Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-06@21:34:05 GMT

ماجرای اختلاف چند میلیارد دلاری در یک محاسبه!

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۰۴۸۲

ماجرای اختلاف چند میلیارد دلاری در یک محاسبه!

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در اردیبهشت امسال، وزیر امور اقتصادی و دارایی از بازگشت فقط ۱۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار ارز صادراتی غیر نفتی (معادل ۲۵ درصد) خبر داد، اما رئیس کل بانک مرکزی بعد از گذشت حدود دو هفته از این آمارهای وزیر اقتصاد، طی پیامی اینستاگرامی بازگشت ارز حاصل از صادرات را حدود ۶۰ درصد اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اظهارنظر عبدالناصر همتی، ارز برگشتی سال قبل بر اساس روش‌های ابلاغی بانک مرکزی به رقمی معادل ١٨.٧ میلیارد دلار می‌رسد که این رقم اختلاف بیش از هشت میلیارد دلاری با آنچه فرهاد دژپسند - وزیر اقتصاد - پیش از این اعلام کرده بود، دارد.

بعد از بروز این اختلاف آماری، وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آمارهای قبلی‌اش مبنی بر عدم بازگشت ۳۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور، گفت که وزارت امور اقتصادی و دارایی در مقاطع تاریخی خاصی آمار ارائه می‌دهد و این موضوع برای اواخر اسفند ماه بوده و دولت نیز سازوکارهایی را طراحی کرده تا این ارز به کشور بازگردد.

از این گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در آخرین اظهارات خود درباره میزان بازگشت ارزهای صادراتی گفته که در اردیبهشت امسال ۱.۷ میلیارد دلار ارز صادراتی دیگر به کشور برگشته و اکنون رقم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور از مرز ۱۰ میلیارد دلار گذشته است.

اختلاف روشی، چالش جدید محاسبه ارزهای صادراتی

با این حال حتی اگر رقم ۱.۷ میلیارد دلار وزیر اقتصاد را به آمارهای اردیبهشت ماه او اضافه کنیم، مجموعاً ۱۱.۷ میلیارد دلار خواهد شد که باز هم تفاوت قابل توجهی (هفت میلیارد دلار) با آمار ۱۸.۷ میلیارد دلاری رئیس کل بانک مرکزی از بازگشت ارزهای حاصل از صادرات در همان زمان دارد.

با اینکه فرهاد دژپسند در جلسات اخیر خود دیگر به سوال‌های مربوط به رقم بازگشت ارزهای صادراتی پاسخ نمی‌دهد اما در آخرین جلسه خود با فعالان اقتصادی در وزارت اقتصاد به علت این اختلاف آماری اشاره‌ای داشته است.

وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه اخیر خود با فعالان اقتصادی ضمن اشاره به بهبود روند بازگشت ارزهای حاصل از صادرات، درباره اختلاف آمارهای خود با بانک مرکزی گفت که " روش محاسبه ما با آقای همتی متفاوت است؛ ایشان یک فرض گذاشته‌اند که بر اساس آن ۲۰ درصد از عدد را کم می‌کنند و به عدد می‌رسند".

با اینکه هنوز آمار جدیدی از میزان بازگشت ارزهای صادراتی سال گذشته منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد که این تفاوت در محاسبه میزان بازگشت ارزهای صادراتی به چالشی جدید در اعلام رقم دقیق ارزهای صادراتی غیرنفتی تبدیل شده است.

چرا بازگشت دلارهای صادراتی مهم است؟

مساله اصلی در الزام به وارد کردن ارز حاصل از صادرات این است که حتی در صادرات محصولات صنعتی به خارج از کشور هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان مقادیر زیادی از یارانه‌های دولتی را مصرف می‌کنند. انرژی یارانه‌ای، نیروی کار ارزان و معافیت‌های مالیاتی از جمله اصلی‌ترین تسهیلاتی هستند که تولیدکنندگان و صادرکنندگان در تولید محصولات صنعتی از آن استفاده می‌کنند.

در مجموع در شرایطی که ارزش پول ملی تا حد زیادی نسبت به پول‌های خارجی کاهش داشته است، صادرات، سودآورترین گزینه ممکن برای تولیدکنندگان است، چراکه تولیدکنندگان اغلب هزینه‌های تولیدشان با ریال است اما درآمدهای صادراتی‌شان با دلاری محاسبه می‌شود که حالا هر واحد آن برابر با چندین واحد پول ملی است.

این قضیه در مورد صادرات محصولات خام کشاورزی بسیار سودآورتر هم می‌شود. کسانی که دسترنج کشاورزان که با آب و امکانات سرزمینی محدود کشور تولید شده است را بدون اینکه حتی کمترین ریسکی بابت تولید آن متحمل می‌شوند، به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: وزارت امور اقتصادی و دارایی فرهاد دژپسند عبدالناصر همتی بانك مركزي بازگشت ارز حاصل از صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۰۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

به گزارش خبرگزاری مهر، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین، گفت: به طور کلی و در سال‌های گذشته بیش از ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار کالای صادراتی ما چین است البته ترکیب صادراتی ما به همه کشورها بر اساس آمار گمرک بیش از ۸۰ درصد کالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ به غیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان که تولیدی بوده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در یک گفت‌وگوی رادیویی، تاکید کرد: ۹۱ درصد کالای صادراتی ما به چین از فراورده‌های نفتی است که اصولاً در ترکیب صادرات مشکل داریم. در بازارهای بین‌المللی کیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر کیفی رقیب ندارد که بازار دست ایران است.

وی با بیان اینکه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصت‌ها و چالش‌های صادرات به چین را بررسی کردیم، خاطرنشان کرد: حدود ۵ سال پیش بر کالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشکالات صادرات به چین کارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مرکبات، فرش و صنایع دستی، سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران به عنوان کالای غذایی صادرات انجام شد.

این مسؤول افزود: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده که در سال‌های اخیر با پیدا کردن بازارهای متنوع در این کشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفتیم.

حریری لیست کالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان کرد: سال گذشته ماشین آلات الیاف نانو و هایتک به چین صادر کردیم و درصدد پیدا کردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه‌ها، کفش دست سوز و شیرینی و شکلات، در حوزه ظروف آشپزخانه پلیمری که تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاک مردانه با برندهای معتبر متمرکز شدیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در پایان تصریح کرد: همه کالاهای تولید کشور که در فرایند تولید میزان ارز آن کمتر از ۲۵ درصد هزینه کالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده کنیم.

کد خبر 6097279 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • ماجرای اختلاف علیرضا دبیر با رسول خادم / فیلم
  • چگونه بازار مرغ ترکمنستان را از دست دادیم؟
  • تجار قمی در فروردین ماه به ۲۲ کشور صادرات کالا داشتند
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار افزایشی شد
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد | قیمت جدید انواع ارزهای دیجیتال
  • زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه