Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@18:58:52 GMT

کشت پنبه در کشور بیش از ۳۰ هزار بهره بردار دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۲۶۹۱

کشت پنبه در کشور بیش از ۳۰ هزار بهره بردار دارد

معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی جاری بیش از 80 هزار هکتار از کشتزارهای کشور به کشت پنبه اختصاص یافته که این محصول در این حوزه بالغ بر ۳۰ هزار بهره بردار دارد.

مسعود حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تایباد، اظهار کرد: این میزان نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن پنبه امسال در کشور برداشت و روانه بازارهای هدف شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سال زراعی گذشته میانگین تولید پنبه در سطح مزارع کشور 2 هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بود و بیش از ۱۶۰ هزارتن از این محصول در سطح مزارع پنبه کشور برداشت شد.

معاون اداره کل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد سطح زیر کشت پنبه در کشور از بذرهای اصلاح شده استفاده می‌شود مطرح کرد: سال گذشته در راستای حمایت از پنبه کاران، به ازاء هر هکتار ۳۰ میلیون ریال به آنها کمک هزینه کشت و تولید پرداخت شد که در سال جاری این رقم به ۵۰ میلیون ریال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ هکتار از مزارع کشور به روش کشت نشایی انجام می‌شود  تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی، گلستان، فارس، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و اردبیل از جمله مناطق پیشرو در کشت محصول پنبه هستند.

حکیمی کاهش هزینه‌های تولید پنبه را یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: ایجاد بانک نشا به صورت متمرکز توسط بخش خصوصی، تهیه ماشین‌های نشاکار و استفاده از خاک‌های معمولی هزینه تولید پنبه را کاهش می‌دهد.

وی افزایش بهره‌وری و عملکرد تولید را از مزایای کشت نشایی برشمرد و افزود: با کشت نشایی، سمپاشی نیز یک یا دو بار کاهش می‌یابد و مبارزه با آفات در سطح کوچکی از خزانه صورت می‌گیرد و این نوع کشت صرفه جویی ۱۵ درصدی آب را نیز به همراه دارد.

استان خراسان رضوی ۲۵ هزار متر مربع سطح زیر کشت پنبه دارد که به لحاظ وسعت، رتبه نخست کشور را دارد و شهرستان تایباد بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت پنبه با ۴۷۰ بهره بردار در این بخش دارد.

گفتنی است، از روز گذشته به صورت آزمایشی دو هکتار از مزارع دشت کرات در شهرستان تایباد زیر کشت نشایی پنبه رفت.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استان خراسان رضوی پنبه خراسان شمالی کاهش هزینه وزارت جهاد کشاورزی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی باید از دانش و فناوری‌های جدید بهره گرفت، ابراز داشت: وجود شرکت‌های دانش بنیان و روی آوردن آنها به بخش کشاورزی از جمله نیازهای اساسی است.

وی ضمن بیان اینکه تنها هفت درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل ۷۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال هستند، افزود: با توجه به نیاز کشور این میزان شرکت دانش بنیان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش بنیان پا را فراتر نهاده و در این مقوله‌ها ورود کنند.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه صنف و صنعت کشور نیز یک و نیم تن گندم نیاز دارند، تصریح کرد: با بهره‌گیری از دانش و فناوری نوین داخلی افزایش تولید گندم در دستور کار است.

وی ضمن بیان اینکه افزایش تولید گندم تا ۱۹ میلیون تن هدف گذاری شده است، افزود: با رشد بهره‌وری در تولید گندم و فناوری‌های جدید معتقدیم این هدف گذاری محقق خواهد شد.

کد خبر 6088589

دیگر خبرها

  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان