Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@03:57:46 GMT

خانواده‌ها آموزش‌های توان‌افزا و به‌روز بیاموزند

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۵۱۶۶

خانواده‌ها آموزش‌های توان‌افزا و به‌روز بیاموزند

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، شاپور احمدی، روانشناس و استاد دانشگاه، صبح امروز، ۲۸ خرداد ماه، در هم‌اندیشی سبک زندگی، نقش و کارکرد آن در تحکیم بنیان خانواده که در محل سالن همایش نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، اظهار کرد: خانواده از دو منظر قابل ارزیابی است و سایر نهادها باید در راستای رفع نیازهای نهاد خانواده تلاش کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه خانواده از منظر جامعه‌شناسی و سخت‌افزاری قابل بررسی است، ادامه داد: برخی مشکلات و چالش‌های خانواده ناشی از کارکرد نهادهایی است که در تضعیف نهاد خانواده نقش دارند.
احمدی افزود: خانواده‌هایی که آسیب پذیر بوده و جز اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه هستند، بیشتر در معرض خطر بوده و با تعریف بسته‌های حمایتی باید بتوان خانواده‌ها را به‌هم پیوند داد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد خانواده به لحاظ سنتی برعهده مرد خانواده قرار دارد، خاطرنشان کرد: عزت نفس مرد نیز وابسته به درآمد و شغل او بوده و زمانی‌که مرد خانواده با چالش‌های اقتصادی مواجه می‌شود، قطعا سایر کارکردهای خانواده زمین‌گیر می‌شود.
این روانشناس یادآور شد: در خانواده‌های متوسط نیز نقش اقتصاد خانواده از این حیث بررسی می‌شود که همسران خانواده باید تعریف جدیدی از اقتصاد را در خانواده ارائه دهند و تا زمانی‌که مهارت‌های ارتباطی در خانواده بهینه و سازنده نبوده و مخرب است، در چنین شرایطی خانواده ضرر زیادی خواهد دید.
وی با بیان اینکه خانواده در سطح نرم‌افزاری نیز قابل بررسی است، گفت: در سطح نرم‌افزاری به بعد روانشناختی خانواده می‌پردازیم که چگونه همسران بتوانند خانواده را سرپا نگهدارند و اگر خانواده از جانب نهادهای متعدد مورد آسیب قرار نگیرد، به سطح نرم‌افزاری می‌توان پرداخت.
احمدی با تاکید بر اینکه خانواده راهی جز این ندارد که از طریق اخذ آموزش‌های توان‌افزا و مشاوره خود را به‌روز کرده و با شرایط سازگاری پیدا کند، بیان کرد: متاسفانه نهاد متولی خانواده در جامعه نداریم و اهمیت چندانی به نهاد خانواده داده نمی‌شود که این مورد باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی گفت: سبک زندگی مجموعه‌ای از طرز تلقی‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌ها در هر چیزی را دربر می‌گیرد و سبک زندگی سالم با مدنظر قرار دادن ۴ بعد سلامت فردی از دید WHO سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی بررسی می‌شود.
این روانشناس تاکید کرد: زوجین باید به فردیت یکدیگر احترام بگذارند و به‌گونه‌ای نباشد که گویی زوجین همچون زنجیری به پای یکدیگر بسته شده‌اند و زوجینی که بتوانند بین این دو مورد تعادل برقرار کنند، زندگی موفقی خواهند داشت.
وی افزود: در کارکرد تربیتی آیتم‌های کلیدی و مهمی شامل سبک‌های فرزندپروری، تعامل مثبت، اتخاذ رویه تربیت یکسان و الگوی عملی مثبت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
احمدی با تاکید بر اینکه امروزه ما هیچ راهکاری برای خانواده‌ها به جز آموزش نداریم، خاطرنشان کرد: تمامی مسائل خانوادگی باید از کانال آموزش بگذرد و ما تا دانش و مهارت لازم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم موفق عمل کنیم و فردی که مهارت‌های زندگی را نیاموزد، درواقع بی‌سواد محسوب می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خانواده تحکیم بنیان خانواده سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۵۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند

مطهری می‌گوید: در بین نوه‌ها و نتیجه‌ها و نبیره‌ها خانواده شهید مطهری، افرادی پیدا نمی‌کنید که دچار بن‌بست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند.

به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری در بخشی از گفتگویی که به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله مطهری انجام شده بود درباره شکاف بین نسلی در خانواده آیت الله گفته بود: بین خانواده استاد مطهری اختلاف نظر‌های سیاسی جزئی وجود دارد اما...

بخش‌هایی از این گفتگو را بخوانید؛

آقای مطهری! شکاف بین نسلی چقدر در خانواده آیت الله مطهری مشهود است؟

در خانواده استاد مطهری با احتساب نوه‌ها و نتیجه‌ها و نبیره‌ها ما با چنین پدیده‌ای مواجه نیستیم. همه از مرد و زن و دختر و پسر یک گونه فکر می‌کنند و بین آن‌ها حسن تفاهم برقرار است. البته ممکن است بین آن‌ها اختلاف نظر‌های سیاسی جزئی و تفاوت در قضاوت‌ها درباره برخی مسائل روز وجود داشته باشد.

به هرحال در بین نوه‌ها و نتیجه‌ها و نبیره‌ها افرادی پیدا نمی‌کنید که دچار بن‌بست فکری یا پوچی در زندگی و از این قبیل مسائل شده باشند و نیاز به کمک فکری و توجیه ما داشته باشند. شاید علت اصلی آن انس با آثار پدر بزرگشان باشد.

آن تجربیاتی که شخص شما در ارتباط با پدرتان داشته اید چقدر قابل تعمیم به نوع مناسبات و روابط شما با فرزندانتان است؟

به نظر من فرقی حاصل نشده، همان تجربیات و رفتار‌ها قابل تعمیم به رفتار ما با فرزندان و نوه‌هاست. فقط وسایل و ابزار‌ها تغییر کرده و الاّ ماهیت و محتوای حوادث تغییر نکرده است. همان اصول اخلاقی که آن روز باید رعایت می‌شد امروز هم باید رعایت شود.

دیگر خبرها

  • تبادل مرگ و زندگی در جریان اهدای عضو
  • پیشرفت و تحول در کشور از مدرسه آغاز می‌شود
  • بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد
  • فقط افرادی که در خانواده‌ای سمی بزرگ شده‌اند این ۷ مورد را درک می‌کنند
  • ۱۳ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی تحت پوشش کمیته امداد هستند
  • جای خانواده‌های این جانبازان در بهشت است
  • «نمی‌توان با میانگین معدل ۱۲ مدعی الگوی جهانی بود»
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۱ + بررسی مشخصات و دوربین Xiaomi Redmi Note 11 (۱۶ اردیبهشت)
  • علی مطهری: نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌های آیت الله مطهری دچار بن بست فکری یا پوچی در زندگی نشده‌اند