Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری دوغان در روز دوشنبه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در مراسم افتتاح دفتر منطقه ای وزارت امور خارجه ترکیه در شهر حاتای در مرز سوریه گفت: تحمیل خواسته های آمریکا درباره سامانه موشکی اس ۴۰۰ امکان پذیر نیست. ما بارها به آمریکا اعلام کردیم که چنانچه نگرانی ای درباره این سیستم دارند با تشکیل کارگروهی مشترک، اقدام به حل و فصل آن کنیم، اما دولت آمریکا پیوسته از ما می خواهد که سامانه اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری نکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چاووش اوغلو با بیان اینکه تحمیل اراده آمریکا بر ترکیه در این زمینه امکان پذیر نیست تأکید کرد: ما دولتی مستقل و ملتی هستیم که به استقلالمان اهمیت و ارزش قائل هستیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه ترکیه در سیاست خارجی به شکل مستقل عمل می‌کند افزود: ما عضو ناتو هستیم و متحد آمریکا در این سازمان محسوب می‌شویم. در عین حال در بسیاری از سازمان‌های بین المللی عضویت داریم. هدف راهبردی ما عضویت در اتحادیه اروپاست. با این وجود عضویت ما در سازمان‌های بین المللی به دیگر دولت‌ها حق دخالت در روابط دوجانبه و سیاست خارجی ما را نمی‌دهد. ما دولتی مستقل بودیم و تصمیماتمان را خودمان اتخاذ می‌کنیم.

در همین راستا دیروز یکشنبه رئیس جمهوری ترکیه گفت: انتظار می‌رود آنکارا نخستین محموله سامانه موشکی اس- ۴۰۰ خود از روسیه را در نیمه اول ماه جولای (تیر) دریافت کند.

رجب طیب اردوغان در بازگشت از سفر تاجیکستان در گفت وگو باخبرنگاران افزود: ما در مورد موشک‌های اس- ۴۰۰ با مقامات روسیه مذاکره کرده‌ایم و در حقیقت، این موضوع به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم نخستین محموله این سامانه دفاعی در نیمه اول ماه جولای (تیرماه) دریافت شود و پیش بینی خاصی نسبت به گذشته در این موضوع وجود ندارد.

اردوغان در سفر به تاجیکستان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

روسیه و ترکیه اواخر سال ۲۰۱۷ توافقی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای فروش چهار سامانه اس- ۴۰۰ به امضا رساندند.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های روسی اس -۴۰۰ خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف -۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف ۳۵ خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که رهگیری جنگنده‌های اف ۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس- ۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه کاهش یابد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکیه آمریکا سامانه اس 400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۰۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس

  

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال فاش کرد واشنگتن در حال تغییر محل استقرار ناوگان نظامی خود در غرب آسیا در پی اعتراض بعضی کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام اماراتی نوشت: امارات در ماه فوریه گذشته به آمریکا اعلام کرد اجازه استفاده هواپیما‌های آمریکایی از پایگاه هوایی الظفره را برای حملات هوایی به یمن و عراق نخواهد داد.

این روزنامه خاطر نشان کرد: پنتاگون بمب‌افکن‌ها، جنگنده‌ها و پهپاد‌های تهاجمی را به قطر منتقل کرد تا محدودیت‌های امارات را دور بزند.

محدودیت‌هایی که امارات برای آمریکا تعیین کرد، به علت نگرانی ابوظبی از خشمگین شدن ایران در صورت کمک علنی به عملیات نظامی آمریکا، بود.

دیگر خبرها

  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • زور آزمایی اف ۱۶ آمریکا با سوخو ۳۵ روسیه + فیلم | روسیه سواحل غربی آمریکا را تهدید کرد؟ | این غول‌های جنگی را در آسمان دریای برینگ ببینید
  • سفیر آمریکا در سازمان ملل از سخنرانی در دانشگاه ورمونت محروم شد
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه؛ خسارت سنگین روس‌ها + ویدئو
  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • ببینید | حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • راه حل مسئله فلسطین، ایجاد کشور مستقل در تمامی سرزمین‌های فلسطینی با پایتختی قدس است