Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصرآبادی گفت: براساس آخرین بازنگری مربوط به کانون های بحرانی فرسایش بادی و مناطق تحت تأثیر که در سال ۹۷ انجام شده مساحت کانون های بحرانی و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در استان خراسان جنوبی افزایش ۶۸ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان  از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (27 خرداد) در مراسم گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی با اشاره به شرایط خراسان جنوبی در مقابل این چالش جهانی اظهار کرد: 86 درصد (حدود 13 میلیون هکتار) عرصه های طبیعی استان را عرصه های بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی سومین استان بیابانی کشور است و علاوه بر این جزو 5 استان درگیر با پدیده گرد و غبار هستیم و بیش از 5 میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی و بیش از 2 میلیون هکتار کانون های بحرانی فرسایش بادی داریم.

 

نصرآبادی افزود: گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی ،جابجایی و بی نظمی فصول، خشکسالی و سیل، طوفانهای شدید،کمبود منابع آب ،میزان ثابت حجم آب و افزایش لحظه ای مصرف و آلودگی منابع آب شیرین، تخریب سرزمین، بیابان‌زایی و گرد و غبار امروز دنیا را دچار چالش های مهمی کرده است.

 

وی با بیان اینکه 35 کانون بحرانی فرسایش بادی در تمام شهرستان ها به ویژه شهرستان های مرزی داریم، عنوان کرد: این در حالی است که تا سال 93 تعداد این کانون ها 28 کانون بوده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: مجاورت با دو کویر بزرگ مرکزی و لوت (شمال غرب غرب و جنوب غرب جنوب و جنوب شرق) و همچنین مجاورت با بادهای 120 روزه‌ی سیستان که حالا تا 180 روز افزایش یافته و تداوم حدود 20 سال خشکسالی همه و همه نشان از توجه ویژه و همه جانبه به اوضاع استان در بحث مقابله با بیابان‌زایی دارد.

 

به گفته وی براساس آخرین بازنگری مربوط به کانون های بحرانی فرسایش بادی و مناطق تحت تأثیر که در سال 1397 انجام شده است، و مشاور مربوطه، نقشه های اولیه را به این اداره کل تحویل داده است، مساحت کانون های بحرانی و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی افزایش چشمگیری داشته است و در حال حاضر از كل مساحت استان 5 میلیون و 243  هزار و 96 هكتار (نسبت به مطالعات قبلی در حدود 68 درصد اضافه شده است و به بیشتر از یک سوم مساحت استان رسیده است) تحت تاثير فرسايش بادی بوده و 2 میلیون و 144 هزار و 729 هكتار (نسبت به مطالعات قلبی بیش از 54 درصد اضافه شده است) آن جزو كانون هاي بحرانی فرسايش بادی است که این کانون ها و مناطق تحت تأثیر  در تمام شهرستانهای استان پراكنده است.

 

نصرآبادی بیان کرد: مدیریت و تغییر کاربری نادرست سرزمین در مناطق خشک، دخالت بی رویه انسان در زیست بوم و از بین رفتن پوشش گیاهی،تولید گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین،وجود بیابانهای بدون پوشش گیاهی، وزش باد در سطح زمین، ناپایداری هوا و کمبود بارش  از جمله دلایل ایجاد گرد و غبار است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در ادامه تاکید کرد: قابل توجه است که بر خلاف تصور عموم، آنچه موجب بيابان زايي می باشد خشكی هوا نيست بلكه عدم مديريت صحيح بر زمين و تخريب آن در اثر فعاليت های نابجای انسان است.

 

نصرآبادی افزود: تجربيات و مطالعات نشان داده است كه مديريت صحيح و مناسب بر بيابان ها، به خصوص در نواحی حاشيه ای آنها، تأثيری چشمگير بر جلوگيري از گسترش اين معضل جهانی  و  کاهش طوفانهای گرد و غبار دارد.

 

وی با اشاره به اقلیم گرم و خشک منطقه نهبندان، اظهار کرد: در نهبندان 9 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی است که از این تعداد  2 منطقه شهرستان های نهبندان،سربیشه و خوسف را به طور مشترک در برگرفته است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح اجرای مقابله با بیابانزایی و مقابله با کانون های بحران در مساحت 7 هزار هکتار در سال 87 تهیه و در سال 89 بعد از تصویب عملیات اجرایی آغاز شد، افزود: در این طرح تاکنون 380 هکتار نهالکاری و  2 هزار و 820 هکتار هلالی آبگیر همراه با بذر پاشی و 8 کیلومتر بادشکن زنده انجام شده است.

 

نصرآبادی با اشاره به اثرات موفق پروژه ی بین المللی ترسیب کربن (حسین آباد غیناب) و توانمند سازی جوامع محلی، گفت: با توجه به موفقیتی که در آنجا حاصل شد لذا طرح تعمیم ترسیب کربن در حوزه ی تالاب کجی نمکزار نهبندان نیز اجرایی شد.

 

به گفته وی نهالکاری منطقه مزار سید علی نیز جزو اقدامات طرح تعمیم ترسیب بوده است که در سال 97 به میزان 235 هکتار از محل اعتبارات تملک دارایی ها ی سرمایه ای ملی و استانی اجرا شده که 145 هکتار از منطقه مزار سید علی و ایست بازرسی و 90 هکتار در روستای سهل آباد و دیگر روستاهای منطقه اجرایی شده است.

 

«مجید بیکی» فرماندار نهبندان نیز در مراسم بیست و پنجمین سالگرد مقابله با بیانزایی اظهار کرد: مشکلاتی که در استانهایی مانند خوزستان و اهواز به وجود آمده و حالا باید میلیارد ها تومان هزینه شود تا شاید درمانی داشته باشد مانند درس عبرتی برای ما مدیران الگو قرار گیرد تا توجه به مسائل و چالش های بیابان در این استان نیز مانند آن استان ها گریبانگیرمان نشود.

 

بیکی افزود: امروز تالاب کجی نمکزار که به عنوان یکی از تالاب های زنده ی شرق کشور مطرح است، باید در این منطقه به نحوی عمل کنیم که نه تنها از بیابانی شدن منطقه جلوگیری شود بلکه به عنوان مکانی توریستی و گردشگری مورد استقبال قرار گیرد. 

 

وی ادامه داد: باید در مقابل برخی از قوانین توسعه ای که مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی را تحت شعاع قرار می دهد راهکارهای اساسی ارائه شود تا در استانی مانند خراسان جنوبی از مهاجرت مردم مرزی و ساکنانی که در این مناطق هستند جلوگیری شود.

 

فرماندار نهبندان با اشاره به زیرساخت های لازم در این باره اعلام کرد برای مسیر دسترسی به تالاب اعتباری اختصاص داده شده تا این مسیر مناسب تر شود.

 

حجت الاسلام « عباسعلی خزاعی» امام جمعه نهبندان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه باید اهمیت این روزها را با اطلاع رسانی گسترده بیشتر به همگان نشان دهیم ، گفت: دستوراتی که پیامبر اسلام(ص) برای اهمیت درخت در روایات و آموزه های دیدنی فرمودند نشان دهنده  اهمیت ذات اسلام به طبیعت است.

 

وی به حفظ داشته های شهرستان نهبندان به خصوص تالاب کجی نمکزار اشاره کرد و گفت : این هم افزایی که بین محیط زیست و منابع طبیعی به وجود امده بسیار برای مردم خوشایند بوده و امید است پیگیری ها بیشتر شود تا تالاب جایگاه خود را به خوبی پیدا کند.

 

«حسن اکبری» مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیز  در این مراسم نکاتی را درباره حفظ پوشش گیاهی تالاب عنوان کرد و گفت: نزدیک به 25 نوع از پرنده های مختلف کشور و اروپا را در این استان داریم. 

 

وی افزود: متاسفانه عدم آگاهی برخی از افراد نسبت به داشته های محیط زیستی باعث شده حدود 70 درصد گونه های ژنیتیکی کل و بز در این استان از دست بدهیم.

 

اکبری تاکید کرد: هر کسی باید به سهم خود به محیط زیست کمک کند. متاسفانه در برخی از سرانه ها مصرف بسیار بالایی داریم مثلا مصرف پلاستیک در کشور از حد گذشته است و تبدیل به بحران شده است پس در توجه به محیط زیست نیازمند تغییر رفتار فردی هستیم.

 

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای 22 هزار هکتار است و از مجموع نیز حدود 7 هزار هکتار این تالاب آبگیر است که از انتهای شهریورماه به بعد آبگیری انجام می‌شود.

 

به گفته وی تالاب کجی نمکزار نهبندان تنها تالابی است که در کشور ردیف اعتباری ملی دارد و سال گذشته نیز یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای تالاب تخصیص یافته است.

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: خطبه نماز جمعه شیراز اردبیل کانون های فرهنگی هنری مساجد خطبه های نماز جمعه نماز جمعه بیرجند دهه کرامت غنی سازی اوقات فراغت ایلام کانون فرسایش بادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی فرماندار نهبندان بیابان زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۵۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۳ درصد مربوط به استان قزوین است.

پس از قزوین، استان‌های سمنان و تهران به ترتیب به رشد منفی ۴۱.۳ و ۳۹.۸ درصد در رده‌های دوم و سوم کمترین بارش‌ها در بازه اشاره شده قرار دارند. میزان کاهش بارش در تهران ۹۳.۵ میلیمتر بوده؛ این در حالی است که با وجود بارش‌های قابل توجه طی روزهای اخیر در کشور، اما همچنان بارش‌ها در ۲۲ استان منفی است. بارش‌ها در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته است.

بیشترین بارش‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با رشد ۵۴.۲ درصدی، یزد ۴۱.۵ درصد و خراسان جنوبی با ۱۹.۷ درصد ثبت شده است.

در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بارندگی در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

کد خبر 849149 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • خوشه‌های خوش‌سالی در خراسان شمالی با جهش تولید و مشارکت کشاورزان
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • آبگیری هفت هزارهکتار از تالاب جازموریان
  • افزایش هفت درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • افزایش ۷ درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • لزوم استفاده بهینه از فضای مشارکتی در شهر/ افزایش ۶ درصدی بودجه فرهنگی شهرداری اصفهان
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی