Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@09:14:54 GMT

وجود فلزات سنگین در آب برخی روستاهای همدان

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۱۵۳۸

وجود فلزات سنگین در آب برخی روستاهای همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با بیان اینکه 12 هزار کنتور در روستاهای استان همدان خراب است، گفت: یکی از دلایل مصرف بی رویه آب خرابی کنتورهاست که در سال گذشته 4200 کنتور خراب تعمیر و تعویض شده است.

به‌گزارش ایسنا، مصطفی هاشمی دوشنبه 27 خرداد در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه میزان برخورداری روستاهای استان از آب از 68 درصد به 77 درصد رسیده است، اظهارکرد: 56 روستایی که به صورت مستمر آبرسانی می‎‌شد در سال گذشته به 19 روستای کوچک کاهش یافت به‌طوریکه در پیک تنش گرمایی فقط 19 روستای استان آبرسانی سیار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص برخورداری روستاهای همدان از آب به 84 درصد می‌رسد

وی با تأکید بر شناسایی و ایجاد 21 ایستگاه برداشت آب، افزود: 10 دستگاه تانکر سیار برای آبرسانی در مواقع بحرانی برای آبرسانی موقت و اضطراری در استان وجود دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه براساس چشم‌انداز برنامه ششم شاخص بهره‌مندی از آب در روستاهای استان باید به 84 درصد برسد، تصریح کرد: در سال گذشته 82 پروژه آبرسانی در روستاهای استان با یک میلیارد و 400 میلیون تومان از طریق مشارکت مردم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه نصب تجهیزات جدید در راستای مدیریت فشار آب باعث کاهش هدررفت آب شده است، یادآور شد: نصب تجهیزات جدید مدیریت فشار آب در 45 روستای استان باعث کاهش 23 درصدی تولید شده است.

افزایش 50 درصدی وصول آب‌بهای روستایی

هاشمی با تأکید براینکه سال گذشته افزایش 50 درصدی در وصول مطالبات این شرکت صورت گرفته است، افزود: سال گذشته کل آب بهای آب فروخته شده وصول شده است که یکی از دلایل اصلی آن راه‌اندازی سیستم چاپ و وصول در محل بوده است.

 مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته 27 میلیون مترمکعب آب در سال استان همدان به فروش رفته است، بیان کرد: 153 هزار مشترک در کل استان همدان وجود دارد که با سیستم چاپ درمحل صدور 900 هزار برگه چاپی که هزینه بالایی نیز دارد حذف شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به  795 روستای استان همدان تحت پوشش خدمات شرکت آبفار قرار دارد، ادامه داد: 154 هزار مشترک در این روستاها از خدمات شرکت آبفار بهره‌مند هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه نزدیک به 6 میلیاردتومان از مشترکین مطالب داریم، عنوان کرد: در راستای مصرف بهینه آب، انشعابات غیرمجاز را در سطح استان شناسایی کرده‌ایم به‌طوریکه در سال گذشته 1443 مورد انشعاب غیرمجاز شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان همچنین با تأکید براینکه آبرسانی سیار به روستاهای استان مطلقاً تعطیل شده است، گفت: درحال حاضر فقط به 3یا 4 روستای استان آبرسانی سیار می‌شود.

وجود 12 هزار کنتور خراب در روستاهای همدان

وی با بیان اینکه 12 هزار کنتور در روستاهای استان همدان خراب است،یادآور شد: یکی از دلایل مصرف بی رویه آب خرابی کنتورهاست  که در سال گذشته 4200 کنتور خراب تعمیر و تعویض شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان  ضمن اعلام شماره تماس حوادث شرکت آبفار استان همدان، خاطرنشان کرد: روستائیان می‌توانند با شماره 1523 برای اعلام هرگونه مشکل در زمینه شبکه های آبرسانی با شرکت آبفار تماس بگیرند.

نقشه بهداشت آب روستایی همدان تهیه می‌شود

هاشمی با تأکید براینکه نقشه بهداشت آب روستاهای استان همدان در دست تهیه است، ادامه داد: شرکت آبفار تفاهم نامه‌ای با دانشگاه علوم پزشکی استان منعقد کرده تا تمام منابع آب روستاهای استان مورد مطالعه قرار گیرندو به زودی نقشه بهداشت آب و وجود آلاینده ها در آب تهیه می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم و خط قرمز وزارت نیرو بهداشت آب است، گفت: باید آب بهداشتی و با کیفیت در اختیار روستائیان قرار دهیم که براین اساس برای سنجش کیفیت آب در استان همدان 8 آزمایشگاه فعالیت دارند.

وجود فلزات سنگین در آب برخی روستاهای همدان

وی با اشاره به وجود فلزات سنگین در آب برخی نقاط استان، اظهارکرد: به دلیل شرایط اقلیمی برخی از نقاط استان آلودگی به فلزات سنگین و مواد مضر مشاهده شده است که در این راستا 9 دستگاه آب شیرین‌کن در روستاهای استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آرسنیک و نیترات از مواد موجود در آب برخی از روستاهای استان بوده است، یادآور شد: براساس استانداردهای جهانی میزان آرسنیک موجود در آب  10 ppb است درحالیکه در تعدادی از روستاهای کبودراهنگ حدود 90ppb بوده و در تعدادی از روستاهای ملایر 75 ppb مشاهده شده است.

64 مجتمع آبرسانی مورد نیاز استان است

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان با اشاره به اینکه 64 مجتمع آبرسانی مورد نیاز استان است که درحال حاضر از 28 مجتمع آبرسانی در روستاهای استان بهره‌برداری می‌شود، خاطرنشان کرد: مجتمع های آبرسانی در راستای پایداری آبرسانی به روستاها ایجاد می‎شود که در استان همدان مجتمع های آبرسانی مطالعه و اجرا شد و چند مجتمع در دست مطالعه است که اگر به نتیجه برسند 522 روستا معادل 57 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات آبفار قرار خواهد گرفت.

هاشمی در حال حاضر پیگیری و مطالعه 6 مجتمع آبرسانی در استان همدان آغاز شده است،ادامه داد: 15 مجتمع آبرسانی درحال مطالعه است و 7 مجتمع نیاز به بازبینی و طراحی مجدد دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: 19 مجتمع آبرسانی جزو اولویت های استان است که 205 روستا معادل 30 درصد از جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شبکه آبرسانی روستایی همدان پیر است

وی با بیان اینکه شبکه‌های آبرسانی روستایی استان تقریباً پیر است، تصریح کرد: در سال گذشته 20 میلیارد و 500 میلیون تومان از اعتبارات استانی در بخش بازسازی و تعمیر و بهداشت آب روستایی استان هزینه شده است.

وی افزود: همچنین سال گذشته توانستیم از اعتبارات ملی 27 میلیارد تومان مصوبه بگیریم که پروژه‌های خوبی اجرا شده است.

هاشمی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، بیان کرد: در سال گذشته 40 حلقه چاه حفاری شد که 340 لیتر در ثانیه به ظرفیت تأمین آب روستایی استان اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان خاطرنشان کرد: همچنین 11 حلقه چاه لایروبی و کف‌کنی شده، 27 حلقه چاه تجهیز و 250 کیلومتر شبکه توزیع آب و خط انتقال جدید در سال گذشته احداث شده است.

شاخص برخورداری روستاهای همدان از فاضلاب 2.5 درصد است

وی با اشاره به اینکه میزان برخورداری روستاهای کشور از فاضلاب کمتر از یک درصد است، تصریح کرد: در استان همدان میزان برخورداری روستاها از فاضلاب بالاتر از میانگین کشوری و 2.5 درصد است.

هاشمی افزود: 8 روستای بالادست سد اکباتان جزو اولویت‌های ایجاد شبکه فاضلاب روستایی است که البته در سالهای گذشته جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستاهای بالادست سد اکباتان را داشته ایم.

این مقام مسئول گفت: مطالعه روستاهای حوزه سد اکباتان درحال انجام است تا روستاهای بالادست و پایین دست سد به فاضلاب شهر جورقان و سپس فاضلاب همدان انتقال یابد.

وی با بیان اینکه روستاهای نزدیک به شهرها نیز در اولویت شبکه فاضلاب قراردارند، ادامه داد: برای 4 روستای بزرگ استان قرارداد منعقد شده تا فاضلاب روستا را به فاضلاب شهری متصل کنیم.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی استان همدان یادآور شد: روستاهای دهپیاز در همدان، آبرومند در بهار، کرفس در رزن و محور گردشگری امامزاده محسن از جمله نقاطی است که بخشی از فاضلاب ایجاد شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان

یاسر اکبریان در سخنانی با اشاره به آبرسانی به ۱۶۱ روستای محروم استان، اظهار داشت: این تعداد روستا جمعیت ۷۸ هزارنفری را تحت پوشش قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت مهم دولت سیزدهم رفع محرومیت است، عنوان کرد: تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم در راستای رفع محرومیت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، افزود: باتوجه‌به اهتمام دولت سیزدهم در آبرسانی به روستاهای مناطق محروم از ابتدای دولت تا پایان سال گذشته آبرسانی به ۱۶۱ روستا انجام شده است.

اکبریان با اشاره به اینکه آبرسانی به روستاهای محروم در قالب جهاد آبرسانی و رفع محرومیت در دست اقدام است، بیان کرد: برنامه‌ریزی شرکت آب و فاضلاب استان تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی به ۱۶۲ روستا تا پایان سال جاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی با همت بسیج سازندگی
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای یک‌هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شود
  • پروژه های آب و فاضلاب جنوب استان اردبیل ساماندهی می شوند