Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال های گذشته شاهد افزایش شدید تعداد تجهیزات متصل به اینترنت بوده ایم، پس از آن که تعداد دستگاه های متصل به اینترنت در سال 2015 به حدود 15 میلیارد رسید، این تعداد در سال گذشته میلادی به 23 میلیارد دستگاه افزایش یافت. ارزیابی های انجام شده حاکی از آن است که در سال 2020 این مقدار در آستانه 30 میلیارد دستگاه قرار خواهد گرفت و با ورود به سال 2025 شاهد اتصال بیش از 75 میلیارد دستگاه به شبکه جهانی اینترنت خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال برخی این افزایش تجهیزات متصل به اینترنت را طبیعی می دانند ولی ما نباید فراموش کنیم که اتصال تعداد زیاد تجهیزات اینترنت اشیاء و انتشار آن در فضایی که در بسیاری از اوقات غیر قابل کنترل و پیچیده است، چالشی امنیتی به شمار می رود که نمی توان به آن بی اعتنایی کرد.

چالش های امنیت اینترنت اشیاء:

همگانی بودن اینترنت اشیاء یکی از مشکلات امنیتی پیچیده این فناوری است به ویژه نگرانی های حریم خصوصی که کاربران را در معرض خطرات فراوانی قرار می دهد. از جمله این خطرات می توان به حملات سایبری، سرقت هویت و کلمات عبور اشاره کرد که زمینه را برای نقض امنیت فراهم می کند. حفره های موجود در اینترنت می تواند مورد استفاده مجرمان در فضای مبهم و تاریک مجازی قرار گیرد تا از راه دور به تجهیزات متصل به اینترنت راه یافته و در آنان اخلال نمایند. حمله محروم ‌سازی از سرویس (DDoS) که در سال 2016 صورت پذیرفت و توانست بر خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء در سراسر جهان تاثیر گذارد به منزله زنگ خطری در این عرصه بود و به عنوان نشانه ای از تهدید امنیتی علیه تجهیزات مبتنی بر اینترنت اشیاء ظاهر شد.

امنیت اینترنت اشیاء چیست؟

امنیت اینترنت اشیاء تلاش می کند از تجهیزات و شبکه های متصل به اینترنت اشیاء (IoT) در سراسر جهان حفاظت نماید و با انجام اقدامات پیشگیرانه و راهنمایی های لازم تقویت امنیت اینترنت اشیاء را تضمین نماید. امنیت اینترنت اشیاء همچنین آسیب پذیری ناشی از حملات کاربران ناشناخته را کاهش می دهد. در ذیل به برخی از راهکارهایی که اجرای آنها به افزایش امنیت اینترنت اشیاء منجر می شود اشاره می گردد:

1- نشر تحلیل های ارائه شده در عرصه اینترنت اشیاء:

انجام تحلیل های امنیتی تا حد زیادی می تواند نقاط ضعف و مسائل امنیتی که شرکت ها را که در معرض تهدیدات احتمالی ناشی از اینترنت اشیاء قرار می دهد کاهش دهد. این استراتژی شامل جمع آوری اطلاعات، ارتباط آنان با یکدیگر و تحلیل آنها از منابع متعدد می شود. با استفاد از این تحلیل ها به موسسات برای کاهش تهدیدات احتمالی و جلوگیری ریشه ای از آنها کمک می کند.

2- اهمیت زیر ساخت کلید عمومی (PKI)

زیر ساخت کلید عمومی شامل مجموعه ای از سیاست ها، نرم افزارها، سخت افزارها و دستورالعمل های لازم برای مدیریت و توزیع صدور و ابطال گواهی های دیجیتال می شود. PKI رمزگذاری داده های ورودی در فرایند عملیات رمز گذاری متقارن و نامتقارن را تضمین می کند. در عملیات رمزگذاری غیر متقارن، رمزگذاری و شکستن رمز با یک کلید انجام می شود در حالی که در عملیات رمزگذاری متقارن برای رمز گذاری داده ها و شکستن رمز از کلیدهای مختلفی استفاده می شود. زیر ساخت کلید عمومی، امنیت عملیات حفاظت از محرمانه بودن داده ها را تامین کرده علاوه بر آنکه سرقت داده ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

3- حفاظت از ارتباطات میان تجهیزات متصل:

کاملاً روشن است که اینترنت اشیاء اساساً مبتنی بر ارتباطات مشترک میان تجهیزات متصل است و هنگامی که این ارتباط دچار اختلال شود می تواند در نهایت به از میان رفتن کامل ارتباطات و بی فایده شدن تجهیزات منتهی شود. برای تضمین سلامت این ارتباطات باید از رمزگذاری ارتباط استفاده شود. این اصل مربوط به ارتباطات تجهیزات دارای رابط کاربری می شود.

4- تضمین امنیت شبکه:

تجهیزات اینترنت اشیاء با سیستم های پس زمینه ای که عملاً از طریق شبکه اینترنت اشیاء به شبکه اینترنت جهانی متصل هستند ارتباط دارد، این سیستم ها نقش مهمی در عملکرد صحیح تجهیزات اینترنت اشیاء ایفا می کند. برای حفاظت از ادامه کار تجهیزات متصل به اینترنت اشیاء نیاز مبرمی به ایمن ماندن شبکه اینترنت اشیاء از طریق انتشار و استقرار تمهیدات امنیتی وجود دارد. جلوگیری از نفوذ، دیوار آتش، نرم افزارهای ضد ویروس از جمله اقداماتی است که به امنیت شبکه اینترنت اشیاء کمک می کند.

5- مدیریت به روز رسانی:

به روز رسانی یک روند منظم و سازمان یافته برای تامین امنیت است که از سوی شرکت های سازنده محصول ارائه می شود. برای به روز رسانی ممکن است شما به تهیه پشتیبان از داده ها نیاز داشته باشد چرا که ممکن است برخی تجهیزات به خصوص دستگاه های قدیمی از به روز رسانی داده ها پشتیبانی نکنند. به همین دلیل لازم است ارائه نسخه های به روز شده برای دستگاه خود را دنبال کنید.

6- افزایش امنیت وب و گوشی تلفن همراه با نرم افزارهای ابری

تجهیزات اینترنت اشیاء از طریق وب یا گوشی تلفن همراه برای دسترسی به داده ها و تحلیل آنها از نرم افزارهای ابری استفاده می کنند، در این خصوص مساله مهم ارائه راهکاری ایمن تر برای تامین امنیت اینترنت اشیاء ضروری است. لذا باید از تایید هویت های دو مرحله ای که لایه های امنیتی بیشتری دارد و همچنین کلمات عبور ایمن تر برای تایید نرم افزارهای کاربردی استفاده کرد.

انتهای پیام/

184 / 159 اینترنت اینترنت اشیا’

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اینترنت اینترنت اشیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۵۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: نان کامل تولید شده در خراسان رضوی تعدای از بیماری‌ها را از بین خواهد برد و به غیر از سلامت، بحث امنیت غذایی را نیز به همراه خواهد داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید مجتبی خیام نکویی امروز در حاشیه بازدید از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد: میزان شرکت های دانش بنیان نسبت به شرکت های دیگر بسیار کم بود و هم اکنون 621 شرکت در این حوزه فعالیت دارند که شرکت های دیگر 10 هزار مورد است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه کشاورزی انگیزه ایجاد کند نیازمند حمایت های خاص نسبت به سایر حوزه ها هستیم.

رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی گفت: تلاش شده تا شتاب مناسبی به تشکیل شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی خراسان رضوی داده شود زیرا تحول در بخش کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی نیازمند تحول و حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: برنامه ریزی های لازم برای 1000 واحد شرکت دانش بنیان در دهکده های فناوری و نوآوری دیده شده که از نظر تعداد و فعالیت خراسان رضوی متمایز است.

خیام نکویی عنوان کرد: دستاوردهای شرکت های دانش بنیان که امروز در خراسان رضوی به بهره برداری رسید می تواند در کل کشور تحول در بخش هایی مانند ساخت تجهیزات، دستگاه‌های ماشین‌آلات کشاورزی، تولید کود و سم و سایر فراورده‌ها ایجاد کند ولی مهمترین نکته امروز تولید نان کامل و می تواند در خراسان رضوی به سرعت فراگیر شود.

وی ادامه داد: اگر در تولید نان کامل با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتحادیه نانوایان و همه تشکل‌ها موفق شدیم این موضوع را به فرهنگ غالب تبدیل کنیم، مهمترین گام اساسی را در ارتقای سلامت مردم برداشته ایم.

رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری کشاورزی با اشاره به اهمیت تولید نان کامل در سطح کشور گفت: تولید نان کامل خواهد توانست در سلامت جامعه اثرگذار باشد و استفاده مردم از این نان تعدادی از بیماری‌ها را از بین خواهد برد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • استفاده از راهکار‌های اصولی و فنی به جای قطع اینترنت در زمان کنکور
  • ایران جز کشورهای برتر در سدسازی است/ تامین ۹۵درصد تجهیزات آب و فاضلاب
  • بیش از 22 هزار خانوار یزدی تا شهریور ماه به فیبرنوری متصل می شوند
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱