Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسول جلیلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال گذشته مساحت گلخانه‌های استان به ۶۰ هکتار افزایش پیدا کرد که امسال این رقم چندین برابر خواهد شد.

وی یکی از برنامه‌های این سازمان را توسعه کشت‌های گلخانه‌ای برشمرد و بیان کرد: این نوع از سیستم‌های کشت نسبت به آبیاری‌های گذشته مصرف آب را تا یک دهم کاهش و عملکرد را ۱۰ برابر در واحد سطح افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به بالا بودن میانگین تولید در گلخانه ها، محصولات تولید شده در این بخش، محدودیت های صادراتی ندارند و تولیدکنندگان می توانند به راحتی و بدون هیچ محدودیتی به فکر صادرات باشد.

وی گفت: ایجاد گلخانه و سایه بان در باغات در راستای استفاده از منابع راکد، افزایش تولید، ایجاد اشتغال پایدار و صرفه جویی در مصرف آب انجام می شود.

جلیلی اضافه کرد: میزان بهره وری آب در گلخانه ها ۱۰ برابر بیشتر از آبیاری های سنتی بوده و بهره وری آن از روش های آبیاری نوین که ۷۰ تا ۹۰ درصد است، نیز بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: با بهره برداری از اجرای ۶۱ هزار هکتار آبیاری تحت فشار از محل اعتبارات کنترل و مهار آب‌های مرزی در استان، مساحت این نوع آبیاری به ۱۲۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرده و امسال هم اجرای ۱۶ هزار هکتار دیگر جزو برنامه‌های این سازمان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: بیشترین نوع سیستم آبیاری تحت فشار در حوزه زیرسطحی و قطره‌ای خواهد بود که بهره وری بیشتری را در این حوزه می‌تواند داشته باشد.

جلیلی با بیان اینکه خسارت حوادث طبیعی در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد کاهش داشته است، افزود: سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه طبیعی به بخش کشاورزی این استان وارد شد که این میزان امسال حدود سه هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
جلیلی از توسعه دامداری‌هایی در مقیاس بزرگ در سطح استان نیز خبر داد و گفت: امسال جزو برنامه‌های این سازمان است تا ۳۰ دامداری ۵۰۰ تا ۲ هزار راسی در سطح استان احداث شود و در این رابطه با توجه به ظرفیت خوب واحدهای تولیدی موجود، محصولات کشاورزی و لبنی با فرآوری به خارج از استان و کشور صادر شود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی است و کشاورزان آن سالانه ۵.۵ تا ۶ میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی را تولید و روانه بازار می کنند.
۷۵۶۲//‌۶۱۸۵/‌۲۰۹۳

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۶۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرشته صادقی نسب بیان کرد: باتوجه به شرایط جوی مناسب جهت ایجاد و گسترش بیماری برگی خصوصا زنگ زرد گندم در مزارع غلات استان لازم است کارشناسان شبکه مراقبت ضمن پایش دقیق مزارع، در صورت مشاهده بیماری سریعا به کشاورزان اطلاع رسانی لازم را درخصوص  کانون کوبی و سمپاشی  مزارع با سموم توصیه شده انجام دهند.

وی تاکید کرد:  با توجه به نقش بیماری‌ها در کاهش عملکرد محصول، عملیات مبارزه  بایستی با نظر کارشناسان شبکه مراقبت و در اسرع وقت انجام گیرد تا علاوه بر اثربخشی مناسب از وارد آمدن خسارت به مزارع جلوگیری کند. 

صادقی نسب افزود:عملیات ردیابی و پایش در مزارع همچنان ادامه دارد و توصیه های مدیریتی لازم توسط کارشناسان به کشاورزان انجام  می گیرد.

دیگر خبرها

  • مبارزه با بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • آبیاری بیش از ۸۰ درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ
  • ۸۰ درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • استقبال از احداث گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در استان گلستان
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد