Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهره برداری از ترمینال «سلام»،رشد ۴۰ برابری تولید محصولات شیلات طی ۴۰سال، روند نزولی ادامه دار قیمت مرغ، الحاق هزار واگن و لوکوموتیو ساخت داخل به ناوگان ریلی، توسعه روابط تجاری تهران و مسکو با ایجاد شرکت مدیریت صادرات برخی از اخبار اقتصادی امروز است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (بیست و هشتم خرداد ماه) به شرح زیر است:

ترمینال «سلام» به بهره برداری می رسد/ نخستین پایانه هوایی هوشمند با ظرفیت سالیانه ٥ میلیون مسافر

ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) صبح امروز (28 خرداد) با رئیس جمهوری به بهره برداری می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح به عنوان نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با ظرفیت اعزام و پذیرش سالیانه ٥ میلیون مسافر به بهره برداری می رسد. این پایانه مسافری در ۵۵ هزار مترمربع و در ۳ طبقه احداث شده است و در صورت بهره برداری از آن ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) به ۵ ملییون مسافر در سال افزایش می یابد.

 

این گزارش می افزاید: اکنون ترمینال شماره یک فرودگاه امام (ره) بیش از ۵ میلیون مسافر ظرفیت دارد، اما سالیانه بیش از ۸ میلیون مسافر از این ترمینال تردد می کند و با افتتاح ترمینال ۵ میلیون نفری سلام، ظرفیت این فرودگاه در ۳۵ کیلومتری تهران سالیانه به بیش از ۱۳ میلیون نفر افزایش می یابد.

 

این طرح از سال ۸۸ با هدف احداث‌ ترمینال زیارتی آغاز شد و تا اواخر سال ٩٦ حدود ٣٤ درصد پیشرفت داشت و از ابتدای سال ٩٧ این پیشرفت به ٩٨ درصد افزایش پیدا کرده است .

 

توسعه روابط تجاری تهران و مسکو با ایجاد شرکت مدیریت صادرات

ایران و روسیه علاوه بر تعاملات سیاسی؛ روابط اقتصادی و تجاری گسترده ای را در طول سالیان گذشته با یکدیگر داشته اند و همواره مقامات دو کشور بر توسعه و تعمیق این روابط تاکید داشته و دارند. تاکید بر توسعه روابط تجاری میان دو کشور باعث شده است تا آنها به دنبال راه های نوین در این زمینه باشند و در همین راستا رییس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی بر ایجاد شرکت مدیریت صادرات میان ایران و روسیه تاکید داشته است.

 

«رضا مسرور» در سومین نشست کارگروه همکاری های استانی و منطقه ای ایران و روسیه در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و تجاری دو کشور در هتل اسپیناس پالاس تهران با تبیین فرصت ها و مزایای منطقه متبوع خود برای توسعه مراودات دوجانبه ظرفیت های موجود برای توسعه مراودات دوجانبه را حائز اهمیت اعلام کرد و سه پیشنهاد به کارگروه همکاری های ایران و روسیه ارائه داد و گفت: «هم اکنون مهمترین مشکل در مسیر توسعه روابط بخش خصوصی دو کشور نبود شرکت مدیریت صادرات در کشور روسیه است، در همین راستا می توان با حضور تعدادی از بازرگانان روسی و ایرانی و همراهی دستگاه های دولتی، اقدام به تاسیس شرکت مدیریت صادرات مشترک، جهت تسهیل و تسریع همکاری های مشترک کرد

 

 

الحاق هزار واگن و لوکوموتیو ساخت داخل به ناوگان ریلی

دولت در سال های اخیر برای توسعه حمل و نقل ریلی برنامه ریزیهای مدونی را انجام داده است و در راس نهادهای متولی برای رفع مشکلات حمل و نقلی و ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه این موضوع وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و بر این اساس اواخر سال گذشته بنا به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی در پروژه های حمل و نقل ریلی 2 هزار کیلومتر ریل در 10 سال اخیر به کشور تحویل داده که برای آن حداقل 12 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است.

 

بنا به گفته «سعید محمدزاده» در چند سال اخیر 1200 کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسید و قرار است تا قبل از هفته دولت سال جاری هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد. این در حالی است که «خیرالله خادمی»، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل نیز در گفتگویی با ایرنا خبر داده که مطالعه 2 هزار و 947 کیلومتر طرح ریلی در کشور انجام شده و آماده سرمایه گذاری است. در زمان حاضر 13 هزار و 790 کیلومتر شبکه ریلی درکشور اجرا، سه هزار و 925 کیلومتر در دست احداث وپنج هزار و 252 کیلومتر در دست مطالعه است.

 

بنابراین گزارش، صنعت ریلی کشور به 40 هزار و 363 دستگاه انواع لکوموتیو، واگن، مترو و قطار حومه ای شامل 618 دستگاه لکوموتیو، 28 هزار و 500 دستگاه واگن باری، یک هزار و 558 دستگاه واگن مسافری، 186 دستگاه لکوموتیو مسافری، 650 دستگاه خودکشش و قطاری حومه ای، 621 دستگاه قطار سریع السیر، 231 دستگاه لکوموتیو مانوری و هشت هزار دستگاه مترو در ناوگان نیاز دارد از این رو برای تامین این نیاز تا یک سال دیگر شاهد الحاق هزار واگن و لوکوموتیو ساخت داخل به ناوگان ریلی کشور هستیم.

 

روند نزولی ادامه دار قیمت مرغ/ هر کیلو مرغ زنده کمتر از ۸ هزار تومان

مجموعه اقدامات انجام شده از سوی ستاد تنظیم بازار از انتهای سال گذشته تاکنون توانسته است نوسانات بازار مرغ را کنترل کند و روند کاهشی قیمت این محصول را از انتهای سال گذشته تاکنون شاهد باشیم هرچند که در پاره ای از اوقات قیمت ها باز از حدود تعیین شده بالاتر رفته اما ادامه روند کنترلی در بازار موجب شده تا منحنی قیمت ها به مسیر کاهشی تعیین شده برایش بازگردد و گاهی نیز قیمت ها حتی از قیمن مصوب تعیین شده یعنی 10 هزار و 500 تومان برای هر کیلو گرم مرغ منجمد و 11 هزار و 500 تومان برای هر کیلوگرم مرغ تازه کمتر شود.

 

بنابراین گزارش 21 خرداد متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و لاشه مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۷۰۰ تا ۱۱ هزار تومان بود و در ادامه این روند 25 خرداد متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری به ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان رسید و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد تا جایی که روز گذشته (27 خرداد) نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری به جز استان سیستان و بلوچستان کمتر از ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان بود.

 

در همین رابطه عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «قیمت مرغ در بازار همچنان روبه کاهش است و وضعیت بازار مرغ مطلوب نیست. با توجه به افزایش چند برابری قیمت واکسن و ریز مغذی ها، مرغداران با معضل جدی در تامین نهاده‌ها روبرو هستند که این امر کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری را به همراه داشته است.»

 

رشد ۴۰ برابری تولید محصولات شیلات طی ۴۰ سال

کشورمان در حوزه آبزی پروری و شیلات بر اساس آمار سال 2015 فائو در تولیدات شیلاتی در رتبه 27 جهان، در تولید آبزی‌پروری رتبه 19، در بخش صید رتبه 29 و در تجارت آبزیان به لحاظ مقدار و ارزش رتبه 71 جهانی را کسب کرده است.

 

بنابراین گزارش، طی سال گذشته نیز یک میلیون و 170 هزار تن انواع محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که ارزش صادراتی آن 507 میلیون دلار بود و در حال حاضر ایران به بیش از 40 کشور دنیا محصولات کشاورزی و شیلات خود را صادر می کند. محصولات شیلات ایران اکنون به ژاپن، کره جنوبی، بریتانیا و فرانسه و دیگر کشورها صادر می شود.

 

این گزارش می افزاید: ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور تولید می شود و از این میزان تولید، حدود ۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می شود. از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تن ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می شود.

 

حالا در تازه ترین آمار از میزان تولیدات کشورمان در حوزه شیلات بنا به گفته وزیر جهاد کشاورزی تولید محصولات شیلات با رشد ۴۰ برابری از ۳۰ هزار تن اوایل انقلاب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

 

۲۲۰ تولیدکننده برتر ایرانی ظرفیت‌های اقتصادی بازار عراق را می سنجند

طبق بررسی آمارهای صادرات بدون نفت خام ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۳ درصد از صادرات در فروردین ماه به ۲۵ کشور بوده و کشورهای چین، عراق و امارات در صدر واردکنندگان کالا از کشورمان بوده‌اند و بر این اساس حدود ۱۵ درصد از کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه امسال به کشور عراق صادر شده است.

 

این در حالی است که بنا به گفته رایزن بازرگانی ایران در عراق صادرات کالا به عراق در اردیبهشت‌ رشد ۲ برابری را نسبت به فروردین‌ تجربه کرده است و در حال حاضر نیز هیچ محدودیت جدیدی در روابط تجاری دو کشور ایران و عراق وجود ندارد.

 

به گفته «ناصر بهزاد» اصلاحات مالی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای توسط دولت عراق برای استفاده از ظرفیت‌های این کشور برای آبادانی و رفاه بیشتر و شفاف سازی در تعامل موثر با کشور‌های همسایه است. در حال حاضر عراق رکورددار تجارت با ایران در بین کشور‌های همسایه است به گونه‌ای که درسال ۹۷، ۱۳ صادرات ایران به عراق با ۴۹ درصد افزایش وزنی و ۳۷ درصد افزایش ارزشی مواجه بوده است که در بین مقاصد هدف صادراتی ایران این موازنه با رشد مثبت صرفا در خصوص ایران و عراق به وقوع پیوسته است.

 

این گزارش می افزاید: بررسی آمارهای اعلامی از سوی مراکز معتبر نشاندهنده جایگاه بالای کشور عراق در لیست شرکای تجاری کشورمان است بنابراین به اعتقاد کارشناسان اقتصادی باید از این فرصت بهره مناسب را برد از این رو حدود ۲۲۰ تولیدکننده برتر ایرانی در نمایشگاهی در اربیل، ذائقه و ظرفیت‌های فرهنگی - اقتصادی این بازار را می‌سنجند.

 

طلا گرمی ۴۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان/نرخ رسمی پوند کاهش یافت/ افزایش نرخ ۱۷ ارز

هر گرم طلای 18 عیار امروز (28 خرداد) 427 هزار و 720 تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1341 دلار مبادله می شود. امروز همچنین سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 645 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 550 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 450 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 650 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون تومان ارزشگذاری شده است.

 

این در حالی است که روز گذشته (27 خرداد) هر گرم طلای 18 عیار 429 هزار و 400 تومان بود و هر انس طلا در بازار جهانی 1341 دلار قیمت گذاری شده بود. همچنین در این روز سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 753 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 552 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 473 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 652 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 21 هزار تومان مبادله می شد.

 

این گزارش می افزاید امروز (28 خرداد) در بازار آزاد دلار 13 هزار و 380 تومان، یورو 15 هزار و 50 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 100 تومان، درهم امارات 3690 تومان، لیر ترکیه 2320 تومان، یوان چین 1960 تومان، ین ژاپن 12 هزار و 566 تومان، دلار کانادا 10 هزار و 100 تومان، دلار استرالیا 9300 تومان، فرانک سوئیس 13654 تومان و کرون سوئد 1439 تومان مبادله می شود./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیراز دهه کرامت کانون های مساجد دهه کرامت در فارس اردبیل مجلس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت حرم مطهر حضرت شاهچراغ ع کانون های فرهنگی هنری مساجد بیرجند اخبار اقتصادی اقتصادی اقتصاد اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۶۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی

علی‌اکبر محرابیان در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های آبیاری و زهکشی است. در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شدیم بیش از ۹۵ درصد نیاز خود را در داخل کشور تأمین کنیم.

محرابیان ادامه داد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی در حوزه تولید برق حرارتی ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان است؛ همچنین در بخش نیروگاه‌های برقابی به همت متخصصان ایرانی جزو کشور‌های برتر جهان هستیم. تاکید می‌کنیم که در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها و کشور‌ها در عرصه بین‌الملل می‌توان خیر و صلاح مشترک را آرمان قرار داد و عرصه‌های فنی و اقتصادی را انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها در نظر گرفت و از این طریق آسایش و رفاه را به آحاد مردم تقدیم کرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به برکت این دستاورد‌ها بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌های تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در ایران ساخته شده است. با توجه به ظرفیت کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب چند پروژه بزرگ را در کشورهای مختلف جهان یا در حال اجرا داریم یا به تمام رسانده‌ایم.

وی گفت: به عنوان مثال در کشور تاجیکستان از پروژه‌های به بهره‌برداری رسیده می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده و از پروژه‌های در حال ساخت می‌توان به سد راغون به عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی در جهان و به تعبیری مرتفع‌ترین سد جهان به ارتفاع ۳۳۵ متر و حجم ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی اشاره کرد.

وزیر نیرو گفت: امروز نیز سد و نیروگاه بزرگ اومااویا در کشور سریلانکا به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه اوما اویا ۱۷۰۰ فرصت شغلی برای مردم سریلانکا ایجاد می‌کند و ساخت دو سد در این پروژه انجام خواهد شد. طرح چند منظوره اوما اویا که هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد. اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • الحاق یک فروند شناور آتشخوار به ناوگان بندرجاسک
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی
  • ۲۳ هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است
  • بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در سمنان در حال ساخت است
  • تلاش شبانه روزی برای ساخت و بهره برداری از طرح‌های عمرانی کلانشهر شیراز
  • ایران جزو کشورهای برتر در سدسازی است | بهره برداری از سد و نیروگاه بزرگ ساخت ایران در سریلانکا
  • وزیر نیرو:‌ ایران جزو کشور‌های برتر در سدسازی است
  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • ایران در ردیف کشورهای برتر حوزه ساخت سد و نیروگاه‌های بر‌ق‌آبی