Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-07@11:29:53 GMT

ساخت قدرتمندترین ابررایانه در اسپانیا

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۲۷۸۵

ساخت قدرتمندترین ابررایانه در اسپانیا

به گزارش «زد. دی‌نت»، مرکز کامپیوتینگ که قرار است میزبان این ابررایانه باشد، همین حالا نیز از رایانه ‌MareNostrum۴ بهره می‌برد که ۴۰هزاربرابر سریع‌تر از رایانه‌های خانگی است. گفته می‌شود مصرف برق این رایانه جدید که با همکاری ۱۳کشور اروپایی در حال ساخت است، ۱.۵میلیون یورو در سال (معادل هزینه مصرف یک‌مگاوات برق) خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بودجه لازم برای خرید تجهیزات، نصب و راه‌اندازی MareNostrum۵ حدود ۲۲۳میلیون یورو برای ۵سال برآورده شده که ۵۰درصد آن از سوی اتحادیه اروپا و ۵۰درصد دیگر نیز توسط وزارت علوم اسپانیا، دولت کاتالان و دولت‌های حامی این طرح ازجمله پرتغال، کرواسی و ترکیه تأمین خواهد شد. هم‌اکنون قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا سامیت است که با ۲.۴میلیون هسته پردازشی سرعتی معادل ۱۴۳.۵پتافلاپ (توانایی محاسبه ۱۴۳.۵ ضربدر ۱۰ به توان ۱۵ عملیات ممیز شناور در ثانیه) دارد.

کد خبر 444238

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تکنولوژی فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۲۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب بیش از ۷ هزارو ۷۴۰ کنتور در کرمان

 حمید علیدادی سلیمانی گفت: با تلاش همکاران این شرکت ۱۵۰۰ دستگاه کنتور نصب شد که این تعداد در هشت سال گذشته بی‌سابقه بود.
 

وی افزود : کشاورزان می‌توانند با اقدام برای نصب کنتور هوشمند از تسهیلات بدون بهره استفاده کرده و هزینه‌های آب بهای خود را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳ هزینه آب مصرفی چاه‌های کشاورزی مجاز فاقد شمارشگر به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، بیان کرد: بر اساس بند "ب" تبصره هفت قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و برای حفظ و صیانت از آبخوان‌های کشور، شرکت‌های آب منطقه‌ای مکلف شده‌اند از چاه‌های مجاز دارای کنتور هوشمند بر اساس برداشت مجاز آنها در صورت رعایت الگوی کشت ابلاغی یا کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی (استراتژیک) کشور به ازای هر مترمکعب برداشت آب از آبخوان‌ها معادل ۲۰۰ ریال و در صورت عدم رعایت شراط مذکور معادل ۵۰۰ ریال هزینه دریافت کنند.
علیدادی سلیمانی تصریح کرد: این در حالی است که برای چاه‎های مجاز فاقد کنتور هوشمند در صورت رعایت الگوی کشت ابلاغی یا کشت محصولات اساسی و راهبردی تا سقف ظرفیت پروانه بهره‌برداری به ازای هر مترمکعب برداشت آب معادل ۳۰۰ ریال و در صورت عدم رعایت شرایط مذکور معادل ۷۰۰ ریال هزینه دریافت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • چین بهاره برگ سبز چای در باغ‌های شمال
  • ۲۰ اثر به اختتامیه رویداد بازی‌آرا رسید/ معرفی ظرفیت‌های خوب بازی‌های رایانه‌ای به سبد خانوار
  • آغاز برداشت برگ‌های زمردین چای از باغ‌های گیلان و مازندران
  • نصب بیش از ۷ هزارو ۷۴۰ کنتور در کرمان
  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری