Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند از پرداخت وام بلاعوض به کشاورزانی که اراضی کشاورزی خود را به سیستم آبیاری تحت فشار تبدیل کنند خبر داد. ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

منوچهر رحمانی در  گفت و گو با خبرنگار تسنیم در مرند اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های متعدد و کاهش چشمگیر آب در پشت سد و سفره‌های زیرزمینی و با توجه به اینکه النجق در حوزه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد استفاده بهینه از آب موجود تنها راه حل برای رفع این معضل است که باید برای ادامه روند کشاورزی به سمت اصلاح الگوی کشت و طرح کشت جایگزین گام برداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی طی سنوات گذشته به ویژه در بخش کشاورزی موجب شده تا سطح آب زیرزمینی به طور مستمر در حال افت بوده و این امر موجب کاهش ذخایر آبی و ایجاد مشکلات جدی از جمله کاهش آبدهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها، شور شدن آب‌های زیرزمینی در بخش‌های زیادی از دشت شهرستان مرند شده است.

آبیاری تحت فشار در 13 هزار هکتار از اراضی گیلان اجرایی شدتاکید بر ضرورت آبیاری تحت فشار برای کنترل مصرف بی‌رویه آب در سنندج10 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرد14000 هکتار از باغات گیلان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شد17 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در خراسان جنوبی انجام شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در ادامه خاطر نشان کرد: ادامه این روند کلیه سرمایه گذاری‌ها و مبانی اقتصادی شهرستان مرند و حومه را تهدید می‌کند و چنانچه اقدامی در زمینه جلوگیری از روند افت سطح آب زیرزمینی انجام نشود در آینده نزدیک شاهد بروز مشکلات جدی‌تر و از بین رفتن این دشت حاصل خیز خواهیم بود و  قبل از اینکه آب ها ما را مدیریت کنند ما شیوه استفاده از آب ها را اداره کنیم.

رحمانی ادامه داد: با امکاناتی که دولت در نظر گرفته است و در راستای صرفه جویی آب در بخش کشاورزی مردم می‌توانند با همکاری مدیریت جهادکشاورزی و مراکز و دفاتر سیستم‌های آبیاری سنتی خود را به سیستم آبیاری‌های تحت فشار برای توسعه آبیاری نوین کشاورزی تبدیل کنندکه در این زمینه دولت به کشاورزانی که بخواهند آبیاری تحت فشار را اجرا کنند تسهیلات و کمک بلاعوض برای هر هکتار 10میلیون تومان اختصاص می‌دهد که این فرصت مناسبی برای تغییر روش آبیاری می‌باشد.

وی همچنین با اشاره به استفاده از کودهای شیمیایی در حوزه کشاورزی ابراز کرد: باید حفاظت از آب ‌و خاک را در کنار هم اجرا کنیم و برای این موضوع باید به دنبال تغییر رفتار و شیوه کشاورزی باشیم و به این منظور باید به جامعه کشاورزی در زمینه‌ها و فعالیت‌های مختلف آموزش داده شود، به همین دلیل احتیاج به حلقه واسط تسهیل گری داریم که مباحث را به زبان ساده‌تر به کشاورزان منتقل کند.

 رحمانی در پایان گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی نظیر زعفران و گل محمدی در اراضی دیم از دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی شهرستان مرنذ است که  حمایت از صادرات گیاهان دارویی، سیاست دیگر دولت برای ترویج کاشت این گیاهان است.

انتهای پیام/ش

R7887/P/S6,47/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۷۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدورت آب شرب جوانرود در پی طغیان چشمه کاوات

‍ به دلیل شدت بارندگی و کدورت چشمه شهرستان جوانرود، آب این شهرستان با افت فشار یا قطعی مواجه می‌شود. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، طی اطلاعیه از احتمال افت فشار و کمبود آب در شهرستان جوانرود خبرداد که به دلیل کدورت چشمه منبع آب به دنبال شدت بارش‌ها رخ داده است.

در این اطلاعیه آمده است که به علت طغیان چشمه کاوات و بالا رفتن کدورت آب چشمه مذکور که یکی از منابع اصلی تأمین آب شهر جوانرود و روستاهای مسیر روانسر است، این چشمه تا اطلاع ثانوی از مدار بهره برداری خارج شده و تأمین آب شهر جوانرود و روستاهای مسیر روانسر از سایر منابع شامل: چاه‌های مناطق بله زین، سردم و همچنین به مدار آوردن چاه شماره یک تم تم صورت می پذیرد.

لذا با توجه به محدود بودن ظرفیت تأمین منابع مذکور احتمال افت فشار و کمبود آب وجود دارد و از مشترکان درخواست داریم در مصرف آب صرفه جویی کرده و از مصارف غیر ضروری اجتناب کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد
  • سد کنجانچم دشت مهران را آبیاری می‌کند
  • کدورت آب شرب جوانرود در پی طغیان چشمه کاوات
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان
  • تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت برای آتش‌سوزی شفت