Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرانلاین از تبریز، سیروس همتی برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی را اتفاقی مبارک دانست و افزود: برپایی این رویداد می تواند فرهنگ، آیین، ملی و مهمتر از همه زبان آذری را برای همگان به ویژه نسل های بعدی زنده نگه دارد.

وی ابراز کرد: پیش از این داور و بازبین برخی از جشنواره های آذربایجان بوده ام که مایه بسی خرسندی است، در این رویدادها با چراهایی بسیار مواجه شده ام که یکی از آنها چرایی نبود آثاری به زبان آذری با ویژگی های بومی و ملی بوده که در پاسخ اش گفته اند متن خوبی در حوزه نمایشنامه نویسی نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داور نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی ادامه داد: این رویداد می تواند تاثیر بسزایی در راستای افزایش نمایشنامه های بومی داشته باشد و جواب چراها را به حداقل رساند.

همتی با اشاره به چاپ کتاب جشنواره اضافه کرد: فکر می کنم با چاپ متون نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی شاهد غنی سازی نمایشنامه خواهیم بود، از سوی دیگر این امر می تواند فرهنگ، آیین، مرامها و سنت ها را زنده نگه داشته  و به نسل های بعدی انتقال دهد.

داور نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی اذعان داشت: کتاب این رویداد می تواند رفرنس یا مرجعی برای منبع  تغذیه ی گروه های نمایشی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پتانسیل های فرهنگی تبریز در حوزه هنرهای نمایشی توضیح داد: تبریز دارای استعدادهای شکوفا و پتانسیل های قوی است، به نظر برگزاری این جشنواره می تواند دیار اولین ها را در سال های آتی به عنوان قطب و مرکز تئاتر شهرها و حتی کشورهای همجوار معرفی کند.

همتی این جشنواره را رویدادی جدی و مهم برای مجریان عرصه فرهنگ و هنر دانست و گفت: امیدوارم این جریان از سال های بعدی مورد حمایت نهادها و مسئولان ذیربط کشوری قرار گیرد چراکه این جشنواره می تواند جایگاه فرهنگ و زبان آذری را حفظ کند.

داور نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با آثار ارسالی توضیح داد: برخی از نمایشنامه نویسان بدون توجه به سرفصل و محورهای جشنواره در فراخوان آثار نامرتبطی برای داوری ارسال کرده بودند که جای بسی تاسف است.

وی ادامه داد: حال آنکه چندی از آنها نمایشنامه خوبی بود ولی اصلا فرهنگ آذربایجان در آن آثار قید نشده بود و حتی اثری از شخصیت های ماندگار دینی، مذهبی و ملی دیده نمی شد.

همتی اضافه کرد: به عنوان یکی از داوران نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی به هنرمندان این عرصه توصیه می کنم از سال های آتی آثار مرتبط به این رویداد بفرستند و سرفصل های فراخوان را رعایت کنند.

داور نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با استقبال خوب هنرمندان افزود: نزدیک ۳۵ نمایشنامه خواندم که به راحتی می توان ۱۰ نمایشنامه ای که جایگاه والایی دارند نام ببرم.

همتی خاطر نشان کرد: امیدوارم این جشنواره با حضور جوانان باانگیزه و همت مسئولین جایگاه خود را حفظ کرده و در راستای غنی سازی فرهنگ آذربایجان بیش از پیش موفق باشد.

۴۶

کد خبر 1270615

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تئاتر نمایشنامه استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۲۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان

مسئول دبیرخانه مرحله استانی نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون گفت: در این جشنواره ۱۶ گروه نمایش در بخش‌های کانونی و آزاد با شیوه‌ی اجرای (عروسکی و زنده_عروسکی) با موضوعات توجه به نامداران، امیدآفرینی، آیین‌های بومی، سنتی، مذهبی، طنز، محیط زیست و آزاد در رده‌ی سنی نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۲ سال، به رقابت با یکدیگر می‌پردازند که با انتخاب هیئت داوران متشکل از «امیر شیخ جبلی»، «منصورقربانی» و «منیر السادات سجادیان»، ۳ گروه به عنوان نماینده استان اصفهان به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

مریم حسینی افزود: این جشنواره امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ صبح کار خود را در سالن نمایش تالار هنر شهرداری اصفهان کار خود را آغاز می‌کند و تا پایان روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد.

آیین پایانی این جشنواره سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالارهنر شهرداری اصفهان از ساعت ۹ الی ۱۲ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره «هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان» کانون دراصفهان
  • آغاز به کار نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر