Web Analytics Made Easy - Statcounter

گیلان- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: عوامل مختلف باعث شده برداشت عسل در هر کندو در گیلان حدود ۲برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان ، میرحجت علی اکبرنژاد گفت: ۴هزار و ۶۴۰زنبوردار در این استان پارسال ۵ هزار تن عسل به ارزش تقریبی ۲۱۰میلیارد تومان تولید کردند که البته ارزش اقتصادی گرده افشانی این زنبورها، به ویژه برای درختان میوه، بسیار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگرچه سهم گیلان در تولید عسل در کشور ۶درصد است و این استان از این لحاظ در جایگاه پنجم تولید قرار دارد اما آب و هوای مساعد، وجود ییلاق های متعدد پر گل و گیاه، درختان پرشکوفه جنگلی از جمله للیکی و خرمالوی جنگلی، باغ های مرکبات، کیوی، آلوچه و گیلاس و بوته های انبوه تمشک باعث شده برداشت عسل در هر کندو در گیلان حدود ۲برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.

علی اکبرنژاد ادامه داد: از هر کندو در کشور بطورمیانگین ۱۱ونیم کیلوگرم عسل برداشت می شود که این رقم در گیلان ۱۹کیلوگرم است.

وی پیش بینی کرد:امسال عسل تولیدی این استان ۱۰درصد بیشتر از پارسال باشد.

علی اکبرنژاد دلیل این افزایش محصول را رشد خوب گیاهان و گل ها به علت بارندگی های خوب پاییز و زمستان پارسال و هوای مساعد بهاری امسال در مناطق مرتعی اعلام کرد.

مریم میرزایی کارشناس مسئول زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی گیلان  در ادامه  با بیان اینکه خیلی ها فکر می کنند با زنبورداری فقط می توان عسل تولید کرد اما بسیاری از زنبورداران در کنار تولید عسل، محصولات دیگر از جمله ژل رویال، موم، بر، گرده و زهر زنبور هم تولید می کنند؛ محصولاتی که چند برابر قیمت عسل ارزش دارد.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم عسل در بازار بطور میانگین ۱۰۰هزار تومان است، افزود: این درحالی است که هر گرم ژل رویال که در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله زخم های گوارشی کاربرد دارد و در کشورهایی چون ژاپن و کره به عنوان اکسیر زندگی و طول عمر شناخته شده است، ۱۲هزار تومان و این یعنی هر کیلوگرم ژل رویال ۱۲میلیون تومان می ارزد.

میرزایی خاطر نشان کرد:در تشریح ارزش محصولات جانبی زنبورعسل گفت: زنبورداران گیلانی پارسال به جز پولی که از فروش عسل به دست آوردند، حدود ۵تن گرده گل به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، ۵تن بَر موم به ارزش ۵۸۵میلیون تومان، ۴۵کیلوگرم ژل رویال به ارزش ۵۴۰ میلیون تومان و ۸۷تن موم به ارزش ۵۲۰میلیون تومان تولید کردند؛ البته زنبورداران بخشی از این محصولات جانبی را برای مصرف خانوارهای خود استفاده کرده اند و بخشی دیگر را فروختند .

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جهاد کشاورزی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۰۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود

منوچهر یارمحمدی مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: تغییرات سالانه ترکیب کشت در مناطق، تحت تاثیر عوامل متعدد از جمله مسائل اقتصادی شامل میزان تقاضا، قیمت بازار، هزینه های تولید، رعایت تناوب زراعی، آفات و بیماریهای مشترک با سایر محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش تولید و سطح زیر کشت محصول سیر در شهرستان طارم، اظهار داشت: علاوه بر موارد ذکر شده در این خصوص، کاهش بارندگی در فصل کاشت، جایگزینی سایر محصولات از جمله سیب زمینی و باقلا موجب کاهش تولید سیر در شهرستان طارم طی سال زراعی جاری شد.

یارمحمدی خاطرنشان کرد:‌ سطح زیر کشت محصول سیر در سال زرعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شهرستان طارم حدود ۴۰۰ هکتار است و همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان و خاطرنشان کرد: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشورهای دیگر صادر می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • وضعیت مقاوم‌سازی ۱۳ شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • کشف تعداد ۶۱ کندوی زنبورعسل در راز و جرگلان
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در استان
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد