Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-19@04:17:14 GMT

سالمند آزاری رتبه سوم از خشونت‌های خانگی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۲۹۶۸

سالمند آزاری رتبه سوم از خشونت‌های خانگی

به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: سوء‌رفتار با سالمند و سالمندآزاری پدیده‌ای است که به روایت آمار دو درصد از خشونت‌های خانگی جامعه ایرانی را به خود اختصاص داده است. این پدیده در شرایطی اتفاق می‌افتد که تا سال ۱۴۲۵ از هر سه نفر ایرانی یک نفر در گروه سالخوردگان قرار خواهد گرفت. از این رو توجه به آن ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر رضا جعفری مدیر اورژانس اجتماعی کشور در این باره  می‌گوید: سالمند آزاری یکی از مهمترین مقوله‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی و همچنین اورژانس اجتماعی است. در حقیقت سالمند آزاری بعد از کودک آزاری و همسر آزاری رتبه سوم خشونت‌های خانگی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه می‌دهد: هرچند تعداد موارد سالمند آزاری در جامعه ما زیاد نیست و تنها ۲ درصد از کل خشونت‌های خانگی را به خود اختصاص داده است اما موضوع مهمی است که پرداختن به آن از اولویت‌های جامعه است.

جعفری با اشاره به اینکه سالمند آزاری انواع مختلفی دارد اظهار می‌کند: سالمند آزاری به معنای رفتاری است که از فرد یا افراد مراقبت‌کننده از سالمند سرمی‌زند و باعث آسیب و کاهش کیفیت زندگی او می‌شود. مهمترین بحث در انواع این سوء‌رفتار، سوء‌استفاده مالی از افراد سالخورده‌ای است که به دلیل کهولت سن یا ابتلا به بیماری‌های زوال عقل کنترلی بر اعمال خود ندارند و امور مالی زندگی خود را به مراقب یا مراقبین خود سپرده‌اند. اما گاهی هم سالمند آزاری از نوع عاطفی و روانی و همچنین غفلت و طرد کردن است. اما در نهایت آخرین نوع سوء رفتار با سالمندان، خشونت جسمی و جنسی است که خوشبختانه از دیگر انواع آن کمتر است و بندرت اتفاق می‌افتد.

رئیس اورژانس اجتماعی با تأکید بر اینکه خشونت‌های خانگی تا گزارش نشوند پنهان می‌مانند، می‌گوید: سالمندی که خودش وابسته به مراقبت و حمایت دیگران است بندرت آزار و اذیتی را که از جانب مراقب خود می‌بیند گزارش می‌دهد چرا که نگران است حمایت و مراقبت آنها را از دست بدهد. از این رو بسیاری از تماس‌هایی که برای استفاده از امکانات اورژانس اجتماعی صورت می‌گیرد از سوی همسایه‌ها و آشنایان است. متأسفانه ۶۰ درصد تماس‌ها هم غیر مرتبط یا مزاحمی هستند، از این رو هنگامی که گزارشی در این زمینه ارائه شود تیم سیار به محل گزارش مراجعه می‌کند. پس از بررسی درصورت صحت گزارش، اورژانس اجتماعی باهمکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی مداخله خواهد کرد و سالمندی که در معرض خشونت جسمی قرار داشت به مراکز توانبخشی انتقال می‌دهد. اگر هم خشونت از نوع سلب حقوق مالکیت یا اموال باشد پیگیری‌های حقوقی لازم صورت خواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که می‌دانید پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا ۳۰ سال آینده، تعداد سالمندان افزایش می‌یابد این درحالی است که به دلیل تغییر سبک زندگی ممکن است طی آن سال‌ها تعداد سالمندان در معرض آزار نیز افزایش یابد. طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد افراد جامعه آپارتمان‌نشین شده‌اند. زندگی در آپارتمان‌های کوچک امکان نگهداری از سالمندان بیمار و نیازمند حمایت ویژه را سخت و دشوار می‌کند. از سوی دیگر با کاهش رشد جمعیت، کوچک شدن بعد خانوار و تغییر در ساختار خانواده از گسترده به هسته‌ای، تعداد فرزندانی که باید از والدین سالخورده خود حمایت کنند کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی و به دنبال این تغییرات در سطح کمی و کیفی جمعیت باید پیش‌بینی‌های لازم جهت حمایت‌های روانی _ اجتماعی از سالمندان و پیشگیری از افزایش سالمند آزاری‌ها صورت بگیرد.

دکتر جعفری تأکید می‌کند: یکی از مسائلی که در حوزه سالمندی بویژه با توجه به گسترش فضای مجازی در عصر انقلاب ارتباطات و اطلاعات مطرح می‌شود، موضوع شکاف نسلی است که می‌تواند با واسطه یا بی‌واسطه منجر به بروز پدیده سالمند آزاری به مفهوم عام و بسیط آن شود. این در حالی است که حفظ و انتقال ارزش‌ها و هنجارها و میراث اجتماعی جامعه مدیون سالمندان و کهنسالان برخوردار از سلامت در ابعاد گوناگون آن است. از این رو باید شرایطی ایجاد شود که دیدگاه و فضای فکری دو نسل به هم نزدیک شود و این شکاف به گفت‌وگوی مشترک تبدیل شود. این مهم با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری نهادهای فرهنگی و اجتماعی اثرگذار مانند آموزش و پرورش و صدا و سیما و… امکانپذیر خواهد شد.

وی با اشاره به نقش مراکز روزانه نگهداری از سالمند در کاهش سالمند آزاری خاطرنشان می‌کند: مراکز روزانه نگهداری از سالمندان با ارائه خدمات متنوع حمایتی -آموزشی، درمانی و حتی غنی‌سازی اوقات فراغت قشر سالخورده جامعه علاوه بر حفظ ارتباط سالمندان با خانواده و باز پیوند اجتماعی به کاهش عوامل بروز تنش و خشونت‌های خانگی منجر می‌شود.

رئیس اورژانس اجتماعی می‌گوید: نکته دیگر که مصداقی از خشونت علیه سالمندان محسوب می‌شود، فضای نامناسب شهری از حیث دشواری دسترسی شهروندان به خدمات عمومی است که باید ضمن تأکید بر محیط دوستدار سالمندان، محیط مطلوب و دلپذیری برای سالمندان فراهم کرد که قطعاً اثرات آن در افرایش رضایتمندی و شادکامی این قشر آسیب پذیر غیر قابل کتمان است.

کاهش آمار سالمندآزاری در سایه شناخت انواع آن

یک سالمندشناس اجتماعی نیز در این باره توضیح می‌دهد: با بالا رفتن سن، تغییرات فیزیولوژیک و آناتومی در بدن رخ می‌دهد و افراد بالطبع فعالیت‌های اجتماعی کمتری خواهند داشت، از سوی دیگر سالمندان به مرور زمان از فرزندان خود نیز دورتر می‌شوند، این موارد در نهایت سبب آسیب پذیر شدن آنها می‌شود.

نسیبه زنجری با بیان اینکه پیشگیری از سالمندآزاری جزو حقوق انسانی و مسأله‌ای بهداشتی در حیطه خشونت است، می‌گوید: سالمندآزاری می‌تواند به صورت غیرمستقیم آمار مرگ و میر را در جوامع گسترش دهد. از نگاه سازمان بهداشت جهانی، سالمندآزاری، رخ دادن اقدامی واحد و تکرار شونده یا عدم انجام اقدامی لازم در رابطه‌ای بر اساس اعتماد است که سبب آسیب یا اندوه سالمند می‌شود.

این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه می‌افزاید: خانواده‌ها بویژه فرزندان باید بدانند که سالمندآزاری انواع مختلفی دارد و با آگاهی‌رسانی در این خصوص می‌توان آمار سالمندآزاری را کاهش داد.

به گفته او، سالمندآزاری عاطفی از جمله انواع این خشونت است که شامل تمسخر، فریاد زدن یا گرفتن قدرت تصمیم‌گیری از او است. نشانه‌های این نوع خشونت، ترس، عصبی شدن، بی‌میلی به فعالیت و زندگی روزمره است. نوع دیگری از آزار به سالمندان، آزارمالی است مانند جعل امضا یا گرفتن کارت بانکی یا برداشتن اشیای گرانقیمت. نشانه‌های این نوع آزار هم، خالی شدن حساب بانکی فرد یا گم شدن وسایل او است.

زنجری در ادامه آزارجسمی سالمندان را از انواع دیگر خشونت خانگی نامیده و درباره آن توضیح می‌دهد: آزار جسمی شامل کتک زدن، هل دادن و جلوگیری از درمان‌های پزشکی است. نشانه‌های آن هم کبودی و جراحت است. آزار اجتماعی، نوع دیگری از خشونت است که شاید کمتر به آن توجه شود و شامل این است که سالمند را از خانواده و دوستان جدا کنند یا از فعالیت وی بیرون از خانه جلوگیری به عمل آید. مددکاران یا افرادی که با سالمند در ارتباط هستند در صورتی که متوجه حضور پیدا نکردن وی در محیط‌های بیرون شوند، حتماً باید موضوع را پیگیری کنند.

به گفته این سالمندشناس آزار جنسی از انواع دیگر خشونت خانگی است که متوجه سالمندان می‌شود و به رخ دادن تماس نامناسب جنسی گفته می‌شود. پزشکان چنانچه جراحتی را در معاینات ببینند، باید نسبت به آن حساس شوند. غفلت کردن هم، نوعی سالمندآزاری است و می‌تواند به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه اتفاق بیفتد و سبب آسیب رساندن به سالمند شود.

برخی به صورت ناخودآگاه مسبب این خشونت هستند، به عنوان مثال، سوء تغذیه، نداشتن عینک یا سمعک مناسب یا حتی لباس‌های مناسب می‌تواند سبب بروز پدیده غفلت و آزاررسانی به سالمندان شود، در این خصوص مددکاران، پزشکان و خانواده‌ها باید به نشانه‌های این نوع از خشونت نیز توجه کرده و در صورت نیاز، اقدام لازم داشته باشند.

وی به افرادی که متوجه نوعی از خشونت به سالمند می‌شوند، توصیه می‌کند با شماره تلفن «۱۲۳» تماس گرفته و اورژانس اجتماعی را در جریان قرار دهند تا در اسرع وقت به فرد آسیب دیده کمک شود. ضمناً پزشکان می‌توانند با استفاده از ابزارهای «EASI» (Elder abse suspicion index) که تستی روانشناسی و ویژه غربالگری است، سالمندآزاری‌ها را به راحتی تشخیص داده و شناسایی کنند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه شیوع سالمندآزاری در کشور ۵۶ درصد اعلام شده، می‌افزاید: ۳۱ درصد آزار عاطفی داشتیم که به نسبت از سایر آزارها رقم بالاتری داشت و ۱۳ درصد هم جسمانی بوده، رقم خشونت سالمندی در آمریکا ۴ تا ۱۰ درصد، روسیه ۲۹ درصد، چین ۳۶ درصد و آلمان ۹ درصد است.

جوانان را توانمند کنیم تا در سالمندی محترم باشند

یک جامعه شناس و جمعیت شناس نیز با بیان اینکه سالمند آزاری دوجنبه دارد، توضیح می‌دهد: سالمندآزاری در کل جامعه و در درون خانواده اتفاق می‌افتد. در کل جامعه سال‌ها است که شاهد انواع سالمندآزاری هستیم. به عنوان مثال در بانک به سالمندی که گوشش سنگین است یا کند است توهین می‌شود و بارها شنیده‌ایم که متصدی خطاب به فرد سالمند با تندی می‌گوید که «یک دفعه که گفتم بسته دیگه. چرا این قدر می‌پرسی؟!» یا حرمت سالمندانی که سوار اتوبوس و مترو می‌شوند، حفظ نمی‌شود.

به گفته شهلا کاظمی پور، افرادی که ناتوانی جسمی یا مالی دارند بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. در سطح کشور ما سالمندآزاری در خانواده‌ها دیرتر از جامعه شروع شد. در سال‌های قبل حتی پدرسالاری وجود داشت و حرمت بزرگ‌ترها حفظ می‌شد. با صنعتی شدن جوامع این اتفاق شروع شد. درغرب هم این پدیده وجود دارد ولی مسأله براحتی توسط دولت‌ها حل شده آن هم به این شکل که از طریق مؤسسات از سالمندان نگهداری شده یا پرستار می‌فرستند و حمایت از سالمندان بسیار بالا است.

وی بیان می‌دارد: با حمایت دولت و فرهنگسازی در این حوزه و آگاهی نسبت به این مسأله که کشور به سمت سالمند شدن می‌رود می‌توان از آمار سالمند آزاری تا اندازه قابل توجهی کاست. باید روی نسل جوان کار کنیم. افرادی که در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند با آموزش‌های لازم و آگاهی نسبت به اینکه باید تحت پوشش بازنشستگی باشند و اینکه چطور با اصلاح سبک زندگی سلامت خود در دوران سالمندی را تضمین کنند، قطعاً مشمول سالمندآزاری نمی‌شوند زیرا بسیاری از بی حرمتی‌ها در دوران سالمندی به دلیل ناتوانی‌های مادی یا جسمی است.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خانواده سالمندان خشونت خانگی سالمندآزاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۲۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف مکمل فیبر موجب بهبود عملکرد مغز در سالمندان می شود

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، بیماری‌هایی مانند زوال عقل و آلزایمر می‌توانند باعث بدتر شدن زوال خفیف شناختی مغز در افراد مسن شوند.

با افزایش سن، تمام قسمت‌های بدن، از جمله مغز شروع به کُند شدن می‌کنند. طبیعی است که یک فرد در انجام چند کار، یافتن کلمات خاص یا به خاطر سپردن نام‌ها در یک مغز سالم و پیر مشکل داشته باشد.

در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای زوال عقل یا بیماری آلزایمر وجود ندارد، انتخاب سبک زندگی سالم و برخی داروها ممکن است به کُند کردن پیشرفت آن کمک کند.

اکنون، محققان کالج کینگ لندن دریافته‌اند که مصرف مکمل فیبر غذایی ممکن است به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن کمک کند.

دانشمندان همچنین دریافتند که مکمل‌های فیبر بر قدرت عضلانی شرکت کنندگان تأثیر نمی‌گذارد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، جمعیت جهان با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال پیر شدن است و مردم تا سن بسیار بالاتری زندگی می‌کنند. تعداد افراد ۶۰ ساله و بالاتر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۴ میلیارد نفر بود و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۲.۱ میلیارد برسد.

دکتر «کلر استیو»، استاد سالمندی و سلامت و رئیس بخش تحقیقات اپیدمیولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن، می‌گوید: «با این افزایش پیری در سراسر جهان، مهم است که راه‌های جدیدی برای مبارزه با شرایط مرتبط با افزایش سن مانند زوال شناختی داشته باشیم.»

برای این مطالعه، دکتر استیو و تیمش بر روی دو مکمل پری بیوتیک متمرکز شدند؛ فیبر رژیمی اینولین و کربوهیدرات‌های گیاهی فروکتولیگوساکارید (FOS).

تحقیقات در سال‌های اخیر نشان داده است که باکتری‌های موجود در روده ما، که به نام میکروبیوم روده شناخته می‌شود، با سلامت و تندرستی ما مرتبط است. مطالعات ارتباط بین این باکتری‌ها و مغز را که به عنوان محور روده-مغز شناخته می‌شود، نشان داده است. ارتباط با سایر اندام‌ها از جمله با سلامت عضلات نیز نشان داده شده است. دکتر استیو توضیح داد: «ما تصمیم گرفتیم آزمایش کنیم که آیا بهبود سلامت باکتری‌های روده با استفاده از یک پری بیوتیک می‌تواند عملکرد مغز و ماهیچه‌ها را بهبود بخشد یا خیر.»

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که اینولین میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد، به کاهش التهاب عصبی کمک می‌کند و بهبود آسیب‌های مغزی را بهبود می‌بخشد.

تحقیقات در مورد FOS گزارش داده است که این مکمل ممکن است با کاهش بتا آمیلوئید در مغز به تضعیف پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند و به کاهش التهاب عصبی و بهبود حافظه کمک کند.

محققان ۳۶ جفت از دوقلوهای بالای ۶۰ سال را برای این مطالعه انتخاب کردند. به یک دوقلو در هر جفت به مدت ۱۲ هفته هر روز یک مکمل فیبر غذایی داده شد، در حالی که دوقلو دیگر دارونما دریافت کرد.

دانشمندان شرکت کنندگان در مطالعه را از طریق ویدئو، پرسشنامه‌های آنلاین و تست‌های شناختی زیر نظر گرفتند. علاوه بر این، از شرکت کنندگان خواسته شد تا در تمرینات مقاومتی شرکت کنند و همچنین مکمل پروتئینی با هدف بهبود عملکرد عضلانی مصرف کنند.

در نتیجه این مطالعه، محققان دریافتند گروهی که مکمل فیبر دریافت می‌کردند، عملکرد بهتری در تست‌های ارزیابی عملکرد مغز، از جمله تست یادگیری- نشانگر اولیه بیماری آلزایمر- و همچنین تست‌های زمان واکنش و سرعت پردازش داشتند.

دانشمندان گزارش کردند که تفاوت معنی داری در قدرت عضلانی بین گروه مکمل و دارونما مشاهده نشد.

کد خبر 6057668

دیگر خبرها

  • روزه‌داری برای سالمندان از نگاه طب سنتی + فیلم
  • کلاهبرداران به آلزایمری‌ها رحم نمی‌کنند | از آدم‌ربایی بیماران تا کش رفتن از حساب بانکی آنها
  • اورژانس اجتماعی بهزیستی مازندران آماده خدمت رسانی به شهروندان در ایام نوروز
  • مصرف مکمل فیبر موجب بهبود عملکرد مغز در سالمندان می شود
  • (ویدئو) بازداشت خشونت‌بار یک جوان فلسطینی در فلافلی
  • پوتین در اروپا پیش می‌رود و ترامپ به او می‌گوید هر کاری که می‌خواهی بکن!| بایدن: او بیش از حد سالمند و فاقد سلامت روانی برای ریاست جمهوری است
  • خدمات پرستاری در منزل
  • برنامه‌ریزی برای ارتقای سلامت اجتماعی سالمندان در استان بوشهر
  • افتتاح مراکز جدید فرآهنگ در سال آینده/ افزایش پدیده سالمندان تنها و سالمند آزاری
  • افتتاح مراکز جدید فرآهنگ برای سالمندان در سال آینده