درگیری لفظی کمال تبریزی با مسعود فراستی
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۰۱۳۵
به گزارش پارس نیوز،
این روزها فیلم سینمایی «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی روی پرده سینماهای کشور رفته است، فیلمی کمدی که داستانی نو و جدید را در قالبی تازه در سینمای ایران روایت میکند.
فیلمی پربازیگر که خیلی زود با حواشی بسیاری همراه شد و مخالفان آن هم در مقاطع مختلف به این حواشی دامن زدند، از سرمایهگذاری گرفته تا حضور بازیگران مطرح سینمای ایران.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین مناسبت کمال تبریزی کارگردان باسابقه سینمای ایران مهمان کافه خبر بود و درباره این اتفاقات به گفتوگو پرداخت.
این روزها حرف درباره فیلم شما و خود شما بسیار است، یکی از مهمترین موضوعاتی که درباره فیلم «ما همه باهم هستیم» مطرح میشود، سرمایهای است که زمینه تولید این فیلم را به وجود آورده است. در واقع اوضاع درباره شما رو به راه بود، فیلمسازی و سریالسازی خود را دنبال میکردید، فعالیتهای صنفیتان را انجام میدادید، چه علتی داشت که وارد پروژهای شوید که بحث سرمایهاش این میزان برای شما حاشیه داشته باشد تا جایی که آقای فراستی در میز نقد برنامه «هفت» به جای نقد فیلم به نقد سرمایه این پروژه بپردازد.
من درباره سرمایهگذار فیلم صحبتهایی کردم و همه هم نظر من را درباره او میدانند، آقای میرکریمی هم طی روزهای آتی درباره او صحبت خواهد کرد، در مورد برنامه «هفت» من برنامه را پس از پخش دیدم، وقتی نگاه کردم خیلی تعجب کردم، چون سرمایهگذار قبل از فیلم ما خیلی فعالیتهای دیگری را انجام داد و با تلویزیون هم همکاریهای زیادی داشته است، آن وقت تلویزیون در یکی از برنامههای خود این آدم را به چالش میکشد و این سوال را مطرح میکند که سرمایهاش را از کجا آورده است.
این مسئله تعجبآور است، حس آدم این است که واقعا تلویزیون ما میخواهد به هر قیمتی هم که شده سینما را لگدمال کند و بگوید بد است، من فقط این استنباط را درباره برنامههای سینمایی تلویزیون میکنم که خیلی اسفناک و بد است، چرا باید در حوزه فرهنگ این هماهنگی وجود نداشته باشد؟ من نمیگویم چالش نباشد، اما از بین بردن و نابود کردن نباید باشد.
از طرف دیگر سینما هنر گرانی است، مانند کتاب نوشتن و نقاشی کردن نیست. سینما به همین دلیل است که هنر هفتم نام دارد، چون از همه هنرهای پیشین استفاده میکند و بزرگ است، در همه دنیا گرانترین هنری که وجود دارد سینماست. اما در کشور ما وقتی بخواهیم کمی ماجرا را تغییر دهیم و در حوزه تکنیکی و اجرایی قویتر عمل کنیم با اعتراض رو به رو میشویم. من اخیرا توییتی را خواندم که فکر میکنم از اهالی رسانه بود و خیلی درست هم درباره سینما نظر داده بود، مضمون توییت به این شرح بود: «هزینه مالی یک برج در سعادت آباد حدود ۲۴۰ میلیارد تومان است و برآورد هزینه مالی سینمای ایران در طول یک سال حدود همین میزان یا حتی کمتر است.»
ما الان در این مملکت زندگی میکنیم که ساخت یک برج مساوی است با هزینه فعالیت تمامی دست اندرکاران سینمای ایران، آن وقت باید دید که به چه دلیل این میزان هزینه هم زیر ذرهبین میرود و مدام درباره آن صحبت میکنند، البته من نمیگویم که اینطور نباید باشد.
من فکر میکنم برخی دوست ندارند سینما رشد کند، دوست ندارند تنوع در سینما باشد و دوست ندارند که تجربیات تازه در سینما به وجود بیاید. به فرمولی دست پیدا کردند به خصوص در سینمای طنز
خودتان پاسخی برای این اتفاق در نظر دارید؟
من فکر میکنم برخی دوست ندارند سینما رشد کند، دوست ندارند تنوع در سینما باشد و دوست ندارند که تجربیات تازه در سینما به وجود بیاید. به فرمولی دست پیدا کردند به خصوص در سینمای طنز که به قول آقای میرکریمی ۸۰درصد آن دستمزد بازیگر و ۲۰درصد دستمزد سایر عوامل است، مبلغ مشخصی هم دارند و فیلم هم در مدت کوتاهی ساخته میشود و خیلی زود روی پرده میرود، مردم هم استقبال میکنند و شروع به پول درآوردن میکنند. این فرمول برای خیلیها منافع زیادی دارد و سودآوری آن غیرقابل مقایسه با سرمایهگذاری در صنایع و رشتههای دیگر است.
الان فیلمهای «سرخپوست» و «شبی که ماه کامل شد» با هزینههایی نزدیک به هزینه فیلم ما ساخته شدند، یا فیلم «متری شیش و نیم». این دست فیلمها هزینه غیرمعمول دارند اما جزییات هزینه را در فیلم میبینیم، از جمله تعداد بازیگران، صحنهپردازی، دکورها، هزینه جلوههای بصری و میدانی، طراحی لباس، فیلمبرداری و... آن دو فیلم دیگر روی پرده کمدی نیستند اما فیلم ما کمدی است و به همین دلیل بیشتر باید مورد تخطئه و انتقاد قرار بگیرد، اگر فیلمی در حوزه سینمای طنز قرار بگیرد و سروشکل داشته باشد و برای آن هزینه شده باشد آن فرمولی که گفتیم را تحت الشعاع قرار میدهد.
دستهایی در کار است که جلوی رشد سینما را بگیرند، در مورد تلویزیون مطمئن هستم که همینطور است. تلویزیون تقریبا تا به الان هیچ برنامهای تولید نکرده است که بخواهد سر به تن سینما باشد، من خیلی از منتقدانی که سرشناس هستند و با حضور در برنامههای تلویزیونی از آن تریبون برای بیان نظراتشان استفاده میکنند، گلایهمند هستم.
پس به نظر شما کسانی که توجهات را به سمت فیلمهایی چون «ما همه باهم هستیم» جلب می کنند، کسانی هستند که الگوی خودشان به خطر میافتد؟
من فکر میکنم اینطور است و دستهایی در کار است که جلوی رشد سینما را بگیرند، در مورد تلویزیون مطمئن هستم که همینطور است. تلویزیون تقریبا تا به الان هیچ برنامهای تولید نکرده است که بخواهد سر به تن سینما باشد، من خیلی از منتقدانی که سرشناس هستند و با حضور در برنامههای تلویزیونی از آن تریبون برای بیان نظراتشان استفاده میکنند، گلایهمند هستم. همه میدانند که وقتی وارد تلویزیون میشوید به هر حال کنترل میشوید و آنچه که نباید را حذف میکنند و شما هم به عنوان کسی که آنجا هستید با محدودیتهایی همراه میشوید.
به نظرم تلویزیون جایی برای فراستی است، او میآید و اینطور که میبینیم صحبت میکند، از نظرم امالفساد حوزه منتقدان است و مشکلاتی از این دست دارد. اصلا نباید از دستش ناراحت شوید، او یک آدم ریشو نامحترمی است که نباید به او کاری داشت. اما من برای سایر منتقدان احترام زیادی قائل هستم چه از فیلم من تعریف کنند و چه علیه فیلم من تعریف کنند.
اما وقتی چنین شرایطی پیش میآید آنها هم تحت الشعاع قرار میگیرند و سخنانشان مشکوک میشود. به نظرم ما میتوانیم در فضایی مانند کافه خبر بنشینیم باهم درباره فیلم صحبت کنیم، منتقدان بپرسند و من پاسخ دهم. دلیلی هم ندارد که همیشه وقتی فیلمی نقد میشود، چند منتقد درباره آن فقط صحبت کنند، چه اشکالی دارد سازنده اثر هم حضور داشته باشد؟ یا هر کس دیگری، چون میخواهیم راجع به اجزای فیلم صحبت کنیم، چرا ترس داریم از اینکه با منتقدان رو در رو صحبت کنیم؟ خیلی هم خوب است و نتایج خوبی هم دارد.
من با منتقدی که مطمئن هستم منتقد به معنای درست است، وقتی صحبت کنم روی هم تاثیر میگذاریم و نتیجه آن صحبت، استنباط درستی از فیلم را منعکس میکند و بقیه هم میتوانند از آن استفاده کنند.
اگر یک روز آقای فراستی از فیلمی تعریف کرد باید کارگردان ببیند مشکل فیلمش چیست که آقای فراستی از آن تعریف کرده است و بالعکس.
البته آقای فراستی هم هر زمانی بخواهند میتوانند در اینجا صحبت کنند و پاسخ دهند، همانطور که تلویزیون هم می تواند چنین فضایی را در اختیار شما قرار دهد.
البته به نظرم الان به آقای فراستی تذکرات لازم را دادند و با ملاحظه بیشتری نسبت به گذشته صحبت میکند، اما الان هم که صحبت میکند به یک نقد نخ نما، کهنه و تکراری تبدیل شده است و دیگر چیزی به عنوان نقد فیلم از او نمیبینیم و تمام آنچه برای فیلمهایی که دوست ندارد تکرار میکند و تنها هم ۱۰ دقیقه نخست فیلمها را تماشا می کند و سپس درباره کلیت فیلم هم صحبت میکند.
این آزاردهنده است و باعث میشود که خیلیها روی گردان شوند، اگر یک روز آقای فراستی از فیلمی تعریف کرد باید کارگردان ببیند مشکل فیلمش چیست که آقای فراستی از آن تعریف کرده است و بالعکس.
بنابراین فکر میکنم حوزه سالم نقد را میتوانیم خودمان تشکیل دهیم، به نظرم انجمن منتقدان بسیار به فکر سینمای ملی هستند. رویکرد سینمای ملی این است که ما چه فیلمهایی را باید برجسته کنیم؟ چه انواعی را باید در سینما داشته باشیم؟ چه تغییراتی در سینما را باید به فال نیک بگیریم و سعی کنیم قدم اولی که توسط افراد با تجربه یا جوانان برداشته میشود را نقاط درستش را تشخیص دهیم و مسیر را به درستی راهنمایی کنیم. منتقد مانند کسی است که در فضای تاریک نوری را میتابد و کار حساس و مهمی را انجام میدهد، بهتر است در حوزههای سالمتر حضور پیدا کنند تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم. واقعا من شخصا از تلویزیون ناامید هستم.
این مسئله هم الان به یادم افتاد، چرا برنامهای مانند «هفت» باید پوستر همه فیلمهای روی پرده را داشته باشد و تنها پوستر فیلم ما را نداشته باشد و اول برنامه هم بگویند که ما میخواستیم عدالت را برقرار کنیم، در حالیکه وقتی برنامه روی آنتن میرود معلوم است که عدالت به خرج نمی دهند، بین فیلمها تبعیض قایل میشوند و از فیلمی که ممکن است به مذاقشان خوش بیاید پشت سر هم تیزر پخش میکنند و بقیه فیلم ها که با آن مخالف هستید را دچار دست انداز میکنند.
هماهنگی نداشتن تلویزیون با وزارت ارشاد قابل قبول نیست، همه فیلمها پروانه نمایش گرفتند و به لحاظ قانونی باید نگاه یکسانی به همه فیلمها داشت، وقتی این تحمل و توانایی برقراری تعادل وجود ندارد آرام آرام افراد از این فضا فاصله میگیرند، مانند خود من که تمایلی به حضور چنین برنامههایی ندارم.
من همیشه گفتم که تلویزیون خانه من است، من از تلویزیون شروع کردم و از آنجا رشد کردم و هنوز هم آنجا را خانه خودم میدانم اما متاسفانه به دست ورثهای افتاده است که درست رفتار نمی کنند.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: فیلم سینمایی کمال تبریزی سینمای ایران ایران کافه خبر نقد فیلم سرمایه تلویزیون گرانی نقاشی رسانه برج رشد دستمزد پول وزارت ارشاد دستمزد سینمای ایران فیلم سینمایی کافه خبر کمال تبریزی گرانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۰۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه ۳ اصفهان
مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان از برگزاری شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشور در این منطقه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان خبر داد و گفت: شش عنوان برنامه فرهنگی ویژه این هفته در منطقه ۳ برگزار خواهد شد.
روحالله ابوطالبی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامههای فرهنگی هفته اصفهان اظهار کرد: یکی از برنامههای فرهنگی مهم در منطقه سه شهرداری اصفهان در این هفته که با مشارکت مرکز آفرینشهای ادبی قلمستان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان برگزار میشود، ویژهبرنامه «شب شعر» به یاد شاعر بزرگ «کمالالدین اسماعیل» شاعر قرن هفتم است که با حضور شاعران برتر کشور همچون قاسم رفیعا، سعید بیابانکی و عباس احمدی، همچنین شاعران استانی همراه با اجرای مجری توانمند محمدرضا یزدانپرست در محل پارک مقبره کمالالدین برگزار میشود.
وی با دعوت از تمام شاعران و اهالی قلم شهر اصفهان و عموم شهروندان برای شرکت در این رویداد فرهنگی افزود: این برنامه فرهنگی ادبی، روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت از ساعت ۱۹:۳۰ در پارک کمال، جنب مقبره کمال برگزار خواهد شد.
مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه برنامههای فرهنگی سال ۱۴۰۳ در این منطقه با مشارکت و محوریت مردم محلات برگزار میشود، تصریح کرد: ویژهبرنامه شاد و مفرح جشن «زنگ اصفهان» همراه با برگزاری برنامههای مختلف جنبی بههمراه معرفی اصفهان ویژه مدارس سطح منطقه با معرفی تاریخ آن در قالب آیتمهای نمایشی و مسابقه از سوم تا پنجم اردیبهشت برگزار میشود.
ابوطالبی ادامه داد: از دیگر برنامههای منطقه سه شهرداری اصفهان در این هفته «عاشقانههای اصفهان» است که شامل کلیپهای کوتاهِ معرفی آثار تاریخی این منطقه و معرفی محلات قدیمی و تاریخی این کلانشهر به شهروندان و گردشگران است.
وی با اشاره به اجرای ویژهبرنامههای خانه مشروطیت، تورهای بازدید از خانه مشروطیت همراه با پخش فیلم و نمایشگاه ویژه بزرگمردان تاریخ به عنوان دیگر برنامههای محلی منطقه سه شهرداری اصفهان در این هفته گفت: «نقش عشق» عنوان برنامهای است با محوریت بازدید از مقبره خواجه نظامالملک همراه با آشنایی با بعضی هنرهای سنتی اصفهان که در تاریخ هشتم اردیبهشت برگزار خواهد شد.
مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان با اشاره به یکی از برنامههای پر مخاطب و اصلی این منطقه با عنوان «چهارباغ، جان اصفهان» افزود: این ویژهبرنامه با مشارکت ادارههای فرهنگی اجتماعی و ورزشی مناطق یک و سه شهرداری این کلانشهر و مدیریت چهارباغ در هفته فرهنگی اصفهان عصرها همراه با برنامههای متعدد، نمایش خیابانی، غرفههای فرهنگی، بازیهای بومی و محلی برگزار میشود.
ابوطالبی خاطرنشان کرد: معرفی بناهای تاریخی و معماری اصفهان، شخصیتهای هنری و فرهنگی آن و استقبال از گردشگران و فرهنگ عامه این شهر کهن از محورهای برنامههای این هفته در محلات منطقه سه شهرداری این کلانشهر است.
کد خبر 747266