Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@09:18:06 GMT

زیان خودروسازان به مرز ۱۴ هزار میلیارد رسید

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۲۵۷۵

زیان خودروسازان به مرز ۱۴ هزار میلیارد رسید

به گزارش جهان نيوز، آن طور که دو غول جاده مخصوص به بورس اعلام کرده‌اند، زیان انباشته آنها به عددی معادل ۱۳ هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون تومان رسیده که در مقایسه با سال ۹۶ رشدی تقریباً ۲۰ برابری را نشان می‌دهد.

به عبارت بهتر، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶ چیزی حدود هزار و ۹۰۰ درصد رشد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی زیان انباشته‌ای بالغ بر هفت هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ از خود به جا گذاشته و این در حالی است که این شرکت در سال ۹۶ سودی ۴۴۲ میلیارد تومانی به ثبت رسانده بود. با این حساب، زیان آبی‌های جاده مخصوص در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶ تقریباً ۵/ ۱۷ برابر شده است. در واقع زیان بزرگ‌ترین خودروساز ایران نزدیک به هزار و ۶۵۰ درصد رشد را به خود می‌بیند.

از آن سو اما زیان انباشته سایپا نیز طی سال ۹۷ به پنج هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان رسیده و این یعنی دومین خودروساز بزرگ کشور نسبت به سال ۹۶، رشد ۴۲۴ درصدی را در زیاندهی تجربه کرده است. به عبارت بهتر، زیان انباشته سایپا در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶ بیش از ۲/ ۵ برابر رشد را به خود می‌بیند. این اعداد و ارقام البته تنها مختص به خود ایران‌خودرو و سایپا است و ارتباطی با شرکت‌های زیرمجموعه‌شان از جمله ایران‌خودرودیزل، پارس خودرو، سازه گستر، ساپکو و… ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، اگر صورت‌های مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا را به‌صورت تلفیقی مورد بررسی قرار دهیم، اعداد و ارقام مرتبط با زیان انباشته آنها بالاتر خواهد رفت. ظاهراً ایران‌خودرو و سایپا تمایلی به ارائه ریز جزئیات سود و زیان برخی شرکت‌های زیرمجموعه خود (مختص کل سال ۹۷) به بورس، ندارند، چه آنکه مثلاً مشخص نیست ایران‌خودرودیزل و پارس خودرو دقیقاً چه عملکردی را در حوزه صورت‌های مالی طی سال ۹۷ از خود به جا گذاشته‌اند.

اما در بخش دیگری از صورت‌های مالی خودروسازان، اعداد و ارقام مربوط به بدهی و دارایی آنها به ثبت رسیده که نشان می‌دهد شرایط ایران‌خودرو و سایپا به هیچ‌وجه در حوزه مالی مناسب نیست. بر این اساس، مجموع بدهی این دو خودروساز بزرگ طی سال ۹۷ به حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سهم ایران‌خودرویی‌ها از این ابربدهی، بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است و ۲۷ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به سایپایی‌ها مربوط می‌شود. بر این اساس، بدهی غول‌های جاده مخصوص در سال ۹۷ و نسبت به ۹۶، ۱۸ هزار میلیارد تومان رشد کرده که معادل ۲/ ۴۶ درصد است.

در نهایت طبق آنچه ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان صورت‌های مالی سال ۹۷ به سازمان بورس ارائه کرده‌اند، زیان آنها از ۵۰ درصد سرمایه‌شان بیشتر بوده است، بنابراین مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند. طبق این ماده، اگر زیان یک شرکت از ۵۰ درصد سرمایه آن بیشتر باشد، هیات‌مدیره باید نسبت به تشکیل مجمع وچگونگی ادامه فعالیت تصمیم‌گیری کند. سال گذشته نیز صورت‌های مالی نیمسال نخست خودروسازان نشان می‌داد آنها مشمول قانون موردنظر شده‌اند، اما چون ملاک این ماجرا صورت‌های مالی یکساله آنها است، بحث‌هایی جدی در این مورد مطرح نشد.

حالا اما طبق صورت‌های مالی اظهار شده، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، در سال ۹۷ زیانی نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده، حال آنکه کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان است. بنابراین نسبت زیان این شرکت به سرمایه‌اش، عدد ۳/ ۵ به یک را نشان می‌دهد، یعنی زیانی ۳/ ۵ برابر کل سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو. سایپا نیز طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در سال ۹۷ مشمول زیان انباشته‌ای حدوداً شش هزار میلیارد تومانی شده، حال آنکه سرمایه ثبتی این شرکت، حدود ۳ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان است. بنابراین سایپا هم مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شود.

ضرورت تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان
حال که دو خودروساز بزرگ کشور مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده‌اند، این پرسش ایجاد می‌شود که آیا آنها ورشکسته‌اند؟ یک کارشناس بورس در این مورد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اینکه خودروسازان به دلیل زیان انباشته حاصل شده در سال ۹۷، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده‌اند، به تنهایی سبب ورشکستگی آنها نمی‌شود و این هیات‌مدیره است که باید در این مورد تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه هیات‌مدیره خودروسازان باید هرچه زودتر تشکیل جلسه بدهد، افزود: باید از سهامداران دعوت شده و در قالب تشکیل مجمع، اطلاعات مربوط به‌صورت‌های مالی و ورود به شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت در اختیار آنها گذاشته شود و در نهایت نسبت به تصمیم‌گیری درباره آینده، رای‌گیری صورت گیرد. این کارشناس تاکید کرد:

سرمایه و رقم دارایی‌هایی که خودروسازان در صورت‌های مالی خود اظهار کرده‌اند، به نوعی قدیمی است و آنها می‌توانند به واسطه تجدید ارزیابی، این ارقام و اعداد را افزایش داده و از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شوند.

وی در نهایت این را هم گفت که خودروسازان اخیراً مجوز تجدید ارزیابی اموال و دارایی خود را گرفته‌اند و برای عبور از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، به دنبال اجرایی کردن آن هستند. این کارشناس البته تاکید کرد که تجدید ارزیابی کمک چندانی به نقدینگی خودروسازان نخواهد کرد و تنها ارزش دارایی‌ها و سرمایه‌شان را در مقابل بدهی و زیان انباشته موجود بالا خواهد برد.

زیان بزرگ و ابربدهی از کجا آمد؟
اما این زیان انباشته و این ابربدهی از کجا آمده است؟ چرا خودروسازان در بازار نسبتاً انحصاری کشور و در حالی که واردات خودرو هم ممنوع است، چنین کارنامه‌ای را طی سال ۹۷ از خود به جا گذاشته‌اند؟

در پاسخ به این پرسش‌ها، کارشناسان دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آنها حول محور «قیمت‌گذاری دستوری»، «تحریم» و «فضای نامناسب کسب و کار» می‌چرخد. در این بین، قیمت‌گذاری دستوری که سال‌هاست گریبان زنجیره خودروسازی کشور را گرفته، سهمی بزرگ در زیان انباشته ۱۴ هزار میلیارد تومانی خودروسازان دارد، زیرا اجازه نمی‌دهد خودروهای تولیدی با قیمت واقعی فروخته شوند. بنا به گفته اهالی صنایع خودرو و قطعه، قیمت‌گذاری دستوری در این سال‌ها اصلی‌ترین علت رفتن صنعت خودرو به سمت زیان‌دهی بوده است. آنها بر این باورند که قیمت‌گذاری دستوری اجازه نمی‌دهد قیمت فروش محصولات با هزینه‌های تمام‌شده تولید متناسب باشد و در بسیاری از محصولات، نه‌تنها سودی حاصل نمی‌شود، بلکه پای زیان در میان است.

از جمله مسائلی که خودروسازان بزرگ داخلی در حوزه قیمت‌گذاری دستوری، بر آن تاکید می‌کنند، عدم توانایی برای پرداخت بدهی‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری جدید است. به گفته آنها، وقتی قیمت فروش محصولات با هزینه‌های تولید تناسب ندارد و خودروها با زیان فروخته می‌شوند، امکان تسویه‌حساب سر وقت با طلبکاران به‌خصوص قطعه‌سازان و سیستم بانکی نیست.

طبعاً وقتی با این دو طلبکار اصلی تسویه‌حساب به موقع نشود، اولی (قطعه‌سازان) به سمت کاهش تامین قطعات می‌رود و نزولی شدن تولید رقم می‌خورد و دومی (سیستم بانکی) نیز جرایم دیرکرد خودروسازها را افزایش می‌دهد. از منظر اقتصادی، هیچ توجیهی ندارد یک تولیدکننده، محصولات خود را با زیان به فروش برساند و چنین بنگاهی عملاً ورشکسته محسوب شده و ادامه حیات آن صرفه اقتصادی ندارد.

در کنار این موضوع البته تبعات منفی تحریم را نیز که به نوبه خود سبب بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش تیراژ شده است، نباید فراموش کرد. به هر حال تحریم یکی از دلایل مهم افت تولید و فروش خودروسازان به شمار می‌رود و طبعاً این موضوع بر رشد زیان انباشته آنها اثرگذار بوده‌، هرچند نمی‌توان همه تقصیر را بر گردن این ماجرا انداخت.

این را هم نباید فراموش کرد ضعف مدیریتی در صنعت خودرو که ناشی از دولتی بودن آن است، سهمی بزرگ در زیاندهی این صنعت دارد. با وجود همه مشکلات، قطعاً اگر مدیریت بهتری در خودروسازی انجام می‌شد، امکان کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن ارقام بدهی وجود داشت و ایران‌خودرو و سایپا حالا با زیان ۱۴ هزار میلیارد تومانی و بدهی ۵۷ هزار میلیارد تومانی مواجه نبودند.

منبع: دنیای اقتصاد
  کپی متن خبر برچسب ها: خودروسازان سایپا ایران خودرو

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: خودروسازان سایپا ایران خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۲۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید خودرو در نخستین ماه بهار افت کرد

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از دنیای اقتصاد؛ سه خودروساز بزرگ کشور گزارش عملکرد خود در نخستین ماه امسال را به اطلاع سهامداران خود رساندند؛ گزارشی که نشان می‌دهد در بخش تولید دچار افت (نسبت به فروردین پارسال) شده‌اند. با بررسی کارنامه تولید خودروسازان بزرگ کشور در نخستین ماه امسال مشخص می‌شود که ایران خودرو و سایپا در افتتاحیه تولید ۱۴۰۳ چه کرده‌اند. طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز اصلی آمده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع حدود ۴۲‌هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری را در فروردین امسال تولید کرده اند. این در حالی است که در ماه مشابه پارسال مجموع تولید محصولات سواری آن‌ها حدود ۵۵‌هزار دستگاه بود؛ بنابراین غول‌های جاده مخصوص در ماه نخست امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، ۲۴‌درصد افت تولید را تجربه کرده‌اند.

در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران خودرویی‌ها شده که توانسته اند ۱۴‌هزار و ۲۰۴ دستگاه محصول را در فروردین تولید کنند. با این حال این میزان تولید سبب شده تا آبی‌های جاده مخصوص افت ۱۹ درصدی تولید را در بخش سواری نسبت به فروردین ۱۴۰۲ تجربه کنند. سایپایی‌ها نیز به کمک زیرمجموعه خود پارس خودرو، تولید بالغ بر ۱۹‌هزار دستگاهی را در ماه ابتدایی امسال ثبت کرده اند که نسبت به فروردین پارسال افت ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. در حالت تفکیکی، سایپا تولید ۱۴‌هزار و ۲۰۴ دستگاهی در فروردین امسال داشته و این در حالی است که میزان تولید این شرکت در ماه مشابه پارسال ۱۹‌هزار و ۲۱ دستگاه بود؛ بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران بدون احتساب آمار پارس‌خودرو، افت تولید بالغ بر ۵‌هزار دستگاهی داشته است. پارس‌خودرو نیز که ۴ هزار و ۸۷۳ دستگاه تولید داشته، در مقایسه با فروردین پارسال افت تولید ۲‌هزار و ۷۹۰ دستگاهی داشته است.

افت تولید ۲۴ درصدی خودروسازان در فروردین در حالی است که طبق اعلام وزیر صمت، تولید خودرو در سال‌جاری باید ۱۵‌درصد افزایش یابد. با توجه به تولید بالغ بر یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دستگاه خودرو در سال گذشته، رشد ۱۵ درصدی به معنای افزایش تیراژ خودرو تا یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه است. وزارت صمت البته مشخص نکرده که قرار است چه تعداد از خودرو‌های تولیدی امسال سواری باشند، اما اگر همین ضریب ۱۵ درصدی را ملاک قرار دهیم، با توجه به تولید یک‌میلیون و ۱۳۳‌هزار دستگاه خودروی سواری در سال گذشته، تیراژ در این بخش باید به بالای یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دستگاه برسد؛ بنابراین خودروسازان کشور (سه‌خودروساز اصلی به علاوه خصوصی‌ها) باید به طور متوسط ماهی حدودا ۱۱۰‌هزار دستگاه تولید داشته باشند. طبعا بار اصلی تولید بر دوش غول‌های جاده مخصوص است و باید منتظر ماند و دید در ماه‌های پس از فروردین چه آماری از خود به جا خواهند گذاشت.

خودروسازان بزرگ کشور سال گذشته نتوانستند برنامه تولید مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت را عملی کنند، به نحوی که تنها ۶۵‌درصد از این برنامه محقق شد. برنامه تولید پارسال حداقل یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه بود، بنابراین مشخص می‌شود که برنامه مدنظر صمت برای امسال افت حدودا ۲۰۰‌هزار دستگاهی خواهد داشت. اما در کنار وعده رشد ۱۵ درصدی تولید، وزیر صمت هفته گذشته با حضور در ایران‌خودرو دیزل عنوان کرد که یک جهش اساسی در کمیت و کیفیت تولید اتقاق خواهد افتاد. به‌طور حتم این وعده وزیر بدون اصلاح قیمت خودرو همچون سال‌های گذشته تنها در حد وعده باقی خواهد ماند.

افت تولید ماهانه

اما بررسی آمار تولید خودروسازان در فروردین و مقایسه آن با ماه قبل –اسفند- نشان می‌دهد که تولید ماهانه آن‌ها نیز افت سنگینی داشته است. طبق آمار، خودروسازان در فروردین امسال و نسبت به اسفند پارسال ۲۹‌هزار دستگاه -معادل ۴۰ درصد- خودروی کمتری به تولید رسانده‌اند. در حالت تفکیکی، ایران‌خودرو در فروردین امسال و نسبت به اسفند سال گذشته افت تولید ۲۰‌هزار و ۳۲۵ دستگاهی را به ثبت رسانده است. سایپا نیز نسبت به اسفند ۶‌هزار و ۷۳۶ دستگاه خودروی کمتری را تولید کرده است. در نهایت، اما تولید ماهانه (فروردین به اسفند) پارس‌خودرو نیز افت ۲ هزار و ۶ دستگاهی داشته است. بخشی از این افت تولید می‌تواند به دلیل تعطیلات نوروزی باشد و خودروسازان معمولا و اگر به چالش خاصی برنخورند، این افت را در ماه‌های بعد جبران می‌کنند.

کارنامه تولید خودروسازان در فروردین

بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، ایران خودرو در فروردین امسال نیز بیشترین تولید خود را به مدل‌های پژو اختصاص داده است. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۰‌هزار و ۸۰۵ دستگاه انواع پژو را تولید کرده است. با توجه به تولید حدودا ۱۸‌هزار دستگاه خانواده پژو در فروردین پارسال، ایران خودرویی‌ها در تولید اعضای این خانواده افت حدود ۴۰ درصدی داشته اند. ایران‌خودرو در حال حاضر تنها پارس و ۲۰۷ را در قالب گروه پژو تولید می‌کند که به نظر می‌رسد پارس نیز چیزی به پایان عمر تولیدش باقی نمانده است (البته اگر سیاستگذار باز هم تصمیم به ادامه تولید آن نگیرد).

در بین دیگر محصولات ایران خودرو، گروه سورن تیراژ ۳‌هزار و ۲۳۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. ایران‌خودرو در صورت‌های مالی قبلی خود از نام «گروه سمند» استفاده می‌کرد، اما با توجه به اینکه این خودرو در حال حاضر تنها در مدل سورن به تولید می‌رسد، نام آن را به «گروه سورن» تغییر داده است. با در نظر گرفتن تیراژ هزار و ۴۸۰ دستگاهی در فروردین سال گذشته، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تولید در این گروه را ۲.۲ برابر کنند. این در حالی است که طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا فروردین امسال را با افت تولید نسبت به ماه مشابه پارسال پشت سر گذاشته است.

ایران‌خودرو اعلام کرده که در فروردین امسال ۴‌هزار و ۷۸۸ دستگاه دنا را به تولید رسانده است. با توجه به تولید ۵‌هزار و ۳۸۹ دستگاهی دنا در فروردین پارسال، ۱۱‌درصد افت تولید به نام این خودرو به ثبت رسیده است. دنا معمولا روندی رو به رشد در تولید طی این سال‌ها داشته و مشخص نیست چرا در نخستین ماه امسال و با وجود تقاضای بالا برای آن، تولید نقطه به نقطه‌اش کاهش یافته است.

دیگر محصول ایران خودرو به نام رانا که چندان با افت تولید غریبه نیست، نخستین ماه امسال را با رشد پشت سر گذاشته است. طبق اعلام ایران‌خودرو به بورس، تا پایان فروردین امسال ۹۶۰ دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است. این در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها در فروردین پارسال حتی یک‌دستگاه رانا را نیز به تولید نرسانده بودند؛ بنابراین آبی‌های جاده مخصوص به نوعی افت تولید در دنا را با رشد تیراژ رانا جبران کرده‌اند. از رانا که بگذریم، ایران خودرو محصولی چینی به نام هایما نیز دارد که تولید آن در فروردین امسال و نسبت به ماه مشابه پارسال افتی سنگین را تجربه کرده است. طبق آمار، ایران خودرویی‌ها در سال گذشته، هزار و ۱۴ دستگاه هایما را در سایت خراسان خود تولید کرده بودند، حال آنکه کل تولید این خودرو در نخستین ماه سال‌جاری تنها ۶ دستگاه بوده است. با توجه به این آمار، هایما لقب کم‌تیراژترین محصول ایران‌خودرو را در فروردین به خود اختصاص داده است.

سری هم به تارا بزنیم؛ خودرویی که به نوعی مدل ایرانی پژو ۳۰۱ به شمار می‌رود و در دو مدل دستی و اتومات به تولید می‌رسد. طبق آمار منتشره در کدال، ایران خودرو در فروردین امسال ۲‌هزار و ۳۷۶ دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در فروردین پارسال ۲‌هزار و ۵۴۷ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود؛ بنابراین تولید تارا در نخستین ماه امسال و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته افت ۱۷۱ دستگاهی را نشان می‌دهد.

از ایران خودرو بگذریم و به سراغ گروه سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در فروردین امسال به خانواده ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است. طبق آمار منتشره در کدال، سایپا در تولید این گروه خودرویی آمار ۱۰‌هزار و ۸۷۳ دستگاهی را طی فروردین به جا گذاشته است. با توجه به تولید ۱۶‌هزار و ۱۲۰ دستگاهی این گروه خودرویی در ماه نخست پارسال، تیراژ خانواده ایکس ۲۰۰ حدود ۳۳‌درصد افت کرده است. در بازه زمانی تحت بررسی، سایپا توانسته ۳ هزار و ۳۳۱ دستگاه شاهین را به تولید برساند. این در حالی است که طی فروردین سال گذشته تیراژ شاهین ۲ هزار و ۹۰۱ دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین افت ۴۳۰ دستگاهی را نسبت به ماه مشابه پارسال تجربه کرده است. سایپا در فروردین امسال و مانند ماه نخست پارسال، آریای اتومات را به تولید نرسانده است.

از سایپا به پارس خودرو برویم؛ سومین خودروساز بزرگ کشور که در فروردین امسال سهند و گروه Q۲۰۰ را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q۲۰۰ سایپا تولید ۴‌هزار و ۸۷۱ دستگاهی در فروردین امسال داشته که با توجه به ماه مشابه سال گذشته با تولید ۴ هزار و ۴۲۴ دستگاهی، از رشد ۴۴۷ دستگاهی حکایت دارد. پارس‌خودرو، اما در حالی حتی یک دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای را در فروردین امسال تولید نکرده که در ماه مشابه پارسال، ۳ هزار و ۲۳۹ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. در نهایت، اما پارس‌خودرو در ماه ابتدایی امسال تنها دو دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارس‌خودرو به شمار می‌رود که در فروردین پارسال هنوز وارد خط تولید این شرکت نشده بود.

 

دیگر خبرها

  • خروج شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از شمول ماده 141 قانون تجارت
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است
  • تولید خودرو در نخستین ماه بهار افت کرد
  • حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو چند؟!
  • پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی رسید
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود ۱۲ همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از ۳۳ به ۱۶ درصد از سوی رئیس بانک مرکزی
  • حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو اعلام شد / رقم را ببینید
  • لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده (فیلم)
  • اولین زیان غول گاز روسیه در ربع قرن گذشته
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است