Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ادامه واکنش‌ها به درگذشت محمد مُرسی در جلسه دادگاه، حقوق بشر سازمان ملل متحد هم خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره فوت وی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پی مرگ مشکوک محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر در جلسه دادگاه، گفت که باید «تحقیقات مستقل در این زمینه صورت بگیرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان ملل در بیانیه‌ای که امروز سه‌شنبه آن را منتشر کرده، خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره مرگ مُرسی شد.

به گزارش رویترز، در ادامه بیانیه آمده که در تحقیقات باید همه جوانب درمان رئیس‌جمهور سابق مصر در طول شش سال زندانی‌اش مورد بررسی قرار بگیرد.

«رابرت کولویل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در این باره گفت که باید شرایط بازداشت مرسی از جمله امکان دستیابی وی به بیمارستان، وکیل و خانواده اش در طول شش سال بازداشتش بررسی شود و «به نظر می‌رسد که وی مدت زمان طولانی در حبس انفرادی به سر می‌بُرد».

وی تاکید کرد که «باید یک کمیته قضایی ویژه یا یک کمیته مستقل از دستگاهی که مرسی را بازداشت کرده بود، برای انجام تحقیقات فوری و سالم اقدام کند».

سازمان عفو بین‌الملل نیز با اشاره به کارنامه مصر در بازداشت‌های طولانی‌مدت زندانیان در سلول‌های انفرادی، اجرای تحقیقات درباره مرگ مرسی را خواستار شد.

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که «مصر کارنامه بلندی درباره بازداشت‌های طولانی‌مدت زندانیان در سلول‌های انفرادی، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان دارد که همین امر اجرای تحقیقات درباره مرگ مُرسی را ضروری می‌سازد».

در ادامه واکنش‌ها به درگذشت ناگهانی محمد مُرسی، دیدبان حقوق بشر هم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست درباره طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر در مصر از جمله مرگ مرسی تحقیقات انجام دهد.

«محمد مرسی عیسی العیاط» رئیس‌جمهور سابق مصر و مشهور به محمد مُرسی روز دوشنبه هنگام جلسه محاکمه‌اش فوت کرد.

تلویزیون دولتی مصر ضمن اعلام خبر فوت مُرسی ۶۸ ساله گفت که رئیس‌جمهور سابق هنگام جلسه محاکمه‌اش در خصوص پرونده جاسوسی، بیهوش شد و پس از آن فوت کرد.

مُرسی، آگوست ۱۹۵۱ میلادی در روستای العدوه در استان الشرقیه به دنیا آمد. او پنجمین رئیس‌جمهور مصر و اولین رئیس جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ و اولین رئیس جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.

وی پیش از ریاست جمهوری، عضو دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمین بود و ریاست حزب آزادی و عدالت را پس از تاسیس آن برعهده گرفت. در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی، حضور در پارلمان مصر موسوم به مجلس الشعب طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی به چشم می‌خورد.

محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ و در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا می‌خوانند، توسط عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی مصر برکنار و روانه زندان شده بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمد مرسی رئیس جمهور مصر مرگ مرسی سازمان ملل کمیته حقیقت یاب مرگ مشکوک مرگ طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۰۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقای جنوبی تحقیق درخصوص گورهای جمعی غزه را خواستار شد

به  گزارش قدس آنلاین، آفریقای جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تصمیمات دیوان دادگستری بین‌المللی را نادیده گرفته و به جنگ خود علیه غزه ادامه می‌دهد.

براساس گزارش المیادین، آفریقای جنوبی همچنین اعلام کرد: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم تحقیقات فوری و فراگیری را درخصوص گورهای جمعی کشف شده در نوار غزه آغاز کند.

در این بیانیه همچنین آمده است، پس از کشف گورهای دسته جمعی در بیمارستان‌های ناصر و الشفاء پس از عقب‌نشینی ارتش رژیم اشغالگر حالتی از رعب و وحشت به وجود آمده است.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، شواهد و ادله مربوط به عملیات کشتارجمعی اشغالگران علیه غیرنظامیان به جنایت جنگی و نسل‌کشی اشاره دارد.

دستگاه دفاع مدنی نوار غزه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد اجساد کشف شده از گور جمعی که روز شنبه پس از خروج نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در بیمارستان «ناصر» واقع در شهر خان‌ یونس در جنوب نوار غزه کشف شده بود، به ۲۸۳ جسد افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر جنگی ویرانگر را علیه غزه به راه انداخته است که طبق آمار فلسطین و سازمان ملل متحد، حدود ۱۱۲ هزار شهید و مجروح که بیشتر آنها کودک و زن هستند و نیز قحطی و ویرانی عظیم بر جای گذاشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کاخ سفید و سازمان ملل خواستار تحقیقات درباره گورهای دسته جمعی در غزه شدند
  • سازمان همکاری اسلامی ادامه همکاری کشورها با آنروا را خواستار شد
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • عفو بین‌الملل: گور‌های دسته جمعی در غزه نیازمند تحقیقات مستقل است
  • آفریقای جنوبی تحقیق درخصوص گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیق بین المللی درباره گور‌های جمعی شد