Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:18:43 GMT

بيماري واريکوسل چيست؟ علايم و درمان آن

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۹۹۵۹۰

بيماري واريکوسل چيست؟ علايم و درمان آن

خبرگزاري آريا -
واريکوسل رايج ترين علل توليد ضعيف و کاهش کيفيت اسپرم است
واريکوسل معمولاً در زمان بلوغ شکل مي گيرد و در طول زمان مي تواند بزرگتر شود. اکثر وقت ها واريکوسل اصلاً مشکلي ايجاد نمي کند و بي زيان است. ولي بعضي واريکوسل ها مي توانند سبب درد و مشکلات باروري شوند.
کيسه ي بيضه، کيسه اي پوستي است که بيضه ها را داخل خود نگه مي دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين کيسه همچنين حاوي سرخرگ ها و سياه رگ هايي است که خون را به غدد تناسلي مي رسانند. اختلال در عملکرد يک سياه رگ داخل کيسه ي بيضه مي تواند منجر به واريکوسل شود. در واقع واريکوسل به معني گشاد شدن سياه رگ هاي دروني کيسه ي بيضه است که به آن ها شبکه پيچکي هم ميگويند .
واريکوسل معمولاً در زمان بلوغ شکل مي گيرد و در طول زمان مي تواند بزرگتر شود. اکثر وقت ها واريکوسل اصلاً مشکلي ايجاد نمي کند و بي زيان است. ولي بعضي واريکوسل ها مي توانند سبب درد و مشکلات باروري شوند. هرچند واريكوسل در حدود 20 درصد از جمعيت مردانه ديده ميشود ، ولي در جمعيت نابارور( 40 درصد) بسيار رايج است. در واقع، واريکوسل رايج ترين علل توليد ضعيف و کاهش کيفيت اسپرم است.
احتمال پيدايش آن در بيضه چپ بيش تر است و اين به علت يکسان نبودن آناتومي سمت راست و چپ بدن انسان است. به ندرت واريکوسل در هر دو بيضه رخ ميدهد ولي امکان آن صفر نيست. همچنين بايد خاطرنشان کرد همه ي اقسام واريکوسل ها نمي توانند بر توليد اسپرم تأثير بگذارند. خوشبختانه، تشخيص بيش تر واريکوسل ها اسان هستند و بسياري از آنها به درمان احتياج ندارند. درصورتي که واريکوسل سبب پيدايش علايم شود، مي تواند منجر به جراحي گردد.
واريکوسل تنها در کيسه ي بيضه رخ ميدهد و بسيار شبيه به واريس پا ميباشد . اين مشکل مي تواند منجر به کاهش توليد و کيفيت اسپرم شود که در بعضي موردها مي تواند سبب ناباروري مردانه و کوچک شدن بيضه ها شود.
بيماري واريکوسل
علايم بيماري واريکوسل
بيماري واريکوسل معمولاً بدون علامت بوده و بطور اتفاقي، حين معاينه مشخص مي گردد. در معاينه، بزرگي و تورم عروق بيضه، به ويژه در سمت چپ مشهود است و در وضعيت ايستاده و يا افزايش فشار شکمي تشديد مي يابد و در وضعيت خوابيده از بين ميرود ( در صورتيکه تورم عروق در وضعيت خوابيده از بين نرفت، بايستي به نوع ثانويه آن شک کرد ).
- ورم ها و برامدگي هاي داخل کيسه بيضه که البته دردناک نيستند.
- رگ هاي بزرگ شده و پيچ خورده در کيسه بيضه
- درد در ناحيه کيسه بيضه که امکان دارد با نشستن، پاشدن و ديگر کشش هاي فيزيکي افزايش يافته، در روز شديدتر شود و زماني که به پشت دراز مي کشيد بهتر شود.
- بزرگي بيضه ها
- عدم تقارن بيضه ها
- درد بيضه
- کاهش تعداد اسپرم ها
- توده يا گره اي داخل بيضه که درد ندارد.
- دردي که بعد از فعاليت هاي شديد بدتر ميشود .
- دردي که با گرماي هوا تشديد ميشود .
روش تشخيص بيماري واريکوسل
معمولاً پزشک واريکوسل را پس از معاينه ي فيزيکي تشخيص ميدهد . در وضعيت درازکش هميشه نمي توان واريکوسل را حس کرد يا مشاهده کرد. بدين ترتيب پزشک در وضعيت ايستاده و درازکش بيضه هاي شما را معاينه ميکند . امکان دارد پزشک بر روي شما سونوگرافي بيضه انجام بدهد. اين شيوه کمک ميکند تا پزشک وضعيت رگ هاي موجود در بيضه تان را معاينه کند و عکس دقيق تري از وضعيت تان داشته باشد. زماني که بيماري تشخيص داده ميشود ، پزشک باتوجه به اندازه ي توده ي بيضه تان، وضعيت تان را از 1 تا 3 گروه بندي ميکند . درجه ي 1 خفيف تر و درجه ي 3 حادترين است. اندازه ي توده الزاما روند کلي درمان را مشخص نمي کند، براي اين که امکان دارد شما احتياج به درمان نداشته باشيد. ضرورت و شيوه هاي درمان بر مبناي ميزان ناراحتي يا ناباروري شماست.
چه طور مي توان از پيدايش اين بيماري پيش‌گيري کرد؟
- از مصرف غذاهاي سودازا خودداري کرده و از پوشيدن لباس هاي تنگ پرهيز کنيد.
- درصورتي که داراي واريکوسل خفيف هستيد نيز براي پيش‌گيري از بدتر شدن وضعتان، سرپا نبايد بياستيد. کارهاي ايستادني نبايد انجام دهيد، سماق ، آش سماق ، سرکه و شيره زياد بخوريد.
- درصورتي که دچار يبوست هستيد آن را با استفاده از خاکشير و آب گرم درمان کنيد.
درمان بيماري واريکوسل
ده درصد مردان بعد از سن بلوغ، درجاتي از واريکوسل دارند، ولي همه ي آنها نياز به درمان ندارند. درصورتي که واريکوسل براي فرد، عوارضي به وجود آورد ، لازم است درمان انجام شود در غير اين صورت نياز به درمان نيست.
تنها راه درمان مؤثر واريکوسل همراه با عوارض، جراحي است
روشهاي جراحي:
- شيوه استاندارد طلايي جراحي واريکوسل شيوه اينگوينال ميکروسکوپيک ميباشد که با برش کوچک پائين شکم، نزديک خارج ريشه آلت و بالاي بيضه و با کمک ميکروسکوپ انجام ميشود . فوايد اين شيوه حفظ سرخرگ و عروق لنفاوي و عصب ميباشد و ميزان عود هم کم تر است.
- شيوه جراحي اينگوينال که تقريبا مثل شيوه نخست است ولي بدون ميکروسکوپ انجام ميشود و بدين ترتيب عارضه هاي آن بيش تر است.
- شيوه جراحي رتروپريتوان که با برشي بالاتر از روش قبلي انجام ميشود .
- شيوه جراحي با لاپاروسکوپ که با ايجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم براي ايجاد فضاي کافي براي کار انجام ميشود . ولي در اين شيوه احتمال اسيب عروق بزرگ يا روده ها يا مثانه و… هر چند ناشايع وجود دارد .
- شيوه آمبوليزاسيون از راه پوست که از راه وريدهاي کنار ران بصورت موضعي لخته خون خود بيمار يا کويل يا ماده هاي سنتتيک و مصنوعي ديگر به داخل وريدها فرستاده ميشوند . اين شيوه احتياج به متخصص راديولوژي حاذق در اين زمينه و تجهيزات پيشرفته دارد.
درمان گياهي و طب سنتي واريکوسل
تنها راه درمان مؤثر واريکوسل جراحي است، ولي بعضي درمانهاي گياهي و شيوه هاي طب سنتي هم براي کنترل اين بيماري سفارش شده است که اما درمان صد در صد نبوده ولي در کاهش علايم و جلوگيري از تشديد بيماري جنبه حمايتي دارد.
براساس با يافته هاي طب سنتي دوري از استرس، خستگي، گرسنگي و رعايت يک رژيم غذايي کم سودا مي تواند در درمان اين بيماري موثر باشد. براي کاهش سودا بايد از خوردن گوشت گاو، گوساله، پنير کهنه و ماست ترش، غذاهاي سرخ کردني، بادنجان، چاي، فلفل دلمه، عدس و فست فود پرهيز شود.
استفاده بعضي گياهان دارويي مثل خاکشير جوشيده شده روزانه به مدت دو الي سه ماه با کنترل يبوست فرد به کاهش فشار وارد بر عروق ناحيه لگن و کيسه بيضه و پيش‌گيري از تشديد عروق واريسي اين ناحيه کمک خواهد کرد. براي استفاده اين ماده گياهي لازم است تا يک قاشق از آن را داخل يک ليوان آب قدري جوشانده و ميل کنيد. بعضي دمنوش هاي ديگر مثل گل گاو زبان و سنبل طيب هم مي توانند موثر باشند. استفاده ناشتاي آب پنيري که به شيوه دستي تهيه ميشود هم در طب سنتي پيشنهاد شده است.
يکي ديگر از راه‌هاي طب سنتي واريکوسل ماساژ ناحيه بيضه و قسمت بالاي آن با کمک روغن زيتون تصفيه نشده يا روغن کنجد يا مخلوطي از آن دو به آرامي و روزانه است. هرچند زالو درماني هم براي درمان واريکوسل پيشنهاد شده ولي به علت مشکلات و عارضه هاي عفوني يا احتمال کم خوني قدري پر خطر بوده و بهتر است براي انجام آن نزد اشخاص غير متخصص و يا بصورت خود درماني خودداري شود. حجامت و باد کش هم از شيوه هاي ديگر پيشنهادي طب سنتي واريکوسل محسوب مي شود .
بايد توجه داشت که هيچ يک از اين درمانهاي گياهي و طب سنتي واريکوسل جايگزين درمان پزشکي نبوده و اما استفاده از اين روشها بدون مشورت با پزشک مربوطه و بدون دسترسي به اشخاص مجرب و متخصص در اين زمينه توصيه نمي شود.
گردآوري: بخش زناشويي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»

آفتاب‌‌نیوز :

حتی پس از بهبودی، برخی از افراد ممکن است از پیامد‌های طولانی مدت سندرم درِس DRESS رنج ببرند، از جمله آسیب دائمی به اندام‌ها و ایجاد اختلالات خودایمنی...

بثورات دارویی همراه با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک یا سندرم DRESS یک واکنش حساسیت شدید به برخی از انواع دارو‌ها به شمار می‌رود. علائم این بیماری شامل تورم پوستی، تب، ناهنجاری‌های خونی و درگیری اندام‌های مختلف است.

متخصصین این آلرژی نادر دارویی را به طور بالقوه تهدید کننده زندگی می‌دانند که به دنبال واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به برخی دارو‌ها رخ می‌دهد. علائم ممکن است هفته‌ها پس از شروع داروی مشکل زا توسط فرد تظاهر یابند. درمان اغلب شامل قطع دارو‌های مشکوک و استفاده از دارو‌های تعدیل کننده سیستم ایمنی به منظور کاهش علائم است.

سندرم دِرِس

سندرم DRESS که تحت عنوان سندرم ازدیاد حساسیت القا شده به وسیله دارو (DIHS) یا سندرم حساسیت به دارو نیز شناخته می‌شود، یک واکنش شدید به تعدادی از دارو‌های تجویزی است. متخصصین سندرم DRESS را در قالب یک واکنش ازدیاد حساسیت نوع ۴ طبقه بندی می‌کنند. این واکنش دارویی جدی، پوست و سایر اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و میزان مرگ و میر آن تا ۱۰ ٪ گزارش شده است.

بر اساس گزارش هیئت آمریکایی استئوپاتیک پوست، بروز کلی سندرم DRESS غیرمعمول است و ریسک ابتلا از ۱ در هر ۱۰۰۰ تا ۱ در هر ۱۰۰۰۰ نفر پس از قرار گرفتن در معرض دارو‌های محرک متغیر است. این بیماری معمولا ظرف ۲ تا ۶ هفته پس از اولین مواجهه فرد با دارو رخ می‌دهد و باعث ایجاد ویژگی‌های مشخص و در عین حال متغیری می‌شود که بر پوست و اندام‌های متعدد تاثیر می‌گذارند.

سندرم «درِس» چرا ایجاد و چگونه درمان می‌شود، عوارض ماندگار آن کدام‌هاست؟ (عصرایران)

علل

سندرم DRESS به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی رخ می‌دهد که شامل فعال شدن سلول‌های T سیستم ایمنی و آزاد شدن سیتوکین‌ها است. با استناد به مقاله‌ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، دارو‌های رایج مرتبط با این سندرم عبارت اند از:

- دارو‌های ضد تشنج

- دارو‌های ضد ویروس

- آنتی بیوتیک‌ها

- آلوپورینول

- مگزیلتین

- تثبیت کننده‌های خلق و خو و دارو‌های ضد افسردگی

- عوامل بیولوژیک

شواهد همچنین حاکی از آن است که عوامل دیگری نیز در این امر نقش دارند:

- استعداد ژنتیکی برای ابتلا به سندرم DRESS

- ناتوانی کبد در متابولیسم برخی دارو‌ها

فعال شدن مجدد برخی ویروس‌ها مانند ویروس اپشتین-بار (EBV) یا هرپس ویروس انسانی ۶ (HHV ۶)

علائم

برخی از افراد ممکن است به سندرم DRESS به عنوان یک واکنش چند سیستمی نگاه کنند. این موضوع بدین واقعیت اشاره دارد که بیماری مذکور می‌تواند علائم مختلفی به همراه داشته باشد. هرچند بیماران ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند، نام DRESS از مشخصه تعداد ائوزینوفیل‌های بالا، معروف به ائوزینوفیلی، و علائمی که معمولا در بدن ظاهر می‌شوند، گرفته شده است.

علائم معمول سندرم DRESS عبارت اند از:

- تب

- بثورات پوستی یا جوش

- ائوزینوفیلی

- لنفوسیتوز آتیپیک

- تورم غدد لنفاوی

التهاب اندام‌های داخلی

تشخیص

سندرم DRESS می‌تواند با علائم مختلف تظاهر یابد که آن را مشابه بیماری‌های دیگر از جمله سلولیت، هپاتیت ویروسی و لوپوس اریتماتوز سیستمیک می‌سازد. به همین دلیل این بیماری با احتمال بالا برای تشخیص اشتباه رو به رو است.

به منظور تشخیص سندرم DRESS، فرد باید معیار‌های زیر را داشته باشد:

- سابقه بستری شدن در بیمارستان

- راش حاد

- واکنشی که احتمالا مرتبط با دارو است

علاوه بر این، سه مورد از چهار فاکتور زیر نیز باید وجود داشته باشند:

- تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد

- بزرگ شدن غدد لنفاوی حداقل در دو محل

- درگیری حداقل یک اندام داخلی

- ناهنجاری در شمارش سلول‌های خونی

در این میان محققان ژاپنی نیز مجموعه‌ای از معیار‌ها را پیشنهاد کرده اند که مشابه هستند، اما شامل فاکتور خاص فعال سازی مجدد HHV ۶ هم می‌شود.

سندرم «درِس» چرا ایجاد و چگونه درمان می‌شود، عوارض ماندگار آن کدام‌هاست؟ (عصرایران)

درمان

تشخیص زودهنگام و قطع فوری دارو از مهمترین عوامل در درمان این بیماری به شمار می‌روند. این رویکرد ممکن است برای رفع علائم و هرگونه ناهنجاری خونی و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری کافی باشد.

پس از این مرحله، درمان عمدتا حمایتی است و شامل مدیریت و تسکین علائم می‌شود. گزینه‌های مطرح می‌توانند متشکل از جایگزینی مایعات، تنظیم دما، تغذیه مناسب، مراقبت از زخم و کنترل عفونت باشند. سایر اقدامات حمایتی هم به اندام‌های آسیب دیده بستگی دارند.

کورتیکواستروئید‌های سیستمیک پرکاربردترین درمان برای این بیماری هستند. با این حال، هنوز هیچ اتفاق نظری در مورد دوز ایده آل، زمان و مسیر تجویز وجود ندارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که از طریق سری مجلات انتشارات جان وایلی و پسران قابل دسترسی است، نشان داد که کورتیکواستروئید‌های سیستمیک می‌توانند به طور موثر در مراحل اولیه بیماری اقدام به مدیریت آن کنند.

علاوه بر این در مطالعه‌ای دیگر از ناشر بریتانیایی بایومد مرکزی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که ترکیبی از پالس تراپی کورتیکواستروئیدی و کورتیکواستروئید‌های خوراکی، یک درمان موثر برای بیماری محسوب می‌شود.

سایر درمان‌های موثر عبارت اند از:

- سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین

- کورتیکواستروئید‌های موضعی برای تسکین بثورات پوستی

- ایمونوگلوبولین داخل وریدی

پلاسمافرزیس

عوارض

حتی پس از بهبودی، برخی از افراد ممکن است از پیامد‌های طولانی مدت سندرم DRESS رنج ببرند، از جمله آسیب دائمی به اندام‌ها و ایجاد اختلالات خودایمنی.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که اکثر افرادی که از سندرم DRESS بهبود یافته اند به بیماری‌های جدیدی مبتلا شده اند. بر اساس پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۷، بیماری‌های تیروئید مانند بیماری هاشیموتو، بیماری گریو، و تیروئیدیت بدون درد از جمله شایع‌ترین عوارض طولانی مدت سندرم DRESS هستند.

آسیب اندام ناشی از سندرم DRESS نیز با عوارض طولانی مدت همراه است. افرادی که آسیب شدید کبدی دارند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند. علاوه بر این افرادی که بیماری کلیوی زمینه‌ای دارند نیز ممکن است به همودیالیز طولانی مدت نیاز داشته باشند.

بیماری‌های عفونی یکی دیگر از عوارض شایع مرتبط با سندرم DRESS هستند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد افرادی که تحت درمان با کورتیکواستروئید قرار گرفته اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند هرپس و ذات الریه باشند.

تمامی این مطالعات از طریق کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته اند.

منبع: عصرایران

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • درمان بیماری‌های کلیوی با سم این حشره خطرناک
  • درمان بیماری کلیوی با سَم صدپایان!
  • چند تکنیک برای درمان سنگ صفرا؛ بهترین نوشیدنی برای سنگ کیسه صفرا چیست؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند