همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی و مراکز علمی و دانشگاهی هند
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۷۸۹۲۳
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجتالاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی که در رأس هیئتی متشکل از زرهانی و رئیسیان اعضای هیئت امنای دانشگاه و جهانگیری مدیرکل دفتر همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاه به هند سفر کردند در جریان دیدارها و رایزنیهای علمی و دانشگاهی با چند مرکز علمی و دانشگاهی تفاهمنامه همکاری مشترک به امضا رساندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امضای تفاهمنامه همکاری میان مؤسسه پژوهشی علوم اجتماعی دهلی و دانشگاه مذاهب اسلامی
تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی و مؤسسه پژوهشی علوم اجتماعی دهلی در جریان دیدار مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و هئیت همراه از این مؤسسه به امضای ریاست دو مرکز رسید.
برگزاری همایشهای مشترک، نشستهای علمی و پژوهشهای مشترک و انتشار کتابها و فرصتهای مطالعاتی مشترک از جمله مفاد این تفاهمنامه میباشد.
در این تفاهمنامه تبادل دانشجویان و اساتید، پژوهشها و کنفرانسهای مشترک، فرصتهای مطالعاتی و... مورد توافق قرار گرفت.
این مرکز یکی از مراکز مهم پژوهشی در حوزه دین، فلسفه، رسانه، روانشناسی و علوم اجتماعی است و با دانشگاههای مهم ایران همکاری دارد.
امضای تفاهمنامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه نویدا دهلی
در دیدار رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با رییس دانشگاه نویدا، تفاهمنامه همکاری میان دو دانشگاه به امضای روسای دو دانشگاه رسید. تبادل دانشجویان و اساتید، پژوهشها و کنفرانسهای مشترک، فرصتهای مطالعاتی و... از جمه مفاد این تفاهمنامه میباشد.
این دانشگاه دارای ۳ هزار دانشجو، ۱۱۰ هیئت علمی،۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف و دارای دانشکدههای مختلف در رشتههایی از قبیل پزشکی، پرستاری، علوم انسانی، مهندسی و... است.
تفاهمنامه همکاری بین رؤسای دانشگاه جواهر لعل هند و مذاهب اسلامی
یکی دیگر از تفاهمنامههای دانشگاه مذاهب اسلامی در این سفر، تفاهمنامه با دانشگاه جواهر لعل نهرو هند بود که به امضای رؤسای دو دانشگاه رسید.
مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و هیئت همراه در ادامه دیدارهای خود در سفر به هند، با رییس دانشگاه جواهر لعل هند دیدار و گفتوگو کرد و تفاهم نامهای درخصوص همکاریهای مشترک علمی، پژوهشی، فرصتهای مطالعاتی، استفاده از مراکز زبان هر دو دانشگاه برای زبانآموزی، برگزاری دورهها و کارگاهها و کنفرانسهای مشترک و... به امضا رساندند.
این دانشگاه مشهور به اتاق فکر در هند بوده و از کشورهای مختلف از جمله ایران دانشجو دارد و دارای ۸ هزار دانشجو است.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۸۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/