نشست گفتمان بازی بنبستها و مشکلات اصلی بازیهای ویدیویی را به بحث میگذارد
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۴۲۳۶
به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمدعلی سیدحسینی معاون پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای در گفتگو با روابط عمومی این سازمان نکاتی را در رابطه با «نشست گفتمان بازی» مطرح کرد که قرار است اولین جلسه آن فردا ۲۸ خردادماه برگزار شود.
به گفته سید حسینی نشست گفتمان بازی از سال گذشته و براساس مسائل اصلی صنعت بازیهای ویدیویی در کشور طراحی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساختار و شیوه برگزاری جلسات
سید حسینی اطلاعاتی را نیز در رابطه با ساختار نشست گفتمان بازی مطرح کرد. بر این اساس در ساختار نشست همواره سه نفر به نمایندگی از سه نهاد صنعت بازیهای ویدیویی، دولت و دانشگاه حضور دارند. در کنار این سه نفر، یک مجری-کارشناس نیز در جلسات شرکت میکند که علاوه بر اظهارنظر کارشناسی، تلاش میکند بحث را به سمت و سویی هدایت کند که براساس محورهای پیشبینی شده شاهد گفتوگویی اثربخشتر باشیم.
معاون پژوهش بنیاد مدت زمان نشستها را دو ساعته اعلام کرد و گفت: این نشستها با مشارکت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در قالب ۶ جلسه برگزار خواهد شد. همچنین از سوی بنیاد دو بخش دایرک (معاونت پژوهش) و روابط عمومی در برگزاری نشستها نقش دارند.
ارتباط رسانههای تخصصی و بازیسازان؛ اولین جلسه نشست گفتمان بازی
موضوع نخستین جلسه از نشست گفتمان بازی مربوط به ارتباط رسانههای تخصصی و بازیسازان است. سید حسینی در این گفتگو با اشاره به موضوع جلسه اول عنوان کرد: این موضوع نیز از جمله موضوعاتی بود که ظاهرا به بن بست رسیده و این ارتباط قطع شده است. تلاش داریم هم این موضوعات را از نظر گفتمانی تازه کنیم و هم ایدههای جدیدی که بتواند این مسائل را در صنعت بهتر حل کند طرح کنیم.
به گفته معاون پژوهش بنیاد اولین موضوع در میان ۶ عنوانی که قرار است مورد بحث قرار گیرند به رسانهها مربوط است که باعث میشود بحث از طریق رسانهها اشاعه بیشتری نیز پیدا کند. سید حسینی در این زمینه گفت: این رسانهها مشکلات زیادی دارند از جمله اینکه ارتباطشان با بازیسازان داخلی قطع است و منابع محتوایی که از آن تغذیه میکنند بیشتر به حوزه کلان صنعت گیم مربوط است. برخی از این رسانهها منحل شدهاند و دچار مشکلات اقتصادی هستند که درباره دلایل آن و راهکارهای رفع این مشکلات با مدلهای درآمدی جدید بحث خواهد شد. همچنین بسیاری از این رسانهها به شکل رسمی ثبت نشدهاند و از برخی حقوق بیبهرهاند؛ به همین دلیل نیز نمیتوانند فراتر از صنعت مطالباتی را مطرح کنند. مساله دیگر تعدد و کیفیت این رسانهها، رقابتهای میان آنها، حضورشان در پلتفرمهای جدید و راههای پیشرفت است که همگی از جمله محورهایی هستند که گفتگو در این حوزه را ضروری جلوه میدهد.
معاون پژوهش بنیاد با اشاره به این محورها افزود: در این نشست کارکردهایی که به شکل تئوریک برای رسانههای تخصصی این حوزه مطرح است را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد؛ آیا این کارکردها اتفاق افتاده یا نه و اگر جواب منفی است چه موانعی در کار است. همچنین مساله مهم دیگر بحث تاریخچه شکلگیری رسانههای تخصصی حوزه بازی در ایران است؛ آیا این رسانهها براساس شرایط تاریخی با این تصور که در دنیا وجود دارند و ما نیز باید چیزی شبیه به آنها داشته باشیم صرفا با تقلید ایجاد شده یا واقعا براساس یک نیاز تاسیس شدهاند. چنین عناوینی قرار است در نشست دو ساعته روز سهشنبه با حضور نمایندگان بخشهای مختلف به گفتگو گذاشته شوند.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بازی ویدیویی بنیاد ملی بازی های رایانه ای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۴۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نشست کارگروه راهبری بهکارگیری هوش مصنوعی در صنعت نفت برگزار شد
نخستین نشست کارگروه راهبری بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت، با حضور معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری و دستاندرکاران این حوزه تشکیل شد.
به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدیفرد دیروز (سهشنبه، چهارم اردیبهشت) در نخستین نشست کارگروه راهبری بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت، با بیان اینکه کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نفت امروزه به بحثی مهم در جهان بدل شده است، گفت: این فناوری بهقدری مهم است که مقام معظم رهبری در سخنان خود در سال ۱۴۰۰ تأکید کردند ایران باید جزو ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه هوش مصنوعی قرار گیرد.
وی ادامه داد: البته مجموعه اقدامهای مثبت انجامشده در صنعت نفت و در کشور در زمینه توسعه استفاده از هوش مصنوعی، هنوز با خواستههای مقام معظم رهبری فاصله دارد. به نظر میرسد دلیل اصلی این فاصله، وجود بوروکراسی اداری و ملاحظههای امنیتی درباره جلوگیری از حملههای سایبری باشد. البته رعایت دستورعملهای سازمان حراست صنعت نفت و سازمان پدافند غیرعامل کشور در این زمینه نیز اهمیت بسیاری دارد.
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری، توسعه هوش مصنوعی در صنعت نفت ایران را نیازمند عزم جدی مدیران و دستاندرکاران این صنعت دانست و افزود: برای تحقق این موضوع نیازمند نقشهراه واحد و عملیاتی، با درنظرگرفتن ملاحظات موجود هستیم. وزیر نفت اواخر پارسال دستور لازم برای تشکیل کارگروه راهبری بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت را ابلاغ کرد که امروز، پس از فعالیتهای مقدماتی، شاهد تشکیل نخستین نشست این کارگروه هستیم. به نظر میرسد پس از این نشست بهسرعت با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و دیگر نهادهای ذیربط، برنامههای راهبری تدوین و سیاستگذاری در حوزه هوش مصنوعی در صنعت نفت انجام شود.
زیدیفرد با تأکید بر استفاده از شرکتهای دانشبنیان داخلی برای تدوین برنامههای راهبردی و سیاستگذاری در حوزه هوش مصنوعی در صنعت نفت با رعایت الزامات امنیتی بیان کرد: هماکنون سه اداره کل زیرمجموعه معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، با متولیگری اداره کل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرحها در حال تحقیق و بررسی برای توسعه هوش مصنوعی در این صنعت هستند.
در ادامه این نشست، پرویز سنگین، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرحهای وزارت نفت با اشاره به دستور وزیر نفت مبنی بر تشکیل کارگروه راهبری بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت تصریح کرد: در دو سال اخیر سه بانک اطلاعاتی در زمینههای مختلف همچون اعضای کارگروه راهبری، متخصصان و فعالیتهای انجامشده از سوی شرکتهای اصلی در حوزه هوش مصنوعی تهیه شده است.
برگزاری دورههای آموزشی صنعت نفت در حوزه هوش مصنوعی
وی از برگزاری دورههای آموزشی صنعت نفت در حوزه هوش مصنوعی با استفاده از استادان مطرح داخلی کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: تلاش میشود که در این حوزه مسائل و موارد مهم ازجمله ملیسازی استانداردهای تخصصی بینالمللی، مطالعه تطبیقی و بهینهکاوی راهبردها و نقشهراه شرکتهای برتر نفت و گاز دنیا (۱۲ شرکت برتر)، احصا و تجمیع پروژهها و اقدامهای انجامشده و در حال اجرا از سوی شرکتهای اصلی، ادارههای کل ستادی و سازمانهای تابع (نظیر پژوهشگاه صنعت نفت، پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، ...) و امنیت سایبری نیز بهطور کامل مدنظر قرار گیرد. انتظار میرود راهبرد کلان و نقشهراه توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی با مشارکت همه ذینفعان داخل و خارج از صنعت نفت تهیه و تدوین شود.
عظیم کلانتری اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت نیز در این نشست با اعلام آمادگی این مرکز علمی برای اجرای پروژههای هوش مصنوعی در سطح صنعت نفت در مقیاس کوچک، گفت: در حوزه هوش مصنوعی در این صنعت در ابتدای راه هستیم، ازاینرو باید بدون فوت وقت در این زمینه آغازبهکار کنیم.
وی با بیان اینکه بهتر است در صنعت نفت برای استفاده از هوش مصنوعی سراغ بخشهای کمریسکتر همچون منابع انسانی و بهداشت و درمان برویم و بعد آن را در بخشهای صنعتی همچون پالایشگاهها و پتروشیمیها توسعه دهیم، گفت: برای اجرای بهتر این فناوری باید فرهنگسازیهای لازم میان نیروی انسانی نیز در دستور کار قرار گیرد.
براساس این گزارش، در نخستین نشست «کارگروه راهبری بهکارگیری فناوری هوش مصنوعی در صنعت نفت»، نمایندگانی از امور استانداردها و ضوابط فنی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و روباتیک، معاونت علمی، فناوری و اقتصادی دانشبنیان ریاستجمهوری، امور پژوهش وزارت نفت، امور فناوری وزارت نفت، مدیریت توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و دولت هوشمند وزارت نفت، پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت، امور پژوهش و فناوری چهار شرکت اصلی تابعه وزارت نفت، اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، مرکز رصد شرکت ملی نفت ایران و سازمان حراست، به بیان دیدگاهها و چالشهای موجود در بحث توسعه هوش مصنوعی در صنعت نفت پرداختند.