Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتشار خبر پاداش ۴۰ میلیون تومانی به شهردار همدان باعث شد تشکل‌های دانشجویی نسبت به عملکرد شورای شهر و شهرداری مطالبه شفافیت داشته باشند؛ مطالبه‌ای که رئیس شورا خود را موظف به پاسخگویی آن نمی‌داند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- اعظم ذوالفقاری منظری؛ با تشکیل شورا‌های اسلامی شهر و روستا، بخش مهمی از تصمیم گیری‌ها درباره مدیریت شهری به عهده کسانی قرار گرفت که مردم انتخابشان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
شورا‌های اسلامی شهر به خصوص در شهر‌های کلان که شهرداری‌ها درآمد‌های بسیار کلانی دارند، نقش مؤثری در تصمیم گیری‌ها دارند و می‌توانند جریان مدیریت شهری را جهت دهی کنند. شاید کوچکترین اثر تغییر در صاحبان کرسی‌های شورای شهر را مردم در نحوه آذین بندی شهر و نوع تابلو‌های فرهنگی و تبلیغاتی که در سطح شهر نصب می‌شوند، مشاهده می‌کنند.

تغییر در ترکیب اعضای شورای شهر اثر مستقمی در تغییر در نوع ساخت و ساز در محیط‌های شهری، نحوه خدمات رسانی حمل و نقل عمومی، تصمیم گیری درباره اینکه کدام نقطه شهر پرتراکم باشد و کدام نقطه کم تراکم و ایجاد برنامه ریزی ترافیکی در سطح شهر‌ها دارد و اثرات این تصمیمات گاهی تا سال‌ها در فضای شهری می‌ماند. گاهی حتی تصمیمات اشتباه صاحبان کرسی‌های شورای شهر باعث می‌شود، در دوره‌های بعدی هم مشکلاتی برای شهر وجود داشته باشد که راه حل آن صرف هزینه‌های کلان مادی و معنوی باشد.

با این حال، کامران گردان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان معتقد است که او مسئولیت نهادی اجرایی را به عهده ندارد و به همین دلیل نباید به دانشجویان پاسخگو باشد.

البته وی می‌گوید قبلا در دانشگاه پیام نور حضور یافته و به سوالات دانشجویان پاسخ داده که اگر در دو سال و نیم گذشته تنها همین یک بار در جمع دانشجویان حضور یافته باشد، که خب عملکرد قابل قبولی نیست.  
همدان؛ بدون آنکه بخواهیم از پیشینه چند هزار ساله اش بگوییم، امروز شهری است با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت و یکی از کلان شهر‌های ایران محسوب می‌شود. جایگاه تاریخی و باستانی این شهر آنچنان هست که در سال ۲۰۱۸ رویدادی جهانی در حوزه میراث فرهنگی در این شهر صورت گرفت.

گاهی در این شهر تاریخی اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود توجه رسانه‌ها به آن جلب شود. حدود یک ماه پیش بود که خبری مبنی بر پاداش ۴۰ میلیون تومانی به شهردار همدان در اسفند سال گذشته منتشر شد. سوال اینجا بود که چرا این پاداش به شهردار تعلق گرفته است. تشکل‌های دانشجویی پای کار آمدند و شورای تبیین مواضع بسیج طی نامه‌ای به رئیس شورای شهر، از وی توضیح خواست.   گردان در پاسخ نامه نوشت: پاداش مدیران شهرداری مبلغ سه میلیارد ریال (۳۰۰ میلیون تومان) با تصویب شورای اسلامی که به تأیید هیات انطباق نیز رسیده جهت کلیه مدیران، کارکنان و کارگران شهرداری تعیین و در اختیار شهردار قرار داده شده است.
تناقض گویی‌های شورا برای پاداش ۴۰ میلیونی شهردار در ادامه این نامه بیان شده که مبلغ ۴۰ میلیون تومان پاداش شهردار هم با عنایت به این بوده که در طول سال هیچ گونه بن یا حق تلاش و سایر مواردی به شهردار همدان تعلق نگرفته و این ۴۰ میلیون تومان به عنوان پاداش پایان سال به وی اختصاص داده شده است.

البته رئیس شورای اسلامی شهر همدان درباره نحوه هزینه کرد بقیه ۲۶۰ میلیون تومان توضیحی نداده است. با این حال در همان زمانی که اخبار درباره پاداش ۴۰ میلیونی شهردا منتشر شده بود، حمید بادامی نجات، نایب رئیس شورای شهر همدان در اظهاراتی عجیب ادعا کرده بود که شورای شهر در تقسیم این عدد و رقم‌ها نظارت دارد و تصمیم گیرنده نیست. براساس اظهارات بادامی نجات شهردار و معاون مالی شهرداری پاداش‌ها را توزیع می‌کنند، چون شورای شهر در جریان عملکرد فردی افراد نیست.
بادامی نجات گفته که پرداخت مبلغ ۴۰ میلیون تومان به یک نفر امکان پذیر نیست و بعید است که این اتفاق رخ داده باشد.
این اظهارات درحالی بیان شده که پیش از آن نامه‌ای به امضای رئیس شورای اسلامی شهر همدان اجازه پرداخت پاداش ۴۰ میلیون تومانی به شهردار را می‌دهد.
این موضوعات و ابعادی که کم کم پیچیده‌تر هم می‌شود، لزوم حضور رئیس شورای شهر همدان در دانشگاه و پاسخ به دانشجویان را بیشتر نشان می‌دهد.

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی طی نامه‌ای به رئیس شورای شهر همدان از وی خواستند تا در دانشگاه حاضر شود و به سوالات دانشجویان پاسخ دهد.

در متن نامه‌ای که این تشکل دانشجویی به رئیس شورای شهر همدان ارسال کردند، آمده است: نظر به شفافیت نسبت به پاداش اعضای شورای شهر و شهرداری همدان و همچنین عملکرد شورای شهر، جامعه اسلامی دانشجویان قصد برگزاری جلسه‌ای با اعضای جنبش دانشجویی استان را با حضور حضرتعالی و شهردار محترم دارد.

اما پاسخی که دانشجویان از گردان دریافت کردند این بود که قبلا پاسخ داده شده است.  
پاداش ۴۰ میلیونی چطور محاسبه شد؟ مهدی راستانی، مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح این موضوع می‌پردازد و می‌گوید: حدود یک ماه قبل خبر پاداش چهل میلیونی شهرداری همدان با انتشار نامه‌ای که به امضای رئیس محترم شورای شهر همدان رسیده بود، منتشر شد و ابهاماتی را ایجاد کرد.

راستانی به اظهارات متناقض نایب رئیس شورای شهر همدان و رئیس این شورا اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: با پیگیری موضوع توسط جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا مشخص شد که اعطای پاداش قانونی بوده، اما در مورد مبالغ و کم و کیف توزیع پاداش‌ها ابهامات کماکان برقرار بود.

مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی به دعوت از رئیس شورای شهر و شهردار همدان به دانشگاه اشاره و بیان می‌کند: قصد داشتیم با این جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی فضایی برای شورای شهر همدان ایجاد کنیم تا از عملکرد خود دفاع کند، اما متأسفانه رئیس شورای شهر نه تنها حاضر به پاسخگویی و حضور در دانشگاه نشد، بلکه زمان دیگیری هم برای حضور در دانشگاه به ما پیشنهاد نداد.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی همدان وظیفه خود می‌دانند که به‌عنوان دیده بان انقلابی در سطح استان همواره پیگیر اتفاقات باشد، می‌گوید: می‌خواهیم نه تنها در مدیریت بهتر استان موثر باشیم، بلکه به دنبال پاسخ به سوالات موجود در جامعه می‌گردیم تا نسبت به موضوعات مختلف شفاف سازی صورت گیرد.

راستانی موضوعاتی را به مطرح می‌کند که پاسخگویی از طرف رئیس شورای شهر همدان می‌تواند به ابهامات این مسائل کمک کند و از طرفی شفافیت را در سطح مدیریت استان ترویج کند.

وی با اشاره به فشار اقتصادی به مردم و دولتی که از حل این مشکلات ناتوان شده، می‌گوید: آیا صحیح است که یکی از شهروندان با شنیدن خبر پاداش و نه حقوق، بلکه پاداش چهل میلیونی نسبت به حاکمیت بد بین شود؟!

مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی با بیان اینکه با فرض قانونی بودن موضوع پاداش، آیا بد سلیقگی‌هایی از این قبیل موارد توجیهی دارد، ادامه می‌دهد: اعضای شورای شهر باید نسبت به اظهارات متناقض خود درباره این پاداش پاسخگو باشند و شفاف سازی کنند که بالاخره پاداش شهردار همدان به عنوان مدیر بالادستی، دو میلیون تومان طبق گفته آقای بادامی نجات می‌باشد یا دومیلیون و پانصد هزار تومان طبق گفته آقای گردان؟
یکی از سوالات مهمی که راستانی از رئیس شورای شهر همدان دارد، این است که پاداش‌ها در حقوق خود شهردار چرا اعمال نمی‌شود و چطور شده که وی این پاداش را دریافت نکرده است.

وی ادامه می‌دهد: با فرض اینکه شهردار محترم پاداش ماهیانه خود را دریافت نکرده است و با احتساب حداکثر پاداش بیان شده توسط شخص آقای گردان، اگر شهردار محترم ماهیانه ۲۵۰۰۰۰۰ تومان پاداش دریافت کند، سالانه مبلغی بالغ بر ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.۱۰ میلیون مابقی از کجا آمده است؟!

مسئول سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی بیان می‌کند: اگر پاسخ، بن‌های خرید کالا باشد که ظاهرا طبق نظر گردان مبلغ پاداش واقعی با احتساب این قبیل موارد ۶۰ میلیون تومان بوده است، اول آنکه این بن‌ها مگر نباید به صورت کارت یا حواله غیر نقدی پرداخت شود و دوم اینکه آیا سایر کارکنان شهرداری نیز می‌توانند مبلغ نقدی را به ازای بن‌ها و حواله‌های تخفیف دریافت کنند؟
گردان: مسئولیت اجرایی نداریم که پاسخگو باشیم البته گردان، رئیس شورای شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ما به این نکته علاوه براینکه خود را مسئول نهادی اجرایی نمی‌داند، می‌گوید: اینطور نیست که هرکسی ما را دعوت کرد، حتما دعوت را بپذیریم و اداره خود را تعطیل کنیم و برویم به دانشجویان پاسخ بدهیم.

وی معتقد است که درباره مسائل اجرایی باید شهردار پاسخ بدهد و پاسخگویی را وظیفه خود نمی‌داند و می‌گوید: دانشجویان مسائل اجرایی را باید از شهردار بخواهند و اگر درباره شورا هم سوالی دارند، به اینجا بیایند و میزگرد بگذارند و ما هم در خدمت شان هستیم.

گردان با بیان اینکه درب اتاقش همیشه به روی دانشجویان باز است، ادامه می‌دهد: از تشکل‌های دانشجویی زیادی دعوت نامه دریافت کرده ایم، اما ما که نمی‌دانیم این تشکل‌ها مورد قبول هستند یا نه؟ ما وقت نداریم به هر نامه‌ای که می‌نویسند پاسخ دهیم.

وی البته از دانشجویان می‌خواهد با روابط عمومی شورای شهر هماهنگ کنند و با همراهی شهردار همدان یک روز را به حضور در دانشگاه اختصاص می‌دهند.

شورا‌های اسلامی شهر و روستا چند سالی است لابه لای دعوت‌ها و دیدار‌های خود با نمایندگان مجلس به کرات خواستار اختیارات بیشتر شورا‌ها در حوزه قانون گذاری می‌شوند؛ اما به نظر می‌رسد نمی‌خواهند درباره همین اختیارات به ظاهر محدود هم حاضر به پاسخگویی به دانشجویان، که به نوعی قشر فرهیخته جامعه هستند، پاسخ گو باشند. حال شما تصور کنید که شورا‌های اسلامی شهر و روستا اختیارات قانونی بیشتری هم داشته باشند و با قدرت بیشتر در مدیریت شهری دخل و تصرف کنند؛ آن وقت چطور می‌توان نمایندگان شورا‌های شهر را وادار با پاسخگویی کرد؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جامعه اسلامی دانشگاه بوعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۸۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهردار این شهر توسط عضو شورای شهر ربوده شد

به گزارش خبرآنلاین، رئیس دادگستری بندر امام خمینی(ره) گفت: عضو شورای شهر بندر امام با دستور قضایی تا اطلاع ثانوی از حضور در شورای شهر تعلیق شد.

ایسنا در خبری نوشت: عزیز مراد حسین‌پور اظهار کرد: با توجه به ارجاع پرونده عضو شورای شهر به شعبه ۱۰۲ کیفری بندر امام خمینی (ره) مبنی بر اتهام آدم‌ربایی (ربودن شهردار)، صدور قرار نظارت قضایی با موضوع منع اشتغال به فعالیت عضویت در شورای شهر و موارد نظیر آن برای متهم صادر شد.

وی افزود: امنیت روانی جامعه خط قرمز دستگاه قضایی است و القاب و عناوین افراد به هیچ وجه مانع اجرای قانون در مورد آنان نخواهد شد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901751

دیگر خبرها

  • سوالی که گم شد؛ قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ها کجاست؟
  • شهردار این شهر توسط عضو شورای شهر ربوده شد
  • تعلیق عضو شورای شهر به علت ربودن شهردار
  • تعلیق عضو شورای شهر بندر امام خمینی(ره) به علت ربودن شهردار
  • قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ ها کجاست؟
  • قرارداد خرید اتوبوس از چینی‌ها کجاست؟
  • کاریکاتور/ خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد
  • دستگاه‌های دولتی مکلف به پاسخگویی و اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی هستند
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • سازمان برنامه موظف به نظارت جدی بر نحوه نقشه‌برداری سازمان ثبت شد