Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی رهبر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات دست کند کشف‌شده در شهرستان نهاوند اظهار کرد: محلی که در حال حاضر در آن مستقر هستیم پای قلعه یا قلعه یزدگرد بافاصله کمی از معبد لائودیسه است.

وی با تأکید بر اینکه هدف از کاوش‌ها در این منطقه از شهر نهاوند کشف معبد لائودیسه است، گفت: معبد لائودیسه یک معبد یونانی است که کتیبه آن در سال ۱۳۲۲ توسط مرحوم اصغر پاروند کشف شد و پس از بررسی‌ها در حال حاضر در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز فصل چهارم کاوش معبد لائودیسه

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه نهاوند افزود: اگر امروز ما فصل چهارم کاوش معبد لائودیسه را با توجه به شواهد و آثار کشف‌شده آغاز کرده‌ایم مرهون هوشیاری این فرد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه تصور می‌کنیم محل معبد لائودیسه در امام‌زاده دوخواهران باشد، گفت: این گمانه‌زنی‌ها با توجه به آثار کشف‌شده از دوران سلوکی طی ۴ سال گذشته است.

رهبر ادامه داد: این کتیبه در آن زمان ابتدا به زبان فرانسه و سپس به زبان فارسی ترجمه شده است.

وی گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده این معبد در زمان آنتیوخوس سوم وجود داشته و به کاهنه ای که همسر آنتیوخوس است ارتباط دارد.

سرپرست تیم کاوش لائودیسه تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر کاوش لائودیسه یک گریزگاه یا تونل‌های زیرزمینی که در دوره‌ای خاص حفرشده در منطقه دوخواهران نهاوند کشف‌شده است.

وی بابیان اینکه در استان همدان مکان‌های مختلفی به همین شکل در زیرزمین کنده‌شده و به‌عنوان دست کند عنوان شده‌اند، گفت: این دست کندها در قرون گذشته برای مخفی شدن و در امان ماندن مردم از حمله اعراب، اسکندر و چنگیز خان حفرشده است.

دست کندها اشیای قدیمی ندارد

رهبر با اشاره به اینکه استان همدان آخرین بار به‌وسیله عثمانی‌ها تسخیر شده است، گفت: یکی از شهرهایی که عثمانی‌ها مستقر می‌شوند نهاوند بوده که در آن زمان با تسخیر قلعه یزدگرد در آنجا به آموزش نظامی و ایجاد پادگان نظامی پرداخته اند.

وی با اشاره به وجود دست کندها در نقاط دیگر استان همچون ارزانفود، سامن و صالح‌آباد گفت: این دست کندها محصول وحشت مردم از حمله دشمن است.

سرپرست تیم کاوش معبد لائودیسه گفت: این‌ها می‌تواند سرنخی برای کاوش باشد اما آثاری از زندگی در آنها وجود ندارد.

وی افزود: بنا بر اظهارات مردم این دست کند شاخه های مختلفی دارد و در حال بررسی هستیم چراکه ازلحاظ توریستی این دست کندها ارزشمند هستند و قطعاً با توجه به موقعیت خوبی که امروز در آن قرار دارد می‌تواند برای توریست‌ها جذاب باشد.

رهبر در پایان تأکید کرد: قدمت این دست کند فعلاً قابل‌ذکر نیست چراکه نیازمند کار مطالعاتی و بررسی دقیق و ویژه است.

کد خبر 4642254

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی رهبری کاوشگر دیوار زیرزمینی نهاوند بناهای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۷۹۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاری شدن سیل در روستای «قلعه صفا» فاروج

دریافت 16 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، بارش باران باعث جاری شدن سیل در روستای «قلعه صفا» فاروج شد.

کد خبر 6096389

دیگر خبرها

  • حمله رژیم صهیونیستی به غرب شهر رفح ۵ شهید برجای گذاشت
  • ببینید | فوری؛ اولین تصاویر از لحظه حمله گذرگاه رفح در مرز مصر توسط هواپیماهای اسرائیلی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • کار گذرگاه عابر پیاده دقیقا چیست؟ 
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • بیمار مرگ مغزی به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • جاری شدن سیل در روستای «قلعه صفا» فاروج