Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، سید علی عظیمی با گرامیداشت ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) روز جهانی مقابله با بیابان زائی گفت: اراضی بیابانی استان تهران در شهرستان‌های ورامین، پاکدشت، پیشوا، ری و ملارد واقع شده که تاکنون در قالب طرح‌های مصوب بیابان زدایی حدود ۲۲ هزار هکتار از این اراضی زیر پوشش عملیات بیابان زدایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استمرار خشکسالی‌ها و تغییرات اقلیمی به همراه بهره برداری‌های غیر اصولی از منابع ارزشمند (آب، خاک و گیاه) موجب تشدید روند بیابان زایی در استان تهران شده است که بر این اساس ضرورت ایجاب می‌کند تا اجرای طرح‌های بیابان زدایی در سطح استان تداوم یابد.

عظیمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته و با تلاش همکاران این اداره کل اقدامات خوب و مؤثری در خصوص مقابله با پدیده بیابان زایی انجام شده تاکید کرد: تاکنون اقدامات قابل توجهی در قالب طرح‌های بیابان زدایی درسطح استان تهران اجرایی شده است و بسیاری از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی تحت کنترل درآمده اما به دلایلی که بیان شد این اقدامات کافی نیست و نیاز است که طرح‌های بیابان زدایی در نقاط مختلف استان با شدت و جدیت بیشتری به مرحله اجرا درآید.

وی پدیده بیابان زایی به همراه آثار زیانبارش از قبیل وقوع گرد و غبار را به عنوان سومین چالش جهانی نام برد و اظهار داشت: پدیده تخریب سرزمین در سالیان اخیر به عنوان یکی از چالش‌های جدی برای بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور ایران که در کمربند خشک و نیمه خشک نیز قرار دارد به شمار می‌رود.

این مقام مسئول ادامه داد: این پدیده که حاصل عوامل طبیعی و غیر طبیعی (انسانی) است خطرات نگران کننده‌ای را متوجه اکوسیستم‌های حیاتی در مناطق درگیر کرده است که برای مقابله با این پدیده عزمی ملی و نگرشی جامع و همه جانبه نگر نیاز است.

وی پدیده بیابان زایی را تهدیدی زیست محیطی برای استان تهران دانست و گفت: تولید گرد و غبار ناشی از پدیده بیابان زایی علاوه بر تهدیدی جدی برای سلامتی جوامع محلی و همچنین پایتخت نشینان، تهدیدی برای عرصه تولید و اشتغال به شمار می‌آید که با توجه به این مهم لازم است برای کنترل و مهار این پدیده اقدامات بیابان زدایی استمرار داشته باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ابراز امیدواری کرد که با همکاری، همیاری و حمایت‌های همه جانبه دستگاه‌های ذیربط و تخصیص اعتبارات لازم امیدواریم شاهد کاهش پدیده بیابان زائی و تولید گرد و غبار و همچنین افزایش سرسبزی و احیای اراضی تخریب شده در سطح استان تهران باشیم.

۲۷ خرداد مصادف با ۱۷ ژوئن روز جهانی مقابله با بیابان زدایی است و امسال بیست و پنجمین سالگرد این روز جهانی با شعار «بیایید با هم جهانی سبز بسازیم» نامگذاری شده است.

ته را م/‏۷۲۴۳/‏/‏۱۳۴۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی استان تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است

 

‌مجید طائف در حاشیه بازدید از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت بیان کرد: ۳۷۰ هزار هکتار از اراضی تعهد لرستان در طرح جهش تولید در دیم زار‌ها است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان یعنی ۸۶ درصد تعهد ما در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها زیر کشت رفته است.

طائف یادآور شد: تعداد کل ادوات کشاورزی تامین شده لرستان در قالب همین طرح در دو سال ۷۴۳ دستگاه بوده است.

وی در ادامه به آمار طرح جهش تولید در شهرستان کوهدشت اظهار کرد: سقف تعهد ما ۶۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده که تاکنون ۴۸ هزار و ۵۱۲ هکتار یعنی ۶۹.۶ درصد انجام شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان افزود: در این طرح در کوهدشت ۳۷ هزار و ۳۴۵ گندم و ۱۰ هزار و ۶۵ هکتار جو کشت شده و ۵۲ دستگاه نیز ادوات تامین شده است.

این مسئول گفت: اصلاح الگوی کشت، رعایت تناوب، توسعه کشاورزی محفاظتی و توسعه مکانیزاسیون از محور‌های اصلی طرح جهش تولید است که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، منابع مالی آن را تامین می‌کند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در لرستان یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در دو سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان برای تامین ماشین آلات، تامین نهاده‌ها و بیمه این طرح سرمایه گذاری کرده و ۳۰۰ مهندس کشاورزی هم امسال به کشاورزان در اجرای این طرح کمک می‌کنند.

طائف افزود: مزارع گندم، جو، حبوبات و دانه‌های روغنی دیم زیر پوشش طرح جهش تولید در دیم زار‌ها قرار دارد که در تلاشیم تولید محصولات دیم استان در پایان پنج سال دو برابر شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • رفع تصرف ۱۰۰ هکتار از اراضی دولتی درشهرستان مرزی میرجاوه
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • ۳۱۹ هزار هکتار از اراضی لرستان در قالب طرح جهش تولید زیر کشت رفته است
  • استرداد ۵۰ هکتار اراضی ملی البرز
  • (تصاویر) آزادسازی ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ
  • بازگشت ۵۰ هکتار از اراضی ملی ساوجبلاغ به بیت‌المال
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است