Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@04:11:45 GMT

کتابخانه ملی عضو «ایکوم» جهانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۳۹۴۳

کتابخانه ملی عضو «ایکوم» جهانی می‌شود

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران از عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نهاد جهانی ایکوم به عنوان اتفاقی نوین در موزه‌داری ایران خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، احمد محیط طباطبایی - رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) - با اعلام این خبر اظهار کرد: بنا بر تعریف جدید موزه از منظر و دیدگاه شورای بین‌المللی موزه‌ها، موزه به نهادهای غیرانتفاعی که به شناخت، حفاظت و معرفی بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و هنری بشر می‌پردازند و ورود و خروج به این اماکن آزاد بوده و افراد و مردم می‌توانند از این آثار بازدید و استفاده کنند، اطلاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به این تعاریف، کتابخانه‌های ملی، آرشیوهای ملی و .... موزه تلقی می‌شوند. براین اساس با حمایت اشرف بروجردی - مشاور رئیس‌جمهور و ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران -، مجموعه «سازمان اسناد و کتابخانه ملی» به عنوان یک موزه به عضویت کمیته ملی موزه‌های ایران درآمده و در کنار سایر فعالیت خود از این منظر نیز برای انتقال فرهنگ از نسلی به نسلی دیگر می‌پردازد.

محیط طباطبایی ادامه داد: آغاز رسمی عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها، با برپایی نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» صورت می‌پذیرد، که توسط نیکولتا زاگورا - نماینده ایکوم رومانی - طراحی و با همکاری ایکوم ایران اجرا می‌شود.

او تصریح کرد: همچنین قابل توجه است که عضویت کتابخانه ملی ایران در کمیته ملی موزه‌ها برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد، زیرا درگذشته این تصور بود که کتابخانه ملی ایران بخشی از فضای خود را اختصاص به گالری موزه‌ای می‌دهد، درحالی‌که همه ماهیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی یک موزه است و این اتفاق در حوزه موزه‌داری در ایران بسیار جدید است.

در نمایشگاه «نور در اماکن مقدس اصفهان» ۳۰ اثر نقاشی از ۱۰ هنرمند ایرانی و اروپایی از جمله پنج نقاش از کشورهای رومانی، اوکراین، جمهوری چک، کرواسی و استونی، و همچنین نقاشان ایرانی از جمله ابوسعید اسدی، حامد نوروزی، بارانا سعادت، زهرا  شفیع و اوژن شیراوژن نمایش داده می‌شود.

نقاشی‌های این نمایشگاه به مدت ۱۰ روز در اصفهان کار شده است، که شامل تصاویر اماکنی همچون چهل ستون، میدان نقش جهان، مسجد جامع و مکان‌های مقدس اصفهان است.

این نمایشگاه که به پیشنهاد نیکولتا زاگورا - نماینده ایکوم رومانی - طراحی شده است، با همکاری ایکوم ایران، سفارتخانه رومانی و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان عضو جدید ایکوم در روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد ساعت ۱۶ افتتاح می‌شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کتابخانه كتاب و كتاب خواني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۳۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان با اعلام خبر گفت:  بیش از ۲۵ هزار هکتار از این اسناد در دولت سیزدهم صادر شده که در نوع خود اقدامی بی نظیر است.

وی با اشاره به نقش مهم خوزستان در اقتصاد کشور به دلیل وجود یک سوم آب‌های سطحی کشور در این استان، اظهار کرد: مسئولین باید محافظت از رودخانه‌ها را به عنوان یک تکلیف مهم در نظر گرفته و به آن عمل کنند چرا که رودخانه‌ها به عنوان شریان‌های حیاتی، نقش مهمی در آبادی منطقه دارند.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: بر اساس ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه تعیین حد و بستر و قانون حد نگار کشور، در تفاهم نامه میان وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در گذشته منعقد شده، شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلف شدند نسبت به مطالعه تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها اقدام کنند و پس از آن نتایج و نقشه‌های این مطالعات را در سامانه حد نگار کشور بارگذاری کنند که به دنبال آن و پس از بررسی و راستی آزمایی نسبت به صدور سند برای این رودخانه‌ها اقدام شود.

صدریان فر  با بیان اینکه صدور سند گامی مهم برای جلوگیری از دست اندازی و تجاوز به رودخانه‌ها برای حفظ شریان‌های حیاتی است، بیان کرد: در استان خوزستان حدود ۴۸۵ کیلومتر رودخانه اصلی و فرعی به غیر از مسیل‌ها و نهر‌ها وجود دارد که حریم و بستر آنها بیش از ۹۵۰۰ کیلومتر است؛ این سازمان مکلف است مطالعات آنها را انجام داده و برای فرآیند صدور سند اقدام کند.

وی گفت:  با وجود محدودیت‌های موجود همکاران ما در سال‌های گذشته نسبت به نقشه برداری و مطالعات بر اساس آیین نامه‌ها و ضوابط حد بستر رودخانه‌ها اقدام کردند و حدود ۴۱۰۰ کیلومتر که معادل ۲۸۷ هزار هکتار است را در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور بارگزاری کردند که در این مسیر حدود ۲۱۰ هزار هکتار آن برای دقت و تطبیق بیشتر به ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌ها ارسال شد.

 

دیگر خبرها

  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • تهران قدیم| ساختمان راه آهن تهران ۷۸ سال قبل/ عکس
  • (عکس) تهران قدیم؛ کاخ گلستان ۷۷ سال قبل
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • صدور سند برای ۵۶ هزار هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در خوزستان
  • صدور اولین سند اعیانی توسط سازمان ثبت