Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@01:01:05 GMT

تغییر اقلیم؛ عامل اصلی بیابان‌زایی

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۸۶۰۳۵

تغییر اقلیم؛ عامل اصلی بیابان‌زایی

فرزاد رضازاده، کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: در معنای هواشناسی، بیابان به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که بارش کمتر از 50 میلی‌متر را در سال تجربه می‌کند و از نگاه اکولوژیکی، بیابان منطقه‌ای است که شرایط استقرار گونه‌های گیاهی و جانوری در آن به ندرت مهیا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بیایان به لحاظ جغرافیایی در عرض 30 درجه كره زمین قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در این ناحیه، که قسمت اعظم گستره ايران در آن قرار دارد، میزان تبخیر آب بسیار بالاتر از حد طبیعی است و اگر رطوبتی در عرصه نباشد قاعدتاَ به جز برخی جانداران خاص، هیچ حیاتی در آن شکل نمی‌گیرد.
رضازاده بیابان را بخشی از خصیصه ذاتی کره زمین خواند و گفت: در بسیاری از موارد، بیابان خاصیت اجتناب‌ناپذیر کره زمین است و مناطقی را شامل می‌شود که جریان‌های هوا رطوبت را از سطح زمین بلند می‌کنند و به سمت بالا فراری می‌دهند که این مناطق شناسایی شده و مشخص هستند.
تغییر اقلیم؛ عامل اصلی توسعه بیابان‌
وی تغییر اقلیم را عامل اصلی بیابان‌زایی عنوان کرد و افزود: تغییرات اقلیم دوره‌های بازگشتی دارند که هر چند هزار یا چند میلیون سال رخ می‌دهند و طی آن، گرمایش زمین و کاهش سرمای قطب‌ها اتفاق می‌فتد که عوامل متعددی مانند انفجارهای خورشیدی در آن نقش دارند.
رضازاده در خصوص بیابان‌زایی ادامه داد: این پدیده گاه حاصل از بین بردن شرایط حیات پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری در سطح زمین است که عوامل انسانی و دخالت‌های بشر در معادن و ذخایر زمین در آن دخیلند، بنابراین بیابان‌زایی حاصل حذف پوشش گیاهی از سطح زمین و به دنبال آن، از بین بردن رطوبت در خاک است.
وی در خصوص دخالت انسان در میزان ترکیبات جوی که منجر به تغییرات اقلیمی می‌شود، تأکید کرد: کربن (CO2) به صورت زیستی بر روی سطح زمین وجود دارد که دخالت انسان در طبیعت باعث جدا شدن کربن از زمین و ورود بیش از اندازه آن به جو شده و منجر به تغییرات آب و هوا می‌شود.
رضازاده راهکار مبارزه با این شرایط را برگرداندن کربن بر روی پوشش زمین در قالب هیدروکربن‌ها خواند و افزود: برای تحقق این مهم باید پوشش گیاهی سطح زمین را افزایش داد.
قرارگیری چهارمحال و بختیاری در منطقه مستعد بیابان‌زایی
کارشناس اداره منابع طبیعی استان با اشاره به قرارگیری چهارمحال و بختیاری در منطقه خاص، بیان کرد: اقلیم این استان به دلیل قرار گیری در معرض جریان‌های هوایی دریای سیاه، سیبری و مدیترانه اقلیم با رطوبت خوب است و از اینرو این منطقه مستعد پوشش گیاهی مطلوب است.
وی با اشاره به کاهش بارش‌ها در سال‌های اخیر، گفت: با اینحال، تأثیر چشمگیر کمبود بارش بر مناطقی از جنوب شرق و شرق استان مشهود است و حداقلِ پوششِ گیاهی این مناطق به دلیل نبود بارش کافی و نیز دخالت انسان در طبیعت، از میان رفته است.
رضازاده هم مرز بودن منطقه چهارمحال و بختیاری با بیابان مرکزی ایران را باعث قرار نداشتن این استان در حاشیه امن بیابان‌زایی دانست و ادامه داد: مناطق مختلف استان همواره در معرض خطر بیابانی شدن هستند و گاه شاهد ایجاد بیابان‌های موضعی در مقاطعی از تاریخ استان بوده‌ایم که مرغزار شهرکرد مصداق این امر است.
وی در همین خصوص ادامه داد: در مرغزار شهرکرد به دلیل کمبود بارش‌ها سطح آب در طول سالیان متمادی پایین رفته و با وزش هر باد، شاهد خیزش گرد و غبار و تسری ریزگردها به مناطق شهری به ویژه شهر شهرکرد هستیم.
رضازاده در خصوص راهکار اصلی بیابان‌زدایی خاطرنشان کرد: باید به طبیعت فرصت تجدید حیات داد، دخالت‌های انسانی در طبیعت را به حداقل رساند و اجازه داد تا طبیعت گونه‌های گیاهی متناسب با نیاز اکولوژیکی هر منطقه را ایجاد و خود را ترمیم کند.
انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری منابع طبیعی بیابان زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، روح الله زارع خورمیزی به مناسبت هفته زمین پاک گفت: وجود ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی و ضایعات مختلف واحد‌های صنعتی در کنار انواع پسماندها، وضعیت بسیار نامناسبی و غیر بهداشتی را در شهرستان ایجاد کرده است.


وی فرهنگ سازی و همراهی ادارات را از مهمترین ماموریت‌های این اداره حفظ محیط و زمین پاک عنوان کرد.


رییس اداره حفاظت محیط زیست مهریز ادامه داد: به رغم اینکه طرح مدیریت پسماند در شهرستان مصوب شده ولی هنوز در عمل شاهد اجرای آن نیستیم و این یکی از مشکلات اصلی است.


زارع گفت: حمل و دفن زباله در گودی که به همین منظور در شهرستان وجود دارد اصلا به هیچ وجه مناسب و پذیرفته نیست.


وی تصریح کرد: مدیریت نخاله و پسماند یکی از مطالبات مردم برای حفظ محیط سالم زندگی است که امیدواریم در شهرستان اجرایی شود.

دیگر خبرها

  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • زمین گیر شدن عامل شرارت در زابل