Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@08:25:59 GMT

اگر کبد چرب دارید این مطلب را بخوانید

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۷۳۵۳

بهداشت‌نیوز نوشت: کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع ایران است که یکی از عوامل موثر بر این بیماری پرخوری و چاقی است؛ بخصوص در کسانی که چاقی شکمی دارند و اندازه کمربند شکمی‌شان بیشتر از حد طبیعی است.

احتمالا نام کبد چرب را زیاد شنیده‌اید، اما چقدر در مورد این بیماری اطلاعات دارید؟ اصلا می‌دانید این بیماری معمولا علامت اولیه خاصی ندارد و تنها راه درمان آن اصلاح سبک زندگی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش و کاهش وزن است و بی‌توجهی به آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد؟

کبد چرب یکی از بیماری‌های شایع ایران است که یکی از عوامل موثر بر این بیماری پرخوری و چاقی است؛ بخصوص در کسانی که چاقی شکمی دارند و اندازه کمربند شکمی‌شان بیشتر از حد طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر عوامل موثر بر ایجاد این بیماری می‌توان به بیماری‌های متابولیک از جمله افزایش چربی خون، افزایش فشار خون و دیابت اشاره کرد.

مراحل کبد چرب

کبد چرب سه حالت بالینی مشخص دارد. در مرحله اول روی کبد فقط چربی جمع می‌شود. اگر بیمار به این مساله اهمیت ندهد بتدریج التهاب نیز به آن اضافه می‌شود و این التهاب می‌تواند کبد را فیبروز کند و باعث تجمع بافت کلاژن در کبد شود. اگر باز هم بیمار به این مرحله اهمیت ندهد و بیماری پیشرفت کند کبد بتدریج دچار سیروز می‌شود. در این حالت کبد خشک می‌شود و عملکردش را از دست می‌دهد. در نتیجه شکم آب می‌آورد، پاها ورم می‌کند و بیمار محتاج به پیوند کبد می‌شود؛ بنابراین توجه به این مراحل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خبری از علامت نیست

کبد چرب اغلب بدون علامت است و هیچ نوع درد یا زردی یا مشکلات دیگر ایجاد نمی‌کند مگر این‌که به مراحل پیشرفته رسیده باشد؛ بنابراین به طور کلی توصیه می‌شود تمام افرادی که چاق هستند و چاقی شکمی دارند یا دیابت دارند و تری‌گلیسیرید خونشان بالاست حتما یک‌بار سونوگرافی و تست‌های کبدی انجام دهند تا ببینند کبد چرب دارند یا خیر. گاهی اوقات حتی لازم است برای بیمار بیوپسی کبد انجام شود؛ بخصوص اگر سن مریض بالا باشد، تست‌های کبدی‌اش بشدت مختل باشند یا طحالش بزرگ و پلاکتش پایین باشد. این در حالی است که بیماران مبتلا به کبد چرب بیشتر به مشکلات قلبی و عروقی دچار می‌شوند و در معرض سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارند. در واقع کبد چرب مانند یک بمب است که هر آن ممکن است منفجر شود.

از تشخیص تا درمان

یکی از راه‌های تشخیص کبد چرب انجام سونوگرافی است، اما گاهی اوقات به علت چاق بودن بیش از حد بیمار، نمی‌توان سونوگرافی انجام داد. برای چنین افرادی می‌توان از روش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن و ام‌آرای بهره گرفت. بیمارانی که به دنبال کبد چرب دچار سیروز می‌شوند نسبت به دیگر افراد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان کبد قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید هر چند وقت یک‌بار از این لحاظ نیز بررسی شوند؛ بخصوص اگر چاق هم باشند. البته از لحاظ درمانی هنوز داروی خاصی برای اصلاح کبد چرب معرفی نشده است. اصل درمان این بیماری بر انجام ورزش برنامه‌ریزی شده و کاهش وزن است. همچنین باید از لحاظ تغذیه مصرف چربی‌های حیوانی، کره، زرده تخم‌مرغ، مواد قندی، شکر، شربت، شیرینی و... را محدود کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میکل آرتتا: منچسترسیتی امتیاز از دست خواهد داد

سرمربی آرسنال باور دارد که منچستر سیتی هم لغزش خواهد داشت.

طرفداری | در جریان دیداری از هفته سی و ششم لیگ برتر انگلیس، آرسنال قرار است مقابل بورنموث قرار بگیرد. میکل آرتتا، سرمربی منچسترسیتی در کنفرانس مطبوعاتی پیش از این بازی در مورد امتیاز از دست دادن منچستر سیتی صحبت کرد، تنها در صورت این اتفاق است که توپجی‌ها برای قهرمانی در لیگ برتر شانس خواهند داشت

آیا از اعماق قلبتان باور دارید که منچستر سیتی امتیاز از دست خواهد داد؟

با قلب و روحم به رخ دادن چنین اتفاقی امیدوارم، پس بله! همه شما می دانید اوضاع از چه قرار است. شما دوست دارید در همه بازی‌های خودتان دائماً پیروز شوید و به این نیاز دارید که حریفتان هم امتیاز از دست بدهد. به رخ دادن چنین اتفاقی دل بسته‌اید. ما باید کار خودمان را انجام دهیم  اگر آنها ببرند شما باید احساسات خودتان را کنترل کنید، چون اهمیتی ندارد که در آن روز چه اتفاقی می‌افتد؛ همچنان امتیازات و بازی‌های زیادی باقی مانده‌اند. شما باید عملکرد خوب خودتان را تکرار کنید و برای بازی بعد آماده شوید و با همان ریتم به زمین برگردید. این چیزی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم. 

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • اگر بیش از حد به دیگران وابسته می شوید بخوانید
  • اگر کف پای شما صاف است؛ بخوانید
  • قیمت خودروهای برقی وارداتی چند ؟ / برای ثبت‌نام مرحله اول تا فردا فرصت دارید
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • اجاره خانه در رباط کریم چند؟
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • غلبه بر عفونت سینوس : ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو (اینفوگرافی)
  • میکل آرتتا: منچسترسیتی امتیاز از دست خواهد داد