Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@03:13:57 GMT

روایت سنگ‌هایی که جان دارند!

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۷۸۳۶

روایت سنگ‌هایی که جان دارند!

نمایشگاه «جان سنگ» روایت‌گر سنگ‌هایی است که جان و شخصیت دارند. سنگ‌هایی که تلاش می‌کنند همانند انسان‌ها در مراحل مختلف زندگی قوی و محکم باشند، خرد نشوند و صیقل پیدا کنند.

این جملات بخشی از روایت ژیلا کامیاب، هنرمند نقاش درباره نمایشگاه «جان سنگ» است که این روزها در گالری ساربان برپاست.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است، می‌گوید: به طور کلی کارهایم را از آدم‌ها و فیگورهای انسانی شروع کردم و بعد به مرور آنها را ساده کردم و به صورت سنگ صبور درآوردم‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر من سنگ‌ها همان انسان‌ها هستند؛ انسان‌ها با همان شکل‌هایی که دارند منتهی در قالب سنگ‌ها. این نگاه شاید نوعی آشنایی‌زادیی و جان‌دار پنداری است. از نظر من سنگ‌ها انرژی‌های مختلف خودشان را دارند و در طی زمان تغییر شکل می‌دهند و صیقل پیدا می‌کنند و امیدوارند که خرد نشوند و نشکنند. همان‌گونه که انسان‌ها این مراحل را طی می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: این موضوعات دل‌مشغولی‌های شخصی من است. چون نقاش‌ها موضوعاتی که دوست دارند را به تصویر می‌کشند و من نیز خانه و محل زندگی‌ام را دوست دارم و به همین خاطر هم همواره آنها را به ساده‌ترین شکل می‌کشیدم. سپس به مرور زمان به مرحله‌ای رسیدم که فیگورها را با هم ادغام کردم و این فیگورها نیز خودشان را به نفع سنگ‌ها کنار کشیدند. شاید به این دلیل که امکان مجادله با سنگ‌ها را در خودشان نمی‌دیدند و در نهایت این سنگ‌ها بودند که قالب شدند.

این هنرمند نقاش می‌گوید: شاید بتوان گفت که نمایشگاه «جان سنگ» مجموعه‌ای است از رویکردها و نگاه‌هایی که در نمایشگاه‌ها و آثارم داشتم. در تمام این نمایشگاه‌ها سنگ قالب شد و به خاطر جان و شخصیتی که سنگ دارد، فکر کردم شاید بهتر است که اسم نمایشگاه را «جان سنگ» بگذاریم.

کامیاب درباره ساده بودن فرم و رنگ آثار نیز توضیح می‌دهد: ساده کار کردن به این صورت که بخواهیم با ساده‌ترین شکل‌ها و رنگ‌ها و با محدودیت‌های فرمی شکلی را به تصویر بکشیم در وهله نخست به شخصیت هنرمند بازمی‌گردد. اما در عین حال در تمام هنرها می‌بینیم که به مرور زمان حواشی به کنار و هنرمندان به سمت سادگی پیش می‌روند؛ به عنوان مثال شاعرها بعد از مدتی به مختصر شدن کلام می‌رسند. من نیز در سال‌های فعالیت، به سادگی رسیدم، گرچه از همان ابتدا نیز با توجه به روحیه‌ای که داشتم کارهایم از نظر فرم و رنگ ساده بودند. این وجود من بود و نه انتخاب من.

او یادآور می‌شود: من تابع هیچ سبک و مکتب خاصی نیستم. ممکن است برخی دوستان بگویند که کارهایم انتزاعی است، اما واقعیت این است که وقتی نقاشی می‌کنم اصلاً به این موضوعات و طبقه‌بندی‌ها فکر نمی‌کنم.

کامیاب در استیتمنت نمایشگاه «جان سنگ» نوشته است: از آدم به آرمان شهر و در پی به خانه رسیدم. خانه‌ای که شاید نشانی‌اش از دیرباز بر خاطراتم نقش بسته باشد. این خانه، این شهر، این ناکجا آباد، به سادگی و نه در پهنه‌ای هزار لایه، در فراق آدمی شکل می‌گیرد، تهی از قصه‌های روزمره و درد و لبخندهای ناگزیر.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ایسنا/اصفهان تماشاخانۀ ماه در عمارت تاریخی سعدی اصفهان، میزبان نمایشی بر پایه هویت، خودشناسی و شناخت حقیقتِ خویشتن است. نمایش «تشریفات ساده» ازاین‌رو اهمیت دارد که بر ضرورت خودشناسی به‌عنوان کلید گذر از جهل و ظلمت به سمت آگاهی و نور تأکید دارد.

سعید امیرسلیمانی، کارگردان نمایش «تشریفات ساده» در گفت‌وگو با ایسنا و ضمن اشاره به اینکه نمایش «تشریفات ساده» روایتی بر پایه هویت، خودشناسی و شناخت حقیقت خویشتن است، بیان کرد: داستان این نمایش در یک‌ شب سرد بارانی در ناکجاآباد می‌گذرد و محور آن کشف رمز از پرونده قتلی معماگونه است. صورت مقتول کاملاً از بین رفته و قابل شناسایی نیست و تنها مظنون پرونده نیز نه برگۀ هویتی دارد و نه به یاد می‌آورد که در شبانه‌روز گذشته چه بر او گذشته است. متهم مدام ضدونقیض می گوید، دروغ می بافد و خود حقیقی‌اش را کتمان می‌کند. 

او در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده این نمایش افزود: من در سال ۱۳۸۵ زمانی که فیلم «تشریفات ساده» از «جوزپه تورناتوره» را در شبکه ۴ دیدم، داستان فیلم به دغدغه اصلی من تبدیل شد و می‌خواستم با بیان این دغدغه‌، یک نمایش هدفمند را به مخاطب ارائه دهم. سعی من بر این بود که در این نمایش برخلاف بسیاری از نمایش‌های دیگر، به جای تلاش برای خنداندن و سرگرم گردن مخاطب، به دنبال انتقال مفهوم، اندیشه و پیام باشم.

این کارگردان با تأکید دوباره مبنی بر اینکه «تشریفات ساده» یک نمایش دغدغه‌مند و هدفمند است و به دلیل تلفیق سینما و تئاتر، نسبت به کارهای دیگر متفاوت است، اضافه کرد: تم نمایش «تشریفات ساده» هویت و خودشناسی است. کلید گذر از جهل و ظلمت به سمت آگاهی و نور. این نمایش قبل از کرونا آماده اجرا بود ولی با شیوع کرونا اجرای آن چندین سال متوقف‌ شد و بالاخره امسال فرصت اجرای آن را پیدا کردیم. 

او افزود: نمایش «تشریفات ساده» برای مخاطب بالای ۱۲ سال مناسب است و علاوه بر مخاطب عام، می تواند برای علاقه‌مندان به حوزه‌های روانشناسی و ادبیات نیز جذاب و مفید باشد.

امیرسلیمانی خاطرنشان کرد: عدم‌حمایت مالی یکی از مشکلات اصلی هنرمندان تئاتر در اصفهان است که باعث شده بسیاری از هنرمندان نیز به دلیل شرایط اقتصادی تمایلی به فعالیت در حوزه تئاتر نداشته باشند. همچنین با توجه به افزایش هزینه‌ها و قیمت بلیت، هر ساله از تعداد مخاطبان تئاتر نیز کاسته می شود. علاوه بر این کمبود پلاتو تمرین و سالن اجرا در شهر اصفهان در مقایسه با تعداد هنرمندان، فارغ التحصیلان و علاقه‌مندان به تئاتر و نیز هزینه اجاره بها برخی از سالن‌های تئاتر سبب شده که هنرمندان به مرور زمان به دلیل عدم حمایت، کمبود امکانات، هزینه‌های بالا و مشکلات مالی از این فضا فاصله بگیرند. 

او اضافه کرد: در نمایش «تشریفات ساده»، فرشید ایل بیگ، سامیار سرافراز، مهدی معین، الهام سادات ایون، مهران کاشی و امیرعباس فصیحی به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین مجید بدیع زاده به‌عنوان تهیه‌کننده و رضا کنگازیان به‌عنوان مدیر روابط عمومی در این نمایش حضور دارند. 

به گزارش ایسنا، نمایش «تشریفات ساده» تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ماه حوزۀ هنری استان اصفهان، واقع در خیابان استانداری به روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت این نمایش به سایت تیوال مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • ۵ راه حل ساده لوله کشی؛ از تعمیر نشتی لوله تا اتصال دو شیر به لوله آب (فیلم)
  • تعداد خوشنویسان بعد از انقلاب ۲۰ برابر افزایش یافت
  • پودر پیاز خانگی را با این روش های ساده درست کنید
  • معرفی ساده‌ترین راه‌های از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس
  • جواب یک سوال ساده: بعد از سید کاپیتان کیست!
  • یک ترفند ساده و سریع: چگونه بادمجان شیرین رو از بادمجان تلخ تشخیص بدیم (فیلم)
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده