Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@22:46:36 GMT

لازم بود این شوک به اروپایی‌ها وارد شود

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۷۶۱۴

لازم بود این شوک به اروپایی‌ها وارد شود

متخصصان ایرانی در یک مرحله دیگر ظرفیت غنی سازی در نطنز را بار دیگر به دو برابر افزایش داده‌اند. بدین ترتیب ایران تا ششم تیرماه و تقریبا دو هفته زودتر از سقف ۳۰۰ کیلویی تعیین شدن در برجام برای ذخیره گاز UF۶ یا ۸/۲۰۲ کیلوکگرم اورانیوم با غنای پایین(۶۷/۳) عبور می‌کند.

قدس آنلاین:

بهرورز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جریان یک تور رسانه‌ای در تأسیسات اتمی اراک اعلام کرد که ایران تا ۱۰ روز دیگر و خیلی زودتر از پایان ضرب الاجل ۶۰ روزه به کشورهای اروپایی از سقف ذخیره اورانیوم غنی شده در برجام عبور خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هجدهم اردیبهشت ماه بود که بر اساس تصمیم شورایعالی امنیت ملی کشور، ایرن اعلام کرد که ۶۰ روز برای اجرای تعهدات و وعده های اروپایی‌ها به این شرکای برجامی زمان می‌دهد و پس از آن وفق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام در پاسخ به خروج امریکا از این توافق و اعمال مجدد تحریم های هسته‌ای و اقتصادی روند کاهش برخی از تعهدات خود را آغاز خواهد کرد.

در پایان اردیبهشت ما نیز مسئولان سازمان انرژی اتمی برای آنکه جدیت ایران را در تصمیم خود نشان دهند و برای آنکه به تحلیل‌هایی که درباره ظرفیت ایران برای غنی سازی و زمانبر بودن عبور از سقف برجام پایان دهند، از ۴ برابر شدن ظرفیت و سرعت غنی سازی در سایت نطنز خبر دادند. بر این اساس ایران تا روز ۱۸ خرداد ماه و موعد اعلام شده به سقف محدودیت‌های برجام می‌رسید.

دیروز اما آنچه معاون بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اراک اعلام کرد یک شوک بزرگ برای کشورهای غربی به ویژه تروئیکای عضو برجام بود.

کمالوندی گفت که متخصصان ایرانی در یک مرحله دیگر ظرفیت غنی سازی در نطنز را بار دیگر به دو برابر افزایش داده‌اند. بدین ترتیب ایران تا ششم تیرماه و تقریبا دو هفته زودتر از سقف ۳۰۰ کیلویی تعیین شدن در برجام برای ذخیره گاز UF۶ یا ۸/۲۰۲ کیلوکگرم اورانیوم با غنای پایین(۶۷/۳) عبور می‌کند.

اما چرا مقامات نظام تصمیم به چنین کاری گرفتند. به نظر می‌رسد این اتفاق را نمی‌توان به سفر اخیر هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و سپسهلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به تهران بی ارتباط دانست.

در سفر ماس به تهران به جرأت می‌توان گفت کم رنگ ترین بخش مأموریت او رایزنی و مذاکره درمورد اجرای اینستکس بود. هایکو ماس در نشستخبری با ظریف هم مدام و بارها تأکید کرد که دلیل سفرش به منطقه نگرانی از اوضاع امنیتی منطقه و خلیج فارس بوده و با پیامی از کشورهایم مختلف برای کاهش تنش به تهران آمده است.

او در تهران وقیحانه گفت که خروج و عدم اجرای تعهدات یک طرف برجام(آمریکا) دلیلی بر این نیست که ایران هم تعهدات خود را کنار بگذارد.

او یک روز بعد در سوئد در نشست خبری یا وزیر خارجه این کشور ادبیات تندتر و تهدید آمیزی را بکار گرفت و بدون اشاره به نقض آشکار برجام از سوی آمریکا و تحریم‌های غیر قانونی و مخرب ای کشور،  گفت که تخلف ایران از تعهدات برجام موجب بازگشت تحریم‌های ایران می‌شود.

پس از سفر ماس، در حالی که همزمان مذاکرات «پر فیشر» رئیس آلمانی شرکت اینستکس و کارشناسان این شرکت در تهران با مسئولان نهاد متناظر ایرانی در جریان بود هلگا اشمیت راهی تهران شد تا با عباس عراقچی دیدار و رایزنی کند. این با او به صراحت هدفش را مذاکره دربره اینستکس اعلام کرد.

از دیدار او و عراقچی اما همان مختصر اطلاعاتی که از سفر هایکو ماس رسانه‌ای شده بود هم به بیرو درز نکرد.

یک روز بعد اما علی ربیعی سخنگوی دولت گفت که اشمیت وعده داده که نهاد مالی اینستکس بزودی از طرف اروپا تأمین مالی خواهد شد.

وعده ای که در ماه های اخیر به کرات داده شده اما عملی نشده است. اگر هم بشود محدود به غذا و داروست که اساسا مورد تحریم نیست.

بنایبر این اروپایی ها تلاش دارند تا کف مطالبات ایران را تأمین کرده و با حداقل اقدامات تهران را در تعهدات کامل برجامی نگه داشته و اورا بازی دهند.

در چنین فضایی رخدادهای مشکوک و تنشزا در خلیج فارس و انفجار نفت‌کش‌ها و نشانه رفتن انگشت اتهام از سوی آمریکا و انگلیس بلافاصله و بدون اینکه تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته یا سندی ارائه شود پرده از یک پروژه خطرناک برای کشاندن تنش به سطح صفر با ایران و بردن ماجرا به شورای امنیت برای اعمال محدودیتهای جدید یا نظام های بین‌المللی به امنیت منطقه خلیج فارس دارد.

اتفاق دیروز و اعلام اینکه ایران ۱۲ روز زودتر از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده خود عبور خواهد کرد در واقع یک پبام به کشورهای اروپایی و آمریکا بود که باید به این بازی کثیف و ناجوانمردانه پایان دهند.

از سوی دیگر معاون سازمان انری اتمی کشورمان یک خبر مهم دیگر را هم داد که کمتر مورد دقت قرار گرفت. او گفت که ایران از این پس دیگر آب سنگین نخواهد فروخت.

آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با تحریم فروش آب سنگین، ایران ناگزیر خواهدد شد تولید این ماده را متوقف کند زیرا دیگر این تولید صرفه و توجیه اقتصادی و فنی ندارد. اما آنها یک روی سکه را دیده و روی دیگرش را نخوانده بودند.

ایران در سال ظرفیت تولید ۲۰ تن آب سنگین را دارد. از زمان اجرای برجام و انتقال مازاد سقف تعیین شده یه خارج ایران ۱۰ تن آب سنگین خود را فوخته است. بدین ترتیب مابقی تولید در داخل به انحاء مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. بنابر این ایران تمایلی برای صادرات آب سنگین خود به عنوان یک ماده خام ندارد.

دست برتر ایران در این مسئله تولید محصولات دوتره به عنوان یک محصول های‌تک و استراتژیک با کاربری‌های گسترده در بخشهای پزشکی، تشخیصی، صنعتی، کشاورزی و دارویی است.

بر اساس گزارش متخصان و مسئولان شرکت مصباح انرژی متولی، طراح و کاربر تأسیسات آب سنگین خندانب، تعداد و حجم محصولات دوتره تولید شده طی دو سال گذشته با رشد کمی و کیفی  به سمت صنعتی شدن و ایجاد ارزش افزوده بالا حرکتن کرده تا انجا که در همین مدت برخی از کشورهای اروپایی نیز اقدام به خرید این محصولات از ایران کرده‌اند.

جهش دوم در این پروسه توفیق متخصصان هسته‌ای کشورمان در تولید مواد نشاندار شده هستند که یک مرحله بالاتر با فناوری پیشرفته تر در تولید ایزوتوپ‌های پایدار هستند که به ویژه در صنایع دارویی کاربرد دارند.

نکته حائز اهمیت اینست که فروش محصولاتر دوتره و نشاندار شده شامل تحریم‌های آمریکا نیست، البته به مجوز آژانس نیاز دارد.

در نهایت می‌توان گفت ششم تیرماه یک شوک بزرگ به کشورهای اروپایی، آمریکا و رژیم صهوینیستی وارد خواهد آمد. شاید اروپایی ها برای آنکه به جدیت ایران پی ببرند و وادار به تحرکی بشوند به چنین شوکی نیاز داشتند. کما اینکه از دیروز واکنش‌ها آنها در قالب تهدید با زبان غیر مستقیم نشان می‌دهد این ضربه ایران کار خودش را کرده است.

اگر تا هجدهم تیرماه آنها اقدامی انجام ندهد دیگر مسجل خواهد شد که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند در ان زمان باید دست ایران برای اتفاق‌های بعدی پر باشد. گام دوم شوک بسیار بزرگتری با کلیدواژه های ۲۰ درصد و فردو می‌تواند باشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تأسیسات اتمی اراک عبور ایران از سقف برجام غنی سازی اورانیوم کاهش تعهدات برجامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۷۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید کریمی‌قدوسی بر ادعایش: برای سوخت کلاهک هسته‌ای، جمهوری اسلامی «نصف روز» زمان لازم دارد!

جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس و عضو جبهه پایداری که در انتخابات مجلس دوازدهم رای نیاورد، در خصوص اظهارات جنجال برانگیز اخیرش پیرامون سلاح هسته‌ای توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش «انتخاب»، کریمی قدوسی روز سوم اردیبهشت ماه در توییتی تلویحا مدعی فاصله یک هفته‌ای ایران با آزمایش اتمی شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری چندی پیش نیز قبل از عملیات ایران علیه اسرائیل با انتشار پستی در توئیتر نوشته بود: بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی در ساعت آینده این شرور خواهد فهمید که من بعد در هر کجای دنیا دست به ترور شخصیت‌های جبهه مقاومت بزند باز با سجیل و خیبرشکن و شهاب ایرانی تنبیه خواهد شد.

کریمی قدوسی اکنون و پس از حواشی متعددی که اظهارات او به وجود آورد، در فایلی ویدیویی به توضیح در خصوص اظهارات خود پرداخته است.

او در این فایل ویدیویی گفته است: بعد از انجام عملیلات وعده صادق و صحبت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شد این بود که رژیم صهیونیستی به مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی حمله کند و سایت‌های فردو و نطنز را منهدم کند. اینجا فرمانده حفاظت از مراکز هسته‌ای موضعی گرفت که حمله به مراکز هسته‌ای یعنی عبور از خط قرمز‌های جمهوری اسلامی در تولید سلاح هسته‌ای و احتمال داد که اگر دشمن دست به چنین اقدامی بخواهد بزند، فتوا تغییر کند.

کریمی قدوسی ادامه داد:، اما از نظر فنی آیا ایران قدرت تولید سلاح هسته‌ای را دارد؟ بنابر نقد کارشناسان حتی اطلاع فنی که آژانس دارد و قانون مجلس به نام لغو راهبردی تحریم‌ها که غنای اورانیوم تولیدی را به ۶۰ درصد رساند، کارشناسان به ما گفتند که ما نصف روز زمان لازم داریم که چند آبشار غنی سازی را سری کنیم و غنای اورانیوم تولیدی را از ۶۰ به ۹۰ درصد برسانیم. این چیز خاص و سری نیست و آژانس هم مطلع است. از نظر فنی هم یک امر شدنی و خیلی راحت است؛ بنابراین به لحاظ تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، جمهوری اسلامی یک نصف روز زمان لازم دارد، حالا بگوییم یک هفته.

او در عین حال تاکید کرد: این تهدید هم متوجه رژیم صهیونیستی نیست، متوجه اروپا و آمریکایی است که پشتوانه اصلی سگ زنجیری خودشان هستند.

کریمی قدوسی همچنین گفت: نکته دوم این است اگر شما کلاهک هسته‌ای داشته باشید، باید موشک با برد بالای ده هزار کیلومتر هم داشته باشید. این رو هم رهبر معظم انقلا فرموده اند هست که فرماندهان از من خواسته اند که برد موشک‌ها را به چند هزار کیلومتر برانیم، اما من اجازه نداده ام. پس اینجا هم اگر ایشان اذن بفرمایند، دانشمندان ایرانی و کارفرمایان و تولیدکنندگان همه آماده اند که نگذارند این امر یک لحظه روی زمین بماند.

این نماینده عضو جبهه پایداری افزود: بعضی‌ها می‌گویند این ممکن است در مذاکرات هسته‌ای خللی وارد کند، نه، این سرعت می‌دهد به اینکه اروپایی‌ها باید زودتر دست و پایشان را جمع کنند و این قدر در تحریم ایران تداوم ندهند. باید بنشینند پشت میز مذاکره و در برابر منطق این ملت تسلیم بشوند.

کریمی قدوسی همچنین گفت: همچنان در فتوا‌های مقام معظم رهبری، تولید و بکارگیری سلاح‌های هسته‌ای امری غیرقابل قبول است، اما اگر زمانی ایشان تشخیص بدهند، فرموند که در هر سطحس ما را تهدید کنند، در همان سطح تهدیدشان می‌کنیم. یعنی اگر دست به تهدید هسته‌ای بزنند، با تهدید هسته‌ای جوابشان را می‌دهیم. اینجا که دیگر با موشک کاتیوشا نمی‌توان جوابشان را داد.

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • رئیس‌جمهور وارد تهران شد
  • تاکید کریمی‌قدوسی بر ادعایش: برای سوخت کلاهک هسته‌ای، جمهوری اسلامی «نصف روز» زمان لازم دارد!
  • کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • سرمربی تیم ملی والیبال ایران وارد تهران شد
  • کریمی قدوسی: برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • سرمربی تیم ملی والیبال وارد تهران شد
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد