Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بسیج  عشایر فارس : مسلمی تاش فرمانده  حوزه عشایری امام محمدباقر(ع) عنوان نمود، همزمان با آغاز فصل گرما، عشایر شهرستان پاسارگاد شروع به چیدن پشم گوسفندان خود می کنند. عشایر شهرستان بخش عمده ای از جمعیت منطقه را تشکیل می دهند و اغلب بصورت سنتی و کوچرو به پرورش گوسفند و بز مشغول می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قشر زحمتکش با تولید گوشت، لبنیات و پشم، سهم عمده ای از تولید و رونق اقتصادی منطقه را دارا می باشند و هر ساله پشم گوسفندان خود را روانه بازار می کنند اما به دلیل نبود کارخانه پشم ریسی و نخ ریسی در شهرستان، این محصول با قیمت بسیار اندکی به استانهای دیگر ارسال می شود. عشایر باصری از قدیم الایام پشم چینی را طی مراسمی خاص به نام "گله برونی" با همکاری همسایه ها و با پخش شیرینی و شادی انجام می دهند که این مراسم سنتی هنوز در برخی مناطق شهرستان اجرا می شود. پشم گوسفندان در مصارف صنایع دستی مانند "گلیم" و "جاجیم" و...استفاده میشود.

ظرفیت تولید پشم شهرستان، یکی از پتانسیل های خوب منطقه محسوب می شود اما به دلیل نبود کارگاههای صنایع تبدیلی و کارخانه های ریسندگی وبافندگی، این محصول صادر می شود وبه صورت بومی کاربرد اندکی دارد.

پشم چینی گوسفندان اغلب بصورت دستی و با استفاده از ابزار بومی محلی بنام قیچی"دوکارد" انجام می شود. آقای عظیم شیروانی عضو شورای طایفه لبوموسی گفت: دو الی سه روز قبل از برچیدن پشم، گوسفندان را شسته و بعداقدام به چیدن پشم انها می شود۰ احمدمسلمی تاش فرمانده حوزه عشایری امام محمدباقر(ع)دراین رابطه خاطرنشان کرد؛ این مراسم درقالب اردوی جهادی یک روزه که  حکایت از تلاش و کارگروهی در بین عشایر به عنوان مولدان جامعه و بسیجیان سپاه عشایر فارس انجام گرفته است. وی همچنین افزود؛ ما به عنوان خادمی ازسپاه عشایراستان فارس، وظیفه خودمیدانیم قدمی هرچندکوچک باتوجه به همکاری و همبستگی که بین سپاه وعشایر هست برداریم.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۱۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: منطقه عشایری کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است.

عطا حسن‌پور امروز، یازدهم اردیبهشت‌ماه در جلسه شورای عشایری که در منطقه عشایری کولیدر بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: در بروجرد منطقه عشایری کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است که چنین مناطقی قابلیت توسعه در این زمینه را دارند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر نقش مولد و تولید کننده دارند که با توجه به قابلیت‌هایی که مناطق عشایری بروجرد در توسعه گردشگری عشایر دارند می‌توان به درآمدزایی در این حوزه و حوزه‌های مرتبط شامل گیاهان دارویی و صنایع دستی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: توسعه گردشگری عشایری می‌تواند ضمن توسعه اقتصادی به رفع مشکل بیکاری در جامعه عشایری کمک کند.

حسن‌پور بیان کرد: گردشگران به دنبال این هستند که در محیطی طبیعی و به دور از هیاهو زمان بگذراند بنابراین با توجه به شرایط موجود در مناطق عشایری در صورت تقاضا از سوی علاقمندان مجوز راه‌اندازی خانه مسافر و بومگردی گردشگری عشایری را ارئه خواهیم داد.

وی ادامه داد: مردم در زمینه گردشگری کشاورزی، گیاهان دارویی و سایر حوزه‌های مرتبط با گردشگری درخواست مجوز دهند تا در کمترین فرصت شرایط فعالیت آنها فراهم می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • کولیدر منطقه‌ای بکر برای توجه به مسئله گردشگری عشایر است
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • عملیات امحاء مزارع آلوده در شرق شیراز آغاز شد
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • دانش آموز پاسارگادی نایب قهرمان مسابقات دومیدانی فارس