Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان فضایی ایران با پردازش و استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در اردیبهشت ماه امسال، دمای سطوح زمین را اندازه گیری کرد.

برمبنای اطلاعات دریافتی از تصاویر ماهواره‌ای، بالاترین دمای ثبت شده در کره زمین، ۷۰.۳ درجه سانتیگراد در سال ۲۰۰۳ میلادی در منطقه ریگ یلان در شرق لوت است. این دما هرگز در لوت تکرار نشد اما بعد از این سال منطقه ریگ یلان تا سال ۲۰۰۹ بالاترین دمای هر سال زمین را به خود اختصاص داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این منطقه بیابانی جهت ثبت و انداره گیری دما فاقد ایستگاه هواشناسی است اما سازمان فضایی ایران با تکیه بر فناوری سنجش از دور به عنوان ابزاری مقرون به صرفه و تنها روش برآورد دمای سطح زمین در سطوح وسیع و گسترده، با پردازش و استفاده از داده‌های ماهواره‌ای از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مبادرت به اندازه گیری دمای سطوح زمین (land surface temperature) کرده است.

این فعالیت می‌تواند برآوردی از سنجش میزان حرارت ساطع شده از کل ایران به خصوص مناطق بیابانی باشد.

نقشه‌های دمای سطح زمین نشان می‌دهد که عمدتاً و به طور پیوسته نقاطی از بیابان لوت، بالاترین سطوح گرمایی کشور را دارند؛ به طوری که بیشترین مقادیر دمایی یعنی تقریباً ۶۴ درجه سانتی گراد مربوط به نواحی بیابانی لوت است.

این مناطق بیشتر در توده‌های ماسه بادی ریگ یلان در شرق لوت واقع شده‌اند که به دلیل جنس و رنگ مواد بستر که تماماً ماسه بادی کرم رنگ هستند، موجب شده‌اند که بیشترین حرارت آفتاب را جذب و در پی آن بالاترین دمای سطح زمین را از خود دفع کنند.

کد خبر 4643240 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیابان لوت سازمان فضایی ایران دمای هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۳۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل در زیرکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، جاده ها، قنات‌ها و مزارع کشاورزی بیشترین خسارت‌ها را دیدند که به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار از هیات دولت پیگیری می‌شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یخ؛ جواهر کمیاب!
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • موج گرمای کم‌سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • نقشه‌برداری از ذخایر میگو در خلیج فارس با اطلاعات ماهواره‌ای
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • اعلام برآورد اولیه خسارت ناشی از سیل در زیرکوه