Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@18:44:20 GMT

یک تن بادام تلخ از بادامستان های کهگیلویه برداشت شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۸۱۹۷

یک تن بادام تلخ از بادامستان های کهگیلویه برداشت شد

هدایت الله آویزش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در هر هکتار از از بادامستان‌های شهرستان کهگیلویه بیش از ۱۸۰ کیلو بادام تلخ برداشت شده است.

وی گفت: در هر هکتار از مراتع شهرستان کهگیلویه ۶۲۵ اصله درخت ثمری بادام وجود دارد.

آویزش تصریح کرد: بادام کاری در مراتع و زمین‌های شیب دار این شهرستان از سال ۷۰ آغاز و همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مشارکت مردم در طرح بادام کاری را خوب ذکر کرد و گفت: در سال جاری ۴۰۰ هکتار از مراتع ملی با تأمین اعتبار برای کشت بادام به مردم واگذار خواهد شد.

آویزش افزود: گونه بادام کشت شده در اراضی شیب دار شهرستان کهگیلویه از نوع 'اسکوپاریا' است.

وی حفظ پایداری خاک، سلامت محیط زیست، نفوذ آب به زمین و تقویت سفره‌های زیرزمینی آب را از مزیت‌های طرح بادام کاری در مراتع اعلام کرد.

در بیش از ۸۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد درختان بادام وحشی رویش دارد و رویش بادام در مناطق تپه ماهوری گرمسیری و زمین‌های شیب دار اهمیت توسعه کشت بادام را دوچندان کرده است.

مساحت شهرستان کهگیلویه ۴۰۶ هزار و ۶۷۹ هکتار است که ۱۴۲ هزار و ۳۳۷ هکتار مرتع و ۲۶۴ هزار و ۳۴۲ هکتار جنگل دارد.

کهگیلویه در ۱۸۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

۷۵۳۱/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۸۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی، در شهرستان سربیشه همزمان با روز ملی گل و گلاب مراسم جشن شکرگذاری برداشت گل محمدی برگزار شد تا بار دیگر ذهن‌ها متوجه این ظرفیت کشاورزی و گردشگری خراسان جنوبی شود.

منوچهر شایسته، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی صبح سه شنبه در جشن شکر گذاری برداشت گل محمدی که همزمان با روز ملی گل و گلاب برگزار شد، اظهارکرد: سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی ۴۵۱ هکتار است که پیش بینی می‌شود امسال ۸۸۱ تن گل از مزارع برداشت شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این میزان برداشت گل محمدی در خراسان جنوبی در مقایسه با سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش خواهد داشت.

شایسته ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار است و بعد از آن قاین با ۵۵ هکتار و زیر کوه با ۵۰ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های فعال برای گل محمدی و گلاب گیری بسیار محدود است، گفت: تلاش ما بر این است که در این راستا زنجیره ارزش تولید گل محمدی را با راه اندازی کارخانه اسانس گیری در سربیشه طی ماه‌های آینده تکمیل کنیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم قرار شد برای کلیه محصولات زیر شاخه باغبانی از جمله گل محمدی مجوز احداث سالن و خشک کردن آن داده شود که مقدمات این کار در حال فراهم شدن است.

شایسته بیان کرد: مجموعه‌ای که امسال در آن جشن شکرگذاری گل محمدی را برگزار کردیم (گلستان کلنگی خواه در سربیشه) ۱۰۰ هکتار است و با استفاده از آبیاری قطری مجموعه باغ خود را آبیاری می‌کنند.

کد خبر 6099291

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۹۳ هزار تن گندم از مزارع شهرستان میاندوآب
  • برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد
  • ۲۰ هزار تن کلزا در دهلران برداشت شد
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید گل محمدی در گناباد
  • پیش‌بینی برداشت ۱۴۰ تن گل محمدی از باغات گناباد
  • پیش بینی برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • ۶۴۰ هکتار از باغ‌های چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شد
  • ۶۴۰ هکتار از باغات چهارمحال‌ و بختیاری دچار سرمازدگی شدند
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان