Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، منطقه خودمختار هنگ‌کنگ (تحت‌کنترل چین) که همواره به‌دلیل مرکزبودن در بازار‌های مالی و اقتصادی جهان معروف است، این روز‌ها دستخوش ناآرامی‌های سیاسی و اعتراض‌های خیابانی شده است؛ ناآرامی‌هایی که گفته می‌شود ردپای آمریکا در آن دیده می‌شود و پکن به‌این‌دلیل نفر دوم سفارت آمریکا را احضار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود آمریکا با تنش‌آلود‌کردن اوضاع هنگ‌کنگ قصد دارد بازار‌های مالی چین را دستخوش ضرروزیان کند.

بیشتربخوانید: امضا قراردا‌های تجاری میان انگلیس و چین همزمان با جنگ تجاری واشنگتن با پکن

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ زیرسلطه بریتانیا بود؛ اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان‌یافتن پیمان پیشین با بریتانیا، به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ‌کنگ بیش از هفت‌میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به‌شمار می‌رود و از روز یکشنبه هفته گذشته، مردم این منطقه خودمختار در اعتراض به پیشنهاد لایحه‌ای درزمینه استرداد مجرمان و متهمان به کشور چین، دستخوش اعتراض‌ها شده است. این اعتراض‌ها به‌ویژه در روز چهارشنبه به خشونت منجر شد و دیروز دوشنبه نیز پلیس ضدشورش به‌منظور جلوگیری از حمله معترضان به پارلمان این کشور، ساختمان آن را احاطه کرد.

به‌دنبال تشدید وضع امنیتی، کری لام، فرماندار هنگ‌کنگ، شنبه این هفته اعلام کرد به‌دلیل نارضایتی عمومی درزمینه طرح این لایحه و احترام به نظر مردم، فعلا آن را به‌صورت نامحدود به حالت تعلیق درخواهد آورد. براساس گزارش آسوشیتدپرس، بهانه معترضان برای مخالفت با این لایحه این است که معتقدند تصویب این لایحه در پارلمان، باعث محدودشدن حمایت‌های حقوقی و آزادی‌های مدنی خواهد شد؛ مسائلی که هنگ‌کنگی‌ها می‌گویند برخلاف قول‌وقرار‌های پکن در زمان الحاق این منطقه به چین است.

درخواست معترضان مبنی بر لغو کامل لایحه استرداد

معترضان دیروز نیز فراخوان تجمعات خیابانی داده‌اند. به‌گزارش «نیویورک‌تایمز»، دلیل ادامه اعتراض‌ها نیز درخواست برای لغو کامل این لایحه و همچنین شروع تحقیق درزمینه استفاده پلیس هنگ‌کنگ از زور علیه معترضان و عذرخواهی دولت هنگ‌کنگ از بروز خشونت‌ها علیه معترضان است.

«رویترز» نیز درباره فراخوان تظاهرات روز گذشته گزارش داد معترضان خواستار کناره‌گیری کری لام، فرماندار هنگ‌کنگ از قدرت هستند. بااین‌حال، این همه ماجرا نیست. یکی از نکات مهم این اعتراض‌ها حمایت نیرو‌های خارجی، به‌ویژه آمریکا، از تظاهرات خیابانی مردم هنگ‌کنگ است؛ به‌ویژه اینکه یک طرف اصلی اعتراض‌ها دولت چین است.

اعتراض پکن به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی چین

پکن پیش‌ازاین ضمن محکوم‌کردن اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ، آمریکا را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم کرده بود. وزارت خارجه چین دوشنبه گذشته با گرفتن انگشت اتهام به‌سمت واشنگتن درباره مداخله آمریکا در امور چین و هنگ‌کنگ هشدار داد و اعلام کرد پکن قاطعانه از دولت هنگ‌کنگ در اصلاح قانون استرداد مجرمان حمایت می‌کند و به‌شدت با هرگونه دخالت خارجی در امور قانونی این کشور مخالف است.

پکن در واکنش به مداخلات چین، رابرت فوردن، نفر دوم سفارت آمریکا در پکن را نیز احضار کرد و به واشنگتن مجددا هشدار داد. اگر‌چه شاید دخالت نیرو‌های خارجی در وهله نخست مبهم به‌نظر برسد، درباره چین و آمریکا با‌توجه‌به تحولات یک سال گذشته و تنش‌های موجود در روابط دو کشور و رویکرد خصمانه دولت دونالد ترامپ درقبال پکن، دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان ردپای آمریکا را در اعتراض‌های هنگ‌کنگ مشاهد کرد.

ردپای آمریکا در بروز ناآرامی‌ها

دولت هنگ‌کنگ روز گذشته اعلام کرد لایحه استرداد مجرمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد؛ بنابراین دلیل اصلی‌ای که اعتراض‌ها به‌خاطرش آغاز شد، از بین رفته و تصور می‌شد اعتراض‌ها ادامه پیدا نکند. باوجوداین، معترضان همچنان تأکید کرده‌اند به تظاهرات خیابانی خود ادامه خواهند داد. در‌حالی‌که حتی یک روز تنش به هنگ‌کنگ به‌عنوان یکی از مراکز مالی مهم ضرر هنگفتی وارد می‌کند، این پافشاری نشان می‌دهد ممکن است برخی از رهبران معترضان با عوامل بیرونی در ارتباط باشند و با حمایت آن‌ها قصد دارند اوضاع هنگ‌کنگ را همچنان تنش‌آلود نگه دارند؛ چراکه تنش در هنگ‌کنگ بازار‌های مالی چین را نیز دستخوش ضرروزیان خواهد کرد. این موضوع بیش از همه به‌سود آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب اقتصادی چین است. علاوه‌براین، آمریکا در ماه‌های گذشته زنجیره‌ای از اقدامات سیاسی و امنیتی را برای به‌دردسرانداختن چین در منطقه شرق و شمال‌شرقی آسیا طراحی و اجرا کرده است.

تلاش آمریکا برای به‌چالش‌کشیدن چین در حمل‌و‌نقل تجاری

به‌عنوان مثال، از اسفند سال گذشته تا امروز، آمریکایی‌ها با وجود هشدار‌های چین، بار‌ها ناو‌های جنگی خود را به آب‌های موردمناقشه چین با کشور‌های همسایه در دریای چین اعزام کرده‌اند. براساس آمار‌های منتشرشده، حدود یک‌سوم حمل‌و‌نقل تجاری جهان ازطریق دریای چین جنوبی صورت می‌گیرد و آمریکا با به‌چالش‌کشیدن چین در این منطقه، تلاش می‌کند کنترل آن را از دست چین خارج کند. همچنین، در‌حالی‌که تنش در روابط دو کشور در اوج بود، سفیر آمریکا در پکن برای نخستین‌بار به منطقه تبت سفر کرد. منطقه تبت به‌دلیل حضور جدایی‌طلبان موردحمایت دالایی‌لاما (از رهبران بودایی جهان) همواره از خطوط قرمز امنیتی چین محسوب می‌شود. رویترز در‌این‌زمینه نوشته، این سفر به‌دنبال تصویب قانونی به‌وسیله آمریکا در دسامبر سال گذشته میلادی رخ داد که از اعطای ویزا به مقام‌های چینی متهم به اعمال سیاست‌های محدودکننده دسترسی خارجی‌ها به تبت خودداری کند. چین تصویب این قانون را به‌شدت محکوم کرده است.

ادامه اعتراض‌ها در هنگ‌کنگ

به‌سختی بتوان قبول کرد مجموعه اقدامات ضدچینی مذکورِ واشنگتن بی‌ارتباط باهم باشند و اگر به مواضع دولت ترامپ علیه پکن در چند سال گذشته نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم هرکدام از این اقدامات قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر در مجموعه سیاست‌گذاری‌های آمریکا علیه چین است و آغاز اعتراض‌های خیابانی در هنگ‌کنگ، یکی از مناطق حیاتی اقتصاد چین را هم می‌توان در قالب همین پازل ارزیابی کرد. گفته می‌شود در‌حالی‌که فرماندار هنگ‌کنگ دیروز از تعلیق لایحه جنجالی خبر داده، معترضان هنگ‌کنگی اعلام کرده‌اند به تظاهرات خیابانی خود ادامه می‌دهند؛ اقداماتی که گمانه‌زنی‌ها درزمینه نقش عوامل خارجی در بروز ناآرامی در این منطقه حیاتی چین را باعث شده است.

رهبر هنگ‌کنگ تسلیم شد؛ لایحه استرداد متوقف شد

رهبر هنگ‌کنگ با عقب‌نشینی درمقابل موج گسترده اعتراض‌های مردمی، اقدامات درزمینه لایحه استرداد به چین را متوقف کرد. کری لام، رهبر هنگ‌کنگ، در یکی از مهم‌ترین عقب‌نشینی‌های دولت پس از بازگشت حاکمیت هنگ‌کنگ به چین در سال ۱۹۹۷ گفت شورای قانون‌گذاری این دولت-‌شهر تمامی اقدامات درباره این لایحه را متوقف می‌کند. وی در کنفرانس خبری خود تأکید کرد برای گام‌های بعدی پس از رایزنی با جناح‌های مختلف تصمیم‌گیری خواهد شد.

پکن به ادامه حمایت از رهبر هنگ‌کنگ متعهد شد

با وجود اعتراض‌های میلیونی معترضان هنگ‌کنگی در خیابان‌های این دولت-‌شهر، دولت چین اعلام کرد به حمایت از رهبر هنگ‌کنگ ادامه خواهد داد.

 روز یکشنبه دومیلیون نفر معترض با درخواست استعفای کری لام، رهبر هنگ‌کنگ، به خیابان‌ها آمدند؛ اما حضور پرتعداد این معترضان سیاهپوش هم نتوانسته موضع چین را در حمایت از این خانم سیاستمدار تغییر دهد. لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در کنفرانس خبری هفتگی در پکن گفت: حمایت از کری لام همچنان ادامه خواهد یافت. حال باید دید با تسلیم رهبر هنگ‌کنگ و توقف لایحه استرداد، این اعتراض‌ها تمام می‌شود یا با دخالت‌های آشکار آمریکا در امور داخلی چین همچنان این‌گونه تنش‌ها در هنگ‌کنگ ادامه می‌یابد.

منبع صبح نو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حاشیه های سیاسی حوادث بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2200 نفر رسید

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آسوشییدترپس، پلیس آمریکا طی هفته های اخیر نزدیک به 2200 دانشجو را در جریان اعتراضات دانشجویی هواداران فلسطین در دانشگاه های آمریکا در سراسر این کشور بازداشت کرده است.

نزدیک به 56 حادثه بازداشت در 43 دانشکده یا دانشگاه مختلف آمریکا از 18 آوریل تا کنون رخ داده است.

دانشگاه پنسیلوانیا از شهر فیلادلفیا کمک خواست

دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا تأکید کرد که همزمان با گسترش اعتراضات و افزایش حجم تحصن از شهرفیلادلفیا درخواست کمک کرده است.

این دانشگاه تصریح کرد که فعالیت اعتراضی به شکل سریعی شاهد گسترش و افزایش مشارکت است.

 

حمایت برنی سندرز از دانشجویان معترض

برنی سندر سناتور مستقل آمریکایی از تظاهرات دانشجویی در دانشگاه‌های این کشور حمایت کرد و گفت که دانشجویان بنا به دلایل درست به حمایت نظامی و مالی ایالات متحده از اسرائیل اعتراض می‌کنند.

این سناتور ایالت ورمونت پنجشنبه شب در مصاحبه با سی. ان. ان اظهار کرد، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا «درست می‌گوید که ما خواهان تظاهرات خشونت‌آمیز نیستیم. ما اصلا یهودستیزی و اسلام‌هراسی و هیچ یک از اشکال تعصب را تحمل می‌کنیم.

وی افزود: اما مهم است که درک کنیم که آنها (دانشجویان) به این دلیل اعتراض نکرده‌اند که حامی حماس هستند. آنها به این دلیل اعتراض کرده‌اند که از اقدام دولت اسرائیل در غزه خشمگین هستند.

سندرز تاکید کرد: معترضان نمی‌خواهند شاهد ادامه وضعیتی باشند که در آن ۱۱۰ هزار فلسطینی یعنی حدود پنج درصد از جمعیت آنها کشته یا زخمی شده‌اند.

این سناتور مستقل اظهار کرد که صدها هزار کودک فلسطینی با دلیل امتناع اسرائیل از اعطای اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه، با گرسنگی مواجه هستند.

وی یادآوری کرد که دوسوم ساختمان‌های غزه و تمام زیرساخت‌های غیرنظامی نابود شده یا خسارت دیده‌اند و سیستم‌های آب و برق و آموزشی نابود شده‌اند و تمام دانشگاه‌ها بمباران شده‌اند.

سندرز گفت: به همین دلیل مهم است که درک کنیم که چرا این افراد جوان (دانشجویان) تظاهرات کرده‌اند. آنها بنا به دلایل درست به ادامه حمایت کمک نظامی و مالی از دولت راستگرای افراطی نتانیاهو که در جنگی ویرانگر با مردم فلسطین قرار گرفته‌اند، اعتراض کرده‌اند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه در واکنش به خیزش دانشجویان در سراسر دانشگاه‌های این کشور و بدون اشاره به اینکه این دانشجویان به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه معترض هستند، مدعی شد: هرچند در آمریکا حق بیان اعتراض وجود دارد اما جایی برای نفرت‌پراکنی یا خشونت نیست.

چراغ سبز دولت فرانسه به روسای دانشگاه‌ها برای سرکوب اعتراضات

 

به گزارش العالم، سکوت و انفعال سازمان ملل درباره جنگ غزه، حالا دو هفته‌ای است که صدای اعتراض و نارضایتی نخبگان و دانشگاهیان در آمریکا، اروپا و آسیا را درآورده است. رسانه‌ها صحنه‌های پرتنشی را از محوطه‌های دانشگاه‌های کشورهای مختلف به تصویر کشیده‌اند.

به دنبال جنگ ویرانگر رژیم اشغالگر علیه باریکه غزه، که تاکنون به شهادت حدود ۳۵ هزار فلسطینی، که عمده آنها را زنان و کودکان شامل می‌شود، شعله تنش‌ها به‌سرعت در دانشگاه‌های آمریکا، که برخی از آنها معتبر و بسیار معروف هستند، زبانه کشید. اما طی حدود دو هفته، این تنش‌ها به خیزشی عظیم تبدیل شده که هم‌طراز با جنبش ضد آپارتاید دهه ۱۹۸۰ است را تداعی می‌کند.

دانشجویان چه می‌خواهند؟

دانشجویان با برپایی راهپیمایی‌ها، اعتصاب غذا و برپایی کمپ‌های اعتراضی، تأکید دارند که دانشکده‌های‌شان که منابع موقوفه عظیمی دارند روابط مالی خود با رژیم اسرائیل را قطع کنند و از حیث مالی، خودشان را از این رژیم جدا سازند.

موقوفات دانشگاهی همه‌چیز را از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی گرفته تا کمک هزینه‌های تحصیلی تامین می‌کنند که در بیشتر موارد، از بازدها میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. آنها همچنین مالک سهام شرکت‌های بزرگ از جمله آمازون و مایکروسافت هستند.

هر چند عدم سرمایه‌گذاری در سرزمین های اشغالی تاثیرات قابل‌توجهی بر جنگ غزه نخواهد داشت، معترضان دانشگاهی می‌گویند که این امر هویت افراد و طرف‌هایی، که از جنگ سود می‌برند را آشکار می‌کند.

در بحبوحه این خیزش بزرگ دانشگاه‌های سراسر جهان، که خاطرات اعتراضات علیه جنگ ویتنام را تداعی می‌کند، مدیران دانشکده‌ها، مجریانه قانون و سیاسیون در حال دست و پنجه کردن با این هستند که برای مهار یک شورش سراسری، که تحت کنترل و رصد لحظه‌به لحظه‌ای شبکه‌های اجتماعی است، چگونه واکنش نشان دهند.

دانشگاه "نورث ایسترن " از جمله دانشگاه‌هایی است که تصمیم گرفته با این اعتراضات دانشجویی مقابله کرده و درخواست معترضان به قطع همکاری با شرکت‌های اسلحه‌سازی برای ارتش اشغالگر را نادیده بگیرد.

دانشگاه بسیار معتبر "کلمبیا " در نیویورک نیز اولین مرکز آموزشی بود که اردوگاه دانشجویان را از پردیس دانشگاه جمع کرد و گفت که این معترضان "محیطی ارعاب‌آور و تهدیدآمیز برای دانشجویان ایجاد می‌کنند ".

تنش‌ها و بحرانی، که در دانشگاه کلمبیا به اوج می‌رسد الهام‌بخش چادر زدن در دانشگاه‌های خصوصی و عمومی در حداقل ۲۲ ایالت و واشنگتن دی‌سی‌ شده است.

گسترش دامنه اعتراضات به کشورهای مختلف

معترضان حامی فلسطینیان در هفته گذشته در صحن دانشگاه‌ها در استرالیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا و انگلیس و همچنین ژاپن نیز تجمع کرده‌اند.

کانادا

دانشجویان دانشگاه "اوتاوا" با برپایی تجمع اعتراضی خواستار "پایان دادن به جنگ نسل‌کشی توسط اشغالگران غزه" شدند.

مکزیک

ده‌ها دانشجو و فعال حامی فلسطین در مکزیکوسیتی، در اعتراض به ادامه نسل‌کشی اسرائیل در غزه، مقابل "دانشگاه ملی خودمختار مکزیک" بزرگ‌ترین دانشگاه این کشور، با برپایی چادرهایی، با دانشجویان معترضان در آمریکا اعلام همبستگی کردند.

فرانسه

دانشگاه معتبر فرانسوی "ساینس پو" اعلام کرد که شعبه اصلی خود در پاریس را پس از اشغال ساختمان‌های جدید این دانشگاه توسط دانشجویان طرفدار فلسطین امروز- جمعه- تعطیل می‌کند.

سوییس

حدود صد دانشجوی طرفدار فلسطین لابی ساختمانی متعلق به دانشگاه "لوزان" را اشغال کردند و خواستار تحریم موسسات اسرائیلی و آتش‌بس فوری و دائمی در نباریکه غزه شدند.

ژاپن

دانشجویان دانشگاه "واسیدا" در توکیو، پایتخت، برای توقف جنگ در باریکه غزه تظاهرات کردند.

تدابیر دولت فرانسه برای مهار اعتراضات

در سایه اوج‌گیری تظاهرات ضد جنگ در دانشگاه‌های فرانسه، دولت از رؤسای دانشگاه‌های این کشور خواست در مقابله با کمپین حمایت از غزه، ضمن حفظ نظم در داخل دانشگاه‌ها از حداکثر اختیارات خود برای سرکوب اعتراضات استفاده کنند.

طبق این گزارش، "سیلوی ریتالیو" وزیر آموزش عالی فرانسه از رؤسای دانشگاه‌های این کشور خواست برای مقابله با کمپین دانشجویی حمایت از غزه در دانشگاه های این کشور از حداکثر اختیارات قانونی خود به خصوص مجازات و تدابیر تأدیبی یا فراخواندن نیروهای امنیتی استفاده کنند.

وی در این درخواست با اینکه مدعی ضرورت احترام به آزادی بیان و اندیشه در دانشگاه‌ها شده است اما از اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها خواسته است "نظم را برقرار کنند".

این وزیر دولت فرانسه رؤسای هر 74 دانشگاه فرانسه را موظف به حفظ نظم در داخل دانشگاه و استفاده از نیروهای پلیس برای برقراری نظم و امنیت کرده است.

وی همچنین تهدید کرد "دانشجویانی که تهدیدی برای دیگران حساب می‌شوند به طور موقت اجازه حضور در دانشگاه را نخواهند داشت".

در حالی که دانشجویان حامی مسأله فلسطین در دانشکده علوم سیاسی پاریس خواستار "لغو توافق‌های این دانشکده با دانشگاه‌ها و سازمان حامی اسرائیل" هستند اما این وزیر ادعا کرده است "دانشگاه‌های فرانسه هیچ نوع موضع‌گیری در قبال تحولات خاورمیانه ندارند".

 

دیگر خبرها

  • اعتراض ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا و اروپا محور مهم سخنان امامان جمعه گلستان
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2200 نفر رسید
  • (عکس) ترسناک، وهم‌آلود و اسرارآمیز؛ دریاچه ارواح کجاست؟
  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • پردیس‌های آمریکا علیه جنگ غزه
  • لایحه علیه تظاهرات های حمایت از فلسطین در آمریکا تصویب شد
  • ۱۷۰۰ نفر در تظاهرات دانشجویی در آمریکا بازداشت شدند
  • حمله معترضان گرجستانی به پارلمان در اعتراض به لایحه «عوامل خارجی»
  • «شویگو» دستور افزایش تولید تسلیحات در روسیه را صادر کرد