Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرونده اسلام سیاسی اخوان المسلمین با کشتار هزاران نفر و دستگیری صد‌ها هزار نفر در مصر برای چندین سال بسته شد و ۷۰ سال عبادت سیاسی اخوان در یکسال بر باد بی سیاستی مرسی و نزدیکان وی رفت!

گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو - محمدعلی حسن‌نیا؛ محمد مُرسی عیسی العیاط هفت سال بعد از نشستن بر تخت ریاست‌جمهوری مصر در دادگاه عالی این کشور درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از انقلاب بهمن سال ۹۰ مردم مصر علیه چندین دهه دیکتاتوری ناسیونالیسم‌های عرب در این کشور جریان اخوان‌المسلمین که جایگاهی ویژه در ۸۰ سال گذشته مصر دارد، توانست به پیروزی مردمی برسد و یک رئیس‌جمهور مذهبی وارد کاخ العروبه شود.

این تحولات در شمال آفریقا و غرب آسیا نشان می‌داد که مردم منطقه به‌شدت در مقابل رژیم صهیونیستی خواهند ایستاد. گفتنی هم است که مردم مصر یک‌روز بعد از پیروزی انقلابشان سفارت رژیم اشغالگر قدس در قاهره را آتش زدند و مانند ایران آن را تعطیل کردند.

اما سیاست‌های جریان اخوان در مصر به سمت دیگری حرکت کرد. مرسی که در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نماینده مجلس دوران حسنی مبارک بود راه مناسبی برای تعامل با کشور‌های منطقه را پیدا نکرد.

ایران در همان زمان اجلاس سران عدم تعهد را برگزار کرده و به‌صورت رسمی از رئیس‌جمهور مصر دعوت کرد؛ اما وی در همان آغاز سخنرانی سران عدم تعهد در تهران کلام خود را با اختلاف مذهبی شیعه و سنی شروع می‌کند!

مصر در زمان مرسی یک ویژگی دیگری هم داشت و اعتماد به آمریکا بود، مرسی چندین بار با وزرای خارجه آمریکا دیدار کرد و از آن‌ها برای حل مشکلات مصر کمک خواست، ولی هیچ وقت نیازی از سوی واشنگتن به قاهره پرداخت نشد.

بر اساس این گزارش مردم مصر و منطقه موج اصلی و غایت خود را مقابله با رژیم صهیونیستی و آزادی فلسطین قرار دادند، ولی محمد مرسی در اقدامی کاملا خلاف در نامه به سفیر این رژیم در قاهره آن‌ها را دوست و برادران خود نامید که جنجال زیادی هم به پا کرد.

حتی زمانی که نخستین رئیس‌جمهور قانونی مصر به ایران می‌آید با رهبر انقلاب دیدار نداشته است. البته مرسی بعد‌ها نامه‌ای در عذرخواهی ارسال می‌کند و ترس از انتقاد‌های جریان تندرو سلفی و وهابی مرتبط با عربستان را عامل اصلی ترک سریع ایران اعلام کرد که نشان می‌دهد، وی بیشتر که رئیس‌جمهور وحدت اسلام باشد در قامت یک پرزیدنت اختلافگرا حرکت می‌کند.

او در نامه خود به رهبری نوشت که حساسیت ویژه آمریکا و برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس را عامل دیگری بر سر راه احیای روابط ایران و مصر می‌داند که به گفته وی نیاز به توجه دو طرف در برقراری آرام و بدون عجله روابط دارد.

ایران، ولی بر طبق حس برادری خود برای کمک به جنبش‌های ضد صهیونیستی منطقه همواره دست کمکش را به سمت مصر باز گذاشته بود. سفر سرلشکر سلیمانی به مصر برای کمک به نیرو‌های نظامی و امنیتی، سفر رئیس جمهور ایران به قاهره و سفر وزیر امورخارجه و نفت کشورمان از جمله این برنامه‌ها بود. اما جواب مشخص مصری‌ها یک کلام است! فعلا نیازی نداریم.

دولت مرسی چندین دلیل برای کار خود داشت. ابتدا اینکه آن‌ها به کشور‌های مانند؛ ترکیه و قطر برای کمک اطمینان داشتند و اسلام مدنظر آن‌ها را برای رسیدن به کل منطقه دنبال می‌کردند.

دومین مورد در اختلافات مصر یا ایران به حضور جریان‌های تندور سلفی و وهابی و فشار‌های آنان از سوی عربستان سعودی و امارات می‌توان اشاره کرد که نمونه آن حمله با کفش به رئیس‌جمهور سابق ایران در قاهره، شهادت شیخ حسن شحاته و حمله به شیعیان بود.

سومین دلیل فشار بر مرسی از سوی آمریکا بود. مرسی هم مانند محمد مصدق به واشنگتن اعتماد کرد و فریب کمک‌های دروغین آن‌ها را خورد، ولی هیچ وقت کمکی نرسید و حتی از کودتای وزیر دفاع خودش یعنی السیسی هم حمایت شد.

مطلب چهارم تفکرات مرسی و نزدیکان وی بود. شخصیت مرسی در آمریکا شکل گرفته بود و او هم مانند برخی از افراد لیبرال داخل ایران چهره‌ای تکنوکرات و آمریکاطلب داشت و مذاکره و ارتباط با غرب را مهم‌ترین عامل پیشرفت مصر می‌دانست و اعتقادی به حذف نیرو‌های خون‌ریز درون رژیم مبارک نداشت و سرانجام مانند کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ ایران همان نقشه برای مصر طراحی و اجرا شد و مرسی از اریکه قدرت به زیر آمد.

جالب‌تر اینکه ایران همواره خواستار کمک به مرسی بود و گواه آن سفر چند روزه رئیس‌جمهور سابق به قاهره در سال ۹۱ است. رئیس جمهور وقت ایران با مرسی دیدار و از اهمیت و ضرورت احیا روابط دو کشور صحبت کرد، اما مرسی در جلسه خصوصی با رئیس‌جمهور سابق کشورمان بر عدم توهین برخی افراد تندور به خلفا و همسر پیامبر (ص) سخن به میان آورد و این مورد در صورتی است که آیت الله خامنه‌ای به‌صراحت توهین به اهل‌سنت را حرام اعلام کرده و میلیون‌ها از برادران سنی در ایران با امنیت زندگی می‌کنند.

همچنین فضای مصر به‌گونه‌ای توسط عربستان سعودی مسموم شده بود که نشست خبری احمدی نژاد با شیخ الازهر برگزار نشد و مشاور احمد طیب به نشست آمد و آن هم سخنان تفرقه انگیز گفت که رئیس جمهور ما جلسه را ترک کرد.

مرسی بعد از یکسال در کودتای آمریکایی و سعودی توسط عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع خودش برکنار شد و پرونده اسلام سیاسی اخوان المسلمین با کشتار هزاران نفر و دستگیری صد‌ها هزار نفر در مصر برای چندین سال بسته شد و ۷۰ سال عبادت سیاسی اخوان در یکسال بر باد بی سیاستی مرسی و نزدیکان وی رفت!

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمد مرسی فوت مرسی کودتای مصر اخوان المسلمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۹۹۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در حساب رسمی خود در «ایکس» نوشت: هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفتگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای.

وی افزود: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد.

کاظمی قمی تصریح کرد: توافقاتی که براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود.

نماینده ویژه ایران ادامه داد: بنابراین باید توجه داشت:

الف. قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند.

ب. اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است.

ج. سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • واکنش دستیار رئیس جمهور به رفتار‌های تند در مواجهه با بی حجابی (فیلم)
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • سفر به قلب سریلانکا
  • فیلم/ استقبال رسمی از رئیس جمهور ایران در سریلانکا
  • اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق ایران در بیش از ۲۰ کشور جهان
  • روزنامه‌نگاری که دیپلمات نبود
  • پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • کراچی سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به پاکستان
  • توقیف محموله ساخت اسرائیل در مرز ایران + جزئیات ماجرا
  • استقبال گرم از رئیس‌جمهور در پاکستان چه معنایی دارد؟!