Web Analytics Made Easy - Statcounter

تیرگی و بوی دود آتش از کیلومترها دورتر به مشام و به چشم می‌خورد، بازهم آتش به جان مزارع، باغ‌ها و علفزارها افتاده است.

این ایام روزی نیست که خبر آتش سوزی اراضی کشاورزی و علفزارها در قزوین شنیده نشود، به طوری که این موضوع به یک سریال تکراری تبدیل شده است.

این دست حوادث علاوه بر ایجاد خسارات قابل توجه به زمین‌های کشاورزی، هوا را آلوده کرده و محیط زیست را نیز تخریب می‌کند و ضروری است تا توسط رسانه‌ها و دستگاه‌های متولی برای پیشگیری از این نوع حادثه‌ها فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقوع روزانه ۴۰ تا ۵۰ مورد آتش سوزی در مراتع و باغ‌های قزوین

مجتبی منتظری رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: در فصل گرما و روزهای گرم سال روزانه به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ مورد وقوع آتش سوزی در قزوین ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از این حوادث عمدی و بعضی نیز سهوی هستند، اظهار داشت: برخی از این آتش سوزی‌ها بوسیله باغداران و زارعین با هدف از بین بردن علف‌های هرز و آفات به عنوان روشی کم هزینه مورد استفاده قرار می‌گیرد که عدم کنترل و در برخی موارد ناتوانی آنان به دلیل وزش باد و خشکی علف‌ها موجب می‌شود اتش از محدوده مورد نظر فراتر رفته و به دیگر نقاط سرایت کند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین با بیان اینکه برخی از این حوادث نیز به شکل سهوی و توسط مسافران و یا عابران عبوری بوقوع می‌پیوندد، افزود: انداختن ته سیگار به علفزار خشک و یا خاموش نکردن بقایای آتش و زغال در حین سفر به شکل سهوی موجب ایجاد چنین حوادثی می‌شود.

وی یادآور شد: به طور متوسط اطفای حریق در این حوادث با یک دستگاه یا سه دستگاه خودروی آتش نشانی با میانکین زمان ۴۵ دقیقه تا ۳ ساعت انجام می‌شود.

منتظری به دشواری کار آتش نشانان برای اطفای حریق در باغ‌ها و مزارع اشاره کرد و گفت: معمولاً وسعت این آتش سوزی‌ها گسترده بوده و خاموش کردن آنها کار ساده ای نیست چرا که در خیلی از موارد خودروهای آتش نشانی قادر به عبور از موانع و پستی و بلندی‌های موجود در باغ‌ها و مزارع نیستند.

وی اظهار داشت: در این مواقع آتش نشانان بوسیله آتش کوب و کوله پشتی‌های اطفای حریق برای خاموش کردن آتش اقدام می‌کنند.

وقوع ۳۷۳ حادثه آتش سوزی در باغ‌ها، مراتع و علفزارهای قزوین طی خرداد ماه

محمدعلی غلامی مسئول مرکز پیام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از ۵۸۳ حادثه عملیاتی خرداد ماه امسال در قزوین ۳۷۳ مورد مربوط به آتش سوزی باغ‌ها، مراتع و زمین‌های کشاورزی و علفزارها بوده است، گفت: بیشتر آتش سوزی باغ‌ها، مراتع و علفزارها در فصل گرما در روزهای جمعه و تعطیل بوقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه این آمار مختص به قزوین است و اگر آمار استانی را در نظر بگیریم عدد قابل توجهی از حوادث اینچنینی بدست می‌آید، اظهار داشت: برخی آتش سوزی‌ها نیز شبانه و توسط باغداران و یا کشاورزان برای از بین بردن علف‌های هرز انجام می‌شود اما در خیلی مواقع آنها قادر به کنترل آتش نبوده و حریق به سرعت به سایر مزارع و باغ‌ها نفوذ پیدا می‌کند.

غلامی توصیه کرد باغداران و کشاورزان به جای آتش روشن کردن در مزارغ و باغ‌های خود اقدام به چیدن علف‌ها کنند تا از وقوع حوادث آتش سوزی و خسارت به زمین‌های کشاورزی جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: در هنگام آتش سوزی مزارع کشاورزان می‌توانند با شخم زنی یک خط طولی به فاصله چندین متری بوسیله تراکتور از آتش از ادامه حریق جلوگیری کنند.

غلامی با بیان اینکه اولویت آتش نشانی برای اطفای حریق در زمین‌های کشاورزی مربوط به اراضی دارای درخت و باغ و یا برخوردار از محصول است، افزود: خاموش کردن آتش در علفزار در اولویت دوم قرار دارد اما اگر علفزارها نزدیک مناطق مسکونی باشد، خاموش کردن آنها از اولویت درجه یک برخوردار می‌شود.

وی اظهار داشت: در بسیاری از موارد چون دسترسی به آب در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی وجود ندارد و خودروی آتش نشانی نیز قادر به حضور در آنها نیست باید با کوله‌های ۲۰ لیتری شبیه به سم پاش به اطفای حریق پرداخت که البته کاری دشوار و نفس گیر است.

غلامی از شهروندان و کشاورزان درخواست کرد از آتش زدن علفزارها پرهیز کنند چرا که این کار می‌تواند به اراضی کشاورزی خسارت زده و آسیب‌های مادی و حتی جانی به جای بگذارد.

سوختن ۲۰ هکتار از مراتع قزوین در آتش

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین نیز ایرنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ هکتار از مراتع استان در آتش سوخته است.

علی اکبر اسدالهی با اشاره به اینکه خاموش کردن آتش سوزی‌های گسترده در مراتع به نیروی انسانی زیادی نیازمند است و در حوادث بزرگ علاوه بر محیط بانان از ظرفیت نیروهای امدادی سپاه و هلال احمر و افراد محلی نیز بهره می بریم، گفت: پیش بینی می‌شود متأسفانه این دست حوادث با توجه به گرمای هوا در ماه‌های آتی تداوم داشته باشد.

وی اظهار داشت: این آتش سوزی‌ها پوشش گیاهی اراضی ملی را از بین می‌برد و با خود تبعات اقتصادی زیان باری برای بخش کشاورزی به همراه دارد، ضمن آنکه محیط زیست را نیز آلوده می‌کند.

اسدالهی ریشه این حوادث را بی احتیاطی و سهل انگاری و نداشتن آگاهی نسبت به تبعات آنها دانست و گفت: از کشاورزان و دیگر شهروندان می‌خواهیم تا نسبت به این موضوع حساس بوده و اگر آتشی در مراتع روشن می‌کنند مراقب بوده و پیش از ترک محل حتماً آن‌را خاموش کنند.

این مسئول با اشاره به اراضی مستعد آتش سوزی، گفت: اراضی و مراتعی که در حاشیه جاده‌ها قرار دارند بیشتر در معرض آسیب هستند.

وی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری در حوزه صیانت از اراضی ملی، گفت: اعتبارات ما در مقابل وسعت این اراضی بسیار محدود است بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های مردمی به حفاظت از منابع طبیعی بپردازیم.

این مسئول از رسانه‌ها خواست آگاه سازی جامعه و هشدار به مردم در خصوص تبعات روشن کردن آتش در سطح علفزارها و مراتع بویژه در روزهای گرم سال را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد کاهش حوادث در این خصوص باشیم.

.

امکانات ناکافی برای مهار آتش سوزی‌های گسترده

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امکانات این استان مانند بسیاری از استان‌های کشور برای خاموش کردن آتش سوزی‌های گسترده کافی نیست و در این شرایط پیش بینی شده تا از استان‌های همجوار به عنوان استان معین کمک گرفته شود.

قدرت الله مهدیخانی افزود: البته برای مهار آتش سوزی در سطح مراتع و علفزارها که هرساله با گرم شدن هوا شاهد آن هستیم و امسال به دلیل بارش‌های خوب و بیشتر شدن پوشش گیاهی با رشد آن مواجه بوده‌ایم برنامه ریزی های گسترده‌ای به عمل آمده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با اشاره به اطلاع رسانی شورای مدیریت بحران استان به دستگاه‌های ذیربط در سطخ استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای مقابله با حوادث آتش سوزی اراضی کشاورزی و ملی، گفت: در سطح روستاها نیز تمهیدات و هماهنگی لازم بین شوراها و دهیاران و استفاده از امکانات و ظرفیت مردم برای مدیریت و کنترل چنین حوادثی اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: در مواقع بحرانی نیز از تمامی امکانات و ظرفیت‌های جمعیت هلال احمر، سپاه و بسیج برای کنترل و مدیریت حوادث بزرگ بهره خواهیم گرفت.

تهیه تجهیزات برای مهار آتش در ارتفاعات

مهدیخانی همچنین یادآور شد: در سال گذشته برای مقابله با آتش سوزی در سطح اراضی ملی ۵ وسیله موتوری اطفای حریق و ۳۰ آتش کوب کوله‌ای به ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست اهدا شد برای مهار آتش در حوادثی که در ارتفاعات و مکان‌های صعب العبور رخ می‌دهد، مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: امکانات آتش نشانی و دستگاه‌های امدادی برای مهار این حوادث هرچه قدر هم که باشد باز ناکافی است بنابراین بهترین روش فرهنگ سازی در بین جامعه برای پیشگیری است.

وی از شهروندان و مسافران خواست تا پس از حضور در طبیعت حتماً آتشی که برای تهیه غذا روشن کرده‌اند را به طور کامل خاموش کنند پس از اطیمنان از این موضوع محل را ترک کنند تا حادثه آتش سوزی رخ ندهد.

۳۰۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی مزارع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری

به گزارش خبرگزاری مهر، نصرت الله نیکو با بیان اینکه یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی کشاورزی این استان در سال گذشته به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است، افزود: این میزان اراضی کشاورزی در قالب ۴۹ طرح در سطح استان انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین یک هزار و ۹۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی در قالب ۱۳۰ طرح با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۳ درصد در دست اجرا برای سامانه‌های نوین آبیاری است.

به گفته وی استان قزوین رتبه ۱۰ در سطح کشور برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را به خود اختصاص داده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای اجرای طرح سامانه‌های نوین ابیاری تا کنون بیش از ۶۰ هزار هکتار از اراضی به سنانه نوین ابیاری تجهیز شده است.

نیکو اضافه کرد: تعهد اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این استان ۳ هزار هکتار است که امیدواریم با تأمین بموقع اعتبار بتوان به این هدف دست یافت.

کد خبر 6087945

دیگر خبرها

  • اطفاء حریق مغازه شیرینی فروشي در قزوین
  • آتش سوزی مغازه شیرینی فروشی در قزوین
  • بررسی علل وقوع حوادث غیرمترقبه ایلام
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره شهادت یک آتش‌نشان
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • توضیحات آتش‌نشانی قزوین درباره حادثه‌ شهادت یک آتش‌نشان
  • تخریب ۹ بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • نتایج بررسی آتش‌سوزی خیابان شهید انصاری قزوین چه بود؟
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟