Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: در محدوده منظر فرهنگی ماسوله رویشگاه سوسن چلچراغ کشف شد.

به گزارش ایسنا- شهرود امیرانتخابی با اعلام این خبر گفت: نگاه و رویکرد ثبت جهانی ماسوله پس از بازدید کارشناسان ثبت جهانی سازمان مرکزی و آگاهی از ظرفیت های غنی تاریخی و طبیعی، منظر فرهنگی این شهر کهن، نظر کارشناسان به ثبت منظر فرهنگی ماسوله با مساحت حدود 12000 هکتار از پهنه طبیعی و تاریخی پیرامون این شهر تاریخی تغییر یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این در حالیست که پیشتر نظر بر ثبت جهانی محدوده 10 هکتاری بافت تاریخی شهر ماسوله بود.

امیر انتخابی بیان کرد: این تغییر دیدگاه، علیرغم ارتقاء کمیت و کیفیت ابعاد ثبت جهانی ماسوله در زمینه های مختلف موجب شد که مستندسازی و انجام مطالعات منظر فرهنگی با این مساحت قابل توجه نیز بر آیتم های مطالعاتی قبلی اضافه شود. لذا در این راستا تمرکز این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله بر تکمیل مطالعات منظر فرهنگی ماسوله، معطوف شده است.

امیر انتخابی ادامه داد: خوشبختانه پژوهش ها و مطالعات انجام شده منجر به شناسایی و مستندسازی آثار ارزشمند باستان شناسی و طبیعی شاخص در پهنه مذکور، شده است و اکنون آخرین یافته ارزشمند طبیعی در منظر فرهنگی ماسوله، رویشگاه گیاه نادر سوسن چلچراغ است.

وی ضمن اعلام این خبر گفت: این رویشگاه نادر در خرداد سال جاری توسط همکاران پایگاه ماسوله و با همیاری شهروندان ماسوله ای علاقه مند به حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی پیرامون این شهر تاریخی ، محقق شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در خصوص رویشگاه این گونه گیاه نادر افزود: این گونه گیاهی ارزشمند که در دنیا، صرفاً در بخش های محدودی از کشور ما و کشور آذربایجان یافت شده است، می تواند علاوه بر تاکید مضاعف بر غنی بودن منظر فرهنگی ماسوله به لحاظ تاریخی و طبیعی، موجب ایجاد یک قطب گردشگری طبیعی شاخص در استان و نیز در تکمیل پرونده ثبت جهانی شهر گامی موثر باشد. 

وی ادامه داد: با توجه به قرارگیری رویشگاه یافت شده در محدوده یکی از ارزشمند ترین محوطه های باستانی -تاریخی ییلاقات ماسوله، این اداره کل در نظر دارد پس از تهیه پرونده و ثبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور، با هماهنگی سایر ارگان های ذیربط از جمله اداره کل محترم محیط زیست استان نسبت به تعریف یک منطقه حفاظت شده ویژه با محوریت این رویشگاه و منطقه باستانی پیرامون آن اقدام کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سوسن چلچراغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بنابر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان ، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان در دیدار با امیر کرم‌زاده مدیرکل و شورای مدیران اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اهمیت مقوله میراث‌فرهنگی گفت: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌فرهنگی است، زیرا میراث‌فرهنگی بخشی جدا نشدنی از فرهنگ ما است و ما از طریق میراث‌فرهنگی می‌توانیم آنچه پدران ما ایجاد کردند را حفاظت و به سایر مردمان از سراسر جهان نشان دهیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد  تأکید کرد: پیشنهاد دارم تا باخرد جمعی و همت شما مسئولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود و تمامی آثار پدرانمان در معرض نگاه همگان قرار گیرد.

او گفت: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌فرهنگی، مردم هم بتوانند مطابق با نیاز‌های روز زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌فرهنگی و هنر‌های سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم خصوصاً مالکان خانه‌های تاریخی فراهم آورید.

آیت‌الله یوسف طباطبایی نژاد افزود: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است باید همان‌گونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان به‌ویژه هنرمند پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار گیرند. 

در این دیدار مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان نیز گفت:  بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌فرهنگی به‌ویژه میراث‌فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کرم زاده  افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند این بنا‌ها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زندگی کرده‌اند مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

او گفت: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات ،  تقاضامندم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و همچنین مجامع خیرین استان در قالب جلب مسئولیت‌های اجتماعی آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی هدایت کنند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی (یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بزرگ لاله های واژگون
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین / پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • سلاجقه در پاسخ به قدس آنلاین/پسروی آب خزر در محدوده طبیعی و عادی است
  • با هزینه کم به 3 شهر ترکیه سفر کنید