Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@05:00:54 GMT

آغاز برداشت پیله کرم ابریشم در تالش

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۳۶۵۷

آغاز برداشت پیله کرم ابریشم در تالش

سیدعلی موسوی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در سال جاری ۴۷ جعبه تخم نوغان بین ۲۵ بهره بردار توزیع شده بود و پیش بینی می‌شود یکهزار و ۶۴۵ کیلوگرم پیله تر به ارزش یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون ریال تولید شود.

وی اظهار داشت: با پرورش هر جعبه تخم نوغان، حدود ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید و از فراوری هر سه کیلوگرم پیله تر، یک کیلوگرم نخ ابریشم استحصال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین ماه هر سال آغاز می‌شود و پس از طی یک دوره حدود ۴۵ روزه تا دو ماهه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می‌شوند.

بر اساس اطلاعات موجود؛ نوغانداری از صنایع سنتی و قدیمی منطقه آسیا و ایران است و در بیش از دو دهه گذشته با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و اوج شکوفایی تولید پیله و ابریشم در کشور سال ۱۳۷۹ است.

در کنار صنعت نوغانداری، ابریشم بافی به عنوان صنعت وابسته و مکمل به نوغانداری مطرح است و با تولید نخ‌های ابریشمی، زمینه ساز تولید دستبافته های سنتی و هنری در قالب فرش‌ها و تابلوفرش ها می‌شود و ارزش افزوده و سود خوبی دارد.
سهم ایران از سبد تولید ابریشم دنیا کمتر از یک درصد است و رتبه هشتم دنیا را دارد؛ البته این میزان تولید ابریشم ایران برابر با تولید پیله ابریشم در ۱۲ کشور است اما با وجود فاصله گرفتن این صنعت از رونق سال ۱۳۷۹، در پنج سال اخیر با همت و تدبیر دولت در حال رشد و توسعه است.
تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ظرف ۴۵ روز به پیله‌های ارزشمند ابریشم تبدیل می‌شوند و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی کشاورزی در فصل بهار، رونق بخش معیشت هزاران خانواده است.
۲۲ استان کشور در صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و شهرستان رشت مرکز توسعه نوغانداری کشور است و خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر ابریشم، با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم ایران به شمار می‌رود.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در بخش‌های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

۷۱۰۶ / ‏‬ ۷۱۲۴/‏۶۰۳۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرستان تالش گیلان نوغانداری ابریشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۳۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، جعفری در بازدید از گلزار‌های گل محمدی در شهرستان اشکذر گفت: گل محمدی از جمله گیاهان با ارزش اقتصادی بالا است و با توجه به سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی استان یزد در جهت تغییر الگوی کشت، گل محمدی به عنوان کشت جایگزین با سایر گیاهان آب بر، در مناطق مستعد کشت می‌شود. 

وی افزود: از فراورده‌های گل محمدی می‌توان به غنچه خشک، گلبرگ خشک، گلاب و اسانس اشاره کرد که تقریبا۸۰ درصد گل‌های‌تر برای گلاب گیری و اسانس و بقیه به صورت گلبرگ خشک برای تهیه مربا و سایر مصارف خوراکی و غنچه خشک بیشتر جهت صادرات استفاده می‌شود.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی اشکذر، با تاکید بر اهمیت زمان برداشت گل محمدی اظهار داشت: گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و تأخیر در زمان برداشت منجر به کاهش کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده می‌گردد. برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب شروع می‌شود و باید قبل از گرم شدن هوا به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد.

جعفری گفت: برداشت گل محمدی از ۱۰ هکتار از گلستان‌های این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می‌شود حدود ۳۵ تن گل‌تر توسط کشاورزان در این شهرستان برداشت گردد و برداشت این محصول در شهرستان اشکذر هر ساله از اواخر فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد.

جعفری با اشاره به اهمیت راه اندازی و توسعه واحد‌های فراوری و اسانس گیری این محصول اقتصادی افزود: هم اکنون یک واحد گلابگیری صنعتی در این شهرستان وجود دارد، که سالانه حدود ۳۵ هزار لیتر گلاب از این واحد استحصال می‌شود.

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان