص باشد نه اينکه چيز گنگ و مبهمي باشد.
شرايط مهر المسمي:
داراي ارزش مالي و اقتصادي باشد
قابل تملک و نقل و انتقال باشد
مشخص و معلوم باشد
معين و تصريح شده باشد
داراي منفعت عقلايي و مشروع باشد
شوهر قدرت تسليم مهريه را داشته باشد
تعيين ميزان مهر مطابق ماده 1080 قانون مدني منوط به تراضي طرفين است و محدوديتي در اين خصوص در قانون پيش بيني نشده است ولي طبق روايات مستحب است که مهرالسّنه ملاک قرار گيرد.
مهر المثل
اگر در زمان انعقاد عقد دائم راجع به مهريه توافق نشده يا اينکه مهريه تعيين شده باطل باشد ولي عمل زناشوئي بين زوجين صورت گرفته باشد، در اين حالت بر اساس عرف و عادت محل و وضعيت خاص زوجه مانند خانواده، تحصيلات، سن، شغل و امثال آن مهريه‌اي هم‌شأن زنان مشابه وي تعيين مي‌گردد که به اين نوع مهريه، مَهرُالمِثل مي‌گويند يعني مهريه‌اي معادل زنان مثل او.
مهر المُتعَه
هرگاه در عقد نکاح مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزديکي و تعيين مهر، زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهر المتعه است.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۳۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | درخشش خیره کننده مهدی قائدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900097

دیگر خبرها

  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس؛ ازدواج با دختر ایرانی
  • ببینید | درخشش خیره کننده مهدی قائدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • حادثه‌ای که زندگی ژوزه را تغییر داد؛ مورایس چگونه مسلمان شد
  • جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
  • پشت پرده مسلمان شدن مورایس سرمربی سپاهان
  • غافلگیری بزرگ باشگاه سپاهان؛ مورایس چطور مسلمان شد؟ | یک حادثه و یک نفر!
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد