Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساتین»
2024-04-26@23:35:28 GMT

جزییات عرضه اولیه سهام شرکت پلی پروپیلن جم در فرابورس

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۱۶۰۵

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط شرکت بورس تهران، در روز دوشنبه شاهد عرضه اولیه سهام شرکت پلی پروپیلن جم به میزان ۱۰ درصد از سهام این شرکت و به میزان ۲۰۰ میلیون سهم در بازه قیمتی ۲۱.۰۰۰ تا ۲۲.۵۰۰ ریال هستیم. بر اساس این اطلاعیه سهمیه هر کد بورسی ۵۰۰ سهم در نظر گرفته شده است.

در این گزارش به بررسی وضعیت و عملکرد مالی شرکت در آستانه عرضه اولیه آن و بر اساس اطلاعات منتشر شده مربوط به این شرکت در سامانه کدال و همچنین سایر اطلاعات از قبیل امیدنامه و گزارش ارزش‌گذاری آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معرفی شرکت پلی پروپیلن جم

شرکت پلی‌پروپیلن‌جم در سال ۱۳۸۳ و در منطقه عسلویه تاسیس و فعالیت تولیدی آن نیز در سال۹۷ با ظرفیت اسمی تولید ۳۰۰ هزار تن انواع گریدهای پلی‌پروپیلن آغاز شد.

تعداد پرسنل شرکت در حال حاضر ۴۸۹ نفر بوده و دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به محل تامین خوراک (که عمدتا از شرکت پتروشیمی جم تامین می‌شود) را می‌توان از نقاط قوت این شرکت برشمرد.

تکنولوژی و رقبا

استفاده از تکنولوژی روز تولید محصولات پلی‌پروپیلن و استفاده از تکنولوژی spheripol در تولید محصولات این شرکت، جایگاه مناسبی را در بین رقبای داخلی و خارجی این شرکت ایجاد کرده بود.

لازم به ذکر است، ظرفیت اسمی تولید پلی‌پروپیلن در کشور در حال حاضر ۹۸۰ هزار تن بوده که شرکت‌های پلی‌پروپیلن‌جم و پتروشیمی مارون با ظرفیت اسمی ۳۰۰ و ۲۰۰ هزار تن جز بزرگترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌آیند. از دیگر تولیدکنندگان این محصول در سطح کشور می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی شازند، پلی‌نار و رجال اشاره کرد.

وضعیت جهانی

در سطح بازارهای بین‌المللی، دو کشور چین و روسیه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌آیند که بیش از ۴۵درصد تولید در سطح کل دنیا را به خود اختصاص داده‌اند؛ مصرف سنگین کشور چین، تقاضای این کشور را به عامل اصلی تحرکات قیمتی این محصول در سطح بازارهای جهانی تبدیل کرده است.

 

ظرفیت‌های تولیدی

ظرفیت اسمی تولید شرکت پلی‌پروپیلن‌جم ، ۳۰۰ هزار تن درسال است ولی متوسط تولید آن در سال‌های اخیر در حدود ۲۵۰هزار تن بوده که دلیل آن نیز کمبود خوراک دریافتی است.

خوراک اصلی مصرفی جهت تولید محصول، پروپیلن است که عمدتا از شرکت پتروشیمی جم تامین می‌‌شود و در سال گذشته با توجه به تعمیرات این شرکت و کاهش عرضه خوراک، مقدار تولید محصول پلی‌پروپیلن در شرکت پلی‌پروپیلن‌جم به حدود ۲۲۰هزار تن رسید، لیکن در سال جاری قرارداد دریافت خوراک به میزان حداقل ۲۶۰هزار تن با شرکت پتروشیمی جم و همچنین قرارداد دریافت ۱۰هزار تن پروپیلن با شرکت پتروشیمی شازند منعقد شده که به این ترتیب در سال جاری انتظار رشد قابل قبول تولید و فروش شرکت را خواهیم داشت.

هزینه تولید و ماده اولیه مصرفی

لازم به ذکر است که ماده اولیه بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های تولید را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از ۹۸ درصد از هزینه‌های ماده اولیه مصرفی شرکت مربوط به مصرف ماده اولیه پروپیلن دریافتی است.

لازم به ذکر است، به طور میانگین به ازای تولید هر یک تن پلی‌پروپیلن، به یک تن پروپیلن نیاز است. مبنای قیمت‌گذاری خوراک دریافتی نیز بر اساس قیمت‌های منطقه ای و با ۵ درصد تخفیف و با لحاظ کردن نرخ میانگین ماهیانه سامانه نیما تعیین شده است.

فروش و قیمت‌گذاری

در سال گذشته و با توجه به تقاضای داخلی بیش از ۸۰۰هزار تنی این محصول، بخش عمده تولیدات شرکت (۹۶درصد تولید) در بازارهای داخلی به فروش رسید. قیمت‌گذاری پایه فروش محصولات در بورس کالا بر اساس نرخ‌های منطقه‌ای و با لحاظ ۵ درصد تخفیف و لحاظ کردن نرخ سامانه نیما تعیین می‌‌شود.

از مشتریان اصلی شرکت در سال گذشته می‌توان به شرکت‌های بافتینه، پل فیلم، صنایع پلاستیکی پوشینه، بافت سان و اطلس فیلم اشاره کرد.

طرح توسعه

از طرح‌های در دست بررسی شرکت می‌توان به طرح تولید ۲۴هزار تن انواع کامپاند پلی‌پروپیلن اشاره کرد که به همین دلیل نیز در سال گذشته، افزایش سرمایه صورت پذیرفت، اما تاکنون این طرح و اجرای آن آغاز نشده است.

در صورت اجرایی شدن طرح فوق که نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۱.۰۰۰ میلیارد ریالی خواهد داشت، شاهد تولید ۲۴ هزار تن انواع کامپاند در شرکت خواهیم بود که ارزش‌افزوده بالاتری را در مقایسه با پلی‌پروپیلن، نصیب شرکت خواهد شد و حاشیه سود حداقل ۲۵درصدی برای تولید این محصول برآورد شده است.

سایر نکات عمده

· از دیگر نکات مربوط به شرکت می‌توان به معافیت مالیاتی ۲۰ساله آن تا سال۱۴۰۷ و بر اساس مصوبه هیات وزیران در بهمن ماه۹۶ و بر اساس بند ب ماده ۱۵۹قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد.

· همچنین، شرکت در سال گذشته مبلغ ۸۴۷میلیارد ریال سود غیرعملیاتی از محل سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت منابع مالی مازاد در سپرده بانکی و اوراق بانکی، شناسایی کرده که بخشی از این منابع مازاد مربوط به افزایش سرمایه انجام شده در سال گذشته بابت اجرای طرح کامپاند و بخشی نیز از محل فروش محصولات در اختیار شرکت قرار گرفته است و به نظر می‌رسد که با توجه به ارقام ترازنامه‌‌ای شرکت، در سال جاری نیز شاهد کسب این سود و به میزان حداقل ۱.۰۰۰میلیارد ریال باشیم.

· در بخش ارزش گذاری صورت گرفته توسط نهاد مالی ارزش‌گذار، بهای هر سهم شرکت با مفروض دانستن تولید ۲۶۰هزار تن محصول و لحاظ کردن نرخ جهانی ۱.۲۰۰دلاری برای پروپیلن و نرخ جهانی ۷۵۰ دلار برای پروپیلن به عنوان ماده اولیه مصرفی شرکت، سود هر سهم شرکت ۴.۶۹۱ریال محاسبه شده و ارزش هر سهم شرکت در حدود ۲۳هزار ریال برآورد شده است.

· در خصوص ارزش سهام شرکت می‌توان به سود نقدی مجمع سال جاری نیز اشاره کرد. مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در تاریخ ۲ تیر ماه سال جاری صورت خواهد گرفت و با توجه به کسب سود ۳.۲۵۸ریالی به ازای هر سهم در سال۹۷ و احتمال تقسیم سود بالای شرکت در مجمع، بخشی از بهای خرید سهام شرکت در کمتر از یک هفته از طریق سود سهام به سهامداران آن بازخواهد گشت.

· مقادیر فروش شرکت در سال گذشته ۲۲۰هزار تن بوده و متوسط نرخ فروش هر تن پلی‌پروپیلن نیز در حدود ۸۰.۵میلیون ریال بوده است.

بر اساس گزارش عملکرد اردیبهشت ماه شرکت، در دو ماهه نخست مقادیر فروش به بیش از ۳۵ هزار تن رسیده و متوسط نرخ فروش نیز در این دو ماه با توجه به رشد نرخ‌های سامانه نیما به بیش از ۱۳۵ میلیون ریال رسیده است.

در صورت ثبات شرایط فعلی و توانایی شرکت در تولید و فروش ۲۶۰ هزار تن محصول و با لحاظ کردن حاشیه سود عملیاتی ۳۰درصدی (حاشیه سود عملیاتی سال ۹۷) برای سال جاری، به نظر می‌رسد که شرکت توانایی کسب سود خالصی بیشتر از ارقام پیش بینی شده توسط ارزش گذار را داشته باشد و می‌توان بیان کرد که بهای لحاظ شده در عرضه اولیه، قیمت مناسب و معقولی جهت خرید و نگهداری سهام این شرکت خواهد بود.

***

عرضه اولیه «جم پیلن» روز دوشنبه هفته جاری انجام خواهد شد. اما نکته این است که این نماد چند روز پس از عرضه اولیه متوقف خواهد شد تا در دومین روز تیر ماه به استقبال مجمع عمومی عادی سالیانه برود.

 

بنابراین، علاوه بر این که ۴۵۰میلیارد تومان سرمایه و نقدینگی برای مدتی بلوکه خواهد شد، به دلیل این که به هر کد معاملاتی مقدار اندکی از سهام «جم پیلن» تعلق می گیرد، مبلغ سود نقدی چندانی عاید سهامداران نمی شود و رقم قابل توجهی در حساب های شرکت می ماند و عملا بخشی از سرمایه سهامداران در قالب سود نقدی آب می شود.

همانطور که در گزارش قبلی اشاره شد، چنین اتفاقی در «دکپسول» نیز رخ داد و مبلغی در حدود ۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان از سرمایه سهامداران این شرکت کوچک، در حساب های بانکی خاک می خورد و دسترسی به آن دشواری های فراوانی برای سهامداران خرد دارد.

یکی از راهکارهای رهایی از این معضل، واریز وجوه سود نقدی هر سهامدار به حساب بانکی از سوی شرکت ها است. در فرایند ثبت نام سهامداران در سامانه سجام، شماره حساب و حتی شماره شبا دریافت شد. بنابراین، متولیان امر به مشخصات حساب سهامداران دسترسی دارند و از این بابت محدودیتی احساس نمی شود. از سوی دیگر، واریز ۱۰هزار تومان بابت ثبت نام در سامانه سجام، علاوه بر سازمان بورس، باید برای سهامداران نیز آورده و ثمر داشته باشد.

 

حال سوال این است؛ آیا بهتر نیست در روزهای نزدیک به زمان برگزاری مجمع سالیانه، عرضه اولیه انجام نگیرد؟

در این خصوص، حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران در گفت‎وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد: زمان‎بندی عرضه اولیه در اختیار بورس‌ها و سهامدار عمده شرکت‌ها قرار دارد و سازمان بورس به این موضوع ورود نمی‌کند و این وظیفه شرکت بورس یا فرابورس است که هماهنگی لازم را انجام دهد اما؛ تعیین روش مناسب بستگی به شرایط شرکت متقاضی دارد و نمی‌توان قاعده کلی برای آن ترسیم کرد.

وی ادامه داد: در واقع، شرکت‌ها باید با هماهنگی بورس یا فرابورس در خصوص زمان عرضه اولیه تصمیم بگیرند که آیا بعد از مجامع باشد یا قبل از آن! به طور کلی، برای این موضوع نمی‌توان قاعده کلی در نظر گرفت.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران ضمن اعلام خبر اصلاح دستورالعمل فرایند پذیرش شرکت‌ها در بورس، گفت: در زمینه اصلاح دستورالعمل فرایند پذیرش شرکت ها بیشتر به موضوعات ساختاری توجه شده تا این درخواست ها واضح و زمان ارائه و پاسخگویی به آن نیز مشخص باشد. شرایط پذیرش در تابلوهای مختلف و ترکیب کمیته پذیرش نیز در حال اصلاح است اما؛ در خصوص موضوع عرضه اولیه سهام شرکت‌ها قبل از برگزاری مجامع باید به صورت مصداقی تصمیم‎گیری شود و نمی‌توان به شکل کلی اظهارنظر کرد.

منبع : بورس نیوز

منبع: ساتین

کلیدواژه: اخبار پتروشیمی شرکت پلی پروپیلن جم قیمت پلی پروپیلن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد

 مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به صورت رسمی به بخش خصوصی واگذار شد تا مانع بزرگ برای کسب مجوز حرفه‌ای جهت حضور در رقابت‌های آسیایی برداشته شود.

به گزارش تسنیم، مراسم واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی امروز (چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403) با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر رضا درویش و علی خطیر مدیران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، مسئولان فدراسیون فوتبال حضور داشتند.

به گزارش تسنیم، بر این اساس 85 درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واگذار شد و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز به بانک‌های شهر (30 درصد)، ملت (20 درصد)، تجارت (20 درصد)، صادرات (5 درصد)، رفاه (5 درصد) و اقتصاد نوین (5 درصد) انتقال پیدا کرد.

10 درصد سهام دو باشگاه نیز پیش‌تر به هواداران واگذار شده بود. طبق اعلام وزیر ورزش قرار است 5 درصد باقی‌مانده سهام دو باشگاه نیز به زودی به پیشکسوتان واگذار شود.

مالکیت مشترک سرخابی‌ها که در اختیار وزارت ورزش بود مشکل اصلی دو باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا به شمار می‌رفت.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: سخنگوی کمیسیون اصل نود: تخلفات عمده‌ای در بخش خصوصی سازی انجام می‌شود روحانی: واگذاری استقلال و پرسپولیس حتما انجام شود

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس | افزایش ۷۶۳ هزار و ۶۵۶ واحدی شاخص کل
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس