Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه ماه بعد از درگذشت «جمشید مشایخی» عصر دوشنبه ۲۷ خردادماه اهالی فرهنگ و هنر در آیین نکوداشت این بازیگر فقید حاضر شدند. در آغاز این آیین، «علیرضا اسماعیلی»، سرپرست فرهنگستان هنر در سخنانی گفت: «سال پیش خدمت آقای مشایخی رسیدیم و درباره برگزاری مراسم نکوداشت نظر او را جویا شدیم. ندا سیجانی خبرنگار

قرار بود این مراسم اردیبهشت ماه  امسال برگزار شود که متأسفانه با فقدان جناب مشایخی روبه‌رو شدیم و با تأخیری یک‌ماهه، امروز شاهد برگزاری این مراسم بدون حضور زنده‌یاد مشایخی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آماده‌سازی این مراسم، به خانواده جناب مشایخی زحمت زیادی دادیم، از جمله «نادر مشایخی» که برای امروز اثری موسیقایی را آماده اجرا کرده است.» ‌پس از این سخنرانی ، موسیقی ارکسترال «افسوس همه عمر دیر رسیدیم»، ساخته نادر مشایخی روی صحنه اجرا شد. این اثر بر پایه دیالوگ معروف «حبیب‌آقا ظروفچی» (با بازی زنده یاد جمشید مشایخی) در فیلم سینمایی «سوته دلان» به کارگردانی زنده یاد «علی حاتمی» ساخته شده که در هنگام مرگ مجید (شخصیت اصلی فیم با بازی بهروز وثوقی) گفته می‌شود. نادرمشایخی فرزند جمشید مشایخی پس از اجرا به بیان چند خاطره‌ای از پدرش پرداخت و گفت: من در وین زندگی می‌کردم. وقتی پدر به وین آمد به من گفت چرا درکی از ایرانی بودن نداری؟ از آن زمان ایرانی بودن برای من تبدیل به سه کلمه «ت» شد یعنی یک ایرانی را هیچ‌گاه نباید تهدید، تبعیض و تحقیر کرد از آن زمان فهمیدم من در ایران خوشبخت خواهم بود و این خوشبختی را از پدرم آموختم و می‌دانم تا وقتی یک ایرانی گرسنه باشد، ایران گرسنه است‌.
افتخار سینمای ایران
در ادامه این مراسم «مسعود کیمیایی» طی سخنانی با اشاره به همکاری با مشایخی در سه فیلم، این اتفاق را افتخار خود دانست و از اخلاق و سلوک مشایخی گفت. کارگردان «قیصر» با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای مرحوم مشایخی گفت: «به سختی می‌توان درباره بازیگر توانایی چون جمشید مشایخی که هیچ‌گاه نمی‌توانم بگویم از بین ما رفته است، سخن بگویم.
«جمشید مشایخی» لایه‌های وجودی بسیاری داشت و اصلی‌ترین خصیصه ذاتی او «شخصیت شعرگونه» او بود. آشنایی نزدیک ما به فیلم «سرب» برمی‌گردد و برای این فیلم با مشایخی راهی محله‌های پایین‌شهر تهران شدیم. هر دو آن کوچه‌ها و محله‌ها را به‌خوبی می‌شناختیم.» کیمیایی در ادامه صحبت‌های خود بروز و ظهور بازیگری مانند جمشید مشایخی را از جمله افتخارات سینمای ایران دانست.
سرمایه و ثروت‌های سینمای ایران
«سید محمد بهشتی» عضو پیوسته فرهنگستان هنر هم که به عنوان سخنران در این مراسم حضور داشت در سخنان کوتاهی درباره مشایخی گفت: مرحوم جمشید مشایخی هرجا سخن می‌گفت از ایران و مفاخر فرهنگ ایرانی یاد می‌کرد و این مسأله نشان از آن دارد که او با مظاهر شاخص ایرانی انس دارد و این همان انسی است که درهنرمندان اصیل ما وجود دارد. به همین دلیل باید گفت او از معدود سرمایه‌ها و ثروت‌های سینمای ماست که با عمر صنعت سینمای ایران همراهی داشته و از ستون‌های اصلی سینمای ایران به حساب می‌آید. او افزود: مشایخی یادگارهای خوب و ارزشمندی از خود باقی گذاشته و این یادگارها جایگاهش در هنر معاصر ما محفوظ است و به راحتی از بین نخواهد رفت.
سینمای ایران وامدار هنرمندان تئاتر این مملکت است
«ایرج راد» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در سخنانی گفت: هرگاه جمشید مشایخی روی صحنه می‌آمد دستی روی صحنه می‌کشید و خاک صحنه را می‌بوسید؛ او صحنه را جایی مقدس می‌دانست. جایی که به عنوان بالاترین جایگاه در ارتباط فرهنگی با تماشگر تعریف می‌شود. مشایخی کار خود را از تئاتر آغاز کرد و در این راه مرارت‌ها و زحمت‌های بسیاری کشید. حضورش در صحنه و به‌روی پرده سینما جذاب بود و تمرکز تماشاگر را به سمت واقعیتی می‌‌کشاند که قصد عیان کردن آن را داشت. هر کسی واجد چنین خصوصیاتی نیست مگر آنکه عاشق باشد و او هم سعی‌اش بر این بود که فراتر از آنچه  هست باشد. مشایخی تجارب خود را از تئاتر به سینما برد وسینمای ایران بسیار وامدار هنرمندان تئاتر این مملکت است؛ هنرمندانی که زحمات بسیاری روی صحنه تئاتر کشیده‌اند. راد در پایان به ویژگی‌های اخلاقی مشایخی اشاره کرد و گفت: او انسانی والا بود و ما هم امروز اینجا هستیم تا از این افتخار و والایی تشکر کنیم.
در پایان این برنامه که چهره‌هایی چون «علی نصیریان»، «فاطمه معتمدآریا»، «محمد علی کی‌نژاد» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، «سیدمجتبی حسینی» معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مجید نامورمطلق»، «محمدجواد حق‌شناس»، «احمد مسجد جامعی»، «محمد مهدی حیدریان»، «منوچهر شاهسواری»، «مهرعلی‌زاده»، «علیرضا تابش»، «احترام برومند» و «حجت الاسلام  محمود دعایی» حضور داشتند از نقاشی پرتره رنگ روغن اثر «حبیب درخشانی» و سردیس جمشید مشایخی اثر «احمد عرب بیگی» و همچنین کتاب «یادنامه مشایخی» رونمایی شد. در پایان نیز از نمایشگاه لوح‌های تقدیر و پوسترهای فیلم‌های این هنرمند فقید رونمایی شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با زادروز کیانوش عیاری طی مراسم ویژه‌ای در روز ۲۲ اردیبهشت گنجینه این کارگردان مولف سینمای ایران در موزه سینما افتتاح می‌شود و تعدادی از هنرمندان و سینماگران درباره ویژگی‌های آثار عیاری و نقش او در ارتقا سینمای ایران سخنرانی خواهند کرد و همزمان فیلم‌های ۸ میلی متری این هنرمند نیز به نمایش درخواهد آمد.

همچنین از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ نسخه‌های اصلاح و مرمت شده فیلم‌های سینمایی «آبادانی‌ها»، «شبح کژدم»، «بیدارشو آرزو» و «بودن یا نبودن» با همکاری فیلمخانه ملی ایران در سالن فردوس به نمایش در می‌آید و پس از نمایش فیلم‌ها جلسه نقد و بررسی با حضور مخاطبان و اهالی رسانه برگزار می‌شود.

حضور در این مراسم برای علاقه‌مندان به سینما آزاد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صحنه‌هایی از فیلم جدید محمدرضا فروتن پس از ۵ سال | ببینید
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • پولاد کیمیایی خواننده «گالیله» شد
  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله» + ویدیو
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی