Web Analytics Made Easy - Statcounter

"شورای اروپا" مهمترین سازمان حقوق بشری در اروپا روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در انجام وظیفه خود برای نجات جان انسانها و جلوگیری از بازگشت انسانها به مناطقی که جان آنها در خطر است ناموفق بوده است. این گزارش می گوید: کشورهای عضو اتحادیه اروپا قوانین، سیاست ها و رویه هایی در پیش گرفته اند که اغلب مغایر با تعهدات حقوقی آنها برای تضمین اجرای عملیات موثر جستجو و نجات پناهجویان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش ۳۵ توصیه و پیشنهاد برای اتحادیه اروپا مطرح کرده تا از این طریق کشورهای اروپایی پاسخ خود به مساله مهاجرت را با معیارهای حقوق بشری سازگار سازند. افزایش عملیات امداد و نجات دریایی و پایان فشار بر گروه های امدادی فعال در مدیترانه از جمله این توصیه ها است.

این سازمان حقوق بشری اروپایی می گوید: نه تنها مرگ مهاجران در دریا ادامه دارد بلکه در برخی موارد این مهاجران در دریا توقیف و به کشورهایی مانند لیبی بازگردانده می شوند که در آنجا در معرض شکنجه، تجاوز، بردگی و بازداشت های غیرقانونی قرار می گیرند.

"دونیا میاتوویچ" (Dunja Mijatović) کمیسر حقوق بشر "شورای اروپا" (CoE) روز سه شنبه با انتشار گزارش جدید این سازمان اعلام کرد: رویکرد کشورهای اروپایی به مهاجرت در دریای مدیترانه بیش از پیش متمرکز بر جلوگیری از ورود مهاجران به سواحل اروپا شده و از جنبه های حقوق بشری و انسانی دور شده است و این رویکرد پیامدهای تراژیکی به همراه داشته است.

به گزارش رویترز، این درخواست از اتحادیه اروپا در حالی مطرح شده است که تقویت عملیات نجات دریایی جایی در برنامه اقدام جدید پنج ساله اتحادیه اروپا ندارد. اتحادیه اروپا از زمان افزایش ورود مهاجران از طریق دریای مدیترانه در سال ۲۰۱۵ میلادی که مشکلات اجتماعی و امنیتی و افزایش حمایت از احزاب دست راستی و منتقد اتحادیه اروپا را در پی داشته، سختگیری ها در این زمینه را افزایش داده است.

اتحادیه اروپا در همین ارتباط در سال های گذشته کنترل مرزهای خارجی را تشدید کرده و قوانین مربوط به اعطای پناهندگی را سخت تر کرده و به کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا در بخش های جنوبی و شرقی مدیترانه کمک کرده تا بتوانند مهاجرت به اروپا را مهار کنند.

در همین حال، رهبران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در جریان نشست روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در بروکسل قرار است تعهد خود به این سیاست ها را در قالب سندی موسوم به "دستورکار راهبردی برای سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ " مورد تاکید مجدد قرار دهند. در این سند آمده است: "کنترل موثر مرزهای خارجی یکی از پیش شرط های لازم برای تضمین امنیت و حفظ نظم و قانون است".

آمار سازمان ملل حاکی است که ورود خارج از ضوابط قانونی مهاجران از خاورمیانه و شمال آفریقا از بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۴۱ هزار نفر در سال گذشته کاهش یافته است. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نیز کمتر از ۲۳ هزار نفر به عنوان آواره یا مهاجر موفق به عبور از دریای مدیترانه و ورود به اروپا شده اند. این آمار همچنین نشان می دهد که نزدیک به ۱۵ هزار نفر از سال ۲۰۱۵ تاکنون در مسیر رسیدن به اروپا از دریای مدیترانه جان باخته یا مفقود هستند؛ این آمار برای سال جاری حدود ۵۰۰ نفر اعلام شده است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند

 وزیر امور خارجه سوئد طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد روز دوشنبه طی اظهاراتی اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع(LNG)  را در چهاردهمین بسته تحریمی خود علیه روسیه بگنجاند.

بیلستروم پیش از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که دور بعدی تحریم‌ها ممکن است شامل ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه و همچنین "اقداماتی برای مهار ناوگان در سایه روسیه" باشد.

روسیه عملاً تمام صادرات انرژی خود را پس از اعمال محدودیت‌های غرب در پی جنگ اوکراین، به سمت آسیا روانه کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این کشور همچنین صادرات نفت خام خود را به "ناوگان در سایه" نفت‌کش‌های فرسوده منتقل کرده است که تحریم‌های بین‌المللی بر آن قدرت محدودی دارد.

اگرچه اتحادیه اروپا واردات نفت و فرآورده های نفتی از روسیه را ممنوع کرده اما گاز خط لوله و ال‌ان‌جی این کشور هنوز تحت تأثیر این محدودیت ها قرار نگرفته است.

چندین کشور، از جمله سوئد، فنلاند و کشورهای حوزه بالتیک، برای تحریم کامل گاز LNG روسیه به اتحادیه اروپا فشار وارد کرده‌اند، اما مجارستان به شدت با این اقدام مخالفت کرده است. ممنوعیت کامل این واردات نیاز به به اجماع نظر در میان اعضای این بلوک دارد.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا هنوز به شدت به گاز ال‌ان‌جی روسیه وابسته هستند.  این کشور به جریان صادرات ال‌ان‌جی به قاره اروپا عمدتاً از طریق بنادر اسپانیا، بلژیک و فرانسه ادامه داده است.

رویترز پیش ز این در ماه جاری میلادی با استناد به آمار تجارت این اتحادیه گزارش داد که در سال 2023، اتحادیه اروپا خرید این گاز را از روسیه افزایش داد، علیرغم اینکه متعهد شده بود واردات سوخت از این کشور را تا سال 2027 متوقف کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا شماری از سیاستمداران روس را تحریم کرد اتحادیه اروپا تحریم های روسیه را تصویب کرد

دیگر خبرها

  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند
  • نهاد حقوق بشری: ۱۴۰ گور دسته جمعی در نوار غزه شناسایی کردیم
  • انتقاد شورای اروپایی و سازمان ملل از قانون ضد مهاجرتی انگلیس
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند