Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از بخش‌های ممتاز برای توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در هر منطقه زیرساخت جاده‌ای است که سمنان با قرار گرفتن در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور از استان‌های ممتاز در این بخش به شمار می‌رود.

گستره جاده‌های سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است و این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع، به لحاظ وسعت رتبه ششم کشور را دارد، همچنین بر اساس اعلام پلیس راه در هر ۶۰ دقیقه حدود ۲۵۰ تا ۴۵۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی سمنان عبور می‌کند که در زمان اوج سفرها این رقم در هر ۶۰ دقیقه به طور متوسط به بیش از یک هزار و ۲۰۰ خودرو می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون بیش از ۲۵ کاروانسرا تاریخی به جامانده از دوران حکومت صفویه در محورهای ارتباطی استان سمنان شناسایی شده که می‌توان با بازسازی این بناهای تاریخی، برای جذب گردشگران و مسافر عبوری در این خطه تلاش کرد.

بر اساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، سالانه بیش از ۲۲ میلیون مسافر از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه‌های استان سمنان عبور می‌کنند که با اقتصادی کردن این راه‌ها می‌توان چالش بیکاری در استان را با جذب گردشگر ریشه کن کرد.

بیش از ۶۰۰ کیلومتر از ۹۵۰ کیلومتر محور تهران-مشهد در سمنان قرار دارد که با رفع مساله یکنواختی و کویری بودن این جاده‌ها و بازسازی ورودی شهرها می‌توان با جذب مسافر تا حدود زیادی مسیر توسعه اقتصادی در استان را هموار کرد.
از سوی دیگر مسیر ۱۳۰ کیلومتری جاده سمنان- ساری یکی از محورهای ارتباطی مهم کشور برای اتصال استان‌های مرکزی به شمال کشور است که تاکنون از این ظرفیت بهره چندانی برده نشده است.

همواره در تعطیلات تابستانی و عید نوروز زمانی که صحبت از استان‌های شمالی می‌شود یکی از چالش‌های اساسی، ترافیک طاقت فرسایی است که مسافران برای رسیدن به مقصد باید تحمل کنند در حالی که محور سمنان-ساری با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ظرفیت ممتاز برای تردد مسافران است.

هموطنانی که میل به گردشگری در استان‌های شمالی کشور را دارند دیگر نیاز نیست جاده‌های پر پیچ و خم هراز، کندوان و فیروزکوه را طی کنند و با مسافرت به استان سمنان می‌توانند لذت سفر در جاده امن و با طبیعت منحصر به فرد سمنان-ساری را تجربه کنند.

مسافران در این محور فرصت دیدن جاذبه‌های گردشگری مانند بازار قدیمی سمنان، بازار شیخ علاء الدوله، مسجد جامع، امامزاده یحیی (ع)، تکیه ناسار، تکیه پهنه و گرمابه پهنه، چشمه‌های آبگرم دریاچه الندان، چشمه باداب سورت را از دست ندهند.

گردشگری جاده‌ای ظرفیتی مغفول

فرماندار مهدیشهر گفت: گردشگری جاده‌ای و بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی محورهای ارتباطی مهدیشهر ظرفیت مغفول توسعه این شهرستان است.

حسن ارگی افزود: محورچاشم-خطیرکوه و مهدیشهر-کیاسر از ظرفیت‌های جاده‌ای استان سمنان در شهرستان مهدیشهر برای جذب گردشگر است.

وی با بیان اینکه جاده حلقه مفقوده در توسعه اقتصادی سمنان است، گفت: با وجود تردد میلیونی زائران حرم رضوی از محورهای استان، اما از این ظرفیت در سال‌های گذشته بهره چندانی برای رونق اقتصادی برده نشده است.

فرماندار مهدیشهر تصریح کرد: جاده مهدیشهر-کیاسر یکی از راه‌های اصلی برای مسافرت هموطنان به استان‌های شمالی کشور است که باید این راه راهبردی برای افزایش تردد مسافران مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طبیعت بکر جاده مهدیشهر-کیاسر ظرفیتی ممتاز برای توسعه استان سمنان است، ادامه داد: با رفع مشکلات زیرساختی و بازسازی نقاط حادثه خیز می‌توان برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه گام برداشت.

ارگی اضافه کرد: جاده محور توسعه اقتصادی سمنان است و اگر تنها ۲۰ درصد از تردد سالانه و میلیونی مسافران در محورهای استان منجر به توقف و ماندگاری مسافران شود، نرخ بیکاری در شهرستان‌های سمنان کاهش چشمگیری می‌یابد.

فرماندار مهدیشهر گفت: بازسازی نقاط حادثه خیز و معرفی ظرفیت‌های استان سمنان می‌توانند در دراز مدت به توسعه استان کمک کند.


 

جاده محور توسعه سمنان است

استاندار سمنان گفت: جاده و محورهای ارتباطی محور توسعه استان سمنان است و تردد سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان ظرفیتی مغفول برای ایجاد اشتغال پایدار است.

علیرضا آشناگر افزود: رفع مشکلات زیرساختی و بهره مندی از ظرفیت‌های موجود برای تردد ایمن مسافران در دستور کار مسافران قرار گیرد.

استاندار سمنان گفت: حضور سمنان در چهارراه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب کشور بسیار ارزشمند است که باید با رفع مشکلات زیرساختی شناسایی شده برای توسعه این بخش کوشا بود.

آشناگر تصریح کرد: محورهای کوهستانی سمنان که به استان‌های شمالی کشور منتهی می‌شود، استانداردهای کافی برای تردد روازنه هزاران مسافر را دارد که باید از این ظرفیت با تمام وجود بهره برد.

وی اضافه کرد: کاهش بار ترافیکی جاده‌های شمالی کشور با نگاه ملی و اطلاع رسانی این ظرفیت برای افزایش عبور و مرور میّسر است.

استاندار سمنان گفت: تمام ظرفیت‌های استان باید برای کاهش آمار بیکاری و رونق اقتصادی به کار گرفته شود و جاده ظرفیتی ممتاز برای تحقق این مهم است.

سمنان ظرفیت توسعه گردشگری جاده‌ای را دارد

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: سمنان با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر و منحصر به فرد ظرفیت توسعه گردشگری جاده‌ای را دارد.

سرهنگ تقی کبیری افزود: یکی از چالش‌های اساسی در محورهای ارتباطی سمنان واژگونی خودرو است که با توسعه بخش گردشگری، سوانح رانندگی در سمنان کاهش چشمگیری می‌یابد.

وی اضافه کرد: جاده سمنان-ساری از محورهای گردشگری بکر استان است که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان در فصل‌های بهار و تابستان برای تردد بیشتر مسافران در این محور اقدام کرد.

کبیری تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها به توسعه اقتصادی استان می‌انجامد و جاده می‌تواند محور اشتغال استان باشد.

وی خاطر نشان کرد: رفع نقاط حادثه خیز و افزایش نصب دوربین‌های ثبت تخلف در محورهای استان از راهکارهای مهم کاهش سوانح رانندگی و جذب گردشگر است.

وی افزود: کاروانسراهای سمنان ظرفیتی مغفول برای توسعه گردشگری جاده‌ای است که مسئولان مربوط با تلاش و درایت برای بازسازی این بناها اقدام کنند.

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: اگرچه محورهای ارتباطی استان برای تردد میلیونی مسافران با مشکلات زیرساختی رو به رو است اما با عزم ملی می‌توان برای رفع مشکلات از این دست اقدام کرد.

 

بازسازی جاده‌های سمنان در دستور کار است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: بازسازی جاده‌های سمنان از مطالبه‌های به حق مردم است که در دستور کار قرار دارد.

منوچهر فخری افزود: بازسازی محور ارتباطی دامغان-گلوگاه، مهدیشهر-شهمیرزاد، گرمسار-فیروزکوه، سمنان-فیروزکوه و جاده‌های شهرستان‌های گرمسار، میامی، شاهرود و سرخه در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت محور حرم تا حرم در محدوده استان سمنان در حال انجام است که با تکمیل این طرح شاهد افزایش ظرفیت تردد در محورهای سمنان خواهیم بود.

فخری تصریح کرد: گردشگری جاده‌ای ظرفیتی مغفول اما اثربخش در استان سمنان است که باید به معنی واقعی برای توسعه آن تلاش کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان گفت: دولت برای بازسازی و توسعه جاده‌های ارتباطی استان در تلاش است و با هم افزایی و عزم ملی می‌توان برای توسعه سمنان در این بخش تلاش کرد.

ظرفیت جاده‌های مهدیشهر برای سفر به شمال کشور

فرماندار شهرستان مهدیشهر گفت: زیرساخت‌های جاده‌ای و عمرانی این شهرستان جایگزین مناسبی برای تردد مسافران و رهایی از ترافیک جاده‌های شمال به استان سمنان و مرکز کشور در روز آخر تعطیلات هفته جاری است.

حسن ارگی افزود: همواره در روزهای تعطیل سال شاهد ترافیک سنگین در محورهای اصلی تهران به استان‌های شمالی کشور هستیم که این امر باعث کلافه شدن مسافران به دلیل حضور در ترافیک‌های چندساعته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: جاده گردشگری سمنان- کیاسر با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد قابلیت تردد میلیون‌ها مسافر در سال به شهرهای شمالی کشور را دارد.

ارگی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای تردد هزاران مسافر در روز از این محور فراهم است، گفت: جاده گردشگری سمنان-کیاسر نیازمند معرفی به مسافران است.

فرماندار مهدیشهر گفت: مسافران در کمتر از سه ساعت با وسایل نقلیه می‌توانند از سمنان به شهرهای شمالی و به سواحل دریای خزر سفر کنند و باید با اطلاع رسانی دقیق این جاده راهبردی برای تردد مسافران مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت بازسازی جاده‌های شرق سمنان

نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت راه‌های شرق استان سمنان مناسب نیست و بهسازی و تکمیل راه‌های مواصلاتی ضرورت دارد.

سیدحسن حسینی شاهرودی افزود: محورهای میامی-داورزن، میامی-جاجرم و میامی-جیلان نیازمند اختصاص بودجه لازم برای بهسازی و تکمیل است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی میامی در مسیر عبور میلیون‌ها مسافر، افزود: ورودی و خروجی شهر میامی از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و نیازمند طرح مطالعاتی است.

توسعه گردشگری جاده‌ای نیازمند فرهنگ سازی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و گردشگری استان سمنان گفت: گردشگری جاده‌ای برای افزایش اشتغال در استان فرهنگ سازی شود.

علی اصغر جمعه‌ای ادامه داد: برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان سمنان باید از ظرفیت‌های مغفول گردشگری به معنی واقعی استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: قرارگیری استان سمنان در مسیر چهار راه شمال به جنوب و غرب به شرق کشور ظرفیتی ممتاز برای افزایش اشتغال است.

جمعه‌ای ادامه داد: با برنامه ریزی های اصولی و واگذاری کاروانسراهای استان سمنان به بخش خصوصی می‌توان علاوه بر توسعه اقتصادی در کاهش سوانح رانندگی گام برداشت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش روزافزون آمار سوانح رانندگی در استان سمنان باید کنترل شود و توسعه گردشگری جاده‌ای یکی از راهکارهای مهم برای رفع این چالش است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: اگر ظرفیت واگذاری کاروانسراهای استان به بخش خصوصی فراهم شود فعالان اقتصادی برای بازسازی و سرمایه گذاری در این بناهای تاریخی آمادگی دارند.

۷۳۳۹/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان توسعه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۵۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

نورآقایی گفت: فضا و اقتصاد پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل می‌دهند و می‌شود ایده‌هایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در این حوزه تبدیل شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ آرش نورآقایی، کارشناس «گردشگری ادبی»، با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، ادامه داد: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینه‌ای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیت‌های گردشگری ادبی قرار می‌گیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق می‌افتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر ‌شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب می‌شود.

نمایشگاه کتاب می‌تواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد

وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت می‌گیرد، بازدید صرف از نمایشگاه‌های کتاب جز این ژانر محسوب نمی‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخه‌های گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل می‌گیرد، می‌توان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکان‌های واقعی و حتی خیالی اطلاق می‌شود که در داستان‌ها خلق شده‌اند.

این کارشناس حوزه گردشگری که در سال 1392 نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا می‌خواهید گردشگری ریاضی را هم راه‌اندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از می‌سی‌سی‌پی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران می‌خواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.

وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشته‌ و بر اساس آن به این فکر می‌کردم که چقدر این موضوع می‌تواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود؛ در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل 10 آدرس مشهور دنیا را سرچ می‌کنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک 221 ب» را به مخاطبان ارائه می‌کند.

نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند؛ به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. به عنوان نمونه به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیت‌های داستان از جمله دُختر آقای گل‌مَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفته‌ای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.

نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران

وی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر می‌کنیم، این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب می‌شود و همزمان طبق محتوای رویداد می‌تواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه می‌تواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافت‌ها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه می‌توان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد،‌ صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند،‌ این گردشگری ادبی محسوب نمی‌شود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل می‌دهند و می‌شود ایده‌هایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.

نورآقایی توضیح داد:‌ حضور فروشگاه‌های کتاب یا نمایشگاه کتاب می‌تواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» مؤثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی چون موسیقی،‌ ادبیات، رسانه،‌ خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتاب‌ها،‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافه‌ها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی می‌تواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور می‌توان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیت‌های «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزه‌ها، مقبره‌ها، تور کتابخانه ‌ملی، تور کتابخانه‌های خلاق و... نشست‌های ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکان‌های معرفی شده در داستان‌ها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.

سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود

این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اشاره کرد: می‌توان در نمایشگاه کتاب نشست‌های تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکان‌های مرتبط با ادبیات و شخصیت‌های ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز می‌توانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیت‌ها و مکان‌ها صحبت می‌کنند. وقتی شاعر می‌گوید خوشا شیراز و وضع بی‌مثال‌اش یعنی چه؟‌ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیت‌های زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی می‌آید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.

نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم می‌کرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است.‌ او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر می‌کنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را می‌توان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران می‌تواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • اساس و بنای توسعه و رونق تولید کشور کارگران هستند
  • مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد
  • منطقه ترشاب خاش یکی ازجاذبه‌های گردشگری سیستان وبلوچستان
  • محوطه تاریخی نوشیجان در فهرست موقت یونسکو ثبت می‌شود
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند