Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:37:25 GMT

کانون‌های ملخ بومی استان تا شهریور فعال هستند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۱۷۰۷

کانون‌های ملخ بومی استان تا شهریور فعال هستند

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به این دلیل که رگبارها متنوع و پراکنده هستند، امسال تا شهریور کانون‌های ملخ بومی را خواهیم داشت که به تدریج فعال می‌شوند.

فاطمه حلاج‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه ملخ جنوب کشور به ما نمی‌رسد اما ما ملخ‌های بومی در استان خراسان رضوی داریم، اظهار کرد: هر ساله حدود ۲۰ هزار هکتار با آن‌ها مبارزه می‌کنیم که حاصل زحمات دوستان ما در شبکه مراقبت است که مرتب پایش می‌کنند و در مکان‌هایی که لازم باشد، عملیات مبارزه را بر اساس اصول فنی انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این ملخ‌ها، بومی خود استان هستند و حداقل پایه مبارزه ما در این سال‌ها حدود ۲۰ هزار هکتار است، عنوان کرد: ما باید برای این مقدار سم را تأمین کنیم که همیشه باید آماده باشد. از استانداری درخواست اعتبار کردیم تا سم را خریداری کرده و در انبار نگه داریم که هر زمان اتفاقی رخ داد، سریعاً نیروها و دستگاه سمپاش را همراه با سم اعزام کنیم. منطقه آماجگاه ملخ در استان در مشهد واقع شده و علاوه بر اینکه استان را پوشش می‌دهد، اگر در مکانی در سطح کشور لازم باشد، به استان‌ها کمک می‌کند.

حلاج‎نیا گفت: امسال سال ملایمی داشتیم، از بهمن ماه همچنان در حال پایش بوده و درگیر مبارزه هستیم که هنوز تمام نشده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: مدت زمانی که در حال عملیات مبارزه هستیم بسیار طولانی است و این طولانی بودن الزامی برای ما ایجاد می‌کند که همیشه آماده باشیم. به این دلیل که سم‌ها اکثراً وارداتی هستند و باید از خارج کشور وارد شوند، روالش زمان می‌برد. ما قصد داریم زودتر اقدام کنیم تا در انبار سم داشته باشیم. استانداری دستور دادند که ما تنخواه سال آینده خود را زودتر دریافت کنیم تا ۳ یا ۴ ماهی که برای خرید سم لازم است زودتر اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه حضور ملخ‌ها در سال و مبارزه با آن‌ها بستگی به رگبارهای پراکنده دارد، تصریح کرد: زمانی که رطوبت خاک تأمین شود، ملخ‌ها ظاهر می‌شوند. زمانی که رگبار بهاری به کانون‌هایی که کپسول‌های ملخ وجود دارند، می‌زند، ملخ‌ها ظاهر می‌شوند و شروع به تغذیه می‌کنند. امسال بارش‌های زیادی داشتیم. به محض اینکه در هر منطقه‌ای بارندگی صورت می‌گیرد، کپسول‌های ملخ را بررسی کرده و مبارزه را شروع می‌کنیم.

حلاج‌نیا ادامه داد: به این دلیل که رگبارها متنوع و پراکنده هستند، امسال تا شهریور کانون‌هایی خواهیم داشت که به تدریج فعال می‌شوند. لازم است کشاورزان، اعضای شبکه مراقب و مردم عادی در هر مکانی از جمله کانون بیابان‌ها و کوه‌ها که ملخ دیدند، به ما اطلاع‌رسانی کنند تا ما سریعاً مبارزه را شروع کرده و آفت را کنترل کنیم.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما در خصوص این ملخ‌های بومی خسارتی نداشتیم زیرا آن‌ها را در همان محلی که ظاهر می‌شوند، از بین می‌بریم و اجازه نمی‌دهیم به مزرعه نزدیک شوند. بیشتر تلاش و زحمات دوستان ما این است که مکان‌های صعب العبور و مناطقی که دسترسی سخت است را پایش می‌کنند و عملیات مبارزه را انجام می‌دهند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حمله ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۱۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض

ایسنا/ایلام مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام گفت: برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی بومی توسط افراد بومی و غیر بومی در استان ایلام، وجود برخی از این گیاهان را در انقراض قرار داده است.

«علی فرضی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: از حدود ۱۰۰۰ گونه گیاه دارویی شناخته شده کشور ۳۵۰ گونه در استان ایلام وجود دارد که در هر منطقه از طبیعت استان بسته به شرایط آب و هوایی و خاک رشد می‌کنند و مردم برای مصارف درمانی و همچنین برخی صرفه اقتصادی و فروش، به برداشت آن‌ها مبادرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی، داروخانه کوچک طبیعت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: متأسفانه برداشت بی‌رویه و بهره‌برداری غیراصولی به‌واسطه عدم شناخت از نحوه برداشت این گیاهان، آن‌ها را در خطر انقراض قرار داده است.

 مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام افزود: کنگر، پاقازه، ترگ، پیچگ و ونگی و ازبوه، تشنه‌داری بلاورو گیاهانی هستند که بیشترین استفاده را دارند و بیشترین خطر متوجه این گیاهان است.

فرضی‌نژاد گفت: برای پیشگیری از انقراض این گیاهان باید سیاست‌های ابلاغی سازمان منابع طبیعی کشور و استان در خصوص ممنوعیت‌ها و میزان برداشت گیاهان دارویی را اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه حفاظت، احیا و توسعه گیاهان دارویی کار منابع طبیعی استان است عنوان کرد: سازمان منابع طبیعی به تنهایی از عهده این مهم برنمی‌آید و باید همه مردم و بهره‌برداران برای این کار آموزش ببینند تا این این گیاهان برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهدای ۸۰ میلیون جایزه برقی با قرعه‌کشی/ از ابتدای خرداد تا پایان شهریور فرصت دارید
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال ۹ هزار افزایش می‌یابد
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • وجود بیش از ۲۰ نوع خوراک دارویی و بیش از ۸۰ نوع خوراک بومی در کرمانشاه
  • پرسپولیس بعد از هفت سال ۴ تایی شد!