Web Analytics Made Easy - Statcounter

خانعلی از آغاز اجرای طرح سنجش سلامت نوآموزان از اول تیرماه در ۲۲ پایگاه و ۱۴ شهرستان خبر داد.

خبرگزاری شبستان- گرگان: همه ساله بعد از ثبت نام کلاس اولی ها، طرح سنجش سلامت از سوی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت اجرا می شود تا نوآموزان از لحاظ سلامت جسمی و ذهنی مورد معاینه پزشکی سنجش شوند و نسبت به شناسایی به هنگام آموزشی و بهداشتی اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«عباس خانعلی»، رئیس آموزش و پرورش استثنایی گلستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان به سوالات اجرای این طرح در استان پاسخ داد.

 

 طرح سنجش سلامت از چه زمانی و با چه هدفی آغاز می شود؟

سنجش سلامت نوآموزان یک طرح غربالگری ملی است که همه ساله با کمک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت با هدف شناسایی به موقع، جای دهی مناسب و مداخلات به هنگام آموزشی و بهداشتی نوآموزان برای ورود به دبیرستان انجام می شود.

امسال از 18 خرداد همزمان با شروع ثبت نام کلاس اولی ها نوبت دهی به صورت غیرحضوری و اینترنتی در پایگاه ها انجام شد و کار اجرایی این طرح از اول تیرماه به مدت 55 روز کاری شروع می شود.

مراسم افتتاحیه متمرکز در روز شنبه (1 تیر) ساعت 9 صبح در مدرسه استثنایی گلسار گرگان واقع در بلوار حسام برگزار می شود.

 

چه تعداد دانش آموز امسال سنجش می شوند؟

حدود 30 هزار دانش آموز کلاس اولی امسال سنجش می شوند. پیش بینی دانش آموزان کلاس اولی در سال تحصیلی 99-98 حدود 40 هزار دانش آموز است که از این تعداد 10 هزار دانش آموز در قالب دانش آموز پیش دبستانی سنجش شدند.

امسال پیش بینی می شود حدود 15 هزار تا 20 هزار نوآموز پیش دبستانی نیز بعد از طرح سنجش کنیم و این تعداد نیاز به شرکت در طرح سنجش ندارند.

 

سنجش دانش آموزان در چه تعداد پایگاه انجام می شود؟

22 پایگاه در 14 شهرستان وظیفه سنجش نوآموزان را در مرحله اول برعهده دارند و اگر در مرحله اول دانش آموز در یکی از حوزه ها دچار مشکل شد به پایگاه های تخصصی مرحله دوم معرفی می شود.

 

روند سنجش چگونه است؟

در این غربالگری سنجش بینایی، دید رنگ، گفتار بچه ها و آمادگی تحصیلی دانش آموزان سنجیده می شود.

برای انجام این طرح از هر خانواده 30 هزار تومان دریافت می شود و در ارزیابی مرحله دوم معاینات پزشکی انجام می شود و دانش آموزان به مدارس عادی و استثنایی و دانش آموزان دیر آموز و برخی به بهزیستی و برخی به عنوان تلفیقی در مدارس جایگزین می شوند.

معاینات پزشکی در پایگاه ها در صورت استقرار پزشک در پایگاه انجام می شود و در غیر این صورت در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی انجام خواهد شد. تمامی این مراحل در پرونده الکترونیکی دانش آموز ثبت و برای مدیر مدرسه قابل روئیت و پیگیری است.

 

چند تعداد مدرسه استثنایی در استان وجود دارد و چند دانش آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند؟

حدود 64 مدرسه استثنایی در سطح استان وجود دارد که به صورت مستقل و ضمیمه اداره می شوند.

حدود یک هزار و 908 دانش آموز در مدارس ویژه استانی درس می خوانند و حدود 800 دانش آموز دچار اختلالات یادگیری هستند که در مدارس عادی درس می خوانند که در یکی از مراحل دچار مشکل هستند و در طول سال تحت درمان قرار می گیرند.

گروه سوم تحت عنوان دانش آموز تلفیقی هستند که مشکل در شنوایی، بینایی، جسمی و حرکتی هستند و به عنوان تلفیقی تحت حمایت آموزش و پرورش استان قرار دارند.

دانش آموزان استثنایی هم در مقاطع ابتدایی در تمامی گروه های آموزشی و ابتدایی، متوسطه اول در گروه های ناشنوا و سایر مشغول به تحصیل هستند.

تکیه آموزش و پرورش استثنایی در مقطع آموزشی 1و2 بر آموزش مهارت ها و حرفه های مختلفی است که با توجه به نوع استعداد و ماموریت دانش آموزان حرفه خاص به آنان آموزش داده می شود.

 

چه تعداد معلم در مدارس استثنایی فعالیت می کنند؟

حدود 500 نفر در کادر اداری و آموزشی مشغول به خدمت دانش آموزان استثنایی استان هستند.

 

در مدارس آموزش و پرورش استثنایی چه خدماتی ارائه می شود؟

در مدارس آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر خدمات آموزشی به دانش آموزان خدمات توانبخشی و حمایتی نیز ارائه می شود. به همت سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همه ساله اعتباری جهت پوشش خدمات توانبخشی و حمایتی برای دانش آموزان اختصاص داده می شود که برای فعالیت های دارویی مستمر، خدمات پاراکلینیکی، کمک آموزشی، ویلچر و ابزارهای کمکی دانش آموزان هزینه می شود.

 

وضعیت فضاهای فیزیکی و مدارس استثنایی استان چگونه است؟

به لحاظ فضای فیزیکی استان گلستان در وضعیت مطلوبی به سر می برد ولی در شهرستان گمیشان، مراوه تپه، کلاله و آق قلا نیاز شدید به مدرسه استثنایی احاساس می شود.

در شهرستان مراوه تپه به همت خیرین فرهنگی مدرسه ای در حال ساخت است ولی در سه شهرستان هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است که امیدواریم با کمک مسئولان این مدارس برای دانش آموزان ساخته شود.

 

برای تابستان چه برنامه های دارید؟

در تابستان هم دانش آموزان استثنایی از پایگاه های اوقات فراغت استفاده می کنند و در پایگاه های فنی و حرفه ای به فعالیت های فرهنگی هنری و تولیدی می پردازند.

همه ساله در تابستان مسابقات فرهنگی ورزشی نیز برگزار و منتخبین استانی به مسابقات کشوری اعزام می شوند.

 

از برنامه های آینده آموزش و پرورش استثنایی گلستان؟

یکی از اصلی ترین برنامه ها حرکت در جهت اهداف و برنامه های سند تحول بنیادین و تکیه بر 6 ساعت آموزش تحول بنیادین از اصلی ترین برنامه های این سازمان است و تلاش می شود در همه بخش ها زمینه حضور دانش آموزان را فراهم کنیم و با تکیه بر توانمندی معلمان کیفیت آموزشی را در مدارس بالا ببریم.

 

پایان پیام/83

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه نماز جمعه خطبه های نماز جمعه خبرگزاری شبستان شیراز دهه کرامت دهه کرامت در فارس جشن های دهه کرامت اردبیل طرح سنجش سلامت نوآموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۸۸۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از آغاز ثبت سفارش کتب درسی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمد جمالی‌آرند، ظهر امروز_ چهارشنبه، پنجم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده که پیش از این قرار بود از بیست‌وهشتم فروردین آغاز شود، از امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پایان خرداد ادامه دارد.

وی افزود: دانش‌آموزان می‌توانند برای پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم و پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) سفارش خود را ثبت کنند.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی «my.Gov.ir» یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی «my.medu.ir» یا سامانه «irtextbook.ir» مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی (استثنایی) از دهم تیر آغاز می‌شود و تا نهم شهریور ادامه دارد.

جمالی‌آرند خاطرنشان کرد: همچنین دانش‌آموزان پایه‌های تحصیلی هفتم و دهم دوره متوسطه اول و دوم هم از دهم تیر باید برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

وی گفت: کتاب‌های درسی دانش‌آموزان همه دوره‌های تحصیلی از طریق مدرسه محل تحصیل که در سفارش دانش‌آموز قید شده‌است، توزیع می‌شود.

کد خبر 747531

دیگر خبرها

  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • آغاز بیست و نهمین کنگره قرآن کریم مدارس سمپاد چهارمحال و بختیاری
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند
  • ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • ثبت سفارش کتاب‌های درسی برای این پایه‌ها آغاز شد | دانش آموزان به این سایت مراجعه کنند