خدا نظم را دوست دارد/موعظه در قلب مغرور اثر نمیکند
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۸۲۵۲
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه منکران آیات حق در قیامت با ذلت زنده میشوند، گفت: عظمت، بلاغت، فصاحت، غیبگویی و معجزه بودن قرآن برای مشرکان قابل انکار نبود به همین دلیل آن را جادو و سحر نامیدند.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» در جلسه درس اخلاق که در مسجد جامع ازگل برگزار شد، در تفسیر سوره مبارکه صافات گفت: این سوره با قسم به صف منظم فرشتگان آغاز شده که در آن به اهمیت نظم اشاره دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خداوند نظم را دوست دارد، تصریح کرد: نظم مومنان در صفوف نماز در هنگامه جهاد مقابل دشمن مورد پسند خداوند است.
وی با بیان اینکه معاد از شئون ربوبی خداوند است، اظهار کرد: مرگ از نشانههای قدرت خداوند است، برزخ، از آیات حکمت و عذاب الهی برای کفار و معاندان است.
حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه موعظه و تذکر بر قلب انسانهای مغرور و خودبزرگبین اثر نمیگذارد، ابراز کرد: چنین افرادی خود را مطلق میبینند در حالی که خداوند موجوداتی بسیار عظیمتر از انسان خلق کرده است، نمونه آن چهار فرشته مقرب حضرت جبرئیل، عزرائیل و میکائیل و اسرافیل(ع) هستند.
وی افزود: همه دنیا همچون تخممرغی در دستان این چهار فرشته مقرب خدا است، اما از نظر جایگاه و عظمت، قلب پیامبر(ص) عظیمتر از این چهار فرشته مقرب است.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در مقابل این همه عظمت در هستی خداوند چه جای تکبر و غرور برای انسان است؟!، تنها کسانی که این عظمت را باور نکرده اند آن مسخره را میکنند.
حجت الاسلام صدیقی با بیان اینکه هر کس عظمت هستی خداوند را باور نکند موعظه و نصیحت بر او اثر نمیگذارد، گفت: چنین افرادی تذکرات الهی را نپذیرفته و معجزات خداوند نظیر قرآن را انکار کرده و دیگران را هم به این عمل ناشایست دعوت میکنند.
وی با بیان اینکه درباره اعجاز قرآن، بیان کرد: عظمت، بلاغت، فصاحت، غیبگویی و معجزه بودن قرآن برای مشرکان قابل انکار نبود به همین دلیل آن را جادو و سحر نامیدند.
امام جمعه موقت تهران در پایان با بیان اینکه عاقلان نشانههای خداوند را منکر نمیشوند، خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن، کسانی که آیات او را انکار کردند روز قیامت با ذلت و بدبختی زنده میشوند.
پایان پیام/487
منبع: شبستان
کلیدواژه: شیراز دهه کرامت مجلس اردبیل بیرجند کانون های مساجد غنی سازی اوقات فراغت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت خراسان جنوبی ایلام سبک زندگی اسلامی نظم حجت الاسلام صدیقی نماز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
حجت الاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد فضائل حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مرحوم آیت الله محمد محمدی ری شهری که مدتی، تولیت آستان شریف حضرت عبدالعظیم حسنی را برعهده داشت در کتاب «خاطره هاى آموزنده» خویش با یک واسطه، داستان عجیبی درمورد زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه نقل کرده است.
این خطیب شهیر که در زمان رضاخان پهلوى در تهران تبلیغ مىکرد، به دستور طاغوت وقت دستگیر مىشود. ایشان بعد از آزادى نقل میکرد: بعد از یک سال زندان به شهر بیرجند تبعید شدم. یکى از شبها که بسیار دلتنگ بودم، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه متوسل شدم و با چشم گریان به خواب رفتم. در رویا دیدم وارد مجلسى شدم که جالسین همه روحانى بودند، چ و صدر مجلس، حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه با صورتى نورانى و مجلل نشسته است. جلو رفتم و بعد از سلام شکایت حالم را به عرض رساندم.
فرمودند: «وقتى در تهران بودى نزد ما نمىآمدى؛ ولى بعد از این به دیدار ما بیا.»
از خواب بیدار شدم و تا صبح فکر مىکردم. بعد از اذان صبح، مأمور شهربانى در منزل آمد و گفت: مرخص شدى، هر کجا مىخواهى برو!
بدون هیچ تعرض و تعقیب و تعهد به تهران آمدم و با خود عهد کردم تا آخر عمر زیارت آن حضرت را شبهاى جمعه ترک نکنم.
سالیانی ست که بر قبلهی ری رو کردم
دست من نیست، به احسان شما خو کردم
هر سلامی به تو دادیم، حسن داده جواب
بی سبب نیست که در صحن تو هوهو کردم
مقام حضرت عبدالعظیم نزد اهل بیت (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این محدث کبیر و این امام زاده واجب التعظیم از دریای بیکران فضل و بزرگواری برخوردار هستند.
بر اساس آنچه از تاریخ تولد و وفات حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه بدست میآید، ایشان دوران حیات پنج امام از امامان اهل بیت علیه السلام یعنى امام کاظم علیه السلام تا امام عسکرى علیه السلام را درک کرده اند؛ امّا این بدان معنا نیست که به محضر همه آنها هم رسیده و یا از آن معصومین علیه السلام سخنى نقل کرده اند.
آنچه قطعى و مسلّم است، این است که حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه محضر امام جواد علیه السلام و امام هادى علیه السلام را درک نموده و از این معصومین علیه السلام احادیث فراوانى نقل کرده اند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام کافى است که بدانیم امام معصوم علیه السلام، مردم را براى حل مشکلات دینى و یافتن پاسخ پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه ارجاع داده اند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: صاحب بن عبّاد در رسالهاى که در شرح حال حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نوشته، در توصیف علمى ایشان آورده اند:
ابو تراب رویانى، روایت کرد که شنیدم ابو حمّاد رازى مىگفت: خدمت امام هادى علیه السلام در سامرّا رسیدم و مسائلى از حلال و حرام از ایشان پرسیدم.
امام هادی علیه السلام به پرسشهاى من پاسخ دادند و هنگامى که خواستم از ایشان خداحافظى کنم، به من فرمودند:
«یا أبا حَمّاد! إذا أَشکَلَ عَلَیک شَىءٌ مِن أمرِ دینِک بِناحِیَتِک فَسَل عَنهُ عَبدَ العَظیمِ بنَ عَبدِ اللَّهِ الحَسَنِیّ و أقرِئهُ مِنّیِ السَّلامَ.» «اى ابو حمّاد! هنگامى که چیزى از امور دینى در منطقهات براى تو مشکل شد، از عبد العظیم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و سلام مرا به او برسان.»
این تعبیر، به روشنى نشان مىدهد که حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام در عصر خود، «مجتهد» توانمندى بوده که بر اساس اصول و قواعدى که از اهل بیت علیه السلام در اختیار داشته، مىتوانسته اند دیدگاههاى اسلام ناب را در زمینههاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج کنند و به پرسشهاى مردم پاسخ دهند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی افزود: بنابراین، ایشان تنها یک «محدّث» و راوى احادیث اهل بیت علیه السلام نبوده اند؛ بلکه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده اند که پس از معصومان علیه السلام، توان پاسخگویى به مسائل علمى را داشته اند و توانمندى علمى ایشان مورد تأیید و تصدیق امام هادی علیه السلام قرار گرفته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت