Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن تیموری روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح توسط کارشناسان و متخصصان اداره کل محیط زیست استان یزد اجرا شد.

وی اظهار کرد: با توجه به مشاهده شپشک آرد آلود بر روی یکی از شاخه های این اثر طبیعی - ملی این طرح برای پیشگیری از شیوع آفت انجام شد.

وی ادامه داد: کفشدوزک، شپشک خوار و دشمن طبیعی شپشک آرد آلود است و با تغذیه از شپشک جمعیت این آفت را کنترل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشتر فرماندار ابرکوه به ایرنا گفته بود: یکی از آثار موجود زنده جهان درخت سرو ۴۵۰۰ ساله است و این درخت به دلیل قدمت آن، قابلیت ثبت جهانی را دارد.

محمد کاظمی نسب افزود: این گونه گیاهی یکی از نمادهای آثار طبیعی جهان است و گردشگران داخلی و خارجی علاوه بر بازدید دیگر آثار تاریخی از این آثر طبیعی بازدید می کنند.

وی با تأکید بر ثبت جهانی سرو این شهرستان اظهار کرد: چاپ تصاویری از آن روی اسکناس یا لباس گروه‌های ورزشی ضروری است.

به گزارش ایرنا، یکی از ۱۴۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شهرستان ابرکوه که در فهرست میراث ملی نیز ثبت شده، سرو یادشده است که به دلیل قدمت و اهمیت این اثر، ثبت جهانی آن ضروری به نظر می‌رسد.

این‌گونه گیاهی که یکی از قدیمی ترین موجود زنده جهان محسوب می‌شود، با گذشت ۴۵ قرن همچنان شاداب و سرسبز است و در عرصه بیابانی استان یزد، مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت‌زده کرده است.

سرو ابرکوه از مهمترین جاذبه‌های طبیعی ایران و استان یزد است و در طول سال به خصوص در تعطیلات نوروزی و تابستان مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از این جاذبه طبیعی دیدن می‌کنند.

«الکساندر روی» دانشمند روسی عمر این درخت را چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ سال تخمین زده است.

سرو ابرکوه جاذبه‌ای منحصر به فرد است که در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین تاریخی زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می‌گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغانی که در شاخسار پرپیچ و خمش لانه نهاده‌اند، بازگو می‌کند.

حمدالله مستوفی در کتاب نزهت‌القلوب که به سال ۷۴۰ هجری قمری تألیف کرد، درباره این درخت نوشت: در ابرکوه سروی است که شهرتی جهانی دارد، چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته، اکنون این از آن بلندتر و بزرگ‌تر است.

برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را «یافت» پسر نوح ترس کرد و این درخت از نوع سروهای مدیترانه‌ای است و ارتفاع آن ۲۵ متر و دور تنه آن ۱۱.۵ متر است.

سرو ابرکوه شانزدهم تیرماه ۱۳۸۶ به شماره ۳ و به عنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و همچنین به‌عنوان یک اثر طبیعی در سال ۱۳۸۲ در شورای عالی حفاظت محیط زیست ثبت شد.

صادق مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که بهمن‌ماه سال گذشته به ابرکوه سفرکرده بود به ایرنا گفت: درخت سرو ۴۵۰۰ ساله ابرکوه قابلیت ثبت جهانی را دارد و سال ۱۳۹۸ با توجه به ثبت جهانی راه آهن شمال به جنوب کشور در دستور کار است و سرو ابرکوه در موقع خود ثبت جهانی خواهد شد.

وی همچنین در جریان بازدید از سرو کهن‌سال این شهر با تبیین قابلیت‌های ثبت جهانی این جاذبه طبیعی، گفت: برای ثبت جهانی آثار کشورها، سهمیه مشخص‌شده که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) آن را تعیین می‌کند، اما در عین حال برای ثبت جهانی این درخت تلاش خواهد شد.

مونسان افزود: ثبت این درخت در فهرست آثار جهانی با توجه به قدمت آن علاوه بر مزایایی که برای کشور دارد، زمینه رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری در شهرستان ابرکوه را فراهم می‌کند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

۷۵۴۰/‏‬ ۲۰۴۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درخت سرو ابرکوه شهرستان ابرکوه استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد یوسف نژاد هفته عقیدتی سیاسی را فرصت مناسب برای بازنگری در آثار و اندیشه‌های اسوه تعلیم و تربیت استاد شهید مرتضی مطهری عنوان کرد و گفت: شهید مطهری بحق در خلق آثار نو و ارائه دیدگاه جدید از اسلام و اندیشه‌های اسلامی سرآمد بود به گونه‌ای که امام راحل پس از شهادت این استاد برجسته، وی را حاصل عمر و پاره تن خود نامید.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان ساری افزود: شهید مطهری تربیت یافته مکتب قرآن و جهاد علمی بود و در طول عمر خود با کج روی ها و انحرافات جامعه آن روز مبارزه سرسختانه داشت همچنین در اسلام شناسی و فنون مختلف اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود.

سرهنگ مقصودی مدیر عقیدتی سیاسی سپاه ساری نیز از برگزاری بیش از ۱۵ برنامه در هفته عقیدتی سیاسی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: مراسم گرامیداشت معلم شهید استاد مرتضی مطهری در قالب اندیشه مطهر، پیاده روی پایوران و سربازان، برگزاری مسابقه کتابخوانی از آثار شهید مطهری، نشست‌های روشنگری و جهاد تبیین با موضوع اندیشه و آثار شهید مطهری و شعار سال، عطر افشانی گلزار شهدا، تجلیل از مربیان، معلمان نمونه و مدیران برتر بسیج، نواخت زنگ سپاس معلم و زنگ انشای مطهر در مدارس، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و نشست های تربیتی بصیرتی، دیدار با خانواده معظم شهدای معلم، برگزاری نمایشگاه کتاب با محوریت آثار شهید مطهری اهم این برنامه‌ها در این هفته است.

مقصودی در پایان شهید مطهری را الگوی همه مربیان و مدیران بسیجی در موضوع جهاد علمی نام برد که بیش از ۷۰ عنوان آثار علمی متنوع و مختلفی از این استاد برجسته به یادگار مانده است.

کد خبر 6087552

دیگر خبرها

  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود