Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحیدرضا فریدونی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نرخ خرید هر کیلوگرم گندم با ۴ درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید را ۱۷ هزار ریال عنوان و بیان کرد: در سال زراعی جاری از نرم افزار پهنه بندی استفاده می‌شود و پیش تر گندمکاران به منظور جلوگیری از فعالیت واسطه‌ها در زمینه خرید گندم، در سامانه سازمان جهاد کشاورزی نام نویسی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: وضعیت تحویل گندم با ثبت نام دقیق کشاورزان و همچنین ثبت مقادیر تولید و تحویل گندم به مراکز خرید رصد می‌شود.
وی گفت: امسال گندم تنها از طریق سامانه‌های خرید و از کشاورزانی که نسبت به ثبت نام در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرده‌اند تحویل گرفته می‌شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: کشاورزان، سطح زیر کشت و میزان محصول تولیدی برآوردی را در سامانه پهنه بندی ثبت کرده‌اند و هم اکنون طبق اطلاعات این سامانه از آنان محصول خریداری می‌شود.
فریدونی با بیان اینکه کشاورزان امسال از کرایه تشویقی نیز برخوردار می‌شوند، افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی همانند سال‌های گذشته متولی خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی است و به منظور رفاه حال کشاورزان مراکز خرید با تجهیزات و امکانات لازم آماده ارائه خدمات لازم در سطح استان است.

وی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان کشاورزی، کیفیت گندم این استان به علت اقلیم مناسب از میانگین کشوری مطلوب‌تر است و به همین دلیل متقاضی زیادی دارد.
به گزارش ایرنا همچنین به علت استفاده مناسب از کود و سم، استفاده از بذرهای اصلاح شده و همچنین مبارزه به موقع با آفات بخصوص سن، کیفیت گندم استان مطلوب است.
وی با بیان اینکه استفاده از جوش شیرین در نان‌های خراسان شمالی به طور کامل حذف شده، افزود: آرد مصرفی این استان با عناصر آهن و اسید فولیک نیز غنی سازی شده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: ۳۰۰ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی گندم در این استان وجود دارد، از مجموع ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان ۷۵ هزار تن سیلوی بتنی، ۹۵ هزار تن سیلوی فلزی، ۹۵ هزار تن انبارهای مکانیزه و ۳۵ هزار تن انبارهای نیمه مکانیزه است.
فریدونی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ۹۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شد، گفت: پارسال گندم با قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار ریال از کشاورزان استان خریداری و در انبارها ذخیره سازی شده بود.
معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: برداشت گندم و جو از سطح ۱۸۶ هزار هکتار کشتزار این استان از ابتدای هفته جاری آغاز شده است.

نقی کاظمیان اظهار داشت: از مجموع کشتزارهای استان ۱۴۶ هزار هکتار گندم و ۴۰ هزار هکتار جو است که آغاز برداشت از مناطق جنوب استان انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال زراعی جاری انتظار تولید ۳۱۰ هزار تن گندم در استان را داریم، گفت: پیش بینی می‌شود تولید گندم در سال زراعی جاری در مقایسه با پارسال ۶۳ درصد رشد یافته و افزون بر ۲۵۹ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
اکنون یکهزار و ۱۱۲ واحد نانوایی یارانه پز و حدود ۳۰۰ واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است و ماهیانه بطور میانگین هفت هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی یارانه‌ای این استان توزیع می‌شود.
خراسان شمالی با جمعیت بیش از ۸۶۳ هزار نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۳۰۰۷/‏۵۱۳۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی گندم خراسان شمالی خرید تضمینی گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۳۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان،  شهرکی میزان نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: سالیانه بین شش تا هفت هزار تن بذر در فصل کشت مورد نیاز کشاورزان سیستان وبلوچستان است و در حال حاضر علاوه بر بذر تولیدی استان، از سایر استان‌ها نیز بذر گندم وارد میکنیم.
وی گفت: با همراهی مراکز تحقیقات، ارقام اصلاح شده که مقاوم به تنش،‌های محیطی است و عملکرد بالایی دارند برای کشت در منطقه به کشاورزان معرفی می شود.
 شهرکی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل برداشت گندم در سال زراعی جاری تاکنون کشاورزان شش هزار و ۱۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل داده اند بیان داشت امسال ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان وبلوچستان به کشت گندم اختصاص یافته که با مشارکت کشاورزان، ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و آماده خدمت رسانی است.
معاون سازمان جهادکشاورزی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل داده اند

دیگر خبرها

  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • خودکفایی درتولید بذرگندم درسیستان وبلوچستان،اولویت جهادکشاورزی
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان