Web Analytics Made Easy - Statcounter

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: این سازمان بسیج دانشجویی در سال ۹۸ به دنبال بسترسازی و حمایت از ۵۰۰ هسته علمی با محوریت دانشجویان مقطع ارشد و دکترا است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمید بالایی، جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور امروز در نشست خبری تشریح جزییات طرح اعتلا و تحول این سازمان گفت: از زمان حضور رئیس جدید سازمان بسیج دانشجویی روند تغییر، تحول و تعالی در بسیج دانشجویی آغاز شد؛ البته در گذشته نیز چندین طرح تغییر و تحول در بسیج دانشجویی اجرا شده بود که هر کدام تا حدی پیشرفت‌هایی داشته اند به عنوان نمونه آخرین طرحی که اجرا شد سند نوسازی بسیج دانشجویی بود که به عنوان یک کار شایسته در زمان مسئولیت آقای گودرزی اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه دبیر خانه طرح اعتلا و تحول بسیج دانشجویی از سال ۹۷ راه اندازی شد، تصریح کرد: برای اجرای طرح اعتلا و تحول تمام طرح‌های قبلی به طور جدی مورد مطالعه و بحث قرار گرفت و در این راستا نیز بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار‌های دانشجویی علی الخصوص در دیدار با دانشجویان بسیجی نیز بررسی شد.

بالایی با اشاره به مطالعه ۱۲۸ دیدار رهبر معظم انقلاب با دانشجویان تصریح کرد: با تحلیل محتوای بیانات رهبر انقلاب ۵ ماموریت اصلی برای بسیج دانشجویی تدوین و باز طراحی شده است.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور بیان کرد: رهبرمعظم انقلاب انتظاراتی از بسیج دانشجویی داشته اند که از جمله انتظارات کلان ایشان می‌توان به تربیت نیرو و کادرسازی برای انقلاب اسلامی و نقش آفرینی اشاره کرد.

وی گفت: بسیج دانشجویی در مسئله نقش آفرینی ابتدا باید مسائل کشور را شناسایی و نظام مسائل را تدوین کند و پس ازآن از طریق کار دانشی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای این مسائل پاسخ علمی بیابد و در نهایت به مطالبه گری تخصصی از مسئولان که توسط دانشجویان انجام می‌شود بپردازد.

بالایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بار‌ها به بحث مطالبه گری اشاره کرده اند، تصریح کرد: ماموریت‌هایی که برای بسیج دانشجویی تعریف شده به نوعی بسترسازی متناسبی را در این مجموعه به وجود آورده به گونه‌ای که در راستای این ماموریت‌ها معاونت رشد و کادرسازی، معاونت شناخت مسائل و حل مسائل کشور از طریق بستر سازی و جذب دانشجویان ارشد و دکترا و معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری در بدنه بسیج دانشجویی ایجاد شده است.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه کلیات طرح اعتلا و تحول سازی در بسیج دانشجویی مورد موافقت مجموعه‌های مختلف سپاه و بسیج از جمله رئیس سازمان بسیج مستضعفان قرار گرفته است، افزود: به نظر می‌رسد که ما برای اینکه بتوانیم نقش آفرینی سازمان بسیج دانشجویی را در سه حوزه اصلی شناخت مسائل کشور، کشف پاسخ برای این مسائل، مطالبه گری و اقدام میدانی پیش ببریم برای سازمان بندی بدنه دانشجویی نیازمند راه اندازی هسته‌های تخصصی علمی برای ماموریت اول، هسته‌های مطالبه گری و گفتمان سازی برای ماموریت دوم و هسته‌های عملیات جهادی برای ماموریت سوم هستیم و البته ااین مسیر از یکی دو سال قبل در بسیج دانشجویی شروع شده به گونه‌ای که به غیر از هسته‌های علمی در تهران ۸۴ هسته علمی در سطح کشور با محوریت دانشجویان مقطع ارشد و دکترا شکل گرفته است.

وی بیان کرد: هسته‌های علمی عمدتا با عنوان مراکز تحقیقات دانشجویی در شهرستان‌ها راه اندازی شده اند به عنوان نمونه این هسته‌ها در استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان، اصفهان، اردیبل و مشهد با محوریت دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری به عنوان هسته‌های پیش رو فعالیت می‌کنند.   هسته‌های علمی در استان‌های مختلف کشور در بیش از ۲۰ موضوع فعالیت می‌کنند بالایی با اشاره به اینکه هسته‌های علمی در استان‌های مختلف کشور در بیش از ۲۰ موضوع فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: هسته علمی محیط زیست در سیستان و بلوچستان که با حضور دانشجویان ارشد و دکترا مرتبط با حوزه‌های مهندسی و محیط زیست فعالیت می‌کند توانسته از پسماند ملخ دریایی محصولی تولید کند که به عنوان مالش طبیعی برای مقابله با ریزگرد‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر این هسته علمی به دنبال صنعتی کردن این محصول است.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور تصریح کرد: با توجه به فعالیت ۸ دانشگاه بزرگ کشور در تهران ۱۱۰ هسته علمی با محوریت دانشجویان ارشد و دکترا در دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، امام صادق (ع)، خواجه نصیر و دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده و این هسته‌ها با تشخیص خود حول مسائل اصلی کشور کار می‌کنند با عنوان نمونه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه سیاست گذاری صنعت خودرو و لوازم خانگی کار می‌کند به گونه‌ای که دستاورد‌های علمی این هسته را امروز از زبان مسئولان شهرداری و صنعت خودرو می‌شنویم.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق نیز از سال ۹۱ در حوزه علوم انسانی فعالیت می‌کند افزود: این هسته به نقشه علمی اجمالی دانش اقتصاد دست یافته است.

بالایی با بیان اینکه هسته‌های علمی بسیج دانشجویی بستری برای ساماندهی دانشجویان ارشد و مقطع دکترا هستند، تصریح کرد: این هسته‌ها به سه دسته الف، ب. و ج. تقسیم می‌شوند هسته‌های نوع الف. از دل جریان دانشجویی و بسیج دانشجویی شکل گرفته و دارای گردش مالی، نیروی انسانی و هویت اجتماعی و تخصصی هستند و خود را نیز در کلیت چارچوب ارزشی بسیج تعریف می‌کنند.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور بیان کرد: هسته‌های نوع ب. نیز هنوز به آن استقلال ساختاری و هویتی نرسیده اند، اما با حمایت بسیج دانشجویی، ولی براساس اولویتی که خود مشخص کرده اند کار را پیش می‌برند. هم چنین هسته‌های نوع ج. در حال شکل دهی به اولویت و مسئله‌ای که می‌خواهند روی آن کار کنند، هستند.   پیگیری‌های سازمان بسیج دانشجویی برای اخذ مجوز مرکز شتاب دهی ۱۳ آبان وی از پیگیری‌های سازمان بسیج دانشجویی برای اخذ مجوز مرکز شتاب دهی ۱۳ آبان خبر داد و افزود: این مرکز شتاب دهی با هدف سرعت بخشیدن به ارتقای هسته‌های علمی راه اندازی می‌شود.

بالایی به فعالیت یکی از هسته‌های علمی بسیج دانشجویی در حوزه خام فروشی اشاره کرد و افزود: جشنواره ایداتون که در حوزه خام فروشی کشاورزی، نفت و گاز و معدن برگزار خواهد شد با محوریت این هسته علمی برگزار می‌شود.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور به راه اندازی سامانه کندو بانک اشاره کرد و افزود: در این سامانه ۲۰۰ مسئله کشور در حوزه‌های مختلف بارگذاری شده است و نخبگان می‌توانند با ورود به این سامانه به هر کدام از مسائل که می‌خواهند ورود پیدا کنند. از طریق شبکه تامینی که در سامانه کندو بانک ایجاد شده امکان حمایت از ایده‌های برتر فراهم است.

وی با بیان اینکه شاید یکی از مهمترین خلا‌های ما در حل مشکلات کشور وجود سامانه‌ای است که نخبگان را به مسائل کشور وصل کند تصریح کرد: سامانه کندوبانک در حال فعالیت است، ولی رونمایی از آن طی مراسمی انجام خواهد شد.   تشکیل ۱۸۰ هسته مطالبه گری ذیل قرارگاه شهید احمدی روشن بالایی با دعوت از نخبگان برای شرکت در جشنواره ایداتون تصریح کرد: در حوزه جهاد مطالبه گری و گفتمان سازی امروز بیش از ۱۸۰ هسته مطالبه گری ذیل قرارگاه شهید احمدی روشن ایجاد شده و رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا به دستاورد‌های این هسته در هپکو، کشت و صنعت مغان و محیط زیست اشاره کردند و این برای جنبش دانشجویی و بسیج دانشجویی باعث افتخار است.
جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه ۱۰۰ تجربه برتر در بسیج دانشجویی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که رهبر معظم انقلاب به چند نمونه از آن اشاره کرده اند، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم به این مسیر را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اینکه شاید بتوان ادعا کرد بسیج دانشجویی با ۱۶۰۰ گروه جهادی پرتوان‌ترین بازوی جهادی در کشور است، تصریح کرد: گروه‌های جهادی با رویکرد فرهنگی و عمرانی در سطح کشور فعالیت می‌کنند با این وجود مبتنی بر طرح تحول سازمان بسیج دانشجویی رویکرد حل مسئله نیز در این گروه‌های جهادی بسط می‌یابد.

بالایی رونق تولید و اقتصاد مقاومتی را از اولویت فعالیت‌های جهادی برشمرد و افزود: یکی از اهداف ما سوق دادن گروه‌های جهادی برای حل مسائل کشور است که در این راستا راه اندازی کسب و کار‌های کوچک و توانمندسازی روستاییان در حوزه مشاغل خانگی را دنبال خواهیم کرد.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه سازمان بسیج دانشجویی در سال ۹۸ به دنبال بسترسازی و حمایت از ۵۰۰ هسته علمی با محوریت دانشجویان مقطع ارشد و دکترا است افزود: از ابتدای اردیبهشت روند راه اندازی این هسته‌های علمی آغاز شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود ۲۰۰ هسته علمی در سطح کشور ساماندهی هزار دانشجوی ارشد و دکترا در ۵۰۰ هسته علمی را دنبال می‌کنیم.

بالایی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و توانمندسازی این هسته‌ها اقدامات چشمگیری انجام شده، تصریح کرد: برای تبدیل کردن هسته‌های علمی به هسته‌های الف. ۶۴ هزار ساعت دوره آموزشی در قالب ۸ دوره ساماندهی و همچنین برای گفتمان سازی طرح اعتلا ۴۳ هزار نفر ساعت دوره برگزار شده است.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور افزود: برای تربیت مربیان طرح اعتلا ۲ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی و هم چنین ۳۲ دوره ۵ روزه آموزشی برای هسته‌های جدید برگزار شده است.

وی با بیان اینکه هر ساله در ایام تابستان باتوجه به تعطیلی دانشگاه‌ها اردو‌های تشکیلاتی بسیج دانشجویی برگزار می‌شوند، افزود: امسال بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ مخاطب در طرح ولایت شرکت می‌کنند و این در حالی است که ۱۱ هزار نفر برای شرکت در این طرح ثبت نام کرده بودند.

بالایی افزود: دوره اسلام ناب با ظرفیت بیش از هزار نفر دانشجو طراحی شده است. هم چنین دوره خط امام دانشگاهی و استانی نیز برگزار می‌شود.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور با اشاره به اینکه در تابستان سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر در دوره‌های تشکیلاتی سازمان بسیج دانشجویی شرکت کردند، افزود: امسال این عدد به دو برابر ارتقا می‌یابد.

وی با بیان اینکه امیدواریم طرح اعتلا و تحول سازی سازمان بسیج دانشجویی که برگرفته از اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب است بستر تحول در این سازمان را فراهم و زمینه شکل گیری هسته‌های علمی و مطالبه گری عملیاتی برای حل مسائل کشور در موضوعات مختلف را فراهم کند، اظهار کرد: ۱۱۰ هسته علمی در تهران و ۸۴ هسته علمی در شهرستان‌ها که به نوعی روی پای خود ایستاده اند خود را در قالب یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری پردیس و یا دانشگاه جامع امام حسین ثبت کرده اند.   جشنواره «ایداتون» به همت یکی از مراکز تحقیقاتی سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود بالایی با اشاره به اینکه ایداتون اولین اقدامی است که برای بسترسازی ایده دادن توسط مجموعه نخبگانی کشور برای حل مسئله خام فروشی دنبال می‌شود، تصریح کرد: جشنواره ایداتون توسط یکی از مراکز تحقیقاتی سازمان بسیج دانشجویی و با حمایت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: خام فروشی یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما است با این وجود اگر در این حوزه به یک محصول فناوری برسیم می‌توانیم از ایده‌های برتر حمایت کنیم و حداقل پاسخ نظری برای مسئله خام فروشی ارایه دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خام فروشی نفت و گاز هسته های علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۹۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم

«امیررضا واعظ آشتیانی» فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر مردم به دنبال احقاق مطالبات خود هستند، باید همچون دوره اول انتخابات، در دور دوم نیز حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات بین‌المللی، نیازمند تشکیل مجلسی قدرتمند، کارآمد و کمک حال دولت هستیم؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که انتخابات پیش رو همچون دور اول، با حضور حداکثری برگزار شود.

فعال سیاسی گفت: هر زمان انتخابات در ایران برگزار می‌شود، همه دنیا چشم‌شان به نحوه برگزاری آن است و میزان مشارکت را رصد می‌کنند؛ بنابراین باید در چنین شرایطی حضور حداکثری داشته باشیم.

رأی مردم در انتخابات آمریکا نمایشی است

واعظ آشتیانی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رأی مردم، نمایشی است چراکه این سناتورها هستند که تعیین تکلیف می‌کنند اما در جمهوری اسلامی ایران، این مردم هستند که کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

فعال سیاسی گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی، آزادترین و دموکراتیک‌ترین نوع انتخابات است و امیدواریم مردم با شناخت کاندیداهای اصلح، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تا مجلسی مقتدر تشکیل شود.

وی با اشاره به اولویت‌های مجلس دوازدهم، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هر ساله به مسائل اقتصادی توجه دارند، مجلس هم باید بهترین قوانین و مقررات اقتصادی را در دستور کار داشته باشد.

فعال سیاسی افزایش تولید داخلی را از اولویت‌های مجلس آینده دانست و تاکید کرد: تولید، شاخصه‌های مختلفی دارد که باید مدنظر مجلس و دولت قرار بگیرد؛ قوانین باید به سمتی حرکت کنند که فضا جهت سرمایه‌گذاری‌ها در داخل و خارج از کشور محیا شود.

واعظ آشتیانی با اشاره به حل و فصل مسائل مناطق آزاد به عنوان یکی از اولویت‌های مجلس آینده افزود: اگر نوع مدیریت و حکمرانی ما درست باشد، می‌تواند کمک حال اقتصاد کشور شود؛ لذا مجلس باید این مسائل را جدی بگیرد.

فعال سیاسی اضافه کرد: مجلس دوازدهم و دولت باید به جای کشمکش‌های سیاسی، به سمتی بروند که حال کشور و اقتصاد کشور بهبود یابد.

کد خبر 6083278 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • قرارگاه جهادی زیرکوه درحال خدمت‌رسانی به سیل زدگان/۳۰ مورد امداد
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • گروه جهادی نجوا در سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: امنیت نیروگاه‌ها و مراکز هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است/ با عبور از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ظرفیت فعال در سایت‌های ۲ و ۳ سه نیروگاه اتمی بوشهر در مقایسه با پیش از آن ۱۲ برابر شده است