Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: در حالی که روایت آمریکا از وقوع حادثه برای دو نفت‌کش در دریای عمان با تردیدهای جدی در دنیا مواجه شده، انگلیس تنها کشوری است که از این روایت حمایت کرده و همسو با واشنگتن ایران را به نقش‌آفرینی در این حادثه متهم کرده است.

«جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه تلاش کرد از انتقادها علیه کشورش درباره پیروی کورکورانه از مواضع ضدایرانی آمریکا علیه ایران بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادعا کرد انگیس بر پایه ارزیابی‌های مستقل خودش به این نتیجه رسیده که «نائبان ایران» عاملان حمله به دو نفتکش در روز پنجشنبه در دریای عمان بوده‌اند.

هانت همچنین بار دیگر ادعا کرد انگلیس «تقریباً مطمئن» است ایران در انجام این حمله به تانکرهای نفت‌کش دست داشته است.

«توبیاس الوود» معاون وزیر دفاع انگلیس هم ساعاتی قبل‌تر ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده و گفته بود لندن از «منافع» خود دفاع می‌کند.

منابع خبری پنجشنبه از حمله به 2 نفتکش در دریای عمان خبر دادند. کشتی «فرانت آلتر» با پرچم جزایر مارشال و کشتی «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما در حال حرکت بود. نفتکش اول از امارات متحده عربی به‌سوی تایوان و کشتی دوم که مالک آن یک شرکت ژاپنی است از عربستان سعودی به‌سوی سنگاپور در حال حرکت بودند.

منابع آگاه گفته‌اند اولین کشتی ساعت 8 و 50 دقیقه صبح در فاصله 25مایلی جاسک و دومین کشتی در ساعت 9 و 50 دقیقه در فاصله 28مایلی جاسک دچار حریق شد. کشتی اول از میانه دچار حریق شد.

دولت آمریکا ساعاتی بعد از این حادثه، همان‌طور که انتظار می‌رفت انگشت اتهام را به‌سمت ایران نشانه گرفت. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری رسماً ایران را عامل این حادثه معرفی کرد. پامپئو مدعی شد ارزیابی‌های دولت آمریکا بر «داده‌های اطلاعاتی» استوار است. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هم چند بار تصریح کرد که حمله به نفتکش‌ها توسط ایران انجام شده است.

علاوه بر این، نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه‌شب ویدئویی را منتشر و ادعا کرد در ساعت 4:10 بعدازظهر پنج‌شنبه به‌وقت محلی، یک قایق گشتی ایران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرد».

این روایت، اما به‌شدت مورد تردید واقع شده. «یاتاکا کاتادا»، مالک نفتکش ژاپنی گفته که به‌خلاف روایت آمریکا اصلاً انفجار مین عامل صدمه به این کشتی نبوده و طبق اطلاعاتی که به او رسیده حمله توسط یک «شیء پرنده» صورت گرفته است. او ادعاها درباره هدف قرار گرفتن کشتی‌ها توسط اژدر را هم رد کرد و گفت با توجه به اینکه محل اصابت کاملاً بالای آب است، حمله با اژدر نیز قابل قبول نیست.

روایت آمریکایی‌ها میان کشورهای اروپایی هم به‌غیر از انگلیس مشتری خاصی پیدا نکرده و به‌نظر می‌رسد این بار ادعاهای آمریکا آن‌قدر غیرقابل‌قبول است که از پس اقناع اروپای کاملاً همنوا با آمریکا در اتهام‌پراکنی علیه ایران در مسائل منطقه‌ای هم بر نیامده است.

دولت آلمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای ادعای آمریکا علیه ایران را زیر سؤال برد و گفت که تنها انتشار یک ویدئو برای متهم کردن یک طرف به انجام حمله به نفتکش‌ها کافی نیست. اتحادیه اروپا هم در برابر سیاست آمریکا که می‌گوید «فشار حداکثری علیه ایران» را در دستور کار قرار داده همه طرف‌ها را به «خویشتنداری حداکثری» دعوت کرده است.

«ناتالی توچی»، از مشاوران ارشد «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ایران را «بازیگری بسیار معقول» توصیف کرده و ادعای آمریکا را به‌چالش کشیده است. او گفت: «قبل از آنکه کسی را مقصر قلمداد کنیم به شواهد معتبر نیاز داریم».

وی در ادامه با بیان اینکه ایرانی‌ها «بازیگرانی بسیار معقول» هستند گفته است: «این‌که آنها در زمان حضور نخست‌‌وزیر ژاپن در کشورشان به یک کشتی ژاپنی حمله کنند کار چندان معقولی نیست».

توچی در ادامه ادعا کرده سیاست‌های واشنگتن علیه تهران به تضعیف جناحی در داخل ایران ــ به‌قول او «میانه‌روها» ــ منجر خواهد شد که از همکاری با اروپا حمایت می‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته کشورهای اروپایی به‌دلیل بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت ترامپ و رویکرد ستیزه‌جویانه این کشور علیه ایران این بار جانب احتیاط پیشه گرفته‌اند. آنها با علم به سیاست‌های مبالغه‌آمیز واشنگتن علیه ایران و سوءتعبیرهای این کشور از داده‌های اطلاعاتی از دولت ترامپ خواسته‌اند شواهد محکمه‌پسند درباره ادعاهای خود علیه ایران ارائه کنند.

 

کرملین خواهان صبر و خویشتن‌داری در مورد رخداد دریای عمان شد

ریاست جمهوری روسیه از همه طرف‌ها خواست در خصوص پرونده رخداد اخیر دریای عمان صبر و خویشتن‌داری داشته باشند.

به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اظهار کرد: مسکو همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرده و از آنها می‌خواهد مسئول حادثه اخیر در دریای عمان را تعیین کرده و تا زمان دستیابی به اطلاعات قطعی، صبر پیشه کنند.

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد که نشستی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی وی در آستانه یا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ برگزار می‌شود.

اخبار داغ ۱۰ گل فوق العاده هوشمندانه مسی فیلم: ۱۶ تصادف وحشتناک رالی/ حتی BMW هم طاقت نیاورد! ناگفته‌هایی از دیپلمات‌ها و دیپلماسی در روز تشییع امام خمینی بی‌خبری اطرافیان احمدی‌نژاد از خودکشی عبدالرضا داوری مکزیک، "سند سری" ترامپ را منتشر کرد قیمت انواع ظرفشویی در بازار/ جدول قیمت‌ها

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران وزیر خارجه انگلیس حمله به نفتکش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی

اتفاق مهمی در آمریکا در حال وقوع است. دانشجویانِ برترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهان در آمریکا علیه اسرائیل قیام کردند. بالغ بر ۷۹ دانشگاه در آمریکا در این اعترضات شرکت کردند. 

دولت آمریکا نیز سیاست مشت آهنین را انتخاب کرده است. الجزیره روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که بیش از ۱۶۰۰ دانشجو در سراسر آمریکا دستگیر شد‌ه است. اما این مشت آهنین در دانشگاه UCLA به گونه دیگری رقم خورد.

اعتراضات علیه اسرائیل در دانشگاه «کالیفرنیا در لس آنجلس» (UCLA) با یورش یک گروه لباس شخصی از طرفداران اسرائیل مواجه شد.

مهاجمان، پرچم اسرائیل را حمل می‌کردند و به سلاح سرد و اقلامی نظیر اسپری فلفل، چوب و سنگ مسلح بودند. نیرو‌های پلیس نیز نظارت می‌کردند. اما نکته ماجرا اینجاست؛ بخشی از مهاجمین، «فارسی زبان» و از «ایرانیان مقیم کالیفرنیا» بودند.

«سیاوش اردلان» کارمند شبکه BBC فارسی در ایکس خود نوشت: «فرق اعتراضات دانشجوئی دیشب در کالیفرنیا با دو هفته اخیر در امریکا این بود که اینبار به جای پلیس، این دانشجویان طرفدار اسرائیل بودند که به تحصن دانشجویان حامی فلسطینیان هجوم بردند و با اون‌ها درگیر شدند. در این ویدئو صدای فحش‌های فارسی از جمع گروه حامیان اسرائیل شنیده میشه.»

«تریتا پارسی» بنیانگذار نایاک و نزدیک به حزب حاکم در آمریکا در صفحه ایکس خود پیرامون وقایع دانشگاه کالیفرنیا نوشت: اینجا تعدادی از حامیان اسرائیلی هستند که به تظاهرکنندگان ضد جنگ در UCLA به صورت خشونت‌بار حمله کردند. می‌توانید بشنوید که برخی از آنها به فارسی فحاشی می‌کنند. آنها ممکن است از اعضای جامعه بسیار جنگ طلب یهودیان ایرانی‌تبار لس آنجلس باشند.»

روان شناسی فارسی زبانان معارض جمهوری اسلامی در خارج چندان آسان نیست. چرا مهاجران ایرانی باید به تجمع دانشجویان آمریکا حمله کنند؟ سوال را به نحو دیگری می‌توان طرح کرد: اساساً ربط اعتراض دانشجویان آمریکایی به ضد انقلاب چه بود که به عنوان مهاجر و مهاجر زاده در آمریکا به آمریکایی‌ها حمله‌ور شدند؟ 

این رفتار به همین نقطه ختم نمی‌شود. معارضین جمهوری اسلامی در خارج از ایران، درون خود نیز چند تکه هستند و هر طیف علیه دیگری اقدام می‌کند. 

شبکه سلطنت طلب منوتو با شبکه صهیونیستی اینترنشنال درگیر است. هر دو شبکه علیه BBC فارسی موضع‌گیری می‌کنند. 

ائتلاف شش نفره موسوم به مهسا که خود را سرکردگان انقلاب ادعایی ۱۴۰۱ معرفی می‌کردند نیز ۴۳ روز بیشتر دوام نیاورد و فروپاشید. ر. پهلوی، ح. اسماعیلیون، م. علینژاد، ن. بنیادی، ش. عبادی و ع. مهتدی (تجزیه طلب) اسامی این شش نفر بودند. 

اکنون سمپات‌های افراد مذکور به هتاکانه‌ترین شکل ممکن در حال اقدام علیه دیگری است. به نظر می‌رسد که رفتار ضد انقلاب را نباید در چارچوب منطق تحلیل کرد. طایفه‌ای که منطقی برای ارائه ندارد جز فحاشی و چماق!

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند | افشای جزئیات شکست جاسوسی آمریکا و انگلیس
  • فیلیپین: از تجهیزات تهاجمی علیه چین استفاده نخواهیم کرد
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
  • تأمین مالی حدود ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان
  • اعتراض پوچ و خطرناک علیه ایران/ ژیمناستیک دستمایه تمامیت خواهی و منفعت طلبی سهم خواهان
  • چرا صهیونیست‌ها جرأت مقابله با حملات یمن را ندارند؟
  • حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم