Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:27:09 GMT

مشکل تأمین آب زراعی منطقه رستم آباد رودبار برطرف شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۷۲۸۰

مشکل تأمین آب زراعی منطقه رستم آباد رودبار برطرف شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به انتشار خبرهایی درباره وضعیت آبی شالیزارهای منطقه رستم آباد که در حاشیه رودخانه سفیدرود قرار دارند، بیان داشت: طبق بازدیدهای انجام شده از مزارع منطقه رستم آباد شهرستان رودبار، نشاءکاری روستاهای ماندابان، کلورز، پشته خاتمه یافته و کشاورزان غالب اراضی شمام نیز نشاء کرده و درصد کمتری نیز مشغول آماده سازی زمین و یا انجام نشاء هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحید خرمی اظهار داشت: از مجموع ۱۶ سردهنه آبیاری شالیکاری رودبار تعداد چهار سر دهنه دیزکوه، کندلات، میان لات و اسطلخ جان به دلیل آبشستگی کاملاً تخریب شده به طوریکه امور و اداره آبیاری شهرستان با هماهنگی و مساعدت دادستان، ناگزیر اقدام به احداث بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ متر نهر جدید از داخل مزارع شالیکاری کرده است.

وی افزود؛ علیرغم لایروبی بالغ بر ۲۵ کیلومتر از انهار توسط سه دستگاه بیل مکانیکی، یک دستگاه بولدزر و جابجایی بالغ بر ۳۰ موردی دستگاه‌های مذکور، همچنین بکارگیری ۱۰ کامیون استیجاری و ماشین آلات سنگین راهسازی، عملیات ۱۱ سردهنه دیگر در موعد مناسب انجام شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در خصوص سر دهنه شمام نیز گفت؛ در سر دهنه شمام که نهر متصل به آن برای آبرسانی بالغ بر ۸۰۰ هکتار از اراضی شالیکاری رستم آباد احداث شده؛ به دلیل تعمیق شدید رودخانه و قرارگیری کف نهر در کد ارتفاعی حدود سه متر بالاتر، فرایند آب اندازی با توجه به دبی بالای رودخانه که ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه بوده و نیز حجم بالای عملیات اجرایی، به طول انجامید.

وی یادآور شد: با توجه به روند کاهشی تراز مخزن سد سفیدرود شروع عملیات اجرایی زودتر از موعد به دلیل مقادیر دبی رودخانه مقدور نبود زیرا در تاریخ های پنجم و دهم خردادماه جاری، دبی رودخانه به ترتیب معادل ۲۹۷ و ۲۴۸ متر مکعب در ثانیه بوده است بنابر اینطی یک هفته کار مداوم و با حمل بالغ بر ۲۰۰ کامیون سنگ کوهی به محل سردهنه و احداث یک واحد اپی سنگی در ساحل راست رودخانه، آبگذاری کامل نهر در هفدهم خردادماه جاری انجام شد.

به گفته خرمی؛ شرکت آب منطقه‌ای گیلان حداکثر تلاش خود را برای احداث سازه‌های حفاظتی بستر و حریم رودخانه با استفاده از شیوه نامه جدید لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها انجام داده و نسبت به بازسازی کامل و اصولی سردهنه ها در سال جاری اقدام می کند.

بر اساس گزارش‌های رسمی شرکت آب منطقه‌ای گیلان؛ طی ماه های فروردین و اردیبهشت ماه سال زراعی جاری حجم آب خروجی از سد سفیدرود معادل دو هزار و ۲۱ میلیون متر مکعب بود که این حجم طی ۱۹ سال اخیر بی سابقه بوده و در مقام قیاس این آورد در سال‌های قبل و ماقبل آن به ترتیب ارقام ۳۵۰ و ۸۸۵ میلیون مترمکعب را نشان می داده است.

از سوی دیگر تجربه سر ریز ۶۲ روزه سد سفیدرود نیز طی دو دهه اخیر بی سابقه بوده و موجب عدم امکان ترمیم سردهنه انهار طی مدت زمان سرریز شده این در حالیست که افزایش برداشت مصالح رودخانه‌ای در حاشیه کاهش عرض بستر رودخانه به دلیل تعرض اشخاص در خصوص توسعه شالیزارهای حاشیه آن، موجبات تعمیق یافتن رودخانه شده است.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است و افزون بر سه هزار و ۳۷۰ هکتار شالیزار و بیش از پنج هزار بهره بردار دارد. در سال زراعی گذشته میزان ۱۲ هزار و ۱۵۰ تن شلتوک برنج در رودبار تولید شد.

برنجکاری در این منطقه از گیلان، به طور معمول و هر ساله، در مقایسه با دیگر مناطق استان، با تأخیر انجام می شود.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برنجکاری گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ساخت پنج‌هزار خوابگاه متأهلی دانشجویی تا پایان کار دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی‌گل، امروز_ شنبه، هشتم اردیبهشت _ در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی دانشگاه یاسوج، با اشاره به اینکه کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دو بار کنکور برگزار می‌شود، الحمدالله روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور سالم و با امنیت کامل بودیم.

وی افزود: در یک منطقه‌ای که به دلیل سیل، مشکل پیش آمده بود، کنکور را تکرار خواهیم کرد و داوطلبان کنکور در این منطقه نگرانی نداشته باشند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری، گفت: چند مورد مشکل و تخلف در کنکور امسال داشتیم، برخورد لازم انجام و به هیئت مرتبط خود معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون سه هزار خوابگاه متأهلی در سراسر کشور در دست ساخت است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده این تعداد تا پایان دولت سیزدهم به پنج‌هزار خوابگاه می‌رسد.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: واقعیت امر توسعه فیزیکی زیرساخت‌ها از دستور کار خارج شده و افزایش کیفیت زیرساخت‌هایی دانشجویی اولویت کاری وزارتخانه بوده که در این راستا برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجمی صورت گرفته است.

وی افزود: خوابگاه دانشجویی یاسوج با زیربنایی دو هزار ۶۲۰ متر مربع در چهار طبقه و ۳۵ واحد ساخته خواهد شد.

کد خبر 748448

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • مشکل شیرخشک‌های یارانه‌ای تا یک ماه آینده برطرف می‌شود
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • لایروبی ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های کرمانشاه
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود
  • ضرورت تعیین تکلیف چای سنواتی/ دغدغه کشاورزان برطرف شود
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است