Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@00:25:23 GMT

احیای دریاچه ارومیه زمینه ساز نشاط اجتماعی است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۶۰۷۹

احیای دریاچه ارومیه زمینه ساز نشاط اجتماعی است

خلیل ساعی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، تراز کنونی دریاچه ارومیه را ۱۲۷۱.۸۵ اعلام کرد و افزود: وسعت دریاچه ارومیه هم اکنون ۳۲۰۱.۵۰ کیلومتر مربع است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴۴ کیلومتر مربع بیشتر شده است.

وی ادامه داد: میزان آب موجود در دریاچه نیز به ۵.۰۹ میلیارد متر مکعب رسیده است که این میزان نیز نسبت به سال گذشته ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۳ میلیارد متر مکعب و نسبت به ابتدای مهر ماه سال ۹۷ به میزان ۴.۰۴ میلیارد مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.

ساعی گفت: احیای مجدد و بازگشت زندگی به این دریاچه موجب شکوفایی صنعت گردشگری و به تبع آن رونق اقتصادی شده و به عبارتی احیای دریاچه ارومیه پلی به سوی توسعه و رونق گردشگری در استان است.

وی با بیان اینکه رسیدن به یک توسعه پایدار و رونق اقتصادی بدون توجه به مدیریت محیط زیست ارزشی ندارد، افزود: یکی از مباحث صنعت گردشگری، توجه به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های طبیعی مناطق است که در این خصوص آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد.

ساعی ادامه داد: یکی از این ظرفیت‌ها وجود دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه شور ایران در منطقه شمال‌غرب کشور است که به عنوان زیست کره نیز ثبت شده و دارای اهمیت‌های فراوانی بوده و هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

وی با اشاره به وجود بنادر مختلف در حاشیه دریاچه ارومیه که زمانی دارای رونق بودند، گفت: احیای دریاچه رونق دوباره‌ای به بخش درآمدزایی جوامع محلی در کنار توسعه گردشگری خواهد بخشید.

به گفته ساعی طی ماه های اخی به دلیل افزایش تراز دریاچه با توجه به برنامه‌ریزی ستاد احیا برای رهاسازی آب از سدها در زمان مناسب، شاهد بازگشت پرندگان مهاجر و حضور گردشگران مختلف در کنار دریاچه هستیم که شور، نشاط و امید را در جامعه ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی حد فاصل یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر (تالاب بین المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت شده نیز اعلام شد.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

۳۰۳۸/‏۵۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند

علی دهقانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی با بیات اینکه ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی استان هستند، گفت: در حوزه ارائه خدمات به کارگران علاوه بر تاسیس خانه‌های بهداشت، ۲۰ خانه فرهنگ کار در کارخانجات و کارگاه‌ها راه‌اندازی و هزار و ۷۰۰ کارگر در قالب ۷۳ دوره با روش‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آشنا شدند.

وی با تاکید براینکه لازم است همه کارفرمایان و کارگران به قوانین کار تسلط داشته باشند، ادامه داد: در این راستا ۱۳ هزار و ۳۰۰ مورد بازرسی در کنار ۴۰۰ مورد بازرسی شبانه در سال گذشته دراستان صورت گرفته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در زمینه رسیدگی به دادخواست مشاغل سخت و زیان‌آور نیز به بیش از ۲ هزار پرونده پارسال رسیدگی شده است.

دهقانی اظهار کرد: در زمینه مسایل ایمنی و حفاظت از کارگران نیز که از برنامه‌های شاخص‌های این بخش است؛ ۵۲ هزار نفر ساعت از نظر ایمنی و حفاظت در بخش کارگری، ۸ هزار و ۳۰۰ نفر در زمینه کارفرمایی و ۵ هزار و ۲۴۰نفر ساعت از مهندسان آموزش دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: مقرری بگیران بیمه بیکاری در آذربایجان‌غربی از ۶ هزار و ۵۰۰ مورد در سال‌های گذشته به ۵ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۱۴۰۲ رسید و هزار نفر دوباره به سرکار برگشتند.

وی گفت: در ۲ سال اخیر ۹ شرکت تعاونی مسکن ویژه کارگران تشکیل داده شده و در زمینه مولد سازی نیز ساختمان‌های مازاد خود را معرفی کرده و مصوبه شورای عالی مولد سازی اخذ شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • اختتامیه پویش ارومیه شهر دوستدار کودک برگزار شد
  • ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • لزوم تبعیت و الگوبرداری از شهید مطهری در جهاد تبیین
  • اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در سال گذشته/ تلاش برای احیای واحدی‌های راکد